Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Hmm, høres interessant ut.

 

Tittelen fikk meg til å tenke på voldemorts likheter med Hitler tbh. Jeg mener, var det ikke slik at Hitler hadde en jødisk far? Og så er jo voldemort selv halvt "gomp" :roll: Inspirasjonskilden? :p

 

Har ikke lest igjennom alle postene, så vet ikke om dette er diskutert før, men jeg har tenkt på dette her før også.

Voldemort virker veldig lik Hitler på mange måter ja, at han vil samle de "bedre trollmennen og heksene", mens han selv er jo halvt 'muggle'.

Lenke til kommentar
Hmm, høres interessant ut.

 

Tittelen fikk meg til å tenke på voldemorts likheter med Hitler tbh. Jeg mener, var det ikke slik at Hitler hadde en jødisk far? Og så er jo voldemort selv halvt "gomp" :roll: Inspirasjonskilden? :p

 

Har ikke lest igjennom alle postene, så vet ikke om dette er diskutert før, men jeg har tenkt på dette her før også.

Voldemort virker veldig lik Hitler på mange måter ja, at han vil samle de "bedre trollmennen og heksene", mens han selv er jo halvt 'muggle'.

Og hvis du tenker over det, tok Voldemort på en måte selvmord han og :hmm:

Endret av ahe4ever
Lenke til kommentar

Ja, da var Deathly Hallows påbegynt igjen. Har vel lest 200 sider, og må si jeg legger merke til flere detaljer enn jeg gjorde forige gang jeg leste den. Tror den blir bedre denne ganga enn den forige :)

 

Og jo mer jeg leser om Sirius, Lupin og James, jo mer får jeg lyst på bøker om de :)

Lenke til kommentar

Det hadde vært kult med en bok om det som skjedde da Voldemort og co sist var ute og herjet.

 

(min første tanke når jeg leste innleggene over om en bok om orginale Order of the Phoenix, lød som følger: Ja! En bok om skapelsen av "The boy who lived" og alt det derre som skjedde på den tiden!

 

etter å ha tenkt igjennom det der en gang til, med en dose koffert, fant jeg ut at jeg skulle formulere det på nytt...)

 

:wee:

Lenke til kommentar

På tide å få litt liv i denne tråden igjen:

 

Da var jeg nettopp ferdig med Deathly Hallows for andre gang, og sitter igjen med et spørsmål,

Hermione nevner "The Five Principal Exceptions to Gamp's Law of Elemental Transfiguration", men vi får bare bekrefet en av de fem, nemmelig at det ikke går an å trylle frem mat fra løse lufta.

Spørsmålet er bare hva de andre 4 er?

 

Mine gjettinger:

En vi trygt kan skrive opp, er at man ikke kan trylle frem penger, for ellers hadde ikke the Weasly's vært fattige.

En annen er vel at man ikke kan bringe døde til live, for da hadde DD hentet søsteren sin tilbake fra Dødsriket.

En mulig tredje er at man ikke kan fikse skader gjort av Dark Magic, bare tenk på foreldrene til Neville som aldri vil bli friske.

Men hva kan den fjerde være?

Lenke til kommentar
På tide å få litt liv i denne tråden igjen:

 

Da var jeg nettopp ferdig med Deathly Hallows for andre gang, og sitter igjen med et spørsmål,

Hermione nevner "The Five Principal Exceptions to Gamp's Law of Elemental Transfiguration", men vi får bare bekrefet en av de fem, nemmelig at det ikke går an å trylle frem mat fra løse lufta.

Spørsmålet er bare hva de andre 4 er?

 

Mine gjettinger:

En vi trygt kan skrive opp, er at man ikke kan trylle frem penger, for ellers hadde ikke the Weasly's vært fattige.

En annen er vel at man ikke kan bringe døde til live, for da hadde DD hentet søsteren sin tilbake fra Dødsriket.

En mulig tredje er at man ikke kan fikse skader gjort av Dark Magic, bare tenk på foreldrene til Neville som aldri vil bli friske.

Men hva kan den fjerde være?

 

#1) Ja, den regner jeg med er riktig.

#2) Nei, for det er ikke transfiguration. Det er noe annen mørk magi. Det å lage nye, levende og tenkende skapninger derimot...

#3) Det er heller ikke riktig, for man bruker ikke transfiguration i den slags healing magi. Derimot, å erstatte noe som er "cursed off" som øret til Fred (eller var det Frank? George hverfall).

#4) kan jo være å gi seg selv mer krefter. Man kan forvandle seg til en annen trollmann, men man får ikke kreftene til trollmannen for det.

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar
#1) Ja, den regner jeg med er riktig.

#2) Nei, for det er ikke transfiguration. Det er noe annen mørk magi. Det å lage nye, levende og tenkende skapninger derimot...

#3) Det er heller ikke riktig, for man bruker ikke transfiguration i den slags healing magi. Derimot, å erstatte noe som er "cursed off" som øret til Fred (eller var det Frank? George hverfall).

#4) kan jo være å gi seg selv mer krefter. Man kan forvandle seg til en annen trollmann, men man får ikke kreftene til trollmannen for det.

 

Transfigurasjon er vel å fysisk forandre en ting til en annen, hvis ikke jeg tar helt feil nå?

 

#2: Hvis det hadde vært mulig hadde ikke Flamel trengt å lage steinen og ringen ville ikke vært en Hallow. Den "mørk magi"-versjonen av å bringe noen tilbake i livet, gjør de bare til Infiri. Så å transfigurere liv til noen som er døde, ser jeg absolutt som en mulighet til å være en av de fem unntakene.

#3: Ja, den er jeg enig i. Som øye og beinet til Mad-Eye. Foreldrene var et dårlig eksempel av meg.

#4: Kreftene er ikke noe "solid", så tviler på det er det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

et raskt spørsmål: Hvordan klarte Humlesnurr å vinne mot Grindelwald under duellen hvis Grindelwald brukte Oldstaven?

 

Også syntes jeg det var rart at det gikk opp for trioen at de kunne hente basilisk-tenner i mysteriekammeret så sent! Det var det første jeg tenkte på når jeg fikk vite at Venster-Boka var en Malacrux

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...