Gå til innhold

Crowbar, et merkelig våpen i HL2 **spoiler**


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De kunne selfølgelig ha et skytevåpen liggende på lab'en til Dr. Kleiner, men en vitenskapsmann er ikke særlig intressert i andre ting enn sin forskning.

Jeg husker ikke selv, men noen skrev et par sider siden at han har en hagle litt senere i spillet. (Kleiner altså)

 

Jeg er faktisk helt enig med trådstarter og mener at Crowbaren burde stå stilt opp mot veggen der Barney slipper det ned (rett ved siden av de første plankene du må slå ned) og at barney enten ikke kommer ut i det hele tatt, eller at han bare peker og roper "the railroad route is that way".

Lenke til kommentar
De kunne selfølgelig ha et skytevåpen liggende på lab'en til Dr. Kleiner, men en vitenskapsmann er ikke særlig intressert i andre ting enn sin forskning.

Jeg husker ikke selv, men noen skrev et par sider siden at han har en hagle litt senere i spillet. (Kleiner altså)

Ehh.. nei det har han aldeles ikke :huh:

Lenke til kommentar
De kunne selfølgelig ha et skytevåpen liggende på lab'en til Dr. Kleiner, men en vitenskapsmann er ikke særlig intressert i andre ting enn sin forskning.

Jeg husker ikke selv, men noen skrev et par sider siden at han har en hagle litt senere i spillet. (Kleiner altså)

Ehh.. nei det har han aldeles ikke :huh:

Har ikke Dr Kleiner ei Haggel når Alyx og Gordon kommer frem etter teleporteringen som egentlig tok 1 uke? Mener å huske en meget skjelven Dr Kleiner som sikter hagla si i trynet på Alyx når han åpner døra :p

Lenke til kommentar

Dinsdale, det er flott at du påpeker logiske brister i spill. Hvis noen har noen flere logiske brister, post gjerne det. Desverre er ikke "beskyldningen" din vanntett.

 

Dr Kleiner er en gammel og intelligent, dog litt distre, forsker som har gått under jorden for å bruke sine vitenskapelige ressurser i kampen mot overmakten. Han har innsett at han har ingen mulighet til å kunne forsvare seg mot en flokk med Civil-Protection vakter, og å fore denne gamle mannen med våpen er sløsing med ressurser. Likevel har Dr. Kleiner garantert et våpen på lur, men logikken ville briste hvis Barney ga Gordon det eneste våpenet i labben. Freeman har jo nedkjempet all motstand i 1'ern, det vet Barney og derfor nøyer han seg med et våpen han vet Gordon kjenner og liker. Dessuten er det jo logisk at labben til Dr.Kleiner har et brekkhjern.

 

Men hvorfor gir ikke Barney et av sine egne våpener? Vel, det sier jo seg selv. Civil Protection soldatene er utstyrt med 3 forskjellige våpen: Strøm-Batong, Pistol og en SMG. Barney har antakeligvis enten en pistol eller en batong på lager. Men hvordan forklarer man at man har "mistet" et våpen? Overmakten har ikke akkurat få soldater å plukke av, og Barney kunne fort få mistenkelige øyner over seg og derfor miste "jobben"...

 

Så det mest logiske var at Gordon fikk brekkhjernet. Dermed basta. Noen flere logiske brister?

Endret av Campari
Lenke til kommentar

Hehe :hmm:

 

Tror nok at de fleste gir brekkjernet for stor betydning. Brekkjernet er mest et symbol. Et symbol som ble skapt da Freeman fant brekkjernet i -98.

Vi husker at brekkjernet var et bra våpen vi brukte hele tiden, også i situasjoner som tilsa annet. Uansett hvor mye våpen man kunne bære, var det alltid en situasjon hvor brekkjernet ble valg som våpen.

Freeman og brekkjernet ble liksom ett.

 

Å utelate brekkjernet i HL2 hadde vært det "største" overgrepet i spillhistorien siden (.......fyll inn selv........), derfor var det essensielt at Freeman ikke bare skulle motta brekkjernet, men det skulle gjøres på en måte som gjorde at man fikk frysninger. ( Noe undertegnede fikk)

 

Siden spillet er bygd opp så logisk, ble denne bristen mer synlig enn den hadde blitt i et hvilken som helst annet spill, det ble billig liksom i HL2. Siden denne tråden er lang har nok flere lagt merke til det samme, og alle prøver å motbevise at handligen er ulogisk, for spillet skal være perfekt.

 

HL2 har ikke blitt mindre bra for meg pga dette, jeg elsker vært nanosekund :thumbup:

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Brekkjernet er symbolsk og, som du sier, var en nødvendighet i Half-Life 2. Spørsmålet for utviklerne var ikke om brekkhjernet skulle komme, men om når det skulle komme. Ettersom brekkhjernet på mange måter er det dårligste våpenet (først og fremst er HL 2 et skytespill og i skuddvekslinger er ikke et brekkjern det beste valget) var det naturlig å få det inn som det første våpenet i spillet. Det ville også ha mistet litt av sin symbolske verdi hvis brekkjernet hadde kommet etter et annet våpen.

 

Uansett, dette er gammelt nytt. Forskjellen her er at du mener det er en logisk brist som lurer i buskene. Det mener jeg at det ikke er. Og det har ingenting om at det er Half-Life 2 vi snakker om. Jeg ser ikke den logiske bristen. Jeg ser ikke hva som er unaturlig eller merkelig med måten eller tidspunktet ved Barneys overlevering av våpenet til Gordon.

 

Det er sikkert nok av logiske brister i Half-Life 2, men brekkhjernet er ikke en av de.

Lenke til kommentar

Synes det er helt logisk at barney har tatt vare på kubeinet. Hvis kompisen min hadde overvunnet en bunch med romvesener, for så å forsvinne sporløst, ville jeg tatt vare på noe for å minnes ham. Og når jeg møtte på ham 10 år senere så ville det vært en glede å gi tilbake dette minnet, som en slags "for gamle dagers skyld"-gest.. Pluss at gordon trengte egentlig mer et verktøy enn et våpen rett etter at du får det.

 

Det forundrer meg stort at en så liten detalj kan diskuteres over SJU sider.

Lenke til kommentar

Om dette er en logisk brist eller ikke kommer vi aldri til å få svar på. Min umiddelbare reaksjon var at Barney skulle gitt meg et våpen....

 

Dere dikter opp lange historier om hvisomattedersomatte..... Hvis disse historiene gir dere logisk svar på spørsmålet er det helt iorden for meg, men jeg følge instinktet mitt, og det forteller meg at brekkjernet burde jeg funnet selv og at Barney burde gitt meg et våpen.

 

Da er vi enige om å være uenig :-)

Lenke til kommentar
Om dette er en logisk brist eller ikke kommer vi aldri til å få svar på. Min umiddelbare reaksjon var at Barney skulle gitt meg et våpen....

 

Dere dikter opp lange historier om hvisomattedersomatte..... Hvis disse historiene gir dere logisk svar på spørsmålet er det helt iorden for meg, men jeg følge instinktet mitt, og det forteller meg at brekkjernet burde jeg funnet selv og at Barney burde gitt meg et våpen.

 

Da er vi enige om å være uenig :-)

Men vi er uenige om å være enige... :p

Lenke til kommentar
Om dette er en logisk brist eller ikke kommer vi aldri til å få svar på. Min umiddelbare reaksjon var at Barney skulle gitt meg et våpen....

 

Dere dikter opp lange historier om hvisomattedersomatte..... Hvis disse historiene gir dere logisk svar på spørsmålet er det helt iorden for meg, men jeg følge instinktet mitt, og det forteller meg at brekkjernet burde jeg funnet selv og at Barney burde gitt meg et våpen.

 

Da er vi enige om å være uenig :-)

Jeg hadde også foretrukket dobbel shotgun fremfor et kubein, men jeg føler det var best i spillets ånd og mest logisk at vi fikk brekkhjernet...

Lenke til kommentar
Du møter jo Civil Protection gjennom heile spelet, og dei har massevis av våpen, så at Barney ikkje har meir enn ein pistol\batong ser ikkje eg logisk.

Vel, hver Civil Protection soldat har vel kun et våpen. Å forklare til sin overkommandør at våpenet plutselig er borte tror jeg er en vanskelig kunst. Særlig når mistankene garantert er så store mot at enkelte i CP-armeen samarbeider med motstandsgruppene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...