Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Zarac, tren styrken i grepet.

 

For eks på slutten av en økt eller 2 i uka legger du stanga på sikkerhetsstanga i knebøyen så den ligger 1-10 cm under hendene dine.

 

Så lesser du på med noen hundre kg, løft og hold i 30 sek.

Når du klarer lenger, økt vektene til du klarer 30 sek igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Noen som har tips til lettlagd og rask lunsj? Må være proteinrikt seff!

  1. Kaffe (Antioksidanter). Jeg drikker den sammen med en kopp kildevann. En slurk kaffe og en slurk vann. Det gjør at magen ikke blir sur. Jeg drikker som regel en kopp vann og en kopp kaffe. Husk at du nesten aldri får i deg nok vann. Tørste er et krisesignal fra kroppen. Man burde drikke vann etter klokken.
  2. Melk (Fettinnhold bestemmer du selv).
  3. Eldorado Ekstra Grovt brød - Halvstekt. Stekes selv ved å sette ovnen på 230 grader med brødet inni og vekkerklokken på 25 minuttter (lengre om du vil ha det mer stekt - prøv deg frem). Når klokken ringer skrur du av ovnen og lar brødet stå inni ovnen til du trenger det - alt fra umiddelbart til 3 timer senere,
  4. Makrell i boks på skiven. Fisker du pir eller brisling selv, kan du bruke kald fisk i laurbærblad med majones på.
  5. En neve nøtter - jeg foretrekker valnøtter.
  6. Yoghurt. Alltid lurt å begynne med det i utlandet da magen umiddelbart blri kjent med noen av landets bakterier.
  7. Og husk fem om dagen. Grønnsaker og bær er alle enige om er sundt.

Til middag er jo fisk enromt sundt: http://www.diskusjon...owtopic=1452424 Selv om fisken er saltet og tørr, er tomater, paprika, oliven, olivenolje, hvitløk, etc. svært sundt. De ingrediensene finnes i mange av de 365 Bacalao oppskriftene.

 

Etter å ja kommet hjem fra ferie på Kreta konkluderer jeg med at norsk fisk er langt fra den beste. Sprø lokale om hvilken fisk som er best og tilbered den selv. Veldig få restautanter kan tilberede fisk såvel i utlandet som i Norge. Min mor var kokke og bodde på en Holme på Vestlandet hvor hennes far levde av fiske.

 

Noen mener at pestianere - vegetarianere som spiser sjømat - lever lengst.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg er 100% dedikert til løping så jeg løfter ikke et gram mer enn jeg må. Skulle bare ønske jeg viste hvor alvorlig dette var. Leste litt på Lommelegen og lignende sider og der sto det at en mulig behandling var operasjon hvor legen meislet av "avleiringer" av ben som legger seg over knokkelen.

 

Note to self; aldri les sånne sider igjen :sick:

Hvis du hadde vært 100% dedikert til løping så hadde du hvertfall trent styrke i tillegg for å forbedre løpingen din. Tilfeldig treff på google: Why squats improve running technique.

 

Så du må nok gå tilbake til tenkeboksen å prøve komme opp med en ny og bedre unnskyldning. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva med gåing? Golf, vandring med en sluk eller fluestang langs en strand eller et stille fjellvann kan være nok så lenge ikke isen eller vær og vind forhindrer det.

 

Min favorittmosjon i prioritert rekkefølge:

  1. Svømming.
  2. Skigåing. Blir for lite av det nå i alderen.
  3. Sykling.
  4. Gåing.
  5. Løping i skog på mykt (bark?) underlag. Blir for lite av det nå i alderen.

Har aldri vært i så god form som da jeg i ungdommen trasket i myrer, lyngheier og langs vann med hagle på ande og harejakt. Men nå ser vel mange på en som terrorist om man kommer syklende med et gevær på ryggen som jeg gjorde i ungdommen.

 

Tidene forandrerer seg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Håper ikke PST er her.

 

Vi skjøt jo sekkalke (ærfugl), stjal gulerøtter og nypoteter i bondens åker og tilberedte den og spiste den på hytta. En sekkalke til hver.

 

Nå er det lovlig å jakte sekkalke.

 

Vi brukte robåt og ikke motorbåt som kun kan benyttes 2 Km ut fra nærmeste holme. Er der fugl der? Jeg er hobby ornitolog. Men så vidt jeg vet er det lov å legge til en home / øy med motorbåt, gå i land og skyte fuglen.

 

Fylkesgrensen mellom Rogaland og Hordaland deler så vidt jeg vet en av ramsholmene i to. På den ene siden var det lovlig å skyte en skarv, men ikke om skarven fløy til andre side av holmen.

 

Reguleringshensyn gjør samfunnet vårt komplisert, men det må vi nok leve med.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg er 100% dedikert til løping så jeg løfter ikke et gram mer enn jeg må. Skulle bare ønske jeg viste hvor alvorlig dette var. Leste litt på Lommelegen og lignende sider og der sto det at en mulig behandling var operasjon hvor legen meislet av "avleiringer" av ben som legger seg over knokkelen.

 

Note to self; aldri les sånne sider igjen :sick:

Hvis du hadde vært 100% dedikert til løping så hadde du hvertfall trent styrke i tillegg for å forbedre løpingen din. Tilfeldig treff på google: Why squats improve running technique.

 

Så du må nok gå tilbake til tenkeboksen å prøve komme opp med en ny og bedre unnskyldning. ;)

Hørte fra en topp5-i-norge innen langdistanseløping at det er kun en eneste ting som gjelder: vekt. Å styrke benmuskulatur mer enn det som trengs for løpingen er ikke noe vits i.

 

Han er såpass god og har et godt støtteapparat rundt seg til at jeg ikke betviler det.

Lenke til kommentar

Jeg er 100% dedikert til løping så jeg løfter ikke et gram mer enn jeg må. Skulle bare ønske jeg viste hvor alvorlig dette var. Leste litt på Lommelegen og lignende sider og der sto det at en mulig behandling var operasjon hvor legen meislet av "avleiringer" av ben som legger seg over knokkelen.

 

Note to self; aldri les sånne sider igjen :sick:

Hvis du hadde vært 100% dedikert til løping så hadde du hvertfall trent styrke i tillegg for å forbedre løpingen din. Tilfeldig treff på google: Why squats improve running technique.

 

Så du må nok gå tilbake til tenkeboksen å prøve komme opp med en ny og bedre unnskyldning. ;)

 

Jeg sier ikke at jeg ikke trener styrke, jeg sier at jeg trener ikke mer enn jeg må. Skjønt nå er det litt vanskelig uansett da jeg ikke kan legge noe press på venstrefoten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er 100% dedikert til løping så jeg løfter ikke et gram mer enn jeg må. Skulle bare ønske jeg viste hvor alvorlig dette var. Leste litt på Lommelegen og lignende sider og der sto det at en mulig behandling var operasjon hvor legen meislet av "avleiringer" av ben som legger seg over knokkelen.

 

Note to self; aldri les sånne sider igjen :sick:

Hvis du hadde vært 100% dedikert til løping så hadde du hvertfall trent styrke i tillegg for å forbedre løpingen din. Tilfeldig treff på google: Why squats improve running technique.

 

Så du må nok gå tilbake til tenkeboksen å prøve komme opp med en ny og bedre unnskyldning. ;)

 

Jeg sier ikke at jeg ikke trener styrke, jeg sier at jeg trener ikke mer enn jeg må. Skjønt nå er det litt vanskelig uansett da jeg ikke kan legge noe press på venstrefoten.

 

Hva med å løpe i vann eller på en meget myk sandstrand? Jeg har fullført to maratonløp. Det frister ikke til gjentagelse. Jeg tror maratonløping bryter ned kroppen i det lange løp. I hvertfall gjør asfaltløping det. Som en tommelfingerregel har jeg fått opplyst tredobles vekten for hvert steg man tar. Veier man 50 kilo må altså foten tåle 150 kg i hvert steg. Jeg tror ikke langdistanseløping engner seg for oss ralativt atletiske nordmenn. Kanskje sprint, men der en en slank svart nordmann best.

 

Sulle jeg blitt god på løping i dag ville jeg:

  1. Prøvd å trene med Etiopere / Kenyanere på langdistanstløping om kroppen min tillot det.
  2. Prøvd å trene med Jamaicanere / Amerikanere på sprint. Men der ville jeg ikke hatt en sjans. Har altfor lite hurtighet i kroppen.

Løp en gang 5000 meter på under 16 minutter med militær tidtaging. Idrettsoffiseren ville ha meg til å begynne med langdistanseløping og mente jeg kunne forbedre meg mye med bare å forbedre løpsteknikken.

 

Uhyre vanskelig for nordmenn å hevde seg på friidrettsbanen. Best vi holder oss til vinteridretten der konkurransen er langt mindre hard. Sykling ser for øvrig ut til å passe oss relativt bra.

 

Spyd hadde nok vært min beste øvelse. Kom en gang fra fotballtrening og kastet seniorspydet 52 meter med fotballsko på. Men fotball var mer morsomt. Mange forballspiller har for øvrig en eksplosiv start.

 

Det kan hende at nordmenn i dag generelt har et for lite støtteapparat rundt seg til å bli gode i løping. Hva med å lage skandinaviske miljø?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg er 100% dedikert til løping så jeg løfter ikke et gram mer enn jeg må. Skulle bare ønske jeg viste hvor alvorlig dette var. Leste litt på Lommelegen og lignende sider og der sto det at en mulig behandling var operasjon hvor legen meislet av "avleiringer" av ben som legger seg over knokkelen.

 

Note to self; aldri les sånne sider igjen :sick:

Hvis du hadde vært 100% dedikert til løping så hadde du hvertfall trent styrke i tillegg for å forbedre løpingen din. Tilfeldig treff på google: Why squats improve running technique.

 

Så du må nok gå tilbake til tenkeboksen å prøve komme opp med en ny og bedre unnskyldning. ;)

Hørte fra en topp5-i-norge innen langdistanseløping at det er kun en eneste ting som gjelder: vekt. Å styrke benmuskulatur mer enn det som trengs for løpingen er ikke noe vits i.

 

Han er såpass god og har et godt støtteapparat rundt seg til at jeg ikke betviler det.

 

En tommelfingerregel sier at man kan legge på 2-3 sekunder per kilometer per kilo kroppsvekt. Altså, noen med 10kg for mye kan i teorien "tape" 30 sekunder pr. kilometer. Den typen styrketrening som er viktigst innen langdistanseløping er ikke nødvendigvis kun med fokus på musklene, men heller på støttemuskulatur samt bindevev rundt muskelfestene og leddene.

 

Trener man styrke "korrekt" skal man også kunne unngå å legge på seg unødig vekt, men heller styrke den eksisterende strukturen. Styrketrening for meg er ikke i hovedsak prestasjonsforbedrende, men heller skadeforberedende (ironisk i.o.m. at jeg er skadet nå).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Styrketrening for meg er ikke i hovedsak prestasjonsforbedrende, men heller skadeforberedende (ironisk i.o.m. at jeg er skadet nå).

 

Kan den egentlige årssak være tretthesskade av feil eller for mye trening?

Lenke til kommentar

En tommelfingerregel sier at man kan legge på 2-3 sekunder per kilometer per kilo kroppsvekt. Altså, noen med 10kg for mye kan i teorien "tape" 30 sekunder pr. kilometer. Den typen styrketrening som er viktigst innen langdistanseløping er ikke nødvendigvis kun med fokus på musklene, men heller på støttemuskulatur samt bindevev rundt muskelfestene og leddene.

 

Trener man styrke "korrekt" skal man også kunne unngå å legge på seg unødig vekt, men heller styrke den eksisterende strukturen. Styrketrening for meg er ikke i hovedsak prestasjonsforbedrende, men heller skadeforberedende (ironisk i.o.m. at jeg er skadet nå).

Med andre ord bør du trene høyreps med lav belastning (bindevev+ledd) og 1-3 reps med høy belastning for å styrke uten å legge til unødvendig volum.

Lenke til kommentar

Hva tenker folk om "cheating day" og hva er deres erfaringer med dette? Da snakker vi 5k-6k ? ++ ekstra i en dag eller to, skriver oppgave her om psyken vs kostholdfaktorer så trenger noen reele tilfeller.

 

Føler folk at dem legger på seg? Føler dem ekstra energi? Dårlig samvittighet? Legger dem på seg? Andre tanker?

 

Jeg kjører stort sett en til to "cheating days" i uka. Noen mer planlagte enn andre. Til vanlig spiser jeg lite, og utelukkende trege, karbohdrater. På lørdager prøverjeg derfor å dytte i meg en del ekstra karbs, for å "fylle på" til uka. I teorien gjør jeg dette som en planlagt del av kostholdet hver lørdag. I praksis fungerer helgene mine mer slik:

 

Når det er helg, og jeg ikke har noen jobb å tenke på (lørdag ettermiddag ->), ei heller trening, skjer det noe med matlysten min. Der jeg til vanlig nøyer meg med knekkebrød, Skyr, fisk, og annen sunn mat. Blir jeg sykt gira på salt, fett og søtt, og generelt usnn karbrik mat. Ender ofte opp med å trøkke i meg en del pizza, pottitgull, sjokolade, osv. Litt skal man koseseg, men jeg spiser nesten alltid mer enn planlagt. Ender opp med dårlig sannvittighet, og føler meg bloated (føler at jeg har lagt på meg). Tar ofte med meg dette ritualet til søndagen også, dog kanskje ikke i like stor grad. Vil kanskje anslå at jeg ligger 1200 ish kcal over det jeg pleier på slike dager.

 

Det som verre er er de dagene jeg drar på fylla på lørdager (skjer kanskje i snitt annenhver uke), har blitt flinkere til åå drikke sprit med letttbrus, eller vin, istedenfor flytende brød, men det er vel overflødig å si at her går det MANGE kalorier. Ta lørdagen som var som eksempel; Selv om jeg fulgte han Martin Berkham (er vel slik det staves?) sin lille "guide" på va man spiser dagene man skal drikke, så gikk det noe rundt 0.4l Vodka, 4 glass rødvin, to halvlitere, firecheeseburgere, en quarterpounder, og en stor pomfri. Dagen derpå klarte jeg meg ganske greit, helt til kvelde, der jeg raga og spiste over halvparten av en jævlig god eplekake. Bir alltid så søtfysen dagen derpå. Vil kanskje anslå at jeg lå 2k kcal i pluss agen jeg drakk, og kanskje 1k i pluss dagen derpå.

 

To sum it up så har jeg planlagte "cheating days", men ender alltid opp med å trøkke i meg mer dritt enn planlagt. Helgene jeg drikker er spesielt ille. Jeg får alltid dårlig sannvittighet, og føler at jeg har ødelagt mye. Blir sur på meg selv.

 

Så kommer mandagen, og når jeg veier meg da veier jeg sånn stort sett det samme. Kanskje et par hundre gram opp, men for alt jeg vet kan dette være vnn som har bundet seg i kroppen. Jeg føler ikke at min mentale energi forandrer seg etter cheating days, men mandagstreningene mine pleier å være ukas beste. Om dette kommer av to dager i saftig kcaloverskudd, en eller to dagers treningshvile, eller noe helt annet aner jeg ikke.

 

Ellers er jeg 182 cm, veier 69 kg, og uten å ha målt, vil jeg anslå at jeg har en ganske av fettprosent. Har synlig sixpack, og alle mine muskler er godt definerte. Mandag til fredag pleier jeg å ligge i et ganske kraftig undeskudd (600-1k).

 

 

Selv m jeg får dårlig sannvittighet og blir sur på meg selv fordi jeg så og i alltid sprenger "helgebudsjettet" mitt, tenker jeg gså at disse dagene kanskje kan leves med likevel. Lever svært disiplinert mandag til fredag, og har tross alt både relativt lav fettprosent, og relativt lav vekt. Kanskje disse dagene er bra for meg, både mtp opprettholdelse av produksjonen av dette leptinhormonet, og av motivasjonen in general, slik at jeg kan olde trøkket oppe ellers i ukedagene.

 

Ps: Nå er dette innlegget skrevet fra en Androidtab med litt dårlig tastatur, som ikke reistrerer alle trykk (og noen ganger dobbelt), i tillegg til at jeg nettop har tått opp og er litt surrete Innlegget er derfor kanskje litt rotete, og med litt for mange stavefeil. Dette har jeg ikke sjans til å rette opp, da paden min leser svarsiden her på diskusjon altfor dårlig, og responderer alt for tregt inni tekstformateringsboksen. Håper likevel du forstår innlegget mitt og får noe ut av det. Så får du heller følge opp med spørsmål om du lurer på noe mer, eller noe skulle være uklart.

 

:)

 

Edit: Ser dette ble er VELDIG rotete innlegg.. Som heller kanskje ikke gir noen god fremstilling av hvordan helgene fungerer. Neste lange innlegg skal skrives fra pc, ETTER morrakaffen.

 

- Mente selvfølgelig heller ikke at Berkham anbefaler å drikke mye og spise junk. Mente at jeg følger anbefalingene hans på hva man spiser før man drar ut og drikker.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den gangen som ung da jeg drev med løpstrening på lengre distanser husker jeg at formen nærmest ble hevet et trappetrinn opp ved følgende prosedyre (ikke maks innsats):

  1. 4 x 1600 meter.
  2. 4 x 800 meter.
  3. 4 x 400 meter.
  4. 4 x 200 meter
  5. 4 x 100 meter
  6. 4 x 50 meter

Oppholdet mellom intervallene fant jeg etter hvert ut av.

 

Bakkeinterveller var også bra, men de har jeg hørt man skal være varsom med. Økter / dager / uker med hvile eller rolige langdrag har jeg hørt er svært viktig.

 

Hilsen en amatør. Unnskyld at jeg blandet meg inn i debatten.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Styrketrening for meg er ikke i hovedsak prestasjonsforbedrende, men heller skadeforberedende (ironisk i.o.m. at jeg er skadet nå).

 

Kan den egentlige årssak være tretthesskade av feil eller for mye trening?

 

Nøyaktig hva som er grunnen til min nåværende skade (opphovning i stortåleddet) skal jeg ikke si for sikkert. Treningsintensiteten min er ikke høyere nå enn den har vært tidligere, men jeg mistenker at denne skaden ikke er treningsrelatert. Har et vagt minne om en litt uheldig bevegelse på en fyllatur for en ørliten tid tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...