Gå til innhold

Tidenes største oppfinnelser


JBlack

Anbefalte innlegg

Som nevnt var det prinsippene for hvordan signalene skulle kunne skilles fra hverandre, hvordan man skulle skille signal fra støy, skille signalet fra sin egen refleksjon osv osv.

 

 

Det finnes et utall av teknikker for å overkomme dette problemet og GSM bruker flere av dem. Signal fra støy skiller man ved bl.a. filtrering. Refleksjonsproblemet løses ved frekvenshopping. Så har man korrigeringsalgoritmer, osv.

+ man fant opp at man i tillegg til å ha toveis-radiokommunikasjon skulle man ha en liten periode der man overvåket for å finne den beste senderen i nærheten..
Kalles roaming. tror det finnes på de fleste moderne mobile nettverk.

Jeg ser ikke at du argumenterer mot at nordmenn "murte grunnmuren" for gsm-systemet... så da bør vi vel være enige?

 

Uansett... stikker og legger meg jeg :D fikk ikke sove i natt for jeg hadde en eksamen i dag :/ du og du så trøtt jeg er. Du får diskutere med deg selv så lenge til du kommer frem til noe.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke at du argumenterer mot at nordmenn "murte grunnmuren" for gsm-systemet... så da bør vi vel være enige?

Nei, er bare i mot det å si at GSM er "norsk". Det mest riktige å si ville være europeisk. Vet heller ikke om "grunnmuren" var norsk. Mye av forarbeidet var fransk, mens en del viktige ting var norske. Du skjønner sikkert mer når du kommer litt lenger i studiene.

Lenke til kommentar
skriftsystemet da! Det fikk vi vel fra midtoesten? Irak omraadet?

Nå nærmer vi oss det som virkelig fikk ballen til å rulle, ting som

- skriftspråk (egyptiske hieroglyffer, ca 3000 f.kr og kileskrift fra ca. 3500 f.kr.)

- matematikk (litt i grenseland for begrepet oppfinnelse)

- hjulet (dette er vel den første maskinen)

- dampmaskinen og vevstolen (disse startet den industrielle revolusjonen ca. 1750)

du glemte

- indias matematikere (sinus og cosinus)

- antikkens matematikere (pytagoreerne, euklid osv)

- vitenskapelig revolusjon (1500-1700)

- opplysningstid (1700-tallet)

Beklager omfattende sitering, men må det for å vise at jeg har allerede tatt med matematikk. Konseptet null er en oppfinnelse, men mye i matematikken er utledning, og er i grenseland for begrepet oppfinnelse.

 

Den vitenskapelige og den industrielle revolusjon og opplysningstiden ser jeg ikke er oppfinnelser, jeg vil heller si betydelige endringer i samfunnet. Det var tildels teknologiske nyvinninger bak disse, men i seg selv var disse revolusjonene mer endringer i samfunnet og tankesett.

 

Her bør en også ta med Gutenbergs boktrykkesystem, som ga startskuddet for begynnelsen til slutten på kirkens makt over samfunnet, som igjen førte til samfunnsendringene som kom.

 

Forøvrig vil vel dette tilfredsstille moderatorers ønske om vinkling mot politikk, religion og samfunn.

 

Skal jeg kikke inn i krystallkulen, vil jeg tro at en vil se tilbake på vår tid som krysningspunktet der teknologien begynte å utvikle seg raskere enn samfunnet ellers greide å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
. Mye av teknologien somer særlig amerikansk er ofte spin-off produkter fra militær- og romfartsforskning.

Er det ikke veldig mye av teknologien som er spin-off fra det overlappende feltet militær/romfartsforskning? USA brukte jo mye ressurser på forskning under den kalde krigen, noe som ga de et enormt teknologisk forsprang på resten av verden. Håper at noen ser det samme i Norge og kanskje bruker litt mer penger på forskning fremfor kontantstøtte og økonomisk støtte til trossamfunn.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke tvil om at Norge/Europa, og Østen er med i utviklingen. Men de store oppfinnelsene ser alikevel ut til å gjøres i USA.

 

En annen større og somfunnsomveltende oppfinnelse er internett. Og jeg tror ikke den helt sorterer under personlig datamaskin.

 

Personlig tror jeg årsaker er ting som:

Personlig frihet (individualisme) og kapitalisme

Stor befolkning i en nasjon (ingen språk eller landegrenser)

Ingen krig på egen jord

Lenke til kommentar

Så er jo USA som du sier et land med mange innbyggere.

Hvis man deler antall Oppfinnelser på antall innbyggere ligger de ikke like langt forann.

Men USA har vært veldig flinke innen forsking, nå er det vel heller markedskreftene som tar over, og ikke staten. Så vi får se hva som skjer i fremtiden.

Lenke til kommentar
En annen større og somfunnsomveltende oppfinnelse er internett. Og jeg tror ikke den helt sorterer under personlig datamaskin.

Tenker du på IP med dynamisk routing, eller WWW? Førstnevnte er utviklet av ARPA (USA), sistnevnte er fra CERN (Europa).

Tenker på IP, ellr internett generelt. Ikke på en enkelt protokoll som HTTP, selv om den selvsagt har hatt enorm betydning for den generelle brukervennligheten, og dermed utbredelsen.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke tvil om at Norge/Europa, og Østen er med i utviklingen. Men de store oppfinnelsene ser alikevel ut til å gjøres i USA.

 

Personlig tror jeg årsaker er ting som:

Personlig frihet (individualisme) og kapitalisme

Stor befolkning i en nasjon (ingen språk eller landegrenser)

Ingen krig på egen jord

Det her henger jo sammen. Mye risikovillig kapital, ingen krig på egen jord, rustningskappløp med Sovjet gjør at samfunnet bruker mye penger på forskning. Felles (ikke ingen :)) språk og et felles føderalt lovverk gjør ting enda bedre.

Lenke til kommentar
men verden hadde nokk stoppet opp uten strøm!
Forsvant strømmen, ville vi nok hatt et problem. Likevel bør en ikke glemme at vi hadde mye industri uten strøm, det var mye remdrift av utstyr i mange år. Fabrikken hadde eget kraftverk, oftest en demning og vannkraft, og kraften ble fordelt ut over hele industriområdet med remmer og akslinger.

 

Enkan gjøre mye med mekanikk, Babbage designet en datamaskin som var mekanisk. De første hullkortene var også for mekaniske systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...