Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

PS: med alt den snakk om deads, gjorde at eg savna den litt faktisk, så no skal ta den tilbake te programmet:)

 

Blir ikke programmet ditt helt fuckings fucka da?

 

Eg trener med mest mulig isolasjon, kvar muskelgruppe 2 gonger i uka. Markløft vil berre føkke heile programmet mitt.
Endret av jigaplow
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spania var mye i aviser den siste tiden, derfor tokk eg den. Men det er same for alle andre landt. Hellas, USA og til å med Norge. Yngre - vanskeligere å få seg jobb (mangel på erfaring).

Er du ferdig utdanna? For eg lov til å spørre evt. kva du utdanner deg til?

Se på jobber til og med på nav.no ang din bransje. Du vil nokk finne ut, at dei fleste spør etter erfaring.

Ein av få unntak (som bekrefter regelen), er IT-jobber, der dei ser etter talent, men kommer også litt ann på kva er det du gjer.

 

Anyhow, det er veldig off-topic. Poenget var, at det går ikkje ann å sei "om du ikkje trener squats eller deads, så vil du aldri bli stor og sterk". Det er så BS som det går ann å få.

Selv om det er fantastiske øvelser, utan tvil, så går det veldig fint å ta dei ut, spesielt om dei plager ein og erstatte dei med andre øvelser, som kan gjere jobben like bra, om ikkje bedre (kommer ann på målet).

 

PS: med alt den snakk om deads, gjorde at eg savna den litt faktisk, så no skal ta den tilbake te programmet:)

Hellas og USA er jo ikke bedre eksempler. Haha.

Det kommer rett og slett an på hva en utdanner seg i. Ingeniører ved NTNU får gjerne jobb før de er ferdig med mastergraden sin. De har ingen erfaring.

Jeg blir ferdig med en bachelorgrad i matematikk til sommeren. Går så videre på master. Mitt eksempel er dog noe unormalt, ettersom det har blitt vanskelig å få seg jobb med kun matematiske fag. Ikke at en går arbeidsløs etter en mastergrad i matematikk; En blir bare kanskje nødt til å jobbe med noe annet enn sitt spesialiserte område.

 

Det er jeg enig i. Jeg ser jeg tok det med i forrige innlegg, men jeg glemte å kommentere at jeg var enig. Og det kommer veldig an på målet. Dersom en er styrkeløfter eller vektløfter er å ikke ta knebøy eller mark(drag) utenkelig. En kan selvfølgelig bytte de ut, men for å få samme effekten som de må en gjerne legge til 2-3 øvelser i stedet. Sånn sett er de optimale. Jeg spekulerer også i at dersom en gjør dem begge vil en bli større/sterkere enn noen som ikke gjør dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utan å vere alt for presis med tall, så er arbeidsledigheit i spania på 15%, men den er opp i 35% blant yngre (20-25 eller noe sånt). Grunnet er at bedrifter vil ha dei med erfaring:)

Med mindre bedriften er i sterk nød av å ansette folk, vil dei alltid foretrekker dei som har mest erfaring.

 

Selvfølgelig er alt med "feil teknikk" er skadelig. Men dei fleste øvelser er meir tilgivelig enn deads.

For a dra eksempele ut i livet (for 10 år siden i alle fall var det slik).

Ein kunne kjøre scooter/moped etter ein liten kurs (50ccm)

Ein kunne kjøre lett mc etter å ha fått lappen som 16 åring (125ccm)

Ein kunne kjøre mellomklasse frå 18 til 21 (250ccm)

SÅ har ein lov å kjøre det ein vil.

 

Vis ein er idiot - alt er skadelig. Men der pull-ups eller benkpress tilltater noen feil, utan å straffe så alt for hardt, så gjør ikkje deads det. Til å med små feil, over kortare tid, kan gi store skader for ryggen.

 

Eg vil stresse igjen, deads er fantastisk øvelse, forutsatt alt gjøres riktig. Men ein kan fint trene og gå opp i vekt, utan å gjøre deads. Om ein føler smerter i ryggen, er det ikkje noe galt i å droppe deads.

 

 

Doof, eg har fortsatt ikkje funnet kabel te kamera. Eg har mistanke at den ligger igjen i USA (med ein del andre av mine ting, siden eg skal tilbake). Eg skal leita litt meir ikveld og evt. ta noen bilder med mobil (bruker gamal mobil med ekstremt dårleg kamera, så prøve å ungå det).

Du har vel ikkje trent sååå alt for lenge, virka det ut i frå bilder? Rekna med derfor du vil ikkje fortelle om deg? Når det er sagt, bra gjort med å slanke deg og komme i form!

 

PS: ikkje dårleg ment fro all del! virkeleg, good job med å komme i bra form!

tl;dr
Lenke til kommentar
PS: med alt den snakk om deads, gjorde at eg savna den litt faktisk, så no skal ta den tilbake te programmet:)

 

Blir ikke programmet ditt helt fuckings fucka da?

 

Eg trener med mest mulig isolasjon, kvar muskelgruppe 2 gonger i uka. Markløft vil berre føkke heile programmet mitt.

Det eg refererte til, er det programmet eg kjører til vanleg. No kjører eg litt anna opplegg, for å nå spesifikt mål. SLDL med litt lettare vekt, går nokk bra, med tanken på at eg tokk ut 1 treningsdag og erstatta det med jogging.

Lenke til kommentar

Har trent ein 4 mnder og kjenne at kroppen blir strammare. og eg kjenn eg klara og full føra eit sett bedre enn før. Når eg trena prøve og og ta alle muskel gruppene. Men mange seie at da e bedre og trena split. Kan noken grunn gje ? Gje meg link eller nåke ?

 

Trener minimum 3 ganger i veka

Lenke til kommentar

Har nå kjørt 4x4 tre ganger i uka i halvannen måned nå og skal teste formen med langkjøring på mølla i morgen... gruer meg mer enn jeg gleder meg. Dette er et helt nytt treningsopplegg for meg og jeg er veldig spent på å se hvordan formen er. Er litt nervøs siden jeg ikke "føler" forbedringen, men jeg får vel svar i morgen.

 

Jeg er optimistisk med tanke på sommeren siden jeg har fått trent i 2 måneder allerede (vanligvis har jeg ikke kunnet begynt å trene før mai).

Lenke til kommentar

Har trent ein 4 mnder og kjenne at kroppen blir strammare. og eg kjenn eg klara og full føra eit sett bedre enn før. Når eg trena prøve og og ta alle muskel gruppene. Men mange seie at da e bedre og trena split. Kan noken grunn gje ? Gje meg link eller nåke ?

 

Trener minimum 3 ganger i veka

All ogikk tilsier at det må du kjenne på deg selv...

Om du klarer fire økter i uka så er det bare å peise på, klarer du ikke det så vet du at en splitt ikke funker for deg. Selv trener jeg styrke tre ganger i uka og det er mer enn nok for min del.

 

Det er ikke noe magisk ved trening og kosthold, det er bare å løfte og spise etter mål så skjer det ting bare man er tålmodig...

Lenke til kommentar

Jaja, dokke får vel berre tru at erfaring har ikkje noe med kunnskap å gjere. Kjære Herr Brun, syns ikkje du, det er hysterisk morsomt, at 15-20 åringer fortsetter å skrike "erfaring betyr ingenting i livet"? :D

Hehe, når dokke blir litt eldre, gutter, (for noen kan det ta ei stund) så vil dokke skjønne kven som hadde rett:)

Lenke til kommentar

Jaja, dokke får vel berre tru at erfaring har ikkje noe med kunnskap å gjere. Kjære Herr Brun, syns ikkje du, det er hysterisk morsomt, at 15-20 åringer fortsetter å skrike "erfaring betyr ingenting i livet"? :D

Hehe, når dokke blir litt eldre, gutter, (for noen kan det ta ei stund) så vil dokke skjønne kven som hadde rett:)

 

post-172174-0-78544100-1332702446_thumb.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Avsporing!!!

 

Når man skal trene AAAAAAAAAAAABdominals, hvilke prinsipper er det man bør forholde seg til?

Når jeg var yngre (og hadde skinny-pack) tok jeg 100 situps til dagen.

Men,nå er jeg eldre og vet bittelitte-grann bedre.

 

For å få mest mulig svulmende abz, bør man ikke følge 3 x 10 ?

Lenke til kommentar

Avsporing!!!

 

Når man skal trene AAAAAAAAAAAABdominals, hvilke prinsipper er det man bør forholde seg til?

Når jeg var yngre (og hadde skinny-pack) tok jeg 100 situps til dagen.

Men,nå er jeg eldre og vet bittelitte-grann bedre.

 

For å få mest mulig svulmende abz, bør man ikke følge 3 x 10 ?

Syns variasjon er best. Kjører mellom harde/korte og litt roligare, men lengre sett.

Og trener myyye den lavaste delen;)

 

PS: fin bilde joakim. Er det du eller?:)

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Jaja, dokke får vel berre tru at erfaring har ikkje noe med kunnskap å gjere. Kjære Herr Brun, syns ikkje du, det er hysterisk morsomt, at 15-20 åringer fortsetter å skrike "erfaring betyr ingenting i livet"? :D

Hehe, når dokke blir litt eldre, gutter, (for noen kan det ta ei stund) så vil dokke skjønne kven som hadde rett:)

Har du hørt om "stråmannsargument" før? Hvis ikke: google det. Det er ingen som har påstått at erfaring er irrelevant på generell basis. Men det at man er gammel betyr ikke automatisk at man vet hva man snakker om. Og etter å ha fulgt det du har skrevet på forumet, både i denne kategorien og på forumet generelt, så er det fristende å avskrive alt som kommer fra ræva di med bullshit. Når diskusjonen går på hvorvidt det er tjenlig med bøy og mark, så kan ikke du svare på alle argumenter med "jeg er tre-fire år eldre enn deg, så jeg vet bedre". Og så starte en eviglang diskusjon hvor du slåss mot vindmøller og sier at erfaring er bra. Selvfølgelig er erfaring bra. Men det trumfer ikke alt. Som sagt, når man er stokk dum hjelper ikke all verdens erfaring.

 

Å generalisere ut fra erfaring er også dumt. Om det skal være noen vits i å diskutere trening, holder det ikke å si "det funker for meg så det er best". For det første så er vi mennesker sånn skrudd sammen at vi ser kausalitet der det ikke foreligger noen. F. eks: At mange slanke mennesker spiser 5-6 ganger om dagen, betyr ikke at de er slanke fordi de spiser ofte. Eller: At man kjører 4-splitt isolasjonsprogram og blir i bedre form, betyr ikke at man blir i veldig mye bedre form fordi man kjører det programmet (kontra et annet program), det kan like gjerne være på tross av programvalget. Så for all del, erfaring er bra for å gjøre en jobb, så selvfølgelig er det en fordel for deg å ha erfaring med å trene når du skal trene. Men at du har erfaring betyr ikke at du kan noe som helst ut over hva som fungerer for deg (og det trenger ikke engang bety at du vet hva som fungerer optimalt for deg). Når du ikke har erfaring ut over din situasjon, kan du ikke generalisere på andre situasjoner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Og jeg må vel ta selvkritikk i tillegg fordi: Man skal ikke diskutere med idioter, de drar deg ned på sitt nivå og slår deg med ERFARING (utheva det siden du er så glad i ordet)... :D

QFT.

I andre nyheter: Hvordan går oppkjøringen mot sommer? Nysgjerrig på formen din nå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...