Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

I dag kjørte jeg mange gode sett med knebøy, markløft og glute bridge. Følte jeg fikk en god økt ut av det. Har lyst til å øke styrken, så skal kutte ned på antall øvelser og heller kjøre gode sett i de store løftene.

 

I morgen tenker jeg å trene en liten split for å hjelpe benken:

 

* Benkpress

* Small Grip Bench

* Floor Press

* Dips med vekt

* Floor Press

* Stående Roing

* Pull Ups Med Vekt

 

føler det er tricepsen som holder meg tilbake i benken, så vil fokusere litt på det. Vurderer å ha dette opplegge som en "dag" i en stund fremover. Er det noe dere ville byttet ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Benkpress

* Small Grip Bench

* Floor Press

* Dips med vekt

* Floor Press

* Stående Roing

* Pull Ups Med Vekt

 

føler det er tricepsen som holder meg tilbake i benken, så vil fokusere litt på det. Vurderer å ha dette opplegge som en "dag" i en stund fremover. Er det noe dere ville byttet ut?

 

Tenkte du alle øvelsene som 1 dag eller splittings-til-2?

Satser på det siste siden jeg ser at floor press går igjen 2 ganger :dremel:

 

I benkpress kan det være greit å legge inn en isolasjonsøvelse hvor man utfører den som en styrkeøvelse for den delen av løftet som er tyngst, ev. der det stopper opp.

-Om bunnen er tyngst kan det være greit å styrke skuldrene

-Om midtveis og opp er problemet er det triceps som bør styrkes

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kosthold og søvn på plass?

Kosthold er bra. Ligger på bulk. Og har hatt fin økning i muskelmasse siden august. Søvn har vært altfra 5-6 timer til 10t. Eksamen osv snart.

 

Greia er jo at jeg ikke har gjort noe annerledes siden jeg begynte på bulk i august. Og nå hovner/sveller ryggen noe ekstremt. Bare av seg selv. Legen sa jo også at tren på maks 85% styrke og ikke maks fordi er over 85% skader skjer. Og har ikke gjort det heller.

 

Bare merkelig. Smertene er ganske ille. Så nesten så jeg vurderer å ringe legevakta. Tok 2 smertstillende samt smurt krem på ryggen men uten hell.

 

Kan du ha dradd av et feste uten å merke det?

Har selv knust noen bein, og dradd av litt her og der uten nevneverdige smerter til å begynne med men som bare har økt eksponensielt derfra...

 

Hvordan gikk dette? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Kosthold og søvn på plass?

Kosthold er bra. Ligger på bulk. Og har hatt fin økning i muskelmasse siden august. Søvn har vært altfra 5-6 timer til 10t. Eksamen osv snart.

 

Greia er jo at jeg ikke har gjort noe annerledes siden jeg begynte på bulk i august. Og nå hovner/sveller ryggen noe ekstremt. Bare av seg selv. Legen sa jo også at tren på maks 85% styrke og ikke maks fordi er over 85% skader skjer. Og har ikke gjort det heller.

 

Bare merkelig. Smertene er ganske ille. Så nesten så jeg vurderer å ringe legevakta. Tok 2 smertstillende samt smurt krem på ryggen men uten hell.

 

Kan du ha dradd av et feste uten å merke det?

Har selv knust noen bein, og dradd av litt her og der uten nevneverdige smerter til å begynne med men som bare har økt eksponensielt derfra...

 

Hvordan gikk dette? 

 

Usikker hva som skjer, små nervøs er jeg ihvertfall. Har i det siste vært plaget med det jeg vil kalle en slags lammelse i høyre ben, smertene var i går så ekstreme at jeg ringte legevakten. Legevakt legen trodde at jeg kunne ha en skadet virvel som ligger å presser på noen nerver. Har fått haste MR time, så får vi se hva den viser, tok også blodprøver og urinprøve.

 

Kanskje teit å bli "redd". Men aldri følt meg så "syk". Altså det som begynte som enkle ryggsmerter har beveget seg til andre deler av kroppen, samt at jeg bare har følt meg i piss dårlig form. Kvalm, svimmel osv.

 

Fått utskrevet vimmor eller hva det het nå, smertedempende. Så nå skal jeg hoppe i seng, da jeg ikke sov noe i natt omtrent.

 

Veldig gøy at dette skjer nå, nest siste semester på skolen og rett før eksamen. Wooho.

Lenke til kommentar

 

Kan man bygge muskler med å ligge i kaloriunderskudd såfremt man har fettreserver å ta av?

 

Nei, DESVERRRE :confused:

 

Er det kcal-underskudd vil ikke kroppen prioritere energi til bygging av nytt kjøtt. 

Den prioriterer ikke det om du er i vedlikeholds-nivå engang. 

Den prioriterer det på kcal-overskudd. 

 

Hvorfor kan ikke musklene restituere seg med energi fra 95% mat og resten fra oppspart fett?

Fett er det viktigste kroppen vet, energikrevende masse er det værste den vet. 

Det første den vil gjøre på kcal-underskudd er å kvitte seg med den energikrevende muskelmassen den ikke trenger. 

Dette motvirker man med nok protein og trening på underskuddet. 

Dvs vise kroppen at den trenger massen = senke lysten til å forbrenne den. 

 

Hadde det du ønsker det vært mulig, så hadde alle gått rundt med 6pac + biff 

Bildene man ser på forsiden av magasiner og på nett er ferdig deffa. 

 

 

Det er mulig i en begrenset periode ved moderat kaloriuunderskudd, å øke i fettfri masse og samtidig miste fett. Dette gjelder for sedate personer med sterk BMI og kan ikke generaliseres til den trente delen av befolkningen. Det har blitt vist i Ine sin doktorgrad-studie at topptrente også kan endre sammensetningen. Jeg vet ikke om studien har blitt replisert av andre. Husker jeg riktig har tidligere med ikke helt ulikt design ikke vist denne effekten. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21558571

Gruppe 1 skulle gå ned 0,7% (teoretisk -0,5kg per uke) av kroppsvekten mens kontrollgruppen skulle gå ned 1,4% av kroppsvekten. (teoretisk -1,0kg per uke) Førstnevnte økte fettfri masse (2,1 +/- 0,4% hvorav kontrollgruppen hverken gikk opp eller ned i fettfri masse. (-0,2 +/- 0,7%)

Fagerli, som jeg anser til å ha grei peiling, linket denne i dag:

http://bayesianbodybuilding.com/gain-muscle-and-lose-fat-at-the-same-time/

 

Prøver dere å forklare meg noe annet enn dette eller er det jeg som ikke skjønner alle sammenhengene?

 

Lenke til kommentar

Vi hadde jo veldig trua da vi trudde det var sånn, men vi fikk det ikke til. 

Om han løfta 100kg etter 2+ år med trening og nå fikk rett trening med PT , vil ikke han regnes som nybegynner da tru  :hmm:

Med forandringene de med rett trening opplever. 

 

Se på det fra en annen side, ville vi ha blitt biffere om vi deffa heretter, men hadde trua på gainz? 

La oss si de 100 mest aktive i denne tråden, jeg tipper nei.

 

Og fortjenesten? risikoen VS den økte fettprosenten man kan deffe av seg på 12 uker? 

Lenke til kommentar

Jeg er en feit slabbedask som akkurat har begynt å trene igjen. Skal ned mange kilo, for å si det sånn, men også bygge mer muskler. Hva slags trening og kosthold anbefales egentlig? Er så mye lesestoff at jeg blir helt ør i hodet. Har startet å spise mindre og sunnere, samt trening tre dager i uka. Men det blitt litt hipp som happ hvordan jeg gjør det. Skulle gjerne konsultert en PT, men det har jeg rett og slett ikke råd til akkurat nå.

Lenke til kommentar

Siden dette har blitt diskutert her ved tidligere anledninger. :) 

 

http://www.side2.no/helse/derfor-legger-noen-mennesker-aldri-pa-seg/3423158182.html

Helmelk og smør er usunt nå? Det er jo fint, la oss ALDRI finne de riktige svarene...

De ENESTE (og dette irriterer meg grenseløst) som tjener på dette er de som lever av kostholdsråd, mattilskuddsnæringen osv.

Samfunnsøkonomien og folkehelsa tjener ihvertfall ikke på det...

Lenke til kommentar

Det der skrev du i full fart, jeg vet det siden DU skriver "eller variert kost" ;)

Jeg har ikke tillit til retningslinjene fra det offentlige angående kosthold, det fluktuerer så mye at det er ikke rart folk blir usikre.
Jeg tror vi aldri kommer dithen at folk engang føler seg noenlunde sikre på kosthold.
Det blir status quo. Hele tida.

 

Dermed opplever man at kostholdsvaner forblir mer eller mindre like, det som endrer seg er medisin. medisin er forøvrig og grunnen til at vi er ved bedre helse og livsløpet er lengre. Målt vel og merke...

Lenke til kommentar

Er på mob og på jobb så ja :p hvorfor har du ikke tillit til rådene? De er generelt gjort på et godt og transparent ståsted. husk de er rettet mot den friske delen av befolkningen. At flere er forvirret skyldes både "lekmenn" som kritisererer disse på feil grunnlag. Samtidig synes jeg det foreligger et ubrukt potensial fra helsedirektoratet å kommunisere bedre.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...