Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Jeg skal reise bort til Thailand i forbindelse med futsal mesterskap, der blir det endel dødtid. Så jeg ønsker å lese noen bøker om kosthold, som gir meg bedre forståelse og motivasjon til å sette opp en riktig kostholdsplan siden jeg er ferdig med deff nå og skal øke musklemass nå uten å buffe så mye (altså legge på mye fett)

 

 

Noen tips?

http://www.leangains.com/

 

Slå deg løs.

 

 

Takk, men jeg tenker mer på håndfast bok som jeg kan lese :) Må få tak i det allerede idag eller imorgen morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare å gutse på med vekter selv når en er på deff? Tror jeg er temmelig nære det kroppen klarer å løfte i bøy, ohp og nå nylig mark så lenge jeg er i underskudd (noobgains i benkpress fortsetter). Vil det da være økt risiko for skade dersom jeg fortsetter med samme progresjonsmodell? Kjører 3x5 og siste sett AMRAP, og kutter 10% når jeg feiler. Har funka frem til nå. :)

Lenke til kommentar

Går helt fint så lenge kostholdet ditt er på plass.

Jeg har tidligere økt i styrke på deff, mista dog alt som heter umfi benkpress. Som er en dusteøvelse uansett...

 

"Dusteøvelser" blir som regel til når man ikke mestrer de skikkelig, eller leser en eller annen artikkel skrevet av et forbilde som forteller at øvelsen ikke er "nødvendig". :hrm:

 

BP er på ingen måte en dusteøvelse - jeg vil tro det er den øvelsen flertallet er motiverte for å løfte tungt i, ofte av den grunn at øvelsen er morsom, motiverende og rel. grei å mestre teknisk sett i forhold til f.eks Bøy hvor det virker som om de fleste sliter, inkludert meg.

 

Øvelsen er en av de 3 store, men det visste du sikkert :xmas:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Går helt fint så lenge kostholdet ditt er på plass.

Jeg har tidligere økt i styrke på deff, mista dog alt som heter umfi benkpress. Som er en dusteøvelse uansett...

 

"Dusteøvelser" blir som regel til når man ikke mestrer de skikkelig, eller leser en eller annen artikkel skrevet av et forbilde som forteller at øvelsen ikke er "nødvendig". :hrm:

 

BP er på ingen måte en dusteøvelse - jeg vil tro det er den øvelsen flertallet er motiverte for å løfte tungt i, ofte av den grunn at øvelsen er morsom, motiverende og rel. grei å mestre teknisk sett i forhold til f.eks Bøy hvor det virker som om de fleste sliter, inkludert meg.

 

Øvelsen er en av de 3 store, men det visste du sikkert :xmas:

 

En av de 3 store HVA? ;)

 

Det er en praktisk meningsløs øvelse, den kan ikke relateres til irl på noen som helst måte.

Men jeg ser den at det kan for noen (psykisk feilorienterte :mrgreen: ) være morsom.

Det er forøvrig den øvelsen som i størst grad avhenger av kroppsvekt og kcaloverskudd for å ha progresjon i...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

En av de 3 store HVA? ;)

 

Det er en praktisk meningsløs øvelse, den kan ikke relateres til irl på noen som helst måte.

Men jeg ser den at det kan for noen (psykisk feilorienterte :mrgreen: ) være morsom.

Det er forøvrig den øvelsen som i størst grad avhenger av kroppsvekt og kcaloverskudd for å ha progresjon i...

 

 

Om man driver med styrkeløft kommer man ikke utenom - vil det da si at ca 1/4 tråden her er psykisk feilorientert? Mulig vi er det, ok, men IKKE på det det grunnlag at vi liker BP :)

 

Jeg forstår at du ikke liker øvelsen, helt greit :) ...men en dusteøvelse er det nå ikke.

Lenke til kommentar

http://www.dn.no/dnaktiv/2011/08/06/-snus-gir-flere-treningsskader

Bare en random lenke, alle er like og det sier også seg selv. 

nikotin = trekker sammen muskulaturen i blodåreveggen, og da sier det seg selv reduserer blodgjennomstrømningen, høyere puls, mindre blod hit og dit = skader 

Hadde neppe behøvd forsking på dette, så hvor mange trener med snus i kjeften  :mellow:

Endret av War
Lenke til kommentar

 

 

Prøver meg igjen jeg: plyoreps, noen som har erfaringer?

Har prøvd og følte det ikke var noe særlig for meg...

Mener å huske at det går over 5 dager i uken? Hadde mye mer effekt med PHAT.

Jeg ser han pt'en som har "utviklet" konseptet har tilpasset program fra 2-6 ganger i uken. Jeg for min del tenker 4 økter i uka. Er det like brutalt som ryktene skal ha det til?

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg kjørte det sist.

Men jeg kjørte det slik:

Dag 1 fullkropp.

Dag 2: Rygg

Dag 3: Bryst/triceps

Dag 4: Bein.

Dag 5: Skuldre/biceps

 

Ser i etterkant nå at splitten og progresjonen jeg hadde ikke var optimal  :wee:  Så om man planlegger dette bedre så kan det sikkert fungere for deg. For min del likte jeg ikke halvpyramidesettet. Syns det var vanskelig å autoregulere om man hadde en dårlig dag, men dette er mine synspunkt.

Lenke til kommentar

Der har du oppskriften for leg-day-memene  :rofl:

PHAT har mange fails, den største trene til utmattelse, men på den andre siden kan man jo det der pga det er så lenge mellom øktene. 

Ironisk nok er det populært hos de som bruker litt attåt, ironisk på den måten at de egentlig kunne ha kjørt det programmet 3 ganger  Dag 1 (dag 1,2,3) dag 2 (dag 2,3,4) dag 3...på en uke # juksehormoner ut av vinduet 

Endret av War
Lenke til kommentar

Hva er målet? 

Ren styrke, ren volum (dårlig deal rent) eller veldig bra i beggedeler, dog ikke nødvendigvis like bra som i en av de. 

 

Når det er funnet ut av, så setter man opp programmet og da er det hvilken progresjon og deload, her blir det ofte to helt ulike i styrkeøvelsene og i volumøvelsene, sett og rep blir også ulike for eks 5x3-4-5 i styrkeøvelsene og 8x3 eller myo i volumøvelsene.

Tallene her vil variere utifra hvor mye og ofte man trener også. 

Så frekvensen, hvor lang tid mellom like øvelser, det vil også påvirke mye på rep og sett. 

Så kommer utførelsen av rep, i styrke er det rett teknikk om man ikke skal konkurrere i noe som krever annen teknikk, i volumøvelsene kan det være teknikker på hvor langt opp man skal løfte og hvor langt ned man skal slippe, samt hastigheten opp og ned som er ulik.

Så kan man kjøre volumøvelsene som myorep, det vil påvirke frekvens igjen og rep og sett.

Hvor godt trent man er og hvor mye man spiser vil påvirke rep og frekvens.

Så kommer resten av kostholdet , som i seg selv vil være 100% avgjørende om man får dårlige, gode eller kjempegode resultater, Så kommer gener og motivasjon inn og småting som tilgang på utstyr, åpningstider, søvn. 

Så vil det være en fordel med dynamisk oppvarming så man har aktivert små muskelgrupper så man får full aktivering i øvelsen man skal trene. 

 

Dette kan man også autoregulere med ulineær progresjon for en totalt bedre progresjon, og et slikt tilpasset opplegg koster somregel noen hundrelapper da det er mye arbeid. 

 

Derfor finnes det random programmer som man bare kan følge for de som vil eller må ha det ferdig satt opp.

De er tilpasset for å treffe bredt og vil aldri være noe man føler treffer hodet på spikeren for sin kropp. 

Selv om man velger å følge ett og man er ops på deloaden og spiser nok, så vil man uansett få meget gode resultater da det ikke er programmet, men utførelsen og maten som bestemmer.

Man mister ikke gainsa om man dropper myorep, senker for fort eller ventet 56timer mellom muskelgruppene heller.

100% optimalisert er for de utvalgte og det blir en livsstil, ikke en fritidsaktivitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...