Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Trener jo ikke slik hver gang, tenker at oppsettet er hardt nok i utgangspunktet, med bla bøy og mark på samme dag tre dager i uka. Men nå har det seg slik at lørdag og søndag er styrkeforholdet for meg, samtidig som at jeg har hatt en hard ferie med mye alkohol, mat og lite aktivitet. Så akkurat denne gangen, mtp på ferien som var og restitusjon i hælja, så følte jeg at det var greit å trene litt ekstra hardt i går.

 

Diskutant: teknikken sitter bra i mark. Den er noe stusseligere i knebøy (knær som danser), derfor passer jeg på å ikke legge på mer vekt enn at jeg klarer bra form, og gir meg om jeg blir så sliten at det går utover teknikken.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sittet å lurt litt på hvordan jeg skal legge treningen opp, liker å trene så vil egentlig ikke hvile. Men må hvilen til? Lurer på om dette ser greit ut?

 

Mandag:

Bryst, Skuldre , Nakke

 

Tirsdag:

Biceps, Triceps , Cardio

 

Onsdag:

Rygg, Mage , Kickboxing

 

Torsdag:

Lår, Legger , Cardio

 

Fredag:

Arm, Bryst, Mage

 

Lørdag:

Cardio, Kickboxing

 

Søndag:

Cardio, Kickboxing

Lenke til kommentar

Har sittet å lurt litt på hvordan jeg skal legge treningen opp, liker å trene så vil egentlig ikke hvile. Men må hvilen til? Lurer på om dette ser greit ut?

 

Mandag:

Bryst, Skuldre , Nakke

 

Tirsdag:

Biceps, Triceps , Cardio

 

Onsdag:

Rygg, Mage , Kickboxing

 

Torsdag:

Lår, Legger , Cardio

 

Fredag:

Arm, Bryst, Mage

 

Lørdag:

Cardio, Kickboxing

 

Søndag:

Cardio, Kickboxing

 

Hvilke øvelser gjør du, og hvor mange rep/sets? Det er vanskelig å si noe som helst om dette programmet. Sett opp hvilke øvelser og hvor mange reps og sets du gjør for hver dag. Og hva er egentlig målet ditt med treningen?

Endret av McDuck_
Lenke til kommentar

Hvilke øvelser gjør du, og hvor mange rep/sets? Det er vanskelig å si noe som helst om dette programmet. Sett opp hvilke øvelser og hvor mange reps og sets du gjør for hver dag. Og hva er egentlig målet ditt med treningen?

 

Hmm, er jo mange øvelser. Så å komme på alle jeg gjør er jo umulig, men bruker siden jeg ble tipset om http://www.exrx.net/ flittig og prøver nye ting. Pleier å ta slik at jeg akkurat tar 10 reps til vanlig, så tar jeg kanskje 2-3 sett der jeg tar kanskje maks 5-6 og og kanskje bare 2-3 reps i foreksempel benkpress. Målet med treningen er vel bare egentlig å bli i så god form som mulig, utseende er jo også litt av hvorfor jeg trener, men blir mer motivert av resultater enn synlige muskler.

Lenke til kommentar

Foreslår at du dropper nesten all cardio. Cardio fire ganger i uken vil gå hardt utover styrketreningen, hold det til maks en gang i uka.

 

Finn deg et ordentlig styrkeprogram. Søk f.eks på 5x5 programmer i google, og lær litt om det. Dette er kanskje noe for deg: http://fitnessblogge...autoregulering/ ?

 

Et 5x5-program vil gi raske resultater, og øke styrke betraktelig.

 

Det å stadig prøve nye ting som du sier er svært lite effektivt. Dessuten: dropp maskinene, kjør frivekter (stang og manualer).

 

Det å gjøre masse forskjellig såkalte isolasjonsøvelser er en felle mange nybegynnere går i. Hold deg hovedsaklig til basisøvelsene: Knebøy, markløft, roing, benkpress og militærpress. Alt med stang.

Endret av McDuck_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sittet å lurt litt på hvordan jeg skal legge treningen opp, liker å trene så vil egentlig ikke hvile. Men må hvilen til? Lurer på om dette ser greit ut?

 

Mandag:

Bryst, Skuldre , Nakke

 

Tirsdag:

Biceps, Triceps , Cardio

 

Onsdag:

Rygg, Mage , Kickboxing

 

Torsdag:

Lår, Legger , Cardio

 

Fredag:

Arm, Bryst, Mage

 

Lørdag:

Cardio, Kickboxing

 

Søndag:

Cardio, Kickboxing

 

1) Det ser helt jævlig ut.

 

2) Alt for mye forside iforhold til rygg og bakside.

 

3) Alt for mye overkropp iforhold til bein.

 

4) Alt for mye cardio.

 

5) Et fullkropps program hadde nok passet deg mye bedre med tanke på at du driver med kickboxing.

 

6) Selvfølgelig må hvile til, det er her resultatene kommer. Du kunne fint redusert til 4-5 dager i uken med trening, ellers kommer du til og gå lei over tid. Du får også mer hvile og mer effektivt program. Går det fint - kan du trene flere dager i uken, men fram til det prøv og vend kroppen din til alt stresset isteden for og gå amok med så mye mengde.

Endret av joakimz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

1) Det ser helt jævlig ut.

 

2) Alt for mye forside iforhold til rygg og bakside.

 

3) Alt for mye overkropp iforhold til bein.

 

4) Alt for mye cardio.

 

5) Et fullkropps program hadde nok passet deg mye bedre med tanke på at du driver med kickboxing.

 

6) Selvfølgelig må hvile til, det er her resultatene kommer. Du kunne fint redusert til 4-5 dager i uken med trening, ellers kommer du til og gå lei over tid. Du får også mer hvile og mer effektivt program. Går det fint - kan du trene flere dager i uken, men fram til det prøv og vend kroppen din til alt stresset isteden for og gå amok med så mye mengde.

 

Hva ville du gjort annerledes med punkt nr 2 da?

Lenke til kommentar

Hva ville du gjort annerledes med punkt nr 2 da?

 

Skal du bli sterkere + holde deg skadefri/ bedre holdning er det viktig at du trener motsatte muskler (antagonistene). Se for deg at du skal løfte noe tungt eller slå alt du har - som tar hardt på f.eks forsiden av skuldrene, brystet og magen.. Og du akselererer bra. Men her må du også tenke på at for å kunne bremse ned denne eksplosiviteten er du avhengig av meget bra styrke i ryggen, baksiden av skulderen, rotatorcuffen og generelt hele overkroppen.

 

Derfor ville jeg ha prøvd og hatt MINIMUM like mye reps på lats og øvre rygg som på forsiden, eller i beste fall ha mer eller dobbelt så mye, for jo sterkere du blir her jo sterkere blir du generelt. Skal du bli sterk i f.eks benk må ryggen holde følge, ellers kommer du ingen vei. Fordi du blir aldri sterkere en det svakeste leddet ( + at skadene kommer før eller siden ). Skal du bli sterk i biceps, må tricepsen holde følge, skal du bli sterk i quadriceps må hamstring følge etter.. osv osv.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Har lyst til å kjøre helkroppsprogram igjen; hva synes dere om dette?

 

Sumo markløft x3 3-10r

Knebøy x3 3-6r

Chins x3 6-12r

Kabelroing x2 8-12r

Benkpress x3 3-12r

Skulderpress/Mil.press x3 6-12r

Dips x2 3-12r

Tåhev x2 3-12r

 

Det blir da 3 ganger i uken.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Har lyst til å kjøre helkroppsprogram igjen; hva synes dere om dette?

 

Sumo markløft x3 3-10r

Knebøy x3 3-6r

Chins x3 6-12r

Kabelroing x2 8-12r

Benkpress x3 3-12r

Skulderpress/Mil.press x3 6-12r

Dips x2 3-12r

Tåhev x2 3-12r

 

Det blir da 3 ganger i uken.

 

Veldig likt mitt program, bare at jeg har med nedtrekk og dead stop dumbell (eller hva det nå enn heter), funker fjell for meg.

 

Ps: Trening er no dhrit, kanke drikke meg halvtollat på sprit på kveldene lenger, og sove som en dupp :(

Lenke til kommentar

 

Stemmer det. Akkurat som RYP.

 

Vet ikke om du har en tråd der målene dine og sånt står men det vil gi volum, ønsker du det virker programmet greit nok :)

Jeg har erfart at ved å benytte samme øvelser og mange forskjellige øvelser hver økt minsker den ønskelige progresjonen.

 

 

 

Veldig likt mitt program, bare at jeg har med nedtrekk og dead stop dumbell (eller hva det nå enn heter), funker fjell for meg.

 

Ps: Trening er no dhrit, kanke drikke meg halvtollat på sprit på kveldene lenger, og sove som en dupp :(

 

Trening er en livsstil og til lengre du lever den til bedre blir det, det er deilig.

 

(Ja det er faktisk det Doofen ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...