Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått helt dilla på stisykling, litt redd for å lande på kjeften i en stein eller brekke noe, men gøy er det!  :dribble: Ser ut til å fungere bra på bein og armer også. 15km ble det idag :)

 

Om det er noenlunde utfor du pleier å sykle kan du jo trykke til med en slik... $_35.JPG?set_id=2

 

men ikke skaff en sånn om du "bare" triller bortover stier og likt... det blir litt overkill.

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Går det bratt nedover? Eg har ein terrengsykkel som eg syklar litt med uti skogen av og til, men er for pysete til å ha høg fart. Ikkje har eg riktig hjelm til det heller.

Ganske bratt noen steder ja :) . Det bratteste vi syklet nedover idag var 37% helning, men det var jo selvfølgelig bare noen veldig korte partier og langt fra så bratt på mesteparten av turen! Jeg har bare hatt sykkelen i 1,5 måned så jeg kaster meg ikke utfor akkurat, men går utenfor komfortgrensa hver gang :D

 

 

 

 

Om det er noenlunde utfor du pleier å sykle kan du jo trykke til med en slik... *bilde*

 

men ikke skaff en sånn om du "bare" triller bortover stier og likt... det blir litt overkill.

 

 

Hehe, jeg tror det hadde sett merkelig ut til mitt tempo! :D Men samboern kunne godt hatt en sånn.. han ene som var med idag hadde faceguard (?) som gikk an å ta av og på stihjelmen, det var smart. 

Lenke til kommentar

Er det sant at kalorier fra sukker ikke teller som gains? Så det kan ikke bli til muskler eller styrke gains?

Sukker er hovedsakelig en energikilde, og kroppen vil ikke bruke den til å bygge opp muskelmasse direkte. Indirekte hjelper den dog i prosessene ved muskelbygging, da kroppen bruker energi på å reparere og bygge muskelmasse. Samtidig bruker musklene glykogen for å arbeide.

 

Kroppen trenger selvsagt energi, eller glykogen, som sukker, og andre karbohydrater blir til. Vi trenger altså karbohydrater, men de trenger ikke nødvendigvis komme fra sukker.

 

Veldig enkelt forklart. Hvis noen vil utdype, vel bekomme.

Lenke til kommentar

Sukker stimulerer insulin som er anabolt,  når energi kommer inn til målceller stimuleres aminosyreopptaket i alle vev. Samtidig stimuleres proteinsyntesen, slik at alle de tilførte aminosyrene brukes til oppbygging av nytt vev. Kroppen har aminosyrer i blodbanen som kan gjenbrukes. 

Med andre ord, energi gir gainz. 

Lenke til kommentar

Under knebøy har jeg gått fra å ha tommel under stanga til fullstendig overhåndsgrep fordi jeg får stanga lengre ned og noe mer komfortabelt på ryggen. Likevel blir jeg sår spesielt i venstre håndledd. Tips til hvordan utbedre dette? Antar det har med moblitet å gjøre.

 

I tillegg ligger stanga så jækla vondt på ryggen, får røde merker som er ekstremt ømme etterpå der stanga har ligget. Gnisser liksom mot noen bein i skulderbladet. Sliter veldig med å finne noen bedre posisjon. Sikkert vanskelig å tipse uten å se hva som skjer men lufter det nå uansett. :)

Lenke til kommentar

Under knebøy har jeg gått fra å ha tommel under stanga til fullstendig overhåndsgrep fordi jeg får stanga lengre ned og noe mer komfortabelt på ryggen. Likevel blir jeg sår spesielt i venstre håndledd. Tips til hvordan utbedre dette? Antar det har med moblitet å gjøre.

I tillegg ligger stanga så jækla vondt på ryggen, får røde merker som er ekstremt ømme etterpå der stanga har ligget. Gnisser liksom mot noen bein i skulderbladet. Sliter veldig med å finne noen bedre posisjon. Sikkert vanskelig å tipse uten å se hva som skjer men lufter det nå uansett. :)

Hele hånda over stanga er det tryggeste for håndleddene. Det reduserer drastisk mulighet for at du avlaster skuldrene med håndleddene noe som for de aller fleste er altfor høy vekt for dem og du risikerer skade. Spesielt om håndleddene blir bendt bakover. Prøv å tenk at håndbakene skal være en forlengelse av underarmene uten noe bøy.

 

Har du veldig lav fettprosent og/eller beskjedne traps (blir ikke det riktig?)? Får man på litt mer padding vil det ikke gnage like mye. Det kan godt tenkes du kan gjøre noen små justeringer på stanga for å unngå smerter. Som du sier er det vanskelig å si noe uten å sett hvor du har den. Kanskje du kan laste opp en video av et løft eller få noen til å ta bilde av plasseringen. Jeg får hvert fall ikke noe som helst vondt der jeg har stanga. Løfter du hundre kilo mer enn meg kan jo det så klart være årsaken ;-)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Noen kommer nok til å si "teit program!", men jeg spør anyway.

 

Jeg har alltid vært nysgjerrig på german volume traning og tenker kanskje å bruke programmet tolv uker. Noen som har erfaring med det? For jeg har noen spørsmål rundt programmet, som feks pause mellom øvelsene og sånt.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

 

Under knebøy har jeg gått fra å ha tommel under stanga til fullstendig overhåndsgrep fordi jeg får stanga lengre ned og noe mer komfortabelt på ryggen. Likevel blir jeg sår spesielt i venstre håndledd. Tips til hvordan utbedre dette? Antar det har med moblitet å gjøre.

I tillegg ligger stanga så jækla vondt på ryggen, får røde merker som er ekstremt ømme etterpå der stanga har ligget. Gnisser liksom mot noen bein i skulderbladet. Sliter veldig med å finne noen bedre posisjon. Sikkert vanskelig å tipse uten å se hva som skjer men lufter det nå uansett. :)

Hele hånda over stanga er det tryggeste for håndleddene. Det reduserer drastisk mulighet for at du avlaster skuldrene med håndleddene noe som for de aller fleste er altfor høy vekt for dem og du risikerer skade. Spesielt om håndleddene blir bendt bakover. Prøv å tenk at håndbakene skal være en forlengelse av underarmene uten noe bøy.

 

Har du veldig lav fettprosent og/eller beskjedne traps (blir ikke det riktig?)? Får man på litt mer padding vil det ikke gnage like mye. Det kan godt tenkes du kan gjøre noen små justeringer på stanga for å unngå smerter. Som du sier er det vanskelig å si noe uten å sett hvor du har den. Kanskje du kan laste opp en video av et løft eller få noen til å ta bilde av plasseringen. Jeg får hvert fall ikke noe som helst vondt der jeg har stanga. Løfter du hundre kilo mer enn meg kan jo det så klart være årsaken ;-)

Takk for fint svar og gode poenger. Løfter ikke 100kg mer enn deg så er nok ikke der problemet ligger. Men når du er inne på det - har gått ned 10kg på skadeperioden siden januar, og har ikke voldsomme mengder fett på kroppen (alt er relativt: 89-90kg / 189cm), og da kan jo noe "padding" være borte. Kanskje det dels er skyld i mitt "nye problem". :)

Lenke til kommentar

Noen kommer nok til å si "teit program!", men jeg spør anyway.

 

Jeg har alltid vært nysgjerrig på german volume traning og tenker kanskje å bruke programmet tolv uker. Noen som har erfaring med det? For jeg har noen spørsmål rundt programmet, som feks pause mellom øvelsene og sånt.

Jeg føler det programmet inneholder øvelser som i utgangspunktet er kurante, men som i stor grad kan erstattes av baseøvelser, hvor man får trent hele eller større deler av kroppen med èn øvelse.

 

Jeg er tilhenger av isolasjon, men etter man har kjørt basene.

Lenke til kommentar

Under knebøy har jeg gått fra å ha tommel under stanga....SNIP.....Antar det har med moblitet å gjøre.

 

SNIP...får røde merker som er ekstremt ømme etterpå der stanga har ligget. Gnisser liksom mot noen bein i skulderbladet. Sliter veldig med å finne noen bedre posisjon....SNIP

 

Mobilitet ja :)

De fleste kjører vel i beste fall et par mobilitetsøvelser for hofteledd, kneledd....og glemmer at håndledd, skulder og ankelledd også trenger litt smøring iform av bevegelsestrening, varme i vev osv.

Ville forsøkt i en periode, selv om det er kjedelig, å drille inn et lite mobilitetsprogram som kan kjøres før hver respektive baseøvelse - det vil garantert hjelpe :)

 

Det skal ikke være komfertabelt å presse seg i knebøy nei, men man skal heller ikke se ut som Rambo-after-the-last fight dagen etter :roll: ....jeg tenker at du har stanga på feil plass - det kan være snakk om millimetre.

De fleste har 2 "puter" bak der, en for high og en for low, som befinner seg mellom div. beinvekster - forsøk en millimeter lenger opp :dremel:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Smerte eller ubehag her og der kan påverke kva ein er i stand til å yte under eit løft. Det kan ta fokus vekk frå det ein burde hatt fokus på. I tillegg kan det potensielt føre til problem på sikt dersom det er uheldig belastning på eit eller anna punkt. Styrketrening skal ikkje vere behageleg, men om ein kan unngå for mykje smerte og ubehag der det ikkje er nødvendig, så kan det vere positivt. Det er sikkert dei som blir gira av smerte og får dei til å prestere betre av det òg.

Lenke til kommentar

Rutiner på oppvarming er noe alle bør ha. Man må få myket opp i hvert fall hofte- og skulderledd før trening, hvis ikke er skaderisikoen en hel del høyere.

 

Personlig kjører jeg en hard skumrulle på rygg, strikkbevegelser for skuldre, og diverse bevegelser og dynamiske strekker for hofter og ankler. Det tar 10 minutter før trening, men er essensielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...