Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det går bra, jeg kan i allfall prøve det ut.

Men angående spørsmål 1; hva er egentlig den store forskjellen?

Hvordan går det å kjøre pulls ups og chin ups om hverandre for variasjon?

Som jeg har forstått det er pendlay rows som wingeer sier bøyd såpass mye over stanga at ryggen er parallell med gulvet, med hver rep tatt fra gulvet. Yates rows er i motsetning ganske vertikale, mens jeg føler bent over rows er mer et samlebegrep.

 

Chins/pullups for variasjon er helt i orden.

 

Riktig knebøyteknikk (blant annet å ikke la knærne "kalve" innover) sikrer knehelse. Du kan jo bruke "knevarmere" hvis du er redd for dem.

Lenke til kommentar

Som en som fortsatt er ganske ny på det her, så slutter det ikke å overraske meg hvor mange det er som har trent i mangfoldige år, inkludert bøy, men som ikke bøyer i nærheten av dypt nok. Knebøy er ikke den vanskeligste øvelsen i verden, men folk vil veldig gjerne holde på akkuratt slik de gjør, og ikke forandre på så mye.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid bruker kroppen på å fylle opp energilagrene sine igjen etter en økt? Tenker da med tilnærmet optimal restitusjon og matinntak i forhold til konkurranse eller økter du ønsker å pushe litt på. Er det de vanlige 48 timene folk flest lever etter?

 

24-72 timer vanligvis. Alle er forskjellige, kanskje bruker noen mer tid enn som så, og kanskje noen bruker mindre.

Lenke til kommentar

Hva med de eksplosive ATP-lagrene da?

De tømmes aldri. ATP lagres ikke i kroppen, men brukes konstant.

 

Edit: Jeg har aldri hatt biologi, men dette var det jeg leste på wiki etter å ha googlet. Mener også at jeg har lest tidligere at 5 minutter er tiden det tar før man ca er klar for ny ATP-krevende aktivitet.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tømmes aldri. ATP lagres ikke i kroppen, men brukes konstant.

 

Edit: Jeg har aldri hatt biologi, men dette var det jeg leste på wiki etter å ha googlet. Mener også at jeg har lest tidligere at 5 minutter er tiden det tar før man ca er klar for ny ATP-krevende aktivitet.

 

Og det er grunnen til at jeg tar 5 min pause før jeg makser.

Lenke til kommentar

Det er lagret latterlig lite ATP i muskulaturen, denne er på rundt 3,4 gram per kg muskel og som nevnt gir dette nok energi til et par sekunder i høyeksplosive idretter. (5-10 sekunder) Etter dette må vi resyntesere ATP ifra ADP (ADP + P) Dette gjør vi ifra CP (kreatinfosfat) Når denne bufferen er brukt så vil det skje en latterlig høy endring i glykolyse-fluksen for å gjenoppbygge CP-lagrene.

 

For øvrig er det tre ganger så mer CP som ATP om muskelen er i en hvilende tilstand. Ble også tipset nylig om en pilotstudie av usedvanlig høy kvalitet hvor man gav ATP-tilskudd til godt trente idrettsutøvere som igjen responderte positivt. Om denne kan ha en synergistisk effekt ved kreatintilskudd gjenstår å se men tror at ATP-tilskudd kan bli en ny ergogen tilskudd innenfor idrettsernæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...