Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det ble diskutert nylig:

 

Hvis jeg skal kombinere lett kondisjonstrening (tredemølle, sykkel) med styrketrening, burde jeg løpe/sykle rett før eller etter jeg løfter? Det er definitivt styrketrening som er viktigst for meg, men jeg har veldig dårlig kondis, så vil gjerne få inn litt av det og.

Lenke til kommentar

Siden det ble diskutert nylig:

 

Hvis jeg skal kombinere lett kondisjonstrening (tredemølle, sykkel) med styrketrening, burde jeg løpe/sykle rett før eller etter jeg løfter? Det er definitivt styrketrening som er viktigst for meg, men jeg har veldig dårlig kondis, så vil gjerne få inn litt av det og.

 

Det du prioriterer høyest, først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nevnte det for et par måneder siden; var styrkeløfter som satset mot konkurranser og endte opp på operasjonsbordet med noe den ortopediske avdelingen mente var "Temmelig forbløffende" ; bakre skulderluksasjon skjer 5% av tilfelle kontra framre (95%) men leppene (altså festene) var inntak og viste seg at jeg hadde et anatomisk defekt.

 

Jeg var fullstendig klar over at noe ikke var helt som det skulle være allerede som ungdom, men gav faen, å trene med f.eks 120kg i benk (selv med smerter) var noe jeg ikke ville oppgi, hadde kommet for langt mente jeg selv - og resultatet var 6 måned med høyre arm i fatle.

Og å nå den styrken jeg hadde i baseløftene mine vil jeg aldri nå (kneet er ikke slik det skal være da jeg var også førstegenerasjons fotballspiller som spilte på "asfaltert kunstgress"

Morsome er at min gamle treningspartner har høstet inn en rekke NM-medaljer i etterkant.

 

Nå er bindevevet mitt i høyre skulder "delvis ødelagt" da det har vært betent over altfor lang tid, men er bedre nå enn på lenge, hantelpress f.eks går fint og startet å introdusere benk nå for en liten stund siden og smertefritt enn så lenge, om jeg derimot holder en kg over vannrett stilling så kommer en intens sviende smerte uavhengig av vekta.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ja, har funnet gode/fullverdige øvelser som fungerer utrolig bedre enn forventet og nå for tiden satser jeg heller mot økt muskelmasse så kan styrken "gå å ta seg en bolle" trener med ish 100kg i benken for tiden og det får holde, da det er smertefritt der og jeg liker ikke å utfordre skjebnen.

 

Men igjen; jeg savner den følelsen av å ha en progresjon hvor man kan slenge på enda en vektskive, totaleffekten av det er som regel en bedret treningskvalitet. :)

(For øvrig stikker jeg nå å trener kyllinglårene mine, hat!)

Lenke til kommentar

Jeg og en venn har førstemann til 400kg i total, nå føler jeg Rippetoe’s Starting Strength. Noen som kanskje vet om ett bedre/ett program som er rettet mot powerlifting?

 

Trener det samme selv jeg, det er ikke så ille det, er 5x5 som er styrkefokusert.

Du må legge inn 2 sett mark til , men ellers er det greit.

Alternativ blir Dietmar som 80% av styrkeløfterklubbene bruker.

http://www.styrkeløft.no/treningsprogram

 

Det er ca samme som du trener nå, men avansert og utstyr og sumomark osv.

Lenke til kommentar

Trener det samme selv jeg, det er ikke så ille det, er 5x5 som er styrkefokusert.

Du må legge inn 2 sett mark til , men ellers er det greit.

Alternativ blir Dietmar som 80% av styrkeløfterklubbene bruker.

http://www.styrkeløf...treningsprogram

 

Det er ca samme som du trener nå, men avansert og utstyr og sumomark osv.

Hadde allerede lagt inn 2 sett til med mark, skal ta og se på programmet :)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående sammensetting av forskjellige øvelser. Jeg og en treningskompis har vært litt uenige om hva man burde trene når. En av oss mener man burde trene rygg og biceps samme dag, og bryst og triceps samme dag, grunnet man trener mye biceps når man trener rygg, og mye triceps når man trener bryst. Den andre av oss mener derimot at det er bedre å trene omvendt, for å få aktivisert de gitte musklene mer enn 1-2 ganger i uken. Hva mener dere er best?

 

Om det har noe å si, så trener vi ca 5 ganger i uken på treningstudio, hvor vi trener 3 forskjellige ting. Bryst/tri, rygg/bi og bein/skuldre er sånn vi har trent hittil. Kan legge til at begge har trent aktivt i underkant av et år.

Lenke til kommentar

Er så lei av hun ene dama som kommer på bootcamp på lørdagene.. det er alltid en unnskyldning for ditten eller datten. Kan ikke gjøre x antall overkroppsøvelser, for hun er for svak. Eller hun vil ikke engang prøve, for hun er redd hun kommer til å skade seg om hun prøver.

Hun var "an athlete in high school" men nå er hun 40 og i dårlig form (ikke tjukk, men utrent). Nå har hun fått et dårlig kne, men jogge flere ganger i uka skal hun... så nå "kan hun ikke" gjøre masse andre beinøvelser heller, pga. kneet... (når jeg f. eks ber dem gjøre en øvelse og viser så vil hun heller jogge en runde rundt parken)... så hun spurte om vi ikke kunne gjøre flere kondisjonsøvelser da, istedet for plyometrics og kroppsvektintervaller....

 

GJETT HVEM SOM SKAL FÅ LØPE TIL DE BER OM NÅDE PÅ LØRDAG :dremel: .

 

 

Edit: Det skal nevnes at jeg er veldig inkluderende og jeg har alltids alternativer de kan gjøre om de f. eks har et dårlig kne eller dårlige håndledd, men det er et par stk som ALLTID må klage, eller ikke "klarer"..

Endret av Juliess
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...