Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker folk om "cheating day" og hva er deres erfaringer med dette? Da snakker vi 5k-6k ? ++ ekstra i en dag eller to, skriver oppgave her om psyken vs kostholdfaktorer så trenger noen reele tilfeller.

 

Føler folk at dem legger på seg? Føler dem ekstra energi? Dårlig samvittighet? Legger dem på seg? Andre tanker?

Lenke til kommentar

Jeg bruker cheating day som en ekstra motivasjon. Dog, jeg spiser hva jeg vil (brus, chips, sjokolade) + det jeg skal spise i henhold til kalorier, proteiner etc.

 

Før hadde jeg ingen cheating day og da følte jeg meg litt nedfor kan du si. Men så begynte jeg tenke på hva jeg hadde i barndommen, lørdagsgodt, noe som jeg synes er veldig synd at dagens unge ikke har idag (idag er det every-day-godt ^^). For meg gir det en ekstra good feeling når lørdagen kommer! Føler ikke at jeg legger på meg av det og jeg gjør det med cleeeeaaaan samvittighet.

Lenke til kommentar

Kan du utdype flere ting som :

- Mye ligger du ca. i ukedagene? ca. kcal i ukedager / helg

- Er det 1 eller 2 dager i tilfelle halve lørdag + hele søndag eller lignende ?

- Følelsen av dårlig/god samvittighet på mandag

 

Masteroppgaven min kan fort omhandle åssen mennesker konsant er i kaloribalanse = likevekt til tross for at du er i store katabolske og anabolske faser 24/7, i teorien så skal 3 kcal+ en dag bli 18kg på 30 år etc og et veldig hot emne innenfor ernæringforskning er hvordan mennesker regulerer dette "systematisk" og hvorfor andre ikke, eller så vil mastern bruke rådata relatert noe mot idrett da idrett er det jeg har størst personlig interesse for.

Så har vi PF som har fått en god del oppmerksomhet som vi egentlig har vært klar over i ganske så langt tid, men å anbefale den "generelle befolkningen" dette blir for vanskelig, men for folk med PF vil jeg ha inspill av åssen dem opplever kcal fra ukedager/helg samt om det er forskjell på inntak og sultfølelse samt trenings-intensivitet etter en "cheating-day" eller to samt ( veldig viktig dette ) følelsen av å ha gjort ting riktig ; igjen dette vil da spille inn på psyken : dårlig samvittighet og lignende hvor sistnevnte vil bli brukt for videre analyser innenfor spiseforstyrrelser for idrettpersoner/gutter da dette delvis fortsatt er noe tabulagt og det har vært en større relasjon mellom "cheatingday + spiseforstyrrelser hos aktive idrettpersoner hos begge kjønn.

 

Kan fort skje at jeg høster inn en god del rådata herifra og spør noen av dere dypere og følger over lengre tid da målgruppen min faktisk befinner seg i dette emnet slik jeg ser det.

 

Takker for inspill btw. :)

Edit: On a sidenote; Ganske så facinerende er det ikke? Ingen dager er like og alikavel så har vi mekanismer som gjør at store deler av befolkningen regulerer sitt eget estimalt balanse på give/take 10% automatisk - det samme gjelder også overvektige da positiv energibalanse har skjedd over et xx antall tid og studier viser at dem har stabil energi inntak/uttak over store perioder akkurat som normalvektige.

 

Edit 2: mer info om samvittighet og spiseforstyrrelser : )

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

" Aviser og ukeblader gjentar ofte at man skal drikke åtte glass vann om dagen, særlig om du skal holde vekta nede. Myten oppsto ifølge forfatterne i 1945 da en det amerikanske ernæringsrådet anbefalte at voksne skulle innta 2,5 liter vann om dagen, det meste via tilberedt mat. Mesteparten av væsken du trenger er altså i maten du spiser.

 

Det finnes ikke noe som helst vitenskapelig belegg for at det er sunt å drikke åtte glass vann om dagen.

 

Det samme gjelder spising på kveldstid. Det er ingen studier som tyder på at man blir tykkere om man spiser på kvelden, det hele kommer an på hvor mange kalorier du putter inn og hvor mange du forbrenner. Tidspunktet du spiser dem på betyr ikke noe. "

Lenke til kommentar

De to siste kveldene har jeg til sammen spist 400 gram potetgull og 200 gram sjokolade i tillegg til noen brødskiver, pizza og masse hamburgere. I dag følte jeg meg kjempebra da jeg våknet opp og dro til treningssenteret og presterte som bare det. Så en real oppkarbing er sikkert ikke så dumt.

 

Jeg har aldri dårlig samvittighet uansett hva jeg spiser. Jeg kunne spist godteri og liknende hver dag, men det gjør jeg ikke fordi det er mye dyrere enn å spise sunn, normal mat.

 

1,5 fuckings liter pepsi max?

 

Det er ikke så mye. I helger kan jeg lett drikke 3 liter eller mer på en dag.

 

Forresten, vet noen om en fysisk butikk i Bergen der jeg kan kjøpe meg løftehansker?

Lenke til kommentar

1,5 fuckings liter pepsi max?

Kanskje meir, har ikkje oversikten akkurat nå. Average 1,5-2l dagen, nokon dagar kanskje 3 liter.

Pepsi max er godt.

Avhengig! :love:

HVER DAG?

Ja!

 

Men må prøve å avvenne meg...er dyrt og er nok ikkje heilt bra. Har drikke så mykje kvar dag i ca 3-4 år. Har like fine tennar - aldri hatt hull og tannlegen seier emaljen er god. Kanskje eg har utvikla ein slags resistans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...