Gå til innhold

Tidenes største oppfinnelser


JBlack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Europa og resten har jo bidratt i forhold til USA da. Jeg synes listen som Discovery har laget var særdeles amerikanisert.

:roll: Programmet nevnte ikke nasjonaliteter i det hele tatt. De gravde jeg frem i etterkant.

 

At lista tok for seg tekniske oppfinnelser av nyere art er premissene. Å kalle dette amerikanisert fordi resultatet favoriserer USA, det er i overkant sært.

 

Men du kan jo lage en alternativ liste med samme utgangspunkt, så kan vi se på den etterpå.

 

Internett, halvlederen og bilen er gode kandidater. Og tar jeg ikke feil er det USA, USA og USA det også?

Lenke til kommentar

En alternativ liste var jo det jeg foreslo at vi skulle lage. Det som er sært er at alle oppfinnelsene er fra 1900-tallet. Det har foregått innovasjon i andre tider. Du spurte om hvilke land disse oppfinnelsene kom fra og andre på forumet har implisert at USA er "kjempetøffe" og ligger langt foran alle andre i teknologisk utvikling. Jeg mente at listen favoriserte USA fordi den var laget av Discovery og at den kun tok for seg 1900-tallet, er det sært?

 

Increase the peace, word out!

Lenke til kommentar
En alternativ liste var jo det jeg foreslo at vi skulle lage. Det som er sært er at alle oppfinnelsene er fra 1900-tallet. Det har foregått innovasjon i andre tider. Du spurte om hvilke land disse oppfinnelsene kom fra og andre på forumet har implisert at USA er "kjempetøffe" og ligger langt foran alle andre i teknologisk utvikling. Jeg mente at listen favoriserte USA fordi den var laget av Discovery og at den kun tok for seg 1900-tallet, er det sært?

 

Increase the peace, word out!

Hvordan kommer du frem til at den favoriserer USA fordi den er laget av Discovery? Og hvordan kommer du frem til at den favoriserer USA fordi den handler om 1900 tallet?

Lenke til kommentar
En alternativ liste var jo det jeg foreslo at vi skulle lage. Det som er sært er at alle oppfinnelsene er fra 1900-tallet. Det har foregått innovasjon i andre tider. Du spurte om hvilke land disse oppfinnelsene kom fra og andre på forumet har implisert at USA er "kjempetøffe" og ligger langt foran alle andre i teknologisk utvikling. Jeg mente at listen favoriserte USA fordi den var laget av Discovery og at den kun tok for seg 1900-tallet, er det sært?

 

Increase the peace, word out!

Hvordan kommer du frem til at den favoriserer USA fordi den er laget av Discovery? Og hvordan kommer du frem til at den favoriserer USA fordi den handler om 1900 tallet?

Fordi Discovery er amerikansk. Fordi USA hovedsaklig har vært delaktig i innovasjonen på 1900-tallet. Tittelen er _Tidenes_ største oppfinnelser. Ikke 1900-tallets.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Internett, halvlederen og bilen er gode kandidater. Og tar jeg ikke feil er det USA, USA og USA det også?

Internet sammer fra USA, halvlederen aner jeg ikke, men hvor har du fra at bilen er amerikansk når den første bilen så og si alltid krediteres Daimler og Benz? Bil er ikke bare Ford og GM vettu ;)

Lenke til kommentar

Når man bare tenker seg om har ikke USA bidratt så mye innen bilteknologien heller ... Er liksom ikke så mye tekonlogisk over mange stor sylindre :roll: Der stiller flere europeiske land sterkt (blant annet Storbritannia).

 

Trekker man det langt er det heller ikke Daimler og Benz som laget den første bilen. Allerede i 1770 fikk man den første dampdrevne "bilen", mens Daimler og Benz kom i 1886. Dog skal det sies at sistnevnte bil var mer kjørbar.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Selv om hjulet er nyttig for oss, spørs det om vi kan kalle det for en genial oppfinnelse. Enkle mekanikkunnskaper er alt som skal til for å bestemme formen på denne oppfinnelsen.

 

Magnetstripen er ikke noe annet enn et magnetbånd som allerede var og er i bruk til datalagring. Praktisk, ja. Genialt, nei. Smartkort er et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Jornan: hjulet har vært nevnt før i tråden. Anbefaler å lese hele tråden til bunns, det er mye artige tanker her.

 

Feynman: Det enkle er det geniale.heter det seg, og selv om hjulet er banalt for oss, var det ikke alltid slik. Vi har hatt hjulet i Europa og Asia i tusner av år (ser flere forskjellige dateringer på når det ble oppfunnet), men i Amerika (nord og sør) ble det aldri oppfunnet, verken til bruk i transport (vogner) eller annet (f.esk. pottemakerhjul). De hadde nok trengt det, men kom aldri på ideen.

 

Synes derfor hjulet er noe av det mest geniale som er oppfunnet.

Lenke til kommentar
Feynman: Det enkle er det geniale.heter det seg, og selv om hjulet er banalt for oss, var det ikke alltid slik. Vi har hatt hjulet i Europa og Asia i tusner av år (ser flere forskjellige dateringer på når det ble oppfunnet), men i Amerika (nord og sør) ble det aldri oppfunnet, verken til bruk i transport (vogner) eller annet (f.esk. pottemakerhjul). De hadde nok trengt det, men kom aldri på ideen.

Er enig i det. Men allikevel; en oppfinnelse som laseren syns jeg er helt overlegen som oppfinnelse. Den beviser at vi mestrer svært komplisert fysikk, og kan utnytte den til en mengde bruksområder. Man kan se et hjul virke i naturen ved f.eks å se at en rund stein ruller ned en bakke. Noe i naturen som gir koheren stråling kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Vi nærmer oss en enighet. (Bombe?). Laseren er nok en av de aller mest kompliserte oppfinnelsene i menneskehetens historie. Transistoren er nok i samme gruppen. Koheren stråling finnes faktisk i naturen, f.eks. maser-kilder i områder hvor stjerner oppstår, men kanskje ikke helt det du hadde i tankene? Her på jorden kjenner jeg ingen naturlige kilder til koherent stråling.

 

Jeg ser poenget med rullende stener, og hjulet virker som en logisk nær oppfølging (kanskje via stokker som et mellomstadium). Likefullt var dette en oppfinnelse som ikke ble gjort hverken tidlig eller overalt i verden, noe jeg finner både mystisk og påfallende.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er vanskelig å sammenligne to ting som er så forskjellig fra hverandre. Laseren og hjulet tilhører helt forskjellige tidsaldre.

Det er også en annen forskjell. Hjulet er genialt, men allikevel så enkelt at det før eller siden måtte finnes opp. Laseren er genial, og man kan allikevel lure på hvordan og hvorfor den ble funnet opp. Listen som Discovery laget er nok basert på den siste kategorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...