Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

6:14 - 6:52

Disse skadene får man ikke når bindevevet er like sterkt, dvs progresjon over bindevevet = ny skade som kan fikses.

40 til 45 kg vil da bygge mer en 50 og 50 på 2 treninger.

Skjønner ikke hvordan folk kan trene etter "øke når man kan-prinsippet"

Haugevis av treninger hvor bindevevet hindrer strukturskade og man øker glykogenlagrene og utholdenheten.

 

http://www.youtube.c...h?v=lVpSTq-lgI0

Man kan jo benytte autoregulering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører benkpress, militærpress og dips i ene økta mi. Når jeg stagnerer i benkpress, da holder det å deloade kun den enkelte øvelsen, stemmer det, War? Mtp at jeg sikkert kan fortsette å øke i de andre noen ganger til (og enda litt til siden jeg ikke bruker like mye fuel på benkpressen)

Endret av janovi
Lenke til kommentar

Personlig er jeg veldig for individuelle hensyn. Alle trener ikke for styrke eller volum. Alle trenger ikke å bedrive micromanaging, alle trenger ikke kjøre isoøvelser, og alle trenger ikke ha et program som optimaliserer for raskest mulig økning den ene eller andre veien. All kompliseringen kan skremme mange. Keep it simple! Selvsagt responderer de fleste kropper likt på the basics, det er derfor jeg mener de bør inngå i alle sitt program, men utover det er det både trivsel, ulike fysisje forutsetninger og andre hensyn som bør ivaretas. Føler det generelt er mye påprakking av øvelser, twists for moar gainz osv, når de fleste ofte merker selv hva som passer dem best.

 

General rant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Man kan jo benytte autoregulering?

 

This

Om det ikke er på avansert tilpasset nivå og kjenner kroppen ut og inn eller trener ren styrke for konkurranser ol ,

 

Lineær progresjon er oftest brukt første 1-2 årene, deretter blir det annerledes, men fortsatt ikke samme vekta på de samme settene på den samme øvelsen i ukesvis som noen holder på med helt til de er så utholden blit at de kan øke.

 

Auto-reg er genialt, men da må man kjenne kroppen og ikke noe man starter med første uka.

Fra Auto-reg

Muskelvekst er ikke en av/på-bryter, det er en glidende skala. Løfta du 100kg 5 reps forrige gang, så vil ikke 95kg 4 reps plutselig gi 0% effekt, det gir kanskje 90-95%. Forsøker du å løfte 105kg 6 ganger kan det bli så mye at du overbelaster kroppen og ender på -20% og altså ikke på 105%. Hvert ekstra sett etter de første settene gir noen få ekstra prosent treningseffekt, mens sjansen for å gjøre for mye og ende på en nedadgående kurve øker dramatisk. Lette treninger har sin funksjon ved å gi for eksempel 80% stimulans i stedet for 100%, men samtidig gir det nervesystem og bindevev sjansen til å hente seg inn igjen, sånn at du kan trene 100% neste gang.

 

Progresjon autoreg

 

For en kombinasjon av styrke og muskelmasse kan du trene i området 4-6 reps helt opp til 6-8 reps, eller kjøre en progresjon fra 6 reps, 5 reps, 4 reps og så deload/avlastningsuke hver 4-8 uke.

For mer styrkeorientert trening vil du jobbe deg ned i området 1-2 reps, men en såkalt volumfase i området 4-6 reps i 3-4 uker først kan allikevel anbefales.

 

Så det blir jo på en måte tyngre og tyngre vekter, men regulerer sett rep ol etter dagsformen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg kjører benkpress, militærpress og dips i ene økta mi. Når jeg stagnerer i benkpress, da holder det å deloade kun den enkelte øvelsen, stemmer det, War? Mtp at jeg sikkert kan fortsette å øke i de andre noen ganger til (og enda litt til siden jeg ikke bruker like mye fuel på benkpressen)

 

Deloade i en øvelse? , om du klarer det så.

Du kan jo kutte rep og øke sett for å dra progresjonen ut i styrkeøvelse til hele kroppen skal deloades?

Eller er det 3 reppere fra før?

 

Nok referater fra den serien, men 09:15 - 10:04.

Samma som vi har skrevet i 10 år, hovedgruppen av bolere er 17åringer som veier 60kg og ikke har satt sin fot på gymmet. Alle ser den største på gymmet og tenker boler, og det er den minste gruppen bolere.

 

Det er som å se på nonner i kloster og tenke ninja, pga en nonne en gang var ninja.

 

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg kjører 5x5 på alle øvelsene. I grunn kunne jeg nok ha deloada med en gang, i alle fall i den økta. Har imidlertid mye å gå på i bein- og ryggøvelsene, så jeg bør kanskje vente til jeg stopper der også?

 

Har fortsatt ikke helt forstått konseptet, så hvis dette blir for nybegynner-ish, kan vi heller ta det i loggen min eller en annen tråd.

Lenke til kommentar

Neste gang begynner du høyere på alt uten om benk.

Enden deloade benk nå, men da må du bare benke i deloadingsuka :dremel:

Ville ha gått ned til 3 rep og økt settene så mengden blir lik.

Da kan du øke i styrke i noen uker mens resten av kroppen kjører 5x5.

 

I teorien kan man dra hele programmet inn i en 3x 7-8 for å legge på 2 uker styrke på slutten.

Starting Strength er en mellomting med 2 sett oppvarming og 3 sett 5 rep.

 

Kjører du pyramide eller 5 toppsett? Pyramide skal man egentlig kjøre første året.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg veldig for individuelle hensyn. Alle trener ikke for styrke eller volum. Alle trenger ikke å bedrive micromanaging, alle trenger ikke kjøre isoøvelser, og alle trenger ikke ha et program som optimaliserer for raskest mulig økning den ene eller andre veien. All kompliseringen kan skremme mange. Keep it simple! Selvsagt responderer de fleste kropper likt på the basics, det er derfor jeg mener de bør inngå i alle sitt program, men utover det er det både trivsel, ulike fysisje forutsetninger og andre hensyn som bør ivaretas. Føler det generelt er mye påprakking av øvelser, twists for moar gainz osv, når de fleste ofte merker selv hva som passer dem best.

 

General rant.

Jaaaaa!! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...