Gå til innhold

Tidenes største oppfinnelser


JBlack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke mer slik at elektrisitet er en oppdagelse, og strom er en oppfinnelse? Er ikke strom en anvendelse av elektrisitet?

Strøm er bare kort for strøm av elektroner, altså et litt upresist uttryk for elektrisitet.

 

Ellers kan nevne at strømstyrke måles i Ampere. Spenning måles i Volt. Effekt P =V*A og Energi E=P*tid

 

Og elektrisitet er et naturfenomen, og ikke en menneskeskapt oppfinnelse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Nei, strøm er ikke noe annet enn elektroner som beveger seg i en leder. Man kan kanskje si at dynamoer og andre ting i strømnett er oppfinnelser, men det er jo ikke så mye annet enn konkrete løsninger på fysiske oppdagelser.

Men "strom" er da en kontrollert form for elektrisitet som ikke er naturlig?

Lenke til kommentar
Hva med for eksempel lyspæren? Å påstå at kloning er en viktigere oppfinnelse enn lyspæren er jo tøv og tant.

Dette er ikke en liste over de 10 NYTTIGSTE tingene som har blitt oppfunnet men de, hva skal jeg si, mest fasinerende oppfinnelsene. Det ser iallfall sånn ut. Kloning er jo absolutt ikke noe nyttig, men det er veldig fasinerende.

Lenke til kommentar
Hva med for eksempel lyspæren? Å påstå at kloning er en viktigere oppfinnelse enn lyspæren er jo tøv og tant.

Dette er ikke en liste over de 10 NYTTIGSTE tingene som har blitt oppfunnet men de, hva skal jeg si, mest fasinerende oppfinnelsene. Det ser iallfall sånn ut. Kloning er jo absolutt ikke noe nyttig, men det er veldig fasinerende.

Kloning i seg selv er ikke så nyttig, men kloning til bruk av å hjelpe folk med genetiske sykdommer. VELDIG NYTTIG! ;)

Lenke til kommentar

Litt merkelig liste egentlig. Personlig synes jeg (jeg er sikker på at mange er enige) at transistoren er den viktigste oppfinnelsen. Uten denne kunne vi ikke hatt datamaskiner og en mengde med annen elektronikk.

 

Genteknologien ville vel ikke akkurat vært det helt store uten datamaskiner heller.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Nei, strøm er ikke noe annet enn elektroner som beveger seg i en leder. Man kan kanskje si at dynamoer og andre ting i strømnett er oppfinnelser, men det er jo ikke så mye annet enn konkrete løsninger på fysiske oppdagelser.

Men "strom" er da en kontrollert form for elektrisitet som ikke er naturlig?

(Antar her at strøm=elektrisk sådan).

Nei. Det går strøm i vannet rundt en elektrisk ål. Det går strøm gjennom luften når det lyner. Det går strøm i vann f.eks. når jern eller et annet metall korroderer.

Vi oppdaget elektrisiteten, deriblant fenomener som strøm, og lærte oss hvordan kontrollere og benytte oss av den.

 

Ilden var ingen oppfinnelse - men vi lærte oss å kontrollere og utnytte den.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Litt merkelig liste egentlig. Personlig synes jeg (jeg er sikker på at mange er enige) at transistoren er den viktigste oppfinnelsen. Uten denne kunne vi ikke hatt datamaskiner og en mengde med annen elektronikk.

Hørt om radiorør? Det er jo for så vidt en transistor, men den har ikke noe å gjøre med de halvlederkomponentene vi bruker i dag. Selv om transistoren er viktig så er det ikke en så genial oppfinnelse som de andre på listen. Det var bare et resultat av at vi fikk større kunnskaper om halvledere, bl.a. gjennom kvantemekanikken som kom tidlig på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Nei, strøm er ikke noe annet enn elektroner som beveger seg i en leder. Man kan kanskje si at dynamoer og andre ting i strømnett er oppfinnelser, men det er jo ikke så mye annet enn konkrete løsninger på fysiske oppdagelser.

For å utdype:

Strøm er et mål på antall ladninger som går gjennom et tversnitt av denne lederen per tid.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at oppfinnelsene rundt kommunikasjon som telefon, internett, aviser, radio har hatt den største utviklingen for menneskeheten. Kommunikasjon er hva som skiller oss fra apene

Jeg ser på disse mediene som bare nok et skritt på veien. Det var revolusjonerende da vi lærte oss å ri på hester for å bevege oss (og dermed bringe informasjon) raskere - jeg kan ikke si at telefon, internett, aviser etc. stiller i en helt annen klasse enn dette.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at oppfinnelsene rundt kommunikasjon som telefon, internett, aviser, radio har hatt den største utviklingen for menneskeheten. Kommunikasjon er hva som skiller oss fra apene

Jeg ser på disse mediene som bare nok et skritt på veien. Det var revolusjonerende da vi lærte oss å ri på hester for å bevege oss (og dermed bringe informasjon) raskere - jeg kan ikke si at telefon, internett, aviser etc. stiller i en helt annen klasse enn dette.

jeg vil fortsatt fermholde skriftlig formidling av kunnskap og deretter masseproduksjon av denne som noe helt store i mennekets teknologiske endring (tid og rom - avhengigheten brytes i forhold til muntlig overføring av kunnskap)

Lenke til kommentar

Aye, skriftspråk må være sikret en plass på topp 5!

 

Edit: I sterk konkurranse med ild (dersom oppdagelsen av ild er som oppfinnelse å regne, se tidligere diskusjon), er nok skriftspråk en kandidat til førsteplassen. Jeg holder en knapp på skriftspråket.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Hva er det som har gjort USA så overlegne teknologisk i de tjuende århundrer?

USA er langt fra overlegne. Det at man er først ute med mye er da langt fra at man er overlegne teknologisk. Det gjelder jo å utnytte teknologien og utbedre den, ikke bare finne opp noe. Verden hadde ikke kommet langt om vi ikke hadde utbedret tekonolgien. Eller hva sier vi til motorsykler med 1hk? Fly som såvidt flyr noen meter? Biler man kan sykle ifra?

 

Når det er sagt, USA har da blitt slått av blant annet Sovjet flere ganger. De (Sovjet) var først ute med satelitt ut i verdensrommet, først ut med et menneske ut i verdensrommet, Sovjet bygde MIR, de har et stoff de bader liket av Lenin i slik at det ikke har råtnet (meget avansert mumifisering, og dette har ingen am. forskere, ingen andre forskere heller for den sakens skyld, klart å komme frem til hvordan man har klart...) pluss en masse annet. USA har f.eks ikke det største flyet (Antonov 225, bygget under Sovjettiden), prinsippet for hvordan helikoptre er bygget stammer fra en russer som riktig nok flyttet til USA, og de første bilene kom jo ikke fra USA. Hva med maglev? Der er ikke USA langt frem iallfall. Vi finner bare baner til bruk i persontrafikk i Tyskland og Japan, og prinsippet bak maglev har vel britisk opphav hvis jeg ikke tar helt feil? Kunne fortsatt lenge. USA teknologisk overlegne? Yeah right!

 

Forøvrig må jeg si at alle disse "Topp 10"-sakene til Discovery er rimlig diskuterbare. De utelater mye som hadde vært vel så verdig en plass på topp 10.

 

 

Uten solceller ville ikke kunstige satelitter vært umulig. Satelitter er enormt viktig for bl.a telekomunikasjon, vær, utforskning av rommet osv.

 

 

Atomkraft?

Merklig nok har man klart å henge seg opp i at man ikke skal skyte ut noe som tar ibruk atomkraft eller hva det nå var. Er iallfall flere tilfeller hvor NASA helst skulle tatt ibruk atomkraft, men kan ikke gjøre det fordi man ikke har lov. Smelte seg igjennom isen på Europa (månen Europa altså) er et eksempel.

 

Edit: fjernet en :roll: og la til noe mer fornuftig.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Hvorfor ligger denne under "Politikk, religion og samfunn" ?

 

Hører den ikke bedre under "teknologi og vitenskap"?

Jeg flytter den så får dere heller protestere hvis dere har noen gode argumenter mot det.

 

Foresten: Jeg har ikke lest hele tråden men vil kanskje legge inn automobilen.

Fordi den var ment også som en diskusjon om hvorfor Europa og resten har bidratt så lite i forhold til USA. Men tråder har som kjent sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Hva med for eksempel lyspæren? Å påstå at kloning er en viktigere oppfinnelse enn lyspæren er jo tøv og tant.

Selv om lyspæren har vært viktig vil jeg være forsiktig med å kalle det for høyteknologi. Virker dessuten som om det gjelder oppfinnelser fra det 20. århundre og opp til vår tid. Skal man ta med alt ville vel hjulet og seilet også vært med på listen.

For ikke å nevne strømmen....(er ikke helt sikker på når den ble oppfunnet :p )

Lenke til kommentar
Hvorfor ligger denne under "Politikk, religion og samfunn" ?

 

Hører den ikke bedre under "teknologi og vitenskap"?

Jeg flytter den så får dere heller protestere hvis dere har noen gode argumenter mot det.

 

Foresten: Jeg har ikke lest hele tråden men vil kanskje legge inn automobilen.

Fordi den var ment også som en diskusjon om hvorfor Europa og resten har bidratt så lite i forhold til USA. Men tråder har som kjent sitt eget liv.

Europa og resten har jo bidratt i forhold til USA da. Jeg synes listen som Discovery har laget var særdeles amerikanisert. Skal vi diskutere dette må vi først lage en litt mer objektiv og mindre nasjonlistisk liste. USA har jo kun bidratt på slutten av 1800-tallet og 1900-tallet. Det er Tidenes største oppfinnelser. Aight?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...