Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt etter hva man ønsker å oppnå, løping er mye psykisk, det psykiske i løping blir påvirket av hvor tungt du føler det er og deretter evnen til å fortsette er den som gir virkelig progresjon.

Denne får du ikke i intervall-trening siden mange motiverer seg med at det aldri er langt/lenge igjen.

Jeg bruker intervaller i di periodene eg løper for å øke lungekapasiteten min, skal eg trene kondisjon springer eg til eg spyr blod, deretter springer eg litt til.

Lenke til kommentar

Hvor ille er det å tenke med tom mage? Jeg har ikke spist siden kl 7, og jeg vurderer å trene rett etter jobb.

Du blir katabol av sånt...

 

Spring ute.

Det handler mer om å fortsette når du ikke klarer mer, varriasjon er viktig, men skal man bli flink å løpe langt - løp langt, men ha psykisk innstilling om at du alltid skal fullføre ruten, distansen eller tidsperioden.

 

Intervaller er effektive på sin måte.

Det er ikke det som er mitt problem. Jeg sliter med astma og om jeg bare moser på så svimer jeg rett og slett av. Jeg har ikke den innebygde sperra som sier stopp :p
Lenke til kommentar

Som han sier kommer det jo an på målet. Når jeg trener løping/kondisjonstrening så er det stort sett bare intervaller. Dette for å øke lungekapasiteten, og løpeformen over kortere tid. Merker mye forbedring, men jeg kunne nok ikke løpt mil på mil da

 

Jeg har ingen ambisjoner om å løpe noe langt, da ville jeg heller fokusert på sykling eller lange turer for min egen del da det blir mer realistisk i forhold fritidsaktiviteter. Men aldri si aldri, kan hende man vil prøve seg på halvmarathon en dag! :)

 

Men enig med deg at svaret hun gav var alt for dårlig. Hun burde forklart at det kommer helt an på hvilke mål man har og hvilken bakgrunn man har. Å si at "løp mye" er svaret er som å si at "kjør mye" er svaret når folk skal ta lappen. Er faktisk mye man må trene på, og ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Du blir katabol av sånt...

 

Det er ikke det som er mitt problem. Jeg sliter med astma og om jeg bare moser på så svimer jeg rett og slett av. Jeg har ikke den innebygde sperra som sier stopp :p

Prøvde å søke det opp. Av det jeg forstod så bryter man ned muskelvev, og det er ikke bra?

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Som han sier kommer det jo an på målet. Når jeg trener løping/kondisjonstrening så er det stort sett bare intervaller. Dette for å øke lungekapasiteten, og løpeformen over kortere tid. Merker mye forbedring, men jeg kunne nok ikke løpt mil på mil da

 

Jeg har ingen ambisjoner om å løpe noe langt, da ville jeg heller fokusert på sykling eller lange turer for min egen del da det blir mer realistisk i forhold fritidsaktiviteter. Men aldri si aldri, kan hende man vil prøve seg på halvmarathon en dag! :)

 

Men enig med deg at svaret hun gav var alt for dårlig. Hun burde forklart at det kommer helt an på hvilke mål man har og hvilken bakgrunn man har. Å si at "løp mye" er svaret er som å si at "kjør mye" er svaret når folk skal ta lappen. Er faktisk mye man må trene på, og ta hensyn til.

Det var det jeg ikke fikk til å si. Hun var så bastant på at dette var den eneste måten uavhengig av hva noen andre måtte si at jeg ble kvalm.

 

Jeg som deg er ikke ute etter å løpe maraton men vil ha et løft kondisjonsmessig. (har tatt grep nå etter flere år med aaaltfor dårlig form) Samt sikre helsa.

Jeg har virkelig behov for generelt bedre kondisjon mtp fjellturer og i jobbsammenheng...

 

Prøvde å søke det opp. Av det jeg forstod så bryter man ned muskelvev, og det er ikke bra?

Du kan helt fint trene på tom mage, det er ikke akkurat som om du skader noe av den grunn.

Nei du bli ikke katabol, jeg var ironisk, sarkastisk elns....

 

 

Pass bare på å spise RETT etterpå, gjør du ikke det BLIR du katabol...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg tenker på å utdanne meg innen helse/trening/ernæring/etc så blir jeg litt skuffet over at PT-utdanning ikke er beskyttet enda. Er så mange der ute som ikke kan noe, som hun du nevnte med joggingen.

 

Men om jeg først skal starte utdanningen innen dette feltet, så blir det nok bachelor/master-nivå på det. Får se om man noen gang klarer å bestemme seg :p.

 

 

_____

 

Hahah, synes nesten synd i deg Mladic. Hver gang du spør om noe så kommer det først et humoristisk/ironisk svar før du får ordentlig svar. Er jo bare godt ment, men gud så forvirret man må bli.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke det som er mitt problem. Jeg sliter med astma og om jeg bare moser på så svimer jeg rett og slett av. Jeg har ikke den innebygde sperra som sier stopp :p

 

Da anbefaler er korte intervaller :-) gjerne 4x4 (noen mener dette er en lang intervall, men pytt pytt)

Dersom astmaen er virkelig plagsom og gjør livet surt er det en ting her i verden som er helt ufattelig undervurdert trening, svømming. Når du svømmer bruker du kroppen både dynamisk og muskulært, du er avhengig av lungekapasitet for å opprettholde tempo, i tillegg til at du trenger stamina og opptak i blodet for å holdr musklene i gang. Svømming er vell anbefalt for folk med astma? Eller tar jeg helt feil der?

Lenke til kommentar

Da anbefaler er korte intervaller :-) gjerne 4x4 (noen mener dette er en lang intervall, men pytt pytt)

Dersom astmaen er virkelig plagsom og gjør livet surt er det en ting her i verden som er helt ufattelig undervurdert trening, svømming. Når du svømmer bruker du kroppen både dynamisk og muskulært, du er avhengig av lungekapasitet for å opprettholde tempo, i tillegg til at du trenger stamina og opptak i blodet for å holdr musklene i gang. Svømming er vell anbefalt for folk med astma? Eller tar jeg helt feil der?

Neida, du har rett i at svømming er bra men her jeg bor er tilbudet LATTERLIG.

Nå har jeg prøvd svømming for kondis, men det funka ikke for utholdenhet på fjellet.

Lenke til kommentar

Noen jeg kjenner har prøvd å gå ned i vekt, men har ikke gått ned et gram. Jeg spør om hva hun spiser/drikker og det går for det meste i sunn mat i normale mengder samtidig som hun trener regelmessig. Jeg fatter ikke en dritt helt til jeg spør om hun drikker mye alkohol.

 

Vel, på de siste 4 dagene har hun drukket 3 bager vin, to flasker cognac og et uspesifisert antall øl. Det hun beskrev som en "ganske vanlig helg". Hvor kan disse mystiske kaloriene komme fra?!

 

Er folk virkelig så blind til kaloriinnholdet i alkoholiske drikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahah, synes nesten synd i deg Mladic. Hver gang du spør om noe så kommer det først et humoristisk/ironisk svar før du får ordentlig svar. Er jo bare godt ment, men gud så forvirret man må bli.

Blir det, men så lenge de svarer rett etterpå slik at jeg slipper å tro på det humoristiske svaret overlever jeg :p

Endret av Mladic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare syns det virker som det ikke kommer så mye masse som iforhold til andre steder på kroppen. Lengre tid å bygge størrelse.

Tar jo lang tid før man ser forskjell. Må nesten ha bilder. Jeg har et ganske tregt bryst selv, men det kommer seg tenker jeg. Prøv 3 sett incline og decline hantelpress på hver brystøkt.

Lenke til kommentar

Neida, du har rett i at svømming er bra men her jeg bor er tilbudet LATTERLIG.

Nå har jeg prøvd svømming for kondis, men det funka ikke for utholdenhet på fjellet.

 

Dere nordlendinger som skryter slik av hvor hardføre og barske dere er, kan vel bare ta en tur ut i Norskehavet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...