Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Når det er helg, og jeg ikke har noen jobb å tenke på (lørdag ettermiddag -&--#62;), ei heller trening, skjer det noe med matlysten min. Der jeg til vanlig nøyer meg med knekkebrød, Skyr, fisk, og annen sunn mat. Blir jeg sykt gira på salt, fett og søtt, og generelt usnn karbrik mat. Ender ofte opp med å trøkke i meg en del pizza, pottitgull, sjokolade, osv. Litt skal man koseseg, men jeg spiser nesten alltid mer enn planlagt. Ender opp med dårlig sannvittighet, og føler meg bloated (føler at jeg har lagt på meg). Tar ofte med meg dette ritualet til søndagen også, dog kanskje ikke i like stor grad. Vil kanskje anslå at jeg ligger 1200 ish kcal over det jeg pleier på slike dager.

 

Det som verre er er de dagene jeg drar på fylla på lørdager (skjer kanskje i snitt annenhver uke), har blitt flinkere til åå drikke sprit med letttbrus, eller vin, istedenfor flytende brød, men det er vel overflødig å si at her går det MANGE kalorier. Ta lørdagen som var som eksempel; Selv om jeg fulgte han Martin Berkham (er vel slik det staves?) sin lille "guide" på va man spiser dagene man skal drikke, så gikk det noe rundt 0.4l Vodka, 4 glass rødvin, to halvlitere, firecheeseburgere, en quarterpounder, og en stor pomfri. Dagen derpå klarte jeg meg ganske greit, helt til kvelde, der jeg raga og spiste over halvparten av en jævlig god eplekake. Bir alltid så søtfysen dagen derpå. Vil kanskje anslå at jeg lå 2k kcal i pluss agen jeg drakk, og kanskje 1k i pluss dagen derpå.

 

"No offence",

 

men på meg høres du ut som en norsk amatør som meg.

 

Fatttigmanns trøst er å trøste seg selv. Er du forresten så sikker på at det er så bra i det lange løp å kutte ut fisken og erstatte det med junkfood?? Min teori er at fisk inneholder stoffer som er bra for byggingen av en sunn kropp. Dere kan gjerne motbevise det med empiri.

 

Har et vagt minne om en litt uheldig bevegelse på en fyllatur for en ørliten tid tilbake.

 

Skulle nesten tro du spilte på det norske herrelandslaget i fotball. På meg høres du ut som en glad amatør. :hm:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Og uttøyning, inntak av vann, vørterøl, bananer etter en hard treningsøkt er vel også bra. Uttøyning i basseng med varmt vann er vel også glimrende og skadeforebyggende.

 

Når det gjelder uttøyning skal man ha to dyr som forbilde:

  1. Katten.
  2. Hesten.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvor skriver jeh at jeg kutter ut fisken? Spiser fisk nesten hver eneste ukedag, og tar tran alle ukedager.

 

Edit: Forestår nå at du antageligvis mente at jeg kutter ut fisk i helgen. Det var mest ment som en formulering, for å illustrere at jeg spiser mindre sunt ihelgene enn ellers. Men nei, det går lite fisk i helgen, men det gjør jeg med god samvittighet, iom at jeg spiser filsk omtrent hver dag ellers.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor skriver jeh at jeg kutter ut fisken? Spiser fisk nesten hver eneste ukedag, og tar tran alle ukedager.

Edit: Forestår nå at du antageligvis mente at jeg kutter ut fisk i helgen. Det var mest ment som en formulering, for å illustrere at jeg spiser mindre sunt ihelgene enn ellers. Men nei, det går lite fisk i helgen, men det gjør jeg med god samvittighet, iom at jeg spiser filsk omtrent hver dag ellers.

 

Skyr, fisk, og annen sunn mat.

 

Jeg skannet gjerne svaret ditt for fort ja.

 

Litt skal man koseseg, men jeg spiser nesten alltid mer enn planlagt.

 

Det er slikt som får meg til å skrive:

 

Fattigmanns trøst er å trøste seg selv.

 

Min påstand:

 

Konkurransen i dagens friidrett er så hard at man ikke når verdenstoppen med slike holdninger, kanskje heller ikke norgestoppen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har et vagt minne om en litt uheldig bevegelse på en fyllatur for en ørliten tid tilbake.

 

Skulle nesten tro du spilte på det norske herrelandslaget i fotball. På meg høres du ut som en glad amatør. :hm:

 

Utdyp, er du snill.

 

Hender det ikke at norske fotballspillere tar seg en tur på fylla? Jeg mener at nivået i dagens friidrett er så høyt, at det har man ikke råd til der. Jeg tror heller ikke det er bra for fotballspillere, men der kan sosial sammensveising av et lag oppveie noen av de negative sidene ved alkohol inntak. Men noen ganger ender slike fyllerør på byen med det motsatte av sammensveising av laget, nemlig krangel.

 

For øvrig har jeg vanskelig å se for meg noen av de Keynesianske og Etiopiske langdistanseløperne fylle ute på byen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Spørs vel på konnotasjonene til ordet "amatør". Rent sagt er nok stort sett alle i denne tråden amatører, da jeg ikke har kjennskap til noen som konkurrerer på høyt nasjonalt/internasjonalt nivå. Eneste er vel First Best som er ganske god i styrkeløft, men hun henger jo ikke her lenger.

Sikker på at det ikke er ment fornærmende eller noe.

Diskusjonen for øvrig:

Vet nå ikke hvorvidt en liten utskeielse nå og da har så ekstremt mye å si for innsatsen i en sport ellers. Så lenge en er konsistent med trening og kosthold til vanlig skal det være mulig å komme ganske langt. OL-uttøver derimot. Mjeeei. Det skal vel også nevnes det enorme støtteapparatet rundt uttøvere på såpass høyt nivå. For ikke å nevne at selv om de kanskje kun trener 4-5 timer om dagen går ofte resten av dagen med på mat, restitusjon og skadeforebyggende aktiviteter.

Usammenhengene koffeinrot, for øvrig. :p Vet ikke om det var noe poeng å hente utifra dette eller ei. Jaja.

Lenke til kommentar

Har et vagt minne om en litt uheldig bevegelse på en fyllatur for en ørliten tid tilbake.

 

Skulle nesten tro du spilte på det norske herrelandslaget i fotball. På meg høres du ut som en glad amatør. :hm:

 

Utdyp, er du snill.

 

Hender det ikke at norske fotballspillere tar seg en tur på fylla? Jeg mener at nivået i dagens friidrett er så høyt, at det har man ikke råd til der. Jeg tror heller ikke det er bra for fotballspillere, men der kan sosial sammensveising av et lag oppveie noen av de negative sidene ved alkohol inntakk. Men noen ganger ender slike fyllerør på byen med det motsatte av sammensveising av laget, nemlig krangel.

 

For øvrig har jeg vanskelig å se for meg noen av de Keynesianske og Etiopiske langdistanseløperne fylle ute på byen.

 

Jeg har aldri sagt jeg har som ambisjon å komme inn i verdenstoppen innen friidrett, men det betyr ikke at jeg ikke kan være "100% dedikert" til dte jeg gjør. Jeg må balansere jobb og studier samt trening og det legger jo selvfølgelig et par hinder i veien. De øst-afrikanske løperne har hatt et løpemiljø og en løpekultur rundt seg fra de var småunger. Nå har jeg ikke tall på det, men det er godt mulig at en etiopisk 14-åring kunne hengt godt med norske eliteuttøvere. Jeg har aldri hatt et løpemiljø rundt meg og har måttet "finne" løpingen selv. Det, og det faktum at jeg ikke bor 1000 meter over Galdhøpiggen gjør at jeg har kjempet i motbakke fra starten av, for å si det på en ganske melodramatisk måte.

 

Jeg kommer aldri til å bli god på internasjonalt nivå, ikke i nærheten engang, men jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for å bli så god som overhodet mulig. De som er på toppnivå internasjonalt uansett idrett var på et skyhøyt nivå da de var 8-9 år gamle. Hadde jeg vært det så hadde saken vært en annen, men uansett hvor hardt jeg jobber så vil jeg ikke bli mer enn god på regionalt nivå. Det gjør at jeg kan tillate meg å gå på fylla ei helg uten at mine drømmer forsvinner.

 

Absolutt alle her inne er, som du sier, "glade amatører". Så vidt jeg vet er det ingen her som kommer til å delta for Norge i OL innen deres respektive gren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Absolutt alle her inne er, som du sier, "glade amatører". Så vidt jeg vet er det ingen her som kommer til å delta for Norge i OL innen deres respektive gren.

 

Glimrende svar, men da er det avklart. Lykke til med løpingen. Og det er da langt bedre å trene uti i skog og mark, vinter som sommer i stedet for på en tredemølle hvor naturen er ganske statisk.

 

Men så var det alle de vakre dame / manne rumpene man ser på et treningssenter da. Jeg er vestlending, kjent for moralisme.

 

For øvrig vil jeg legge til leopard på listen over dyr og uttøying:

http://www.suppleleopard.com/ Lett forhåndsbestilt. :D

Er ikke det en katt?

 

Antar at det handler om leoparder og ikke suppe? Jeg har en PC fra steinalderen uten Høytalere.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Absolutt alle her inne er, som du sier, "glade amatører". Så vidt jeg vet er det ingen her som kommer til å delta for Norge i OL innen deres respektive gren.

 

Glimrende svar, men da er det avklart. Lykke til med løpingen. Og det er da langt bedre å trene uti i skog og mark, vinter som sommer i stedet for på en tredemølle hvor naturen er ganske statisk.

 

Men så var det alle de vakre dame / manne rumpene man ser på et treningssenter da. Jeg er vestlending, kjent for moralisme.

 

For øvrig vil jeg legge til leopard på listen over dyr og uttøying:

http://www.suppleleopard.com/ Lett forhåndsbestilt. :D

Er ikke det en katt?

 

All løpingen min foregår ute i Darwins frie natur helt til det blir såpeglatt på veiene, da flytter jeg inn på studio helt til snøen går av bakken. Det minner meg om at jeg må fornye medlemsskapet mitt på senteret. Har ikke mulighet til å trene annet enn planken hjemme og det blir litt kjedelig i lengden. Dessuten, på senteret kan man nyte "utsikten" uansett værforhold :devil:

 

PS: Spørsmål til alle flexerne her: Hva er "Goblet Squats" og "Swiss ball rollouts"? Leter etter inspiriasjon til et treningsprogram for vinteren og ser at de er anbefalt som styrke- og støttetrening til løpere. Har aldri hørt om "goblet squats" før.

 

Glem det med goblet squat, fant en del videoer på det. Kun med kettlebells, men burde gå greit å bruke manualer, tipper jeg.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Morn, lurer på om det er noen i den tråden her som har vært i forsvaret og prøvd/kommet inn som enten, marinejeger,spesialjeger,fallskjermjeger eller spesialbåtoperatør ? Har egentlig veldig lyst til å prøve meg som det da jeg synes det virker spennende og krevende. Men altså de fysiske kravene er de som stopper meg nå. Har bra psyke da jeg har opplevd endel ting å tror ikke det blir noe problem.

 

Har forstått at de fleste øvelsene er veldig kroppsvekt relatert, f.eks tette pushups, pullups, rygghev og masse løping/gå langt.

 

Det er jeg sliter mest med er: Tette pushups, 25 maks på en bra dag og løping. Har ikke noe problem med å gå veldig langt. Derfor jeg lurer på om noen har noe bra tips, veit forsvaret har lagd ett treningsprogram som jeg har lastet ned å sett litt på det. Er forresten 17 år, veier 73-75 kg, 1.86m høy og relativt god form.

 

Takker for alle innspill ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Morn, lurer på om det er noen i den tråden her som har vært i forsvaret og prøvd/kommet inn som enten, marinejeger,spesialjeger,fallskjermjeger eller spesialbåtoperatør ? Har egentlig veldig lyst til å prøve meg som det da jeg synes det virker spennende og krevende. Men altså de fysiske kravene er de som stopper meg nå. Har bra psyke da jeg har opplevd endel ting å tror ikke det blir noe problem.

 

Har forstått at de fleste øvelsene er veldig kroppsvekt relatert, f.eks tette pushups, pullups, rygghev og masse løping/gå langt.

 

Det er jeg sliter mest med er: Tette pushups, 25 maks på en bra dag og løping. Har ikke noe problem med å gå veldig langt. Derfor jeg lurer på om noen har noe bra tips, veit forsvaret har lagd ett treningsprogram som jeg har lastet ned å sett litt på det. Er forresten 17 år, veier 73-75 kg, 1.86m høy og relativt god form.

 

Takker for alle innspill ;)

 

Forsvaret var svært positive til trening og konkurranser da jeg var soldat.

Lenke til kommentar

Morn, lurer på om det er noen i den tråden her som har vært i forsvaret og prøvd/kommet inn som enten, marinejeger,spesialjeger,fallskjermjeger eller spesialbåtoperatør ? Har egentlig veldig lyst til å prøve meg som det da jeg synes det virker spennende og krevende. Men altså de fysiske kravene er de som stopper meg nå. Har bra psyke da jeg har opplevd endel ting å tror ikke det blir noe problem.

 

Har forstått at de fleste øvelsene er veldig kroppsvekt relatert, f.eks tette pushups, pullups, rygghev og masse løping/gå langt.

 

Det er jeg sliter mest med er: Tette pushups, 25 maks på en bra dag og løping. Har ikke noe problem med å gå veldig langt. Derfor jeg lurer på om noen har noe bra tips, veit forsvaret har lagd ett treningsprogram som jeg har lastet ned å sett litt på det. Er forresten 17 år, veier 73-75 kg, 1.86m høy og relativt god form.

 

Takker for alle innspill ;)

 

 

Den korte versjonen er: bli dritgod til å gå med sekk; bli en jævel på løping og helst svømming også; ha GOD margin på de absolutte opptakskravene.

 

Men alt det der hjelper ikke en dritt dersom du ikke har det i hodet, og det har de færreste, i alle fall av det kaliberet som krever i spesialstyrkene.

 

Ingen personlige erfaringer, bare det som har blitt sagt generelt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Morn, lurer på om det er noen i den tråden her som har vært i forsvaret og prøvd/kommet inn som enten, marinejeger,spesialjeger,fallskjermjeger eller spesialbåtoperatør ? Har egentlig veldig lyst til å prøve meg som det da jeg synes det virker spennende og krevende. Men altså de fysiske kravene er de som stopper meg nå. Har bra psyke da jeg har opplevd endel ting å tror ikke det blir noe problem.

 

Har forstått at de fleste øvelsene er veldig kroppsvekt relatert, f.eks tette pushups, pullups, rygghev og masse løping/gå langt.

 

Det er jeg sliter mest med er: Tette pushups, 25 maks på en bra dag og løping. Har ikke noe problem med å gå veldig langt. Derfor jeg lurer på om noen har noe bra tips, veit forsvaret har lagd ett treningsprogram som jeg har lastet ned å sett litt på det. Er forresten 17 år, veier 73-75 kg, 1.86m høy og relativt god form.

 

Takker for alle innspill ;)

Å klare de fysiske minstekravene gir deg kun muligheten til i det hele tatt å få være med på opptaket. Ryktene sier at det under selve opptaket marsjeres mye, og at det marsjeres FORT. Det var ingen av de som prøvde for første gang som kom inn i MJK det året jeg var i marinen. Stort sett gamle kystjegere/spesialjegere som taklet det ifølge folk jeg snakket med som var med på opptaket. Ville nok satset på fallskjermjegerkommandoen i hæren, der er det kun folk som avtjener førstegangstjeneste som får prøve seg. De tar inn 20-30 stk, så nåløyet er litt større. Allikevel umenneskelig hardt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Allikevel umenneskelig hardt!

 

Når var militæret umennesklig hardt? Det er nytt for meg? Året i militæret er det sløveste jeg har hatt i mitt liv. Men jeg tok da førerkort som de nesten slengte etter oss i nord.

 

Andejakt på Vestlandet i storm og kuling og is der man selv er hund er vel minst like hardt. Du kan ikke skyte før du har skutt ender i flukt stående i en robåt på åpent hav i frisk vind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...