Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt å lurka på youtube for å våkne (forsovet meg grundig til jobb ja :p ) og ble sperma med denne videoen.

Uansett hvor jeg trykte så insisterte youtube på at jeg måtte se denne. Vel, ikke bokstavelig talt men den poppa opp overalt...

En halvtime med broscience og svada som ender opp i en SALGSLINK! :D

Googlet mye om fat loss i det siste? ;)

 

De som har laget den videoen vet hva de driver med.. 10 min med manipulativ murring over hvor dritt det er å være feit, så tjukkasene sitter og tørker tårer og er klare for å sluke (pun unintended) alt de kommer med i resten av videoen.. Tviler ikke på at de tjener noen kroner.

 

edit:fjernet filmlink.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Hos enkelte svært uheldige individer spises underskuddet opp av kompenserende mekanismer som settes i gang ved kaloriunderskudd, på samme måte som det hos enkelte heldige (eller uheldige, alt ettersom) har mekanismer som spiser opp overskuddet ved... overskudd.

 

Der i blant noen kreftsyke. Det er svært få friske mennesker som opplever denne effekten og begge sider er henholdsvis like 'uheldige' i mine øyner.

Men praksisen fungerer for dem også, overgår du et visst kalori over/underskudd så vil kroppen respondere etter fysiske lover.

Lenke til kommentar

Der i blant noen kreftsyke. Det er svært få friske mennesker som opplever denne effekten og begge sider er henholdsvis like 'uheldige' i mine øyner.

Men praksisen fungerer for dem også, overgår du et visst kalori over/underskudd så vil kroppen respondere etter fysiske lover.

 

ALLE mennesker i hele verden har individuelle variasjoner i disse mekanismene, mest uttalt er endringer i spontanaktivitet.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

I mange eller di fleste? Skal gjerne få underbygge dette med termodynamikk og katabolokk og hvor dette skranter.

Da er det bare å starte å snakke om epigenetikk /nutrogenetikk og sammenhengen mellom high- /lowresponders. Hvorfor tåler for eksempel ikke midtasiatere raffinerte karbohydrater i like stor grad som vestlige? Dette sett i sammenheng med blant annet karbohydratspaltende-enzymet amylase, den har også funksjoner for glukosemetabolisme som igjen kodes av AMY1-genet. Et gen vi har sett blir metylert i større grad hos disse.

 

Legg merke til DNA-metyleringen etter overskudd (fett) hos individer med normal og lav fødselvekt. Sistnevnte utviklet resistens raskere enn de med normal fødselsvekt. Både for lav og høy fødselsvekt er sett i sammenheng med dårlige forutsetninger og det er holdepunkter for at mors/fars ernæringstatus vil påvirke metylering av "nøkkel-gener" på lokus-nivå.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Deoxyribonucleic+acid+methylation+and+gene+expression+of+PPARGC1A+in+human+muscle+is+influenced+by+high-fat+overfeeding+in+a+birth-weight-dependent+manner

 

Legg merke til biopsiene før kalorirestirksjonen og metyleringen av de forskjellige genuntrykk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Differential+epigenomic+and+transcriptomic+responses+in+subcutaneous+adipose+tissue+between+low+and+high+responders+to+caloric+restriction

 

Til slutt vil jeg bare si at vi må se dette fra et biologisk point of view; om moren din kom fra et la oss si ; U-Land og hadde lite tilgang til mat og for eksempel karbohydrater og var underernært under graviditeten er risikoen større for at dette barnet blir i større grad "programmert" til å overleve på mindre kalorier. Om denne personen da flykter til Norge og spiser like energitett som sine norske vestlige så kan dette slå uheldig ut. Det er også en positiv korrelasjon ved høy fødselsvekt hos overvektige mødre; hvor disse barna igjen ser ut til å være "programmert" til en høyere grad av overspising. Alt dette er tilpasninger til miljøet og skal sikre vår overlevelse basert på våre omgivelser.

 

Men selvsagt; nutri- og epigenetikk er et vanskelig felt og jeg forventer ikke at media skal dekke dette da dette er uhyre komplisert forskning og for folk flest; kjedelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ALLE mennesker i hele verden har individuelle variasjoner i disse mekanismene, mest uttalt er endringer i spontanaktivitet.

In: DEED!

 

Jeg har ikke trent siden 5. juni og spiser for det meste dritt men nok proteiner. Jeg er mer aktiv nå, sitter mindre foran dataen og da er det kun fysiske aktiviteter å finne på så paradoksalt nok har jeg tilsynelatende gått ned i fettprosent. Har målt meg der jeg målte sist og målene er på standby. Veier det samme som da jeg ga opp treninga.

 

Skal dog på gymmen nå å se om der ikke er litt motivasjon å finne... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har trent i litt over et halvt år nå og har hatt helt grei progresjon, men merker at det stopper opp nå. Har vært i kaloriunderskudd frem til juni, og siden det vært sånn ca. på vedlikehold. Styrkemessig, burde jeg bulke nå frem til progresjonen stopper helt opp, og så deffe, eller begynne deff nå (som planlagt) og deretter bulke når jeg har nådd en grei fettprosent?

Lenke til kommentar

5/3/1 har jeg tidligere vurdert, men er uaktuelt fordi vil ha knebøy minst to ganger i uka. Men må finne et program som ligner, hvor progresjonen går nogenlunde sakte.

Boring but big støtteøvelser med markløft settene på bøydagen og bøy på markdagen.

 

Evt. beginner 5/3/1 hvor du gjør

Monday

Squat – 5/3/1 sets/reps

Bench – 55%x5, 65×5%, 75%x5

Assistance work

Wednesday

Deadlift – 5/3/1 sets/reps

Press – 5/3/1 sets/reps

Assistance work

Friday

Bench – 5/3/1 sets/reps

Squat – 55%x5, 65%x5, 75%x5

Assistance work

 

Velger du Boring But Big veien er det ikke hugd i stein at du skal gjøre de "kjedelige" 5*10*50%

Du kan for eks. ta en av disse alternativene.

Set 1 – 50%

Set 2 – 60%

Set 3 – 70%

Set 4 – 60%

Set 5 – 50%

 

Set 1 – 70%

Set 2 – 60%

Set 3 – 50%

Set 4 – 40%

Set 5 – 30%

alle settene med 10 reps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...