Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg er definitivt åpen for et kosthold med lite til inget kjøtt. Det er ikke noe jeg føler jeg virkelig må ha. Jeg ser absolutt nytten i å ha et kosthold som kanskje er bedre for kroppen, samt miljø- og etikkaspektet. Måten dyr blir behandlet på er ofte usmakelig, og det er ikke noe jeg nødvendigvis har lyst til å støtte.

 

Det sagt, skal man bli fullblods vegetarianer(jaja, så morsomt), bringer det med seg noen praktiske utfordringer som gjør at ting må planlegges mer. F.eks når man blir invitert på middag og fast food som blir vanskeligere å få tak i. Sistnevnte spesielt i Norge, da tilgangen på kjøtt er enorm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dukien, ta inuitter og eskimoer med i sammenligningen. De opplever ingen livsstilsykdommer som vesten ser.

Og der er kjøtt og animalsk føde størsteparten av kostholdet. Beint fram LCHF :mrgreen:

 

Annet enn avsindig alkoholisme da, men det stiller jeg meg bak. Alkohol løser mange ting. Pun intended very much... :lol:

 

 

Dette er desverre litt feil, de er veldig nøye med og ikke bare spise kjøtt. Lå å halvsov til en doku om dette, og husker ikke så mye men blåskjell, tang osv var vist en viktig del av kostholdet dems før i tiden.

Lenke til kommentar

Dukien, ta inuitter og eskimoer med i sammenligningen. De opplever ingen livsstilsykdommer som vesten ser.

Og der er kjøtt og animalsk føde størsteparten av kostholdet. Beint fram LCHF :mrgreen:

En myte, statistikken viser en høy dødelighet fra hjertesykdommer http://www.atherosclerosis-journal.com/article/S0021-9150(02)00364-7/abstract og http://www.onlinecjc.ca/article/S0828-282X%2814%2900237-2/abstract

Jeg er definitivt åpen for et kosthold med lite til inget kjøtt. Det er ikke noe jeg føler jeg virkelig må ha. Jeg ser absolutt nytten i å ha et kosthold som kanskje er bedre for kroppen, samt miljø- og etikkaspektet. Måten dyr blir behandlet på er ofte usmakelig, og det er ikke noe jeg nødvendigvis har lyst til å støtte.

Har hatt noen runder med dette selv, for det er ikke så lenge siden jeg inkluderte relativt mye kjøtt i kosten min. Mitt standpunkt har til stadig blitt utfordret fra flere forskjellige kanter og hadde ikke trodd at jeg kom til å spise et nå mer plantebasert kost. Kjøtt er begrenset til sosiale sammenhenger. Samtidig har det gitt helt nye smaksopplevelser og eks vegan-pizza smaker digg. Men meieriprodukter nekter jeg å gi slipp på. :p (Heldigvis har Norge avlet fram NRF-kua  http://www.landbruk.no/Nyheter/Nyhetsartikler/Norsk-landbruk/Stor-internasjonal-interesse-for-norske-superkuer) 

 

Mye av mitt grunnlag er det du beskriver der, det etiske aspektet bærekraftig kost, kjøttproduksjon er mye mer ressurskrevende, spesielt for vann som i disse dager starter å bli problematisk, se denne listen http://waterfootprint.org/en/water-footprint/product-water-footprint/water-footprint-crop-and-animal-products/

 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Dukien, ta inuitter og eskimoer med i sammenligningen. De opplever ingen livsstilsykdommer som vesten ser.

Og der er kjøtt og animalsk føde størsteparten av kostholdet. Beint fram LCHF :mrgreen:

En myte, statistikken viser en høy dødelighet fra hjertesykdommer http://www.atherosclerosis-journal.com/article/S0021-9150(02)00364-7/abstract og http://www.onlinecjc.ca/article/S0828-282X%2814%2900237-2/abstract

Kjedelig det da, hadde håpet på at LCHF skulle vise seg å være noenlunde fordelaktig for i hvertall en ting...

Jeg spiser en del kjøttdeig, biff i ny og ne osv. men kan fint spise mer fisk. Aldri i livet at jeg noensinne går full retard, unnskyld veganer. Til det er det altfor mange hensyn som må tas og jeg skal uansett dø innen ti år så det bekymrer meg ikke :mrgreen:

Det at dyr blir behandlet dårlig, mildt sagt, er et godt argument. Synd at ikke folk generelt får øynene opp for jaktet kjøtt. Jeg spiser mye av det jeg har jakta selv, som f.eks selkjøtt (veldig mørt og rikt på de rette fettsyrene) gås, rype osv. Elgkjøtt er heller ikke å forakte.

 

Vegansk pizza? Selv om dette er en spøk så er ikke denne så altfor gal på smak..

BIKs20090507-%2015207_417.jpg

Lenke til kommentar

 

Dukien, ta inuitter og eskimoer med i sammenligningen. De opplever ingen livsstilsykdommer som vesten ser.

Og der er kjøtt og animalsk føde størsteparten av kostholdet. Beint fram LCHF :mrgreen:

 

Annet enn avsindig alkoholisme da, men det stiller jeg meg bak. Alkohol løser mange ting. Pun intended very much... :lol:

 

 

Dette er desverre litt feil, de er veldig nøye med og ikke bare spise kjøtt. Lå å halvsov til en doku om dette, og husker ikke så mye men blåskjell, tang osv var vist en viktig del av kostholdet dems før i tiden.

 

Det er ikke "desverre litt feil", det er rett og slett feil og jeg blir ikke sur av den grunn ;)

Har smakt blåskjell i tangsuppe, det er overraskende godt. Men så er jeg jo fra verdens navle og da... :lol:

Jeg vil anta de spiste en del plantekost og, er mye som vokser i norsk natur som kan spises. Naturen på Grønland er ganske lik vår.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

En karbohydratrestriket kost for øvrig kan også fint bli sunt med jevnlige innslag av animalsk mat. De nordiske retningslinjene (NNR5) er veldig pragmatiske og det lar seg å spise LCHF/lavkarbo og samtidig være innenfor de nasjonale retningslinjene: 45 -60 E% karbohydrater og for fett 25–40 E% med større fokus på gode kilder til fett. Slik kan en eksempel spise 40E% fra fett 45E% fra karbohydrater og 15E% protein. 

Den er ikke så ille den pizzaen der Doffen! :D Min bestevenn bor nå i Bergen, jeg bor i Oslo og vi møtes i feriene hjemme i Skien for å game og spise oss tjukke. Han som jeg er matvrak og slenger inn gårsdagens chat :

 

"Gresk style pizza med fersk mozzarella, fetaost, spinat, oliven og flaksalt. [..] Gresk style pizza er jævlig digg, har prøvd det før. Da prøvde jeg på grov bunn, med tomatsaus. Nå prøver jeg på tunn, liten fin bunn i stedet, og med "hvit" saus.
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor jeg skal poste disse spm, så prøver meg her.

 

Kom over dette programmet http://www.iform.no/8-uker-til-storrelse-og-styrke/ og etter de to oppvarmingsukene er jeg frelst! Tydelige resultater både på styrke og størrelse allerede.

 

kort fortalt:

5x 50% 10rm

5x 75% 10rm

5x 100% 10rm

 

så mange ganger du klarer, 3 ganger i uken

 

Men hva med etter disse 8 ukene? Hvordan vedlikeholder jeg styrken og størrelsen jeg da har opparbeidet meg? Har hørt andre si at man egetlig ikke trenger andre øvelser enn benk, mark og kanskje stående roing når man bare har lyst å holde seg noenlunde i form. Er det noen som har erfaringer med DeLorme og kan man overføre programmet til hvilkensomhelst muskelgruppe? feks biseps?

 

takker for svar

Lenke til kommentar

- Knyt opp strikk i et eller annet, en stolpe

- velg dine bells og ta tak i hver sin ende av strikken

- Hold ned langs kroppen, skyt ut brystet og trekk armene frem og litt opp til bells`a møter hverandre

- Bestem tyngden ved å gå lenger i fra eller nærmere slik at strikken strekkes eller slækkes

- Bestem hvor på brystet (okey da) det skal ta ved å feste strikken oppe eller nede på, stolpen

 

- Vips så har du stående brystpress med "kabler" som er en populær øvelse

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja etter ett par økter, Du bygger like mye biff med 8kg biceps som med 20 nå

 

Hvis jeg skipper benk m hantler i dag så vil det si at jeg ikke trener benk m hantler igjen før onsdag neste uke, altså 9 dager etter at jeg fucka opp med å kun ta av 20%. Holder det? Evt. kan jeg skippe onsdagen og, da får jeg en pause på 14 dager fra benk m hantler. -40% da og?

Lenke til kommentar

Det tar flere økter å gro bindevev, behøver ikke ny deload om man løftet tungt et par økter, men ja kutt ca 35% av 10rm er snittet.

Kutter man for mye så rakner ikke fibra og man trener ikke. Det må være tyngre en biffen klarer å løfte uten å rakne fiber, derav ca de tallene.

Gjør ikke mye å bomme litt, man øker jo vektene og treffer bra innen dager uansett

Lenke til kommentar

Etter Amsterdam helga for to uker siden, samt en del jobb og skole så har jeg ikke fått trent før denne uka. Det er evigheter siden sist noe sånt skjedde. Tok mark + rygg på tirsdag og var så støl at jeg måtte skippe trening på onsdag og enda støl her jeg sitter. Alderen er i ferd med å hente meg inn, grøsser på tanken hvordan Doffen må ha det. :O

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...