Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har blitt rådt til å alternere mellom partier av kroppen som trenes. da kan du i praksis trene hver dag. på denne måten belaster du kun en muskelgruppe av gangen, sant. :cool:

 

I starten går det fint med fullkroppsprogram annenhver dag uansett. Men du har jo nådd ditt genetiske maksimum nå så du er jo på et litt annet stadie og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har blitt rådt til å alternere mellom partier av kroppen som trenes. da kan du i praksis trene hver dag. på denne måten belaster du kun en muskelgruppe av gangen, sant. :cool:

 

I starten går det fint med fullkroppsprogram annenhver dag uansett. Men du har jo nådd ditt genetiske maksimum nå så du er jo på et litt annet stadie og.

 

Altså, jeg må si meg litt irritert akkurat nå, fredrik. Hvem i huleste har sagt noe om genetiske maksimum? Alt jeg sa var at jeg var trøtt og sliten og trenger en boost.

 

Og hva har det med treningsopplegg å gjøre uansett? En nybegynner kan også trene forskjellige deler av kroppen på forskjellige tidspunkt i uka, med like god eller bedre fremgang som et fullkroppsprogram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I starten går det fint med fullkroppsprogram annenhver dag uansett. Men du har jo nådd ditt genetiske maksimum nå så du er jo på et litt annet stadie og.

 

Altså, jeg må si meg litt irritert akkurat nå, fredrik. Hvem i huleste har sagt noe om genetiske maksimum? Alt jeg sa var at jeg var trøtt og sliten og trenger en boost.

 

Nei. Jeg har trent spesielt hardt de siste par månedene. Det er rett og slett ikke mere å hente. Rent fysiologisk sett så vil jeg tro jeg har nådd maks, punktum.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1384726&p=18446793&st=0entry18446793

Endret av Tekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva har det med treningsopplegg å gjøre uansett? En nybegynner kan også trene forskjellige deler av kroppen på forskjellige tidspunkt i uka, med like god eller bedre fremgang som et fullkroppsprogram. Ditt bondeknøl!

 

Et fullkroppsprogram kjørt 3 ganger i uka gir ofte gjennomtrening av musklene OFTERE enn f.eks en 3-splitt. Det har noe med treningsopplegg å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd meg på 1RM i flere øvelser i dag. Sjekker kalkulatoren til TN/RYP, og lurer litt ang;

Roing Bredt - Skal dette gjøres med stang og manualer, eller med en maskin?

Bicepscurl - Med stang og manualer, eller med dumbbells?

Og hva menes med "Mage"?

 

Ettersom jeg har funnet ut at jeg ikke er så veldig sterk, så lurer jeg på om jeg kan bruke en curlbar/ez bar istedenfor en olympiastang? Olympiastangen er i tillegg så irriterende lang. (Hvis jeg kan bruke dette i bred roing og bicepscurl.)

Lenke til kommentar

Kilder på dette plz.

 

Isolerte øvelser gir generelt bedre trening, dette fordi det typisk blir avsatt mere tid for denne muskelgruppen pluss at intervallene mellom restitusjon og trening vis-a-vis intensivitet er mektigere.

 

Er det ikke bare å telle da? Om du kjører hele kroppen 3 ganger i uka, hvor mange ganger blir f.eks triceps kjørt med x-splitten til Ola Dunk osv. Som oftest kommer man bedre ut av det med fullkroppen.

 

Vertical: roing i maskin, hantler og sett-inn-noe-random-her. Mange velger bare å ta planken og varianter av denne. Men testa du 1RM og ikke 10RM?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Har prøvd meg på 1RM i flere øvelser i dag. Sjekker kalkulatoren til TN/RYP, og lurer litt ang;

Roing Bredt - Skal dette gjøres med stang og manualer, eller med en maskin? Dette vet jeg egentlig ikke

Bicepscurl - Med stang og manualer, eller med dumbbells? Har absolutt ingenting å si. Håndleddet ditt er kanskje mest glad i EZ-Curls.

Og hva menes med "Mage"? Magetrening. Helst noe som er lett å måle fremgang i, og som er lett å legge på/ trekke fra vekter i. Pallof press er en fin øvelse. Du får magetrening gjennom baseøvelser som f.eks knebøy også.

 

Ettersom jeg har funnet ut at jeg ikke er så veldig sterk, så lurer jeg på om jeg kan bruke en curlbar/ez bar istedenfor en olympiastang? Olympiastangen er i tillegg så irriterende lang. (Hvis jeg kan bruke dette i bred roing og bicepscurl.) Ja, det kan du. På roing (med stang) så blir det kanskje vanskeligere med tanke på utvalget av grep. Uansett er du nok sterk nok til å ro med en olympiastang.

 

Uthevet med rødt.

Lenke til kommentar

Faen, har hatt et problem de siste månedene.

Er så og si alltid tett i nesa, og det er jævelig plagsomt. Værst er det om natten når jeg sover, og våkner, eller etter å ha ligget og sovet noen timer på rommet. Er helt tett.

 

Har dog bestilt time hos øre og nese spesialist, men vet ikke når jeg får time.

 

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...