Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1 Gb/s til svenskene


Anbefalte innlegg

Antagelig og tror er nøkkelordene i en diskusjon som den her. Man kan anta og tro, noe som selvfølgelig er helt legitimt. Problemet er at antagelser og tro ikke holder når man skal bruke det antallet milliarder som kreves. Dessverre.

 

Hvis du drar den tankegangen langt nok kan du ikke investere i noe, hvem vet om dagens utdannelse er nyttig om noen år, hvem vet om vi bruker veier. Jeg kan jo godt si at jeg er "gasnke sikker" på at fiber fortsatt er fornuftig i relativt lang tid. Men man vet jo aldri hva framtiden vil bringe, en ting er sikker, man løser ikke problemet ved å aldri investere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå bor jeg i Oslo, men jeg vet for eksempel at Nordkapp kommune med sine 3500 inbyggere fortsatt ikke har noe tilfredstillende bredbåndstilbud (det går fortsatt i ISDN og dialup 56K modem for lokalbefolkningen).  Hjemmekontor blir et revitalisert begrep, og bredbånds uttbygging er troligvis det sterkeste distriktspolitiske middelet man har for å unngå fraflytting i kyst og utkantsnorge.

Når det gjelder ADSL så skal Telenor dekke 90% av befolkningen innen 2005, dette er jo ikke "bredbånd" i den betydningen vi snakker om men det er ikke så ille stellt som ditt innlegg kan tyde på.

Den nevnte kommunen Nordkapp får Telenor ADSL/SHDSL den 20.12.04

Når det gjelder dekning for ADSL fra TN er denne linken om enn ganske utdatert av interesse:

 

http://jara.no/produktlosninger/produktomr...e04_endelig.xls

 

Om bredbånd hjelper så mye på fraflyttingen tviler jeg sterkt på, det kommer antagelig i samme kategori som bedre veier og bruer. Men for all del er det svært viktig at man har BB.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Kan bruke polakker, de er billige og kan mer enn å plukke jordbær.

 

Bredbåndet vil skape framtidige inntekter, senkede kostnader og bedre livskvalitet for mange. Det som er fint med dette bredbåndet er at det vil nyttegjøre seg i alle næringer, ikke bare en næring eller en gruppe privatpersoner. Helsesektoren, landbruket, olje, og selvfølgelig IT for å nevne noe.

Er ikke alle problemer som bare kan løses ved å importere mer folk. Det kan skape nye problemer og det er vanskelig å få tak i de riktige folkene.

Jeg klarer ikke helt å se den langsiktige tenkningen bak det å importere polakker for å bygge bredbånd.

 

På kort sikt, de neste 3-5 årene har vi jo mer enn nok inntekter. Problemet er at vi tjener for mye og sløser vekk pengene. Og nye inntekter for hvem? Telenor? Teknologi-utdannede i byene? Staten? Store-bedrifter?

 

Og på bekostning av hvem? Dersom vi begynner med en storstillt utbygging er det som jeg skrev over fare for lønnsøninger over hele linja. Da blir veksten på bekostning av; de eldre? fabrikkarbeidere i metallindustrien? offentlig annsatte? eksportindistrien? Personlig hadde jeg sikkert tjent på en slik utbygging ettersom jeg er under utadnning innen teknologi. Men noen hadde garantert tapt på en slik utbygging også. Det er ikke sikkert at det er mange i distriktene som hadde tjent på det for å si det sånn.

 

Av de sektorene du nevner er det flere problemer.

Landbrukssektoren; svært liten sektor etterhvert og begrensede muliheter for effektivisering gjennom IT.

 

Helsesektoren; stort forbedringspotensialle, men det har vist seg at det er vanskelig å spare noe særlig og det tar ofte svært lang tid å få gjennnomført noe. Jeg tviler på at store prosjekter her kommer til å bli noen suksess ved at staten sprøyter inn masse penger.

 

I de fleste delene av oljeindustrien har de fleste fiber så det holder.

 

IT-sektor:Her er det jo en del å hente. Ingen tvil om det.

 

Private. Det finnes "bredbånd". For 85% av norges befolkning. Det er en svært liten del av den resterende befolkningen som antas å ha muligheter for å bidra i vesentlig grad bare fordi de får en 100 mbit linje i husvggen. Hvor stor er egentlig forskjellen mellom tripple play (10-20 mbit) som 60 av befiolkningen kan få innen 5 år og 100 mbit som man kan få med en stor satsing. Jeg klarer ikke helt å se hvor den store økonomiske gevinsten er. Det meste av banktjenester, jobb, service, support, teknologiutvikling osv kan man gjøre med 10 mbit. Allerde med 2 mbit er det jo enormt mye man kan få utretter dersom man GIDDER*.

 

Bredbånd som distriktspolitikk. Klassisk eksempel; Olga, 45, Vardø, fiskerimedarbeider. Hvordan skal hun klare å omstille seg til å skaffe seg en jobb ved hjelp av bredbånd? Ja det finnes muligheter for nettuddanning, telefonsupport og diverse andre jober. Men jeg klarer ikke helt å se at vi som bor i sentrale strøk sakl bruke mangfoldige milliarder for at man skal ha en slags rett til å bo i distriktene for evig å alltid uansett hvor sammfunsmessig lite økonomisk det er. Et sted MÅ man trekke en grense for hvor mye man skal bruke på bredbånd til distriktan.

 

 

*Hvem her kan med hånden på hjertet si at man utnytter de mulighetene man har med 1 mbit?

Jeg gjør det ihvertfall ikke. Jeg kunne ha gjort mye mer dersom jeg hadde hatt tid og ork. Som foreksempel innen programutvikling, e-læring, innhenting av kunnskap, oppbygging av tjenester, nettverkskunnskap, mattematikk, kommunikasjon osv. Tror dette er symptomatisk for svært mange. Selv om man har muligeter for utrolig mye allerede så blir det aldri. Det er mye annet her i livet man heller gjør, og døgnet har jo bare 24 timer uansett.

 

Med en 1 mbit linja kan man gjøre ufattelig mye via nettet. Tror ikke at det er hastiheten på nettet som hindrer utviklingen av nye bedrifter i Norge. Og for øyeblikket er det jo heller ikke et problem ettersom det er en veldig stor del av befolkningen som er opptatt.

Lenke til kommentar
Men man vet jo aldri hva framtiden vil bringe, en ting er sikker, man løser ikke problemet ved å aldri investere.

 

Det tror jeg vi kan være enige om. Men spørsmålet er jo om det er riktig for Norge på det nåværende tidspunkt å investere i en "større"* utbygging av bredbånd.

 

Husk på at ved en støre utbygging tar det noe tid før man ser de store positive effektene rent økonomisk. For eksempel dersom man satser på å bygge ut til universiteter, høyskoler, småbedrifter, forskningsparker, e-læring osv tar det minst 5(?) år før man ser effektene ved nyetableringer, høyteknoligi, økt forskning/oppfinnelser osv.

 

Man kan jo tenke mindre lansiktig å pøse ut penger slik at flere privatpersoner får raskere linje, men jeg tror du er enig i at dette ikke gir like mye igjen for pengene. En hviss effekt vil de jo kanskje ha, men slik jeg ser det er det ikke samfunnsøkonoisk lønnsomt for Norge .

 

 

 

*Større vil her si en kraftig økning fra dagens niva på rundt 100m i året til svensk nivå. Da snakker vi vel om 1 mrd i året++.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar
Hvis du drar den tankegangen langt nok kan du ikke investere i noe, hvem vet om dagens utdannelse er nyttig om noen år, hvem vet om vi bruker veier. Jeg kan jo godt si at jeg er "gasnke sikker" på at fiber fortsatt er fornuftig i relativt lang tid. Men man vet jo aldri hva framtiden vil bringe, en ting er sikker, man løser ikke problemet ved å aldri investere.

Om du drar tankegangen langt nok har du selvfølgelig et poeng. Men hvorfor trekke den lenger enn det den du diskuterer med faktisk gjør?

 

Jeg sier ikke noe konsekvent nei til utbygging. Jeg sier bare nei til utbygging i den kostnadsklassen det er snakk om før man faktisk vet nytten av det. Det er en ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
Kan bruke polakker, de er billige og kan mer enn å plukke jordbær.

 

Bredbåndet vil skape framtidige inntekter, senkede kostnader og bedre livskvalitet for mange. Det som er fint med dette bredbåndet er at det vil nyttegjøre seg i alle næringer, ikke bare en næring eller en gruppe privatpersoner. Helsesektoren, landbruket, olje, og selvfølgelig IT for å nevne noe.

Er ikke alle problemer som bare kan løses ved å importere mer folk. Det kan skape nye problemer og det er vanskelig å få tak i de riktige folkene.

Jeg klarer ikke helt å se den langsiktige tenkningen bak det å importere polakker for å bygge bredbånd.

 

På kort sikt, de neste 3-5 årene har vi jo mer enn nok inntekter. Problemet er at vi tjener for mye og sløser vekk pengene. Og nye inntekter for hvem? Telenor? Teknologi-utdannede i byene? Staten? Store-bedrifter?

 

Og på bekostning av hvem? Dersom vi begynner med en storstillt utbygging er det som jeg skrev over fare for lønnsøninger over hele linja. Da blir veksten på bekostning av; de eldre? fabrikkarbeidere i metallindustrien? offentlig annsatte? eksportindistrien? Personlig hadde jeg sikkert tjent på en slik utbygging ettersom jeg er under utadnning innen teknologi. Men noen hadde garantert tapt på en slik utbygging også. Det er ikke sikkert at det er mange i distriktene som hadde tjent på det for å si det sånn.

 

Av de sektorene du nevner er det flere problemer.

Landbrukssektoren; svært liten sektor etterhvert og begrensede muliheter for effektivisering gjennom IT.

 

Helsesektoren; stort forbedringspotensialle, men det har vist seg at det er vanskelig å spare noe særlig og det tar ofte svært lang tid å få gjennnomført noe. Jeg tviler på at store prosjekter her kommer til å bli noen suksess ved at staten sprøyter inn masse penger.

 

I de fleste delene av oljeindustrien har de fleste fiber så det holder.

 

IT-sektor:Her er det jo en del å hente. Ingen tvil om det.

 

Private. Det finnes "bredbånd". For 85% av norges befolkning. Det er en svært liten del av den resterende befolkningen som antas å ha muligheter for å bidra i vesentlig grad bare fordi de får en 100 mbit linje i husvggen. Hvor stor er egentlig forskjellen mellom tripple play (10-20 mbit) som 60 av befiolkningen kan få innen 5 år og 100 mbit som man kan få med en stor satsing. Jeg klarer ikke helt å se hvor den store økonomiske gevinsten er. Det meste av banktjenester, jobb, service, support, teknologiutvikling osv kan man gjøre med 10 mbit. Allerde med 2 mbit er det jo enormt mye man kan få utretter dersom man GIDDER*.

 

Bredbånd som distriktspolitikk. Klassisk eksempel; Olga, 45, Vardø, fiskerimedarbeider. Hvordan skal hun klare å omstille seg til å skaffe seg en jobb ved hjelp av bredbånd? Ja det finnes muligheter for nettuddanning, telefonsupport og diverse andre jober. Men jeg klarer ikke helt å se at vi som bor i sentrale strøk sakl bruke mangfoldige milliarder for at man skal ha en slags rett til å bo i distriktene for evig å alltid uansett hvor sammfunsmessig lite økonomisk det er. Et sted MÅ man trekke en grense for hvor mye man skal bruke på bredbånd til distriktan.

 

 

*Hvem her kan med hånden på hjertet si at man utnytter de mulighetene man har med 1 mbit?

Jeg gjør det ihvertfall ikke. Jeg kunne ha gjort mye mer dersom jeg hadde hatt tid og ork. Som foreksempel innen programutvikling, e-læring, innhenting av kunnskap, oppbygging av tjenester, nettverkskunnskap, mattematikk, kommunikasjon osv. Tror dette er symptomatisk for svært mange. Selv om man har muligeter for utrolig mye allerede så blir det aldri. Det er mye annet her i livet man heller gjør, og døgnet har jo bare 24 timer uansett.

 

Med en 1 mbit linja kan man gjøre ufattelig mye via nettet. Tror ikke at det er hastiheten på nettet som hindrer utviklingen av nye bedrifter i Norge. Og for øyeblikket er det jo heller ikke et problem ettersom det er en veldig stor del av befolkningen som er opptatt.

Er da ikke snakk om import er heller lån. De skal da etter planen ikke bosette seg i Norge, bare jobbe her til de er ferdig med jobben. Er fri flyt av tjenester som dette i EU/EØS. Blir derfor bare å nyttegjøre oss av mulighetene. Eneste som kan stoppe det er nok som vil at alle som gjør samme jobb skal ha lik lønn, uansett om de vil bruke pengene sine i et lavkostland etterpå.

Jeg snakker med andre ord ikke om innvandring, som jeg ser det er store problemer med.

 

Om de i distriktene hadde vært fått dette, vilel de vært de som tjente mest. Mest kostnadseffektivt er det nok å bygge ut i byer og tettbebygde strøk først.

 

Hvorfor skal hun som er fiskerimedarbeider omstille seg og skaffe annen jobb? Skal bedriften hun jobber på nedlegges?

 

Haha, så du ser ikke hva du kan bruke 1 mbit linja de til? En grunn er kanskje at ingen har tilbydd deg tjenester som krever så mye. Bare vent og se, snart vil du tilbys utstyr og tjenester de fleste føler de må ha, at du vil trenge mer enn en 1 mbit linje om du skal nyttegjøre deg av to av dem samtidig.

 

Vi trenger heller ikke bruke hele kapasiteten hele tida, ikke noen grunn til det, men en kraftig linje skal gjøre at vi er istand til å ta oss av toppene. De fleste av oss har ikke TV på hele dagen, men ville være kjedelig når vi først skulle se på TV om vi bare fikk halve skjermen pga overbelastning på senderne.

 

Jeg tror vi kommer til å bli kjørt over av Korea når det gjelder teknologi framover. Om vi skal fortsette med teknologi om noen år blir det nok i support og ikke utvikling og produksjon. Ikke pga lønningene i Korea, men investeringslysten og lysten på å bruke ny teknologi. Det tidligere krigsherjede landet ligger langt foran oss allerede, selv om vi har mye høyere BNP/innbygger.

 

Vi her i Norge så ikke nytten av av mobiltelefoner heller for noen år siden. Ingen ville investere i det, selv om GSM var en norsk oppfinnelse. Hvem ville klare seg uten mobiltelefon i dag, og hvem ser ikke nytten av den? Hvem som produserer GSM utstyr nå og hvor de ligger langt foran oss på UMTS osv vet vi alle. Altfor mange nye ting blir sett på som unyttige statussymbolder og leketøy.

 

Utlendinger vil ikke investere i Norge. Noen av årsakene er sikkert dårlig infrastruktur, generelt dårlig nese for forretninger og motstand mot nye ting.

Lenke til kommentar
Det var du som begynte å nevne utdannelse og si at alle her er fjortiser uten økonomiutdannelse. Har ikke sagt jeg er noen gud jeg, slike ord er det du som bruker. Jeg bare sa jeg regna med du aldri ville få så høy økonomiutdannelse som meg. Er jo mulig du kan få det, men da vil holdningene dine også endre seg samtidig.

 

Du er bare en storkjefta barnerumpe. Trodde aldri jeg skulle falle så dypt som å si slikt i en diskusjon, men du prøver å befeste argumentene dine ved å vri og vende og tolke det andre sier feil. Andelen saklige argumenter her inna fra din side har vært lav.

Neida, jeg sa ikke at alle er fjortisser uten utdannelse. Men de som mener det er uproblematisk å spytte ut opptil 100 milliarder uten å vite hva man får igjen gir det inntrykket.

 

Det du sa til meg var:

Du, nå er du bare dum. Jeg har økonomiutdannelse i massevis, mer enn du noen gang vil få. Ikke bare har jeg utdannelsen, men jeg forstår meg på den også i praksis.

Når du i tillegg ikke har mer å komme med enn gjentagelser som viser at du ikke forstår hvordan et marked virker (krever litt mer enn kun ønkonomiutdannelse, men det vet jo professorer), og å kalle meg barnerumpe, setter du selv nivået du ønsker.

Enig i at debatten gled litt ut, men ville bare ta igjen med samme mynt. Vi får heller holde oss på et saklig nivå fra nå av. At jeg er økonomiprofessor var det du som sa, jeg sa at du måtte være det for å ha mer økonomiutdannelse enn meg. Blir litt annet, men nok om det.

 

Argumenter kan være like gode eller dårlige uavhengig av alder og utdannelse.

 

Jeg vet hvordan et marked virker, men når det gjelder slikt som dette vil jeg si at markedet ikke virker, da vi ikke har fullkommen konkurranse innenfor denne næringen. For at markedsøkonomi skal fungere må det være nok informasjon hos både kunder og tilbydere om produkter og tjenester som kan tilbys og kundenes behov. Det er det ikke, selv ikke alle på et norsk hardware forum jeg vet om har vet ikke hva som kan tilbys over Internet, bare infrastrukturen er på plass. JO flere varer, tjenester og behov det finnes, jo vanskeligere blir det å få til fullkomne matcher mellom tilbud og etterspørsel.

 

Jeg mener at det er et behov for et høykapasitets bredbåndnett, men at det må tilbys til majoriteten i Norge, ellers vil det ikke ha like god virkning.

 

Av mangel på andre tall, kan vi si at 100 mrd som du nevnte er riktig beløp for investeringen om 99% skal få samme tilbud. Dette blir en investering over mange år, alle vil ikke over natta få linja bare det blir vedtatt, men det må vedtas og gjennomføres så fort som mulig mener jeg. Om vi venter 3-4 år kan det kanskje ta 10 år før vi har det ferdig, det vil tiden vise, og da mister vi både velferd og konkurranseevne i forhold til andre land.

Lenke til kommentar
Vi her i Norge så ikke nytten av av mobiltelefoner heller for noen år siden. Ingen ville investere i det, selv om GSM var en norsk oppfinnelse. Hvem ville klare seg uten mobiltelefon i dag, og hvem ser ikke nytten av den? Hvem som produserer GSM utstyr nå og hvor de ligger langt foran oss på UMTS osv vet vi alle. Altfor mange nye ting blir sett på som unyttige statussymbolder og leketøy.

Nå må du mene telefonprodusenten Simonsen og den manglende evnen man har i norge til og ta vare på industri og gi den levelige vilkår. Det var og er et kjempeproblem at det er nesten umulig for norske småbedrifter og få tak i risikovillig kapital.

Når det gjelder mobil var man jo i verdensklasse med NMT her i norden og norge spilte vel en svært viktig rolle i utviklingen av NMT.

Lenke til kommentar
Vi her i Norge så ikke nytten av av mobiltelefoner heller for noen år siden. Ingen ville investere i det, selv om GSM var en norsk oppfinnelse. Hvem ville klare seg uten mobiltelefon i dag, og hvem ser ikke nytten av den? Hvem som produserer GSM utstyr nå og hvor de ligger langt foran oss på UMTS osv vet vi alle. Altfor mange nye ting blir sett på som unyttige statussymbolder og leketøy.

Nå må du mene telefonprodusenten Simonsen og den manglende evnen man har i norge til og ta vare på industri og gi den levelige vilkår. Det var og er et kjempeproblem at det er nesten umulig for norske småbedrifter og få tak i risikovillig kapital.

Når det gjelder mobil var man jo i verdensklasse med NMT her i norden og norge spilte vel en svært viktig rolle i utviklingen av NMT.

GSM-standarden ble utviklet i NTH-miljøet ved Torleiv Maseng.

 

http://www.forskning.no/Artikler/2004/juni/1086785094.34

Lenke til kommentar
Vi her i Norge så ikke nytten av av mobiltelefoner heller for noen år siden. Ingen ville investere i det, selv om GSM var en norsk oppfinnelse. Hvem ville klare seg uten mobiltelefon i dag, og hvem ser ikke nytten av den? Hvem som produserer GSM utstyr nå og hvor de ligger langt foran oss på UMTS osv vet vi alle. Altfor mange nye ting blir sett på som unyttige statussymbolder og leketøy.

Nå må du mene telefonprodusenten Simonsen og den manglende evnen man har i norge til og ta vare på industri og gi den levelige vilkår. Det var og er et kjempeproblem at det er nesten umulig for norske småbedrifter og få tak i risikovillig kapital.

Når det gjelder mobil var man jo i verdensklasse med NMT her i norden og norge spilte vel en svært viktig rolle i utviklingen av NMT.

Ja, det er det jeg mente. Blir heller slik i Norge at de lar slike sjanser gå fra seg og at de i panikk etterpå hiver seg på Opticom, T5PC, Rena Karton osv osv

Endret av Lexx
Lenke til kommentar
Er litt irritert på skolen nå: de skal stenge muligheten for å se Flash :thumbdown:

Båndbredden på skolen er 36Mbit/s.

 

Hadde jeg gått på skole hadde det ikke vært noe problem :thumbup:

 

Mvh Birger

Flash har jo nesten dødd som nyttig plugin, er jo nesten bare reklame som går på flash, og 98% av resten er kjedleig animasjoner en eller annen gjøk synes er morsomt. (overdriver litt, men begynner å bli litt lei flasreklame ;))

 

AtW

Lenke til kommentar
Er litt irritert på skolen nå: de skal stenge muligheten for å se Flash :thumbdown:

Båndbredden på skolen er 36Mbit/s.

At de stenger for ulike ting skjønner jeg veldig godt. Det er utrolig mye båndbredde som kastes bort når elever får herje fritt. To stykker henter ned film, og resten krabber avgårde, f.eks. ;)

 

Noe avhengig av oppsettet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er et behov for et høykapasitets bredbåndnett, men at det må tilbys til majoriteten i Norge, ellers vil det ikke ha like god virkning.

 

Av mangel på andre tall, kan vi si at 100 mrd som du nevnte er riktig beløp for investeringen om 99% skal få samme tilbud. Dette blir en investering over mange år, alle vil ikke over natta få linja bare det blir vedtatt, men det må vedtas og gjennomføres så fort som mulig mener jeg. Om vi venter 3-4 år kan det kanskje ta 10 år før vi har det ferdig, det vil tiden vise, og da mister vi både velferd og konkurranseevne i forhold til andre land.

Jeg tror det vi hovedsakelig er uenig om er hvor høy kapasitet det er behov for, og hvor mye staten bør spytte inn av midler for utbyggingen :)

 

At flertallet av befolkningen skulle ha behov for, eller kunne nyttiggjøre seg av 100Mbit eller 1Gbit nett tror jeg faktisk ikke. Om det hadde vært deilig å ha en slik forbindelse er det vel absolutt null tvil om :) Men om behovet for en slik forbindelse kommer i overskuelig fremtid, der har jeg meget store tvil. Derfor synes jeg også man bør la markedet styre utbyggingen, men noe offentlig støtte til de strøkene hvor en slik utbygging aldri vil bli lønnsom, f.eks. området i Finnmark og Troms :)

 

Med ADSL2 øker mulighetene for større hastighet på telefonnettet betraktelig. Dette bør det offentlige støtte opp om. Det er betydelig rimeligere, og jeg tror også at disse hastighetene vil dekke behovet for båndbredde i lang tid fremover.

 

Men som jeg poengterte for en annen i denne tråden. Tro og antar blir som regel de mest brukte ordene i en debatt som dette :)

Lenke til kommentar

Med ADSL2 øker mulighetene for større hastighet på telefonnettet betraktelig. Dette bør det offentlige støtte opp om. Det er betydelig rimeligere, og jeg tror også at disse hastighetene vil dekke behovet for båndbredde i lang tid fremover.

Øh, hvorfor skal staten spytte inn penger i ADSL2? At vi har holdt staten utenfor utbygging av "bredbånd" til private og bedrifter foreløbig ser jeg på som utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

Med ADSL2 øker mulighetene for større hastighet på telefonnettet betraktelig. Dette bør det offentlige støtte opp om. Det er betydelig rimeligere, og jeg tror også at disse hastighetene vil dekke behovet for båndbredde i lang tid fremover.

Øh, hvorfor skal staten spytte inn penger i ADSL2? At vi har holdt staten utenfor utbygging av "bredbånd" til private og bedrifter foreløbig ser jeg på som utelukkende positivt.

Jeg kom med det som et av alternativene til å la staten betale for full fiberutbygging. Dersom du hadde tatt deg bryet med å faktisk lese hva de du svarer har skrevet, ville du ganske tydelig sett hva jeg mener også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...