Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sant, det tar beina 2-3 måneder å venne seg til å løpe barfot. Tabbet meg ut ved å øke treningsmengden litt for fort.

 

Ja, for tingen med bein er at det er noe vi mennesker belaster på en unaturlig måte ved å bruke sko, men siden vi gjør det hele livet er det noe kroppen adapterer og vi blir avhengige av det, som alle andre ting man starter med som kroppen aldri/sjeldent blir utsatt for skal man ta den tiden det tar å venne den til belastningen, for på sikt er det en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Studier har vel vist at energiforbruket ved barfotløping kontra minimalistsko faktisk gikk i favør sko. Et lite slag for de som hyller barfotløping som løsningen på alle verdens problem. Jeg har ikke tatt steget til barfot og blir heller ikke å gjøre det, men å legge om teknikken til forfot er det smarteste jeg noen sinne har gjort. Flyten i steget er en helt annen og kan ikke sammenlignes.

Det tipper jeg handler om at man får vekt på foten. En studie fra US Army (tror jeg det var) jeg leste litt i som så på energiforbruket som følge av vekt plassert forskjellige steder på kroppen viste ganske interessante resultater. Ekstra vekt på ekstremitetene hadde ekstremt mye å si, og da spesielt føttene. Også lårene ga betydelig høyere energiforbruk enn rygg og bryst, som var det mest energieffektive valget.

Lenke til kommentar

I studien brukte de som løp barfot vekter ved anklene som veide like mye som skoene. De prøvde også med en tredemølle med demping som etterlignet den dempingen de med skoene hadde. Resultatet viste at de som løp med sko og de som løp barfot, men med demping på møllen brukte mindre energi enn de som ikke brukte noen demping.

 

Kanskje jeg skal prøve å knyte skoene rundt livet neste gang :p

Lenke til kommentar

Studier har vel vist at energiforbruket ved barfotløping kontra minimalistsko faktisk gikk i favør sko. Et lite slag for de som hyller barfotløping som løsningen på alle verdens problem. Jeg har ikke tatt steget til barfot og blir heller ikke å gjøre det, men å legge om teknikken til forfot er det smarteste jeg noen sinne har gjort. Flyten i steget er en helt annen og kan ikke sammenlignes.

Men løper virkelig folk rundt og lander på hælen? :omg:

Lenke til kommentar

http://www.side2.no/...ticleId=3637450 Pleier sjelden å bry meg om treningsartiklar på nettavisen, men denne var uvanlig negativ til planken (og i overkant positiv til sit-ups)... Ligger det noke i det, eller er det berre tull?

Altså, selve artikkelen i seg selv er ikke så dum, men den er veldig snever. Så for de fleste som henger i denne tråden vil planke være å foretrekke.

Lenke til kommentar

Men løper virkelig folk rundt og lander på hælen? :omg:

 

Fra naturens side; som oftest ikke. Skjønt, med sko vil de aller fleste, omkring 70-80% etter det jeg har hørt, lande på hælen og rulle forover. Noen tåler det helt fint, mens andre ikke tåler det grunnet trykket.

 

Ved å lande med utstrakt ben foran kroppen vil kneet måtte tåle en kraft på ca. 3 ganger kroppsvekt for hvert steg. Knærne til en person på 80kg som lander på hælen vil måtte tåle omlag 250kg ved hvert steg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...