Gå til innhold

Tidenes største oppfinnelser


JBlack

Anbefalte innlegg

Jeg drev med litt kanalsufring tidligere i dag, og havnet på Discovery, som vist et program kalt "The Ultimate 10 Technological Inventions".

 

Her er listen:

1. Kloning

2. Kunstig hjerte

3. Personlig datamaskin

4. Laser

5. Solceller

6. Atombomben

7. Roboter 

8. Raketter med flytende drivstoff

9. Stridsvogn

10. Fly

 

Det er ingen tvil om at alle disse teknologiene har bidratt enormt til menneskeheten. At atombomben har gjort dette, kan virke litt rart. Men som resultat av denne oppfinnelsen har man en rekke teknologier, slik som atomkraft og medisinske apparater som kan bekjempe kreftsvulster effektivt med minimal skade på friskt vev.

 

Er det noen som tør å gjette på hvilke nasjoner som har bidratt med hvilke og hvor mange ting på denne listen, og dermed bidratt enormt til menneskeheten?

 

Edit:

Referanse: http://tlc.discovery.com/convergence/techi...e/timeline.html

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er listen:

1. Kloning

 

 

Oppdagelsen av DNA og bioteknologi.

 

 

 

2. Kunstig hjerte

 

3. Personlig datamaskin

 

 

Mikroprosessoren kanskje?

 

 

4. Laser

 

5. Solceller

 

 

Hva er det som har gjort solceller til noe uunværlig i samfunnet?

 

 

6. Atombomben

 

7. Roboter 

 

 

Igjen mikroprosessoren.

 

 

8. Raketter med flytende drivstoff

 

9. Tanks

10. Fly

 

Det heter stridsvogn. Stridsvogn er ingen revlusjonerende oppfinnelse, å sveise fast noen stålplater på en traktor er intet gigantisk skritt for menneskeheten. Ikke fly heller, dog er _jetmotoren_ en stor oppfinnelse som gjorde det økonomisk gjennomførbart å forflytte større menneskemengder over større avstander. Skal man føre opp noe våpen der så ville jeg heller ha ført opp de første kruttvåpen, eller de første patronvåpnene som kom på 1870/1880-tallet. Mikroprosessoren / radiorør burde uansett ha vært øverst på listen

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at alle disse teknologiene har bidratt enormt til menneskeheten. At atombomben har gjort dette, kan virke litt rart. Men som resultat av denne oppfinnelsen har man en rekke teknologier, slik som atomkraft og medisinske apparater som kan bekjempe kreftsvulster effektivt med minimal skade på friskt vev.

Tillatt meg en liten korrigering. Atomreaktoren ble funnet opp _før_ atombomben. Medisinske apparater bruker heller ikke noe av teknologien som var spesiell for bomben.

Lenke til kommentar

Det var ikke min liste.. Merk også at det var snakk om oppfinnelser, og ikke oppdagelser.

 

Mange av oppfinnelsene er også basert på tidligere viktige oppfinnelser.

 

DNA er således en oppdagelse.

Mikroprosessoren var viktig, selv om jeg ville sagt halvlederen. Nå er det ikke slik at den personlige datamaskinen, det kunstige hjertet, atombomben og Roboter er nødvendige konsekvenser av mikroprosessoren. Disse er egne oppfinnelser som i seg selv har vært svært viktige.

 

Uten solceller ville ikke kunstige satelitter vært umulig. Satelitter er enormt viktig for bl.a telekomunikasjon, vær, utforskning av rommet osv.

 

Når det gjelder stridsvognen (takk for oversettelsen :blush: ), så var den viktig for å få en slutt på første verdenskrig, en krig som var gått i stillingskrig og hadde et enormt antall døde og sårede.

 

Men jeg er enig i at mikroprosessoren og/eller halvlederen burde ha en plass på listen.

Lenke til kommentar
Tillatt meg en liten korrigering. Atomreaktoren ble funnet opp _før_ atombomben. Medisinske apparater bruker heller ikke noe av teknologien som var spesiell for bomben.

Fortell!

Enrico Fermi, 2. desember 1942 i Chicago. Grunnlaget for forskningen hans var at det en eller annen gang skulle utvikles en atombombe, men allikevel; reaktoren kom først, og atombomben var ingen nødvendighet for å bygge atomkraftverk.

Lenke til kommentar
Hva med for eksempel lyspæren? Å påstå at kloning er en viktigere oppfinnelse enn lyspæren er jo tøv og tant.

Selv om lyspæren har vært viktig vil jeg være forsiktig med å kalle det for høyteknologi. Virker dessuten som om det gjelder oppfinnelser fra det 20. århundre og opp til vår tid. Skal man ta med alt ville vel hjulet og seilet også vært med på listen.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Tillatt meg en liten korrigering. Atomreaktoren ble funnet opp _før_ atombomben. Medisinske apparater bruker heller ikke noe av teknologien som var spesiell for bomben.

Fortell!

Enrico Fermi, 2. desember 1942 i Chicago. Grunnlaget for forskningen hans var at det en eller annen gang skulle utvikles en atombombe, men allikevel; reaktoren kom først, og atombomben var ingen nødvendighet for å bygge atomkraftverk.

Ok, men jeg synes det er flisespikking ettersom det var, så vidt jeg vet, Manhattan prosjektet som var drivkraften. Og således kan man se på reaktoren som et biprodukt av bomben. Og videre hadde bomben svært stor betydning i avgjørelsen av andre verdenskrig, på samme måte som stridsvognen hadde betydning for avgjørelsen av første. (Virker som om de som står bak programmet har vektlagt dette.)

 

Men hva med påstanden om at medisinsk teknologi ikke bruker slik teknologi, dvs. konsentrert stråling fra kjernereaksjon, til å bekjempe kreft?

 

Nå nevnte de et apparat, hvis navn jeg ikke husker, i programmet. Og de brukte dette til å bestråle kreftsvulsten for å drepe denne, uten å drepe cellevev rundt.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Det var ikke min liste..

 

 

 

Fint, da tar du det ikke personlig om jeg sier at listen ser ut som om den er skrevet av en åtteåring :)

 

Merk også at det var snakk om oppfinnelser, og ikke oppdagelser.

 

 

Det tenkte jeg ikke på.

 

 

Mikroprosessoren var viktig, selv om jeg ville sagt halvlederen. Nå er det ikke slik at den personlige datamaskinen, det kunstige hjertet, atombomben og Roboter er nødvendige konsekvenser av mikroprosessoren.

 

 

Nei, men de bygger jo på hverandre. Ingen av de nevnte oppfinnelser er funnnet opp på scratch.

 

"If I have seen further than others, it is by standing on the shoulders of giants.”

—Isaac Newton

 

 

 

Uten solceller ville ikke kunstige satelitter vært umulig. Satelitter er enormt viktig for bl.a telekomunikasjon, vær, utforskning av rommet osv.

 

 

Atomkraft?

 

 

Når det gjelder stridsvognen (takk for oversettelsen :blush: ), så var den viktig for å få en slutt på første verdenskrig, en krig som var gått i stillingskrig og hadde et enormt antall døde og sårede.

 

 

Klart, stridsvognen har fått en viktig rolle i moderne krigføring (ok, frem til slutten av 80-tallet), men oppfinnelsen er ingen genistrek i seg selv. Maxim sin maskingeværkonstruksjon av 1884 er isåfall en større oppfinnelse, uten den så hadde det ikke vært noen skyttergravskrig under 1VK.

 

 

Men jeg er enig i at mikroprosessoren og/eller halvlederen burde ha en plass på listen.

 

Sammen med programmeringsspråk, skjønt det er vanskelig å trekke frem noe enkeltspråk som er revlusjonerende.

Lenke til kommentar
Men hva med påstanden om at medisinsk teknologi ikke bruker slik teknologi, dvs. konsentrert stråling fra kjernereaksjon, til å bekjempe kreft?

Generell kunnskap og teknologi rundt kjernekraft og radioaktivitet har vi selvsagt stor nytte av. Men atombomben som oppfinnelse dreier som om et ganske spesielt problem innenfor dette. Nemlig å skape en ukontrollert kjedereaksjon i spaltbart materiale. For å få det til må materialet oppnå "kritisk masse". At dette brukes innen medisin tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Sammen med programmeringsspråk, skjønt det er vanskelig å trekke frem noe enkeltspråk som er revlusjonerende.

Vet ikke om programmeringsspråk er noen oppfinnelse. Hva tenker du i så fall på? Høynivåspråk eller at man kan kjøre programmer på prossesorer?

At man kan kjøre programmer på en prosessor. Det er jo ikke noe poeng med en prosessor hvis man ikke kan sette den til å gjøre noe.

Lenke til kommentar
At man kan kjøre programmer på en prosessor. Det er jo ikke noe poeng med en prosessor hvis man ikke kan sette den til å gjøre noe.

Da går det vel inn under konseptet (personling) datamaskin. Charles Babbage oppfant en maskin på 1800-tallet som kunne regne (les: har prossesor) og som også kunne programmeres vha. et ROM-lignende minne (hullkort).

Lenke til kommentar

Nei, men de bygger jo på hverandre. Ingen av de nevnte oppfinnelser er funnnet opp på scratch.

Nei.. men hvilke oppfinnelser er det? Skulle man hatt det som kriterie, så ville man hatt et annet program der man tok for seg oldtidens oppfinelser og oppdagelser.

 

Men oppfinnelsene har i forskjellig grad hatt stor påvirkning på menneskeheten.

 

Uten solceller ville ikke kunstige satelitter vært umulig. Satelitter er enormt viktig for bl.a telekomunikasjon, vær, utforskning av rommet osv.

Atomkraft?

Krever påfylling av drivstoff (kanskje ikke i praksis for en satelitts levetid). Men værre er at det krever en atomreaktor, med de problemer det medfører. Mange små satelitter ville vært umulig. Solkraft er en uutømmelig kilde.

 

 

Klart, stridsvognen har fått en viktig rolle i moderne krigføring (ok, frem til slutten av 80-tallet), men oppfinnelsen er ingen genistrek i seg selv. Maxim sin maskingeværkonstruksjon av 1884 er isåfall en større oppfinnelse, uten den så hadde det ikke vært noen skyttergravskrig under 1VK.

Jeg skal ikke begi meg ut på noen diskusjon om de forskjellige teknologiers viktighet i 1. verdenskrig. Men det virker som om de som sto bak programmet har sett på en teknologi som var med på å avslutte de to krigene som svært viktig for menneskeheten. Man tok også for seg hvor viktig stridsvognen var i dagens kriger og hvordan den var avgjørende for den første gulfkrigen.

 

 

Sammen med programmeringsspråk, skjønt det er vanskelig å trekke frem noe enkeltspråk som er revlusjonerende.

Man måtte vel sagt programmeringsspråk i seg selv. Men det er vel mer en nødvendig konsekvens av mikroprosessoren. Ingen mikroprosessor uten programmeringsspråk og vice versa.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begi meg ut på noen diskusjon om de forskjellige teknologiers viktighet i 1. verdenskrig. Men det virker som om de som sto bak programmet har sett på en teknologi som var med på å avslutte de to krigene som svært viktig for menneskeheten. Man tok også for seg hvor viktig stridsvognen var i dagens kriger og hvordan den var avgjørende for den første gulfkrigen.

Da har vi en annen fin oppfinnelse; angrepshelikoptere og PV-våpen - saken som gjorde at stridsvognene mistet mye av sin betydning.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begi meg ut på noen diskusjon om de forskjellige teknologiers viktighet i 1. verdenskrig. Men det virker som om de som sto bak programmet har sett på en teknologi som var med på å avslutte de to krigene som svært viktig for menneskeheten. Man tok også for seg hvor viktig stridsvognen var i dagens kriger og hvordan den var avgjørende for den første gulfkrigen.

Da har vi en annen fin oppfinnelse; angrepshelikoptere og PV-våpen - saken som gjorde at stridsvognene mistet mye av sin betydning.

Men var noen av dissw avgjørende for WWI eller WWII, slik stridsvognen og atombomben var?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...