Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på utholdenheten, må du ned på kg i alle øvelsene, så burde det iallefall være i nærheten av 12rm-vektene så du iallefall er over bindevevet kg-messig.

 

Legg det inn etter deloaden da så ser du fort om dette er noe som passer inn hos deg.

 

Jeg synes det er en god måte å få inn fler fullaktiverte rep på i kombinasjon med flere rep-teknikker som range ol.

Lenke til kommentar

Når man blir ferdig med eksempelvis biceps i sin helhet i løpet av 45sek,mens enkelte bruker 20min på den samme økta sier det seg at man må legge inn litt magi i selve utførelsen og progresjonen for å kunne oppnå resultater :)

Det er ikke bare å "trøkke til" nei :)

 

-Når det er sagt: det er mange som trener overkill og bryter ned så mye i løpet av en treningsøkt at fibre og bindevev ikke rekker å repareres og bygge seg opp igjen innen man gyver løs på neste økt 2 dager senere. Men forholdet old-style og myo er stort. Funker meget bra, etter en stund.

 

Valg av øvelser er også meget vesentlig,som allerede nevnt. Man kjører ikke legger, sidehev eller skråbenk i myo, bare for å nevne noen.

Skader og betennelser popper fort opp om man overdriver, spesielt i begynnelsen. Holdt på å ryke på noen smeller selv de første månedene, men nå etter 8mnd med 100% myo føles det som et olja lyn.

 

Har du et opplegg fra Fagerli er du nok i trygge hender. :)

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål om sukker, hvordan er det i forhold til kcal?

 

F.eks. jeg eter cottage cheese med eple og 20g mørk kokesjokolade, sistenevnt har mye sukker (50g per 100gram). Jeg lurer på hvordan er det i forhold nedvekting og deff? Jeg følger min inntak for daglig kcal som er 2000kcal og nå ligger jeg rundt 1800kcal. Er det null stress å spise sukker så lenge man holder seg under daglig kcal? Eller bør det unngås?

 

Jeg vet ikke egentlig hvordan jeg skal formulere i denne sammenhengen, men jeg håper at dere skjønner hva jeg mener.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Et spørsmål om sukker, hvordan er det i forhold til kcal?

 

F.eks. jeg eter cottage cheese med eple og 20g mørk kokesjokolade, sistenevnt har mye sukker (50g per 100gram). Jeg lurer på hvordan er det i forhold nedvekting og deff? Jeg følger min inntak for daglig kcal som er 2000kcal og nå ligger jeg rundt 1800kcal.

 

Jeg vet ikke egentlig hvordan jeg skal formulere i denne sammenhengen, men jeg håper at dere skjønner hva jeg mener.

 

Litt usikker på om jeg forstår deg riktig, men med tanke på vekta så er det kaloriene som avgjør. Du kan spise veldig mye sukker/karber og 2000 kcal eller veldig lite sukker/karber og 2000 kcal uten at det endrer vektnedgangen din. Dette vil derimot vise seg i kroppskomposisjonen din, fett vs. muskler.

 

Med et lite forbehold - men er relativt sikker på at jeg snakker sant her :wee:

Lenke til kommentar

Bordsukker består kjemisk av 50/50 av fruktose/glukose. Fruktose finner en blant annet i vel, frukt og godis. Glukose er nedbrytningproduktet fra stivelse-rikt mat som poteter, korn, ris etc. (Plantenes "glykogen-lager".)

Lettest fortalt så "unnslipper" fruktose det hastighetsbegrensende trinnet i leveren når dette brytes ned. Videre tas fruktose raskt opp og metaboliseres fort og svært lite blir brukt i annet perifert vev som muskler. Slik blir skjebnen avhengig av "cellestatus".  Ved lite innhold av glukose i leveren (eks om du ikke har spist på lengre tid) vil fruktose gå til glukoneogenese (nydannelse av sukker som foregår i leveren). Her kan leveren enten spytte ut glukose eller lagre det som glykogen (lever og muskler kan lagre noe for å få tilgang til "rask" energi fra glykogen). Ved fruktoseinntak og "fulle" lagere av glykogen vil fruktose gi opphav til noe som heter acetyl-CoA. Dette er energirike molekyler og gir videre opphav til fettsyresyntese. Ved stort inntak fra sukker over tid kan dette overstige kapasiteten og kan lettest sees hos personer som er "tynn-feite." Dette skyldes at leveren tar en "nødløsning."

 

Her presiserer jeg også at dette er ingenting å bekymre seg over. Energistatusen i cellene varierer hele tiden. Som påpekt av lærevillig er total mengde energi en stor faktor og går nok helt fint, selv når hensikten er å gå ned i fettmase.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, awesome laget. Måtte le her :lol: .. og those "gunz" da, reneste grovkaliber!  

 

Det er bare høna som er laget (photoshoppet) her.

Trøya fant jeg dypt inne i en mørk bakgate i Bangkok. Kjøpte naturligvis 2 eksemplarer.

 

Den ubrukte gis bort gratis, mens den jeg brukte på treningen selges for høystbydende over 10k  :thumbup:

 

Er det her en god leg + nedre rygg day?

Knebøy

Markløft

Romensk Markløft

Glute Bridge

Leg Press

Hyperexstansions

Tåhev​

 

Er ikke personlig tilhenger av slike dager (leg-days) overhodet. Tenk deg i de tyngste ukene dine da, hvordan skal du klare å gjennomføre? :wow:

 

Selv ville jeg ha fordelt dette på 2 kanskje 3 dager:

 

1) Markløft + Glutebridge (Glutebridge etter ML for å slippe den store ombyggingen av vektskiver)

 

2) Knebøy + beinpress + tåhev

 

3) Rumensk markløft + glutebridge (igjen!)

 

Hyperextension har jeg ingen anelse om hva er  :lol: ....kan google men...

Det finnes bedre puslespill enn dette - her valgte jeg bare øvelsene du nevnte.

 

Selv har jeg en eller annen beinøvelse på 5 av mine 6 treningsdager.

 

Høyere treningsfrekvens gir bedre resultat - dvs mange, korte, intensive og effektive treningsøkter pr uke er bedre enn færre og lange økter - økter/leg-days som du beskrev over vil være overkill i mine øyne, hvorav den siste halvdelen av økta vil bryte ned så mye at den første delen er blitt trent til mindre eller ingen nytte.

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt som er "kroppsel"-day er lite optimalt.

-åå kan ikke sitte på dass etter leg-day

 

Egentlig betyr der -åå jeg vet ikke hva jeg holder på med, så det er rart det er så populært.

Jeg går god for hønas forslag, ikke vent en uke mellom øvelsene

Det er da ikke noe problem med kroppsdel-dager så lenge disse inngår i et helhetlig program med en relativt høy frekvens. Det funker ikke om man vil trene tre ganger i uka, men er nesten nødvendig om man vil trene seks. Å kjøre bøy, mark, rdl og glutebridge sammen er ikke noe problem i seg selv (selv om alle de andre foreslåtte øvelsene er helt unødvendig), de færreste kjører uansett med så høyt volum eller intensitet at de ikke klarer å sitte på dass etterpå. Så det relevante spørsmålet blir, hvor ofte vil man trene?

 

Til deg som spurte; jeg ville kjørt den sånn: Bøy, stiffleg (annenhver gang stiffleg og markløft), glute bridge, pendlay eller benkopptrekk. Rygghev (om det var det du mente med extensions) er fint å ha som oppvarming med lav belastning før du begynner på økta, men ville ikke tatt det etter både bøy, mark og glutebridge med mindre du er veldig stabil i korsryggen under de andre løftene. Med mindre du klarer å utføre glutebridge riktig ville jeg forsåvidt gjort hip-thrusts eller lårcurs frem til du har lært deg glute bridge shikkeli.

Lenke til kommentar

Jeg får meg 140-180g protein daglig og trener omtrent hverdag.

 

Påvirker det på muskler? Målet mitt er å redusere fett og få meg mest muskler som mulig. Akkurat nå ligger jeg på deff.

1. Hvor mye veier du?

2. Hvor mange kcal spiser du ifht vedlikehold?

 

 

Hvor ofte tenker dere at en bør trene hver muskelgruppe da? Har tidligere trent x-size, som baserer seg på 2 tunge dager (en for overkropp og underkropp), og 2 dager med medium/lett på hver muskelgruppe. Syntes det var ganske greit. 

 

Det kommer helt an på hvor høyt volum eller intensitet du har. Umulig å svare på sånn ut av det blå, men for å ha fremgang; minst tre.

 

Edit: Halp, hvordan får jeg den til å ikke qoute Lash to ganger?

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...