Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Har lest tips som dette, men vil ha noe litt mer fast selv om det sikkert fungerer fint. Sett flere program (f.eks. fra fitnessbloggen), men usikker hvordan det blir å implementere det inn med SS.

 

@Priim: Haha, samme her. Hadde muligheten til å kjøpe en sånn teleskop-bar uten skruer som bare er fra dørkarm til dørkarm, men har sett nok youtube-klipp med folk som drar knærne mot magen for å få inn siste rep og faller på rompa/korsrygg.

 

Det ser faktisk noe av det beste som er på youtube

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tall/vekt vil jeg ikke si det er spesielt imponerende, i hvert fall ikke på 118 kg kroppsvekt, men med tanke på alder, og ikke minst det at han visstnok bare har løftet et halvt år, så er det veldig imponerende, dårlig teknikk eller ei.

Er det bare jeg som synes det er helt urimelig å tenke på denne måten? Hvorfor skal høy kroppsmasse trekke fra hvor imponerende det er?

 

Blir som å si at Magnus Carlsen's sjakkrating ikke er så veldig imponerende om man deler med IQ'en hans.

Endret av McDuck_
Lenke til kommentar

Som tall/vekt vil jeg ikke si det er spesielt imponerende, i hvert fall ikke på 118 kg kroppsvekt, men med tanke på alder, og ikke minst det at han visstnok bare har løftet et halvt år, så er det veldig imponerende, dårlig teknikk eller ei.

 

Setter man 1000 tilfeldige folk opp på linje inklusive den fyren fra linken, så er det ikke nødvendigvis flere enn han som tar steget fremover når man spør folket om de tar 250 kg i markløft.

Lenke til kommentar

Og så?

Er det bare jeg som synes det er helt urimelig å tenke på denne måten? Hvorfor skal høy kroppsmasse trekke fra hvor imponerende det er?

 

Blir som å si at Magnus Carlsen's sjakkrating ikke er så veldig imponerende om man deler med IQ'en hans.

Fordi kroppsmasse har enormt mye å si for styrke? Eller blir du like imponert av en kar på 120 kg som tar 100 i knebøy som en kar på 50 kg som gjør det samme? Synes du vi like greit kan gi oss med vektklasser i styrkeløft og vektløfting?

 

250 kg er mye, særlig for en søttenåring som har holdt på med styrkeløft i et halvt år. Det er imponerende. Jeg sa ingenting annet heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så?

Fordi kroppsmasse har enormt mye å si for styrke? Eller blir du like imponert av en kar på 120 kg som tar 100 i knebøy som en kar på 50 kg som gjør det samme? Synes du vi like greit kan gi oss med vektklasser i styrkeløft og vektløfting?

 

250 kg er mye, særlig for en søttenåring som har holdt på med styrkeløft i et halvt år. Det er imponerende. Jeg sa ingenting annet heller.

 

Bøy og mark er veldig lite sammenlignbart på den måten der, di fleste uavhengig av vekt løfter ikke 150 kg. Skal man virkelig begynne å bryte ned tall så løfter jeg med mine 90 kg 220 i mark, men jeg synes det er mer imponerende att en på 118 løfter 250.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke bøy og mark sammenlignbart "på den måten der?"

 

Fordi bøy er en press-øvelse mens mark er dra? .. do you even lift?

 

Viss du tar markløft så merker du fort at det handler om mobilitet, balanse og eksplosiv muskelkraft, når du har høyere kropsmasse går det utover mobiliteten, man ser folk på forumerer rundt omkring som både er 110, 120,130 og til og med 140 kg som ikke løfter mer en 150 kg i mark, men kan løfte 170 i bøy, fordi at med bøy gjør du en bevegelse og ett muskelarbeid som er ganske dagligdags, kroppen er derfor vant til å løfte mye vekt.

 

Når du løfter mark er er det å ha ett skikkelig utgangspunkt, en sterk rygg og solide armer og ben viktigt, dette har ikke nødvendigvis folk på over 100 kg, med mindre dem er godt trente, som er imponerende, dem har ofte også dårlig banlansepunkt og en rygg som en gammel kjærring.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Har lest tips som dette, men vil ha noe litt mer fast selv om det sikkert fungerer fint. Sett flere program (f.eks. fra fitnessbloggen), men usikker hvordan det blir å implementere det inn med SS.

Prøv og se hvordan det fungerer for deg. Verste som kan skje er at du blir sterkere.

 

 

Fordi bøy er en press-øvelse mens mark er dra? .. do you even lift?

 

Viss du tar markløft så merker du fort at det handler om mobilitet, balanse og eksplosiv muskelkraft, når du har høyere kropsmasse går det utover mobiliteten, man ser folk på forumerer rundt omkring som både er 110, 120,130 og til og med 140 kg som ikke løfter mer en 150 kg i mark, men kan løfte 170 i bøy, fordi at med bøy gjør du en bevegelse og ett muskelarbeid som er ganske dagligdags, kroppen er derfor vant til å løfte mye vekt.

 

Når du løfter mark er er det å ha ett skikkelig utgangspunkt, en sterk rygg og solide armer og ben viktigt, dette har ikke nødvendigvis folk på over 100 kg, med mindre dem er godt trente, som er imponerende, dem har ofte også dårlig banlansepunkt og en rygg som en gammel kjærring.

Hovedargumentet ditt er altså at høyere kroppsmasse => dårligere mobilitet? Du påstår også at knebøy er mer dagligdags enn å plukke ting opp fra bakken? Jeg vet ikke helt.

Lenke til kommentar

Hovedargumentet ditt er altså at høyere kroppsmasse => dårligere mobilitet? Du påstår også at knebøy er mer dagligdags enn å plukke ting opp fra bakken? Jeg vet ikke helt.

 

Di fleste som bare løfter opp ting fra bakken har ikke akkurat markløft teknikk, det minner ofte mer om pendlay rows. Det har mer med at høy kroppsmasse i Norge betyr høy fettprosent (feit) er du godt trent er du selvfølgelig ett produkt som er skapt for å løfte tungt, naturligvis. Det var mer rettet mot di 'fete'

 

Knebøy og beinlast er en mer naturligting ja, når du knyter skoa, når du røyer deg fra dass, i fra sofaen, i fra kjøkkenbordet, i fra badekaret, i fra bilen, bussen whatsoever, så belaster du beina dine, tunge mennesker går også på disse (som alle andre) derfor er det naturlig at bøy er en lettere øvelse for tunge mennesker å løfte tungt i enn mark, siden mark handler mye om teknikk og ting som ikke nødvendigvis sitter naturlig, som det gjerne gjør med bøy når du lærer where to put those feet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...