Gå til innhold

Crowbar, et merkelig våpen i HL2 **spoiler**


Anbefalte innlegg

HL1. Alt eksplodere, det er ragnarokk. Freeman må løpe for livet og han har ikke noe å forsvare seg med.....han finner et kubein (crowbar) og bruker dette. Kubeinet blir HL-våpenet alle husker. Etterhvert finner han andre våpen som er mye bedre.. Kubeinet var alstå i mangel på noe bedre.

 

HL2. I begynnelsen har ikke Freeman noenting å forsvare seg med. Når han kommer til den første basen og portalen svikter er han igjen i krigen. Det første vi tenker er, ok vi må forsvare oss med noe. Vi leter, men finner ingen kubein, et våpen hadde vært mer sannsynlig å finne i C17, men ingenting er å finne. Så møter du kumpanen din (var det Barney?). Godt, tenker du. Men hva gjør han....???..... jo han gir deg et KUBEIN......!!!... Det første jeg tenkte var, gi meg et skikkelig våpen da mann!!, dere må da ha et på lager.....??!!!

 

Er det bare meg som syntes akkurat det er merkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg skjønner det, men det strider mot all fornuft at en soldat deler ut et kubein når man skal i krigen. Kan vedde ræva mi på at han hadde et bedre våpen liggende. I HL1 er jo det det eneste han finner og derfor rettferdiggjør det kubeinet. I HL2 to er det bare symbolikk som blir teit og "urealistisk". Vi kunne fått et våpen i tillegg til kubeinet av Barney....

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar
Joda, jeg skjønner det, men det strider mot all fornuft at en soldat deler ut et kubein når man skal i krigen. Kan vedde ræva mi på at han ha bedre våpen liggende. I HL1 er jo det det eneste han finner og derfor rettferdiggjør det kubeinet. I HL2 to er det bare symbolikk som blir teit og "urealistisk". Vi kunne fått et våpen i tillegg til kubeinet av Barney....

Vel, man har ikke bruk for noe annet enn kubein på det området uansett (du får jo pistolen sånn 2min etterpå fra Combine soldater). Tror også det handler litt om at man kommer i HL stemning, noe som tydeligvis virket på meg

Lenke til kommentar
Joda, jeg skjønner det, men det strider mot all fornuft at en soldat deler ut et kubein når man skal i krigen. Kan vedde ræva mi på at han hadde et bedre våpen liggende. I HL1 er jo det det eneste han finner og derfor rettferdiggjør det kubeinet. I HL2 to er det bare symbolikk som blir teit og "urealistisk". Vi kunne fått et våpen i tillegg til kubeinet av Barney....

det er jo heller ikke helt sannsynlig å storme alene ut i en verden hvor du er garantert å møte masse rare monster og zombier...

Lenke til kommentar
Joda, jeg skjønner det, men det strider mot all fornuft at en soldat deler ut et kubein når man skal i krigen. Kan vedde ræva mi på at han ha bedre våpen liggende. I HL1 er jo det det eneste han finner og derfor rettferdiggjør det kubeinet. I HL2 to er det bare symbolikk som blir teit og "urealistisk". Vi kunne fått et våpen i tillegg til kubeinet av Barney....

Vel, man har ikke bruk for noe annet enn kubein på det området uansett (du får jo pistolen sånn 2min etterpå fra Combine soldater). Tror også det handler litt om at man kommer i HL stemning, noe som tydeligvis virket på meg

For all del, virket på meg også, drakten og hele pakka. Lyden som kommer når man prøver en låst dør...alt.....

 

Men akkurat dette var litt "svada" Hadde jeg vært Freeman (noe jeg forsåvidt er hver dag nå), hadde jeg sett dumt på Barney og: WTF, are you kidding??....give me a gun man...!!!.....

Lenke til kommentar
Joda, jeg skjønner det, men det strider mot all fornuft at en soldat deler ut et kubein når man skal i krigen. Kan vedde ræva mi på at han hadde et bedre våpen liggende. I HL1 er jo det det eneste han finner og derfor rettferdiggjør det kubeinet. I HL2 to er det bare symbolikk som blir teit og "urealistisk". Vi kunne fått et våpen i tillegg til kubeinet av Barney....

det er jo heller ikke helt sannsynlig å storme alene ut i en verden hvor du er garantert å møte masse rare monster og zombier...

Ikke sammenlign slik. Seff er hele spillet usannsynlig, men noen regler må man ha. Siden spillet legger vekt på å bruke logikken på problemløsning, at alt skal være virkelig, virker det som et rart valg å gi Freeman et kubein, noe som absolutt ikke er logisk...

Og jeg er sikker på at Barney hadde hatt et våpen på lur hvis han ville.

 

En logisk brist der ja.....??...

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar
Barny hadde helt sikkert pulse rifle også, hvorfor ikke starte med den? :roll:

Ja hvorfor ikke??..... eller en RPG, eller pulsen eller GG....er ikke det som er poenget mitt.

Noen kompromisser må man inngå. Han kunne gitt ham det minste håndvåpenet. Slik hadde det blitt litt mer troverdig.

 

Siden jeg ikke har funnet andre ting å utsette, er spillet i mine øyne strålende :cool:

Lenke til kommentar
Barny hadde helt sikkert pulse rifle også, hvorfor ikke starte med den?  :roll:

Ja hvorfor ikke??..... eller en RPG, eller pulsen eller GG....er ikke det som er poenget mitt.

Noen kompromisser må man inngå. Han kunne gitt ham det minste håndvåpenet. Slik hadde det blitt litt mer troverdig.

 

Siden jeg ikke har funnet andre ting å utsette, er spillet i mine øyne strålende :cool:

Bra du ikke er like pirkete gjennom hele spillet ;)

Jo skjønner poenget men syns at det fungerte bra med de snaue 2 minuttene med brekkjernet. Hadde jeg fått pistol også så hadde vel jeg bare brukt den, og glemt helt brekkjernet. Det er jo sånn gjennom hele spillet at man får et og et våpen, slik at man kan "mestre" dem en etter en. Og jeg syns det funker.

 

Men ja, jeg skjønner hva du mener, men er ikke enig forde :)

Lenke til kommentar

Brekkjernet er selve symbolet på HL. Alle andre spill på den tiden hadde enten hender som du slo fiender med eller en udugelig pistol. Men ja brekkjernet er litt mindre nyttig i HL2,men som sagt det er et symbol.

 

Men at du ikke får et skikkelig våpen av Barney er fordi spillet skal gjøre deg fortjent til et nytt våpen og gjøre deg kjent med de. Nye våpen blir tatt inn når du trenger det, dersom ikke hadde nesten ingen brukt alle...

Lenke til kommentar

Det er også 2 "realistiske" grunner til at han gir deg brekkjernet.

 

1. Det var ingen våpen tilgjengelig i laben. Som Barney sa måtte han raskt tilbake til der hvor han var stasjonert som combinesoldat, dvs liten tid til å skaffe et våpen. Hadde han gitt Gordon sitt eget hadde han fått problemer med å forklare det for sine overordnede.

 

2. Tidlig i kanalene møter man på en hindring av oppspikrede planker man må ødelegge for å komme forbi. Som medlem av motstandsbevegelsen vet nok Barney dette og hva er vel bedre til å rive ned en trevegg enn et brekkjern?

Lenke til kommentar
Det er også 2 "realistiske" grunner til at han gir deg brekkjernet.

 

1. Det var ingen våpen tilgjengelig i laben. Som Barney sa måtte han raskt tilbake til der hvor han var stasjonert som combinesoldat, dvs liten tid til å skaffe et våpen. Hadde han gitt Gordon sitt eget hadde han fått problemer med å forklare det for sine overordnede.

 

2. Tidlig i kanalene møter man på en hindring av oppspikrede planker man må ødelegge for å komme forbi. Som medlem av motstandsbevegelsen vet nok Barney dette og hva er vel bedre til å rive ned en trevegg enn et brekkjern?

Det er jo bare spekulajon. Det jeg mener er at han skulle fått kubeinet og pistol, da hadde scenen vært mer enn symbolsk.

 

Freeman får jo ingenting i begynnelsen av HL, han bruker det første og beste han finner.....et kubein.

 

Men seff, når det er dette jeg reagerer på viser det spillets kvaliteter.

 

Til sammenligning:

 

En Larson-vits utspiller seg i et mygghjem. Pappamyggen kommer sent hjem fra jobb og mamma-myggen er sur og sier: "Her må jeg slave hjemme med barna, mens du flyr ute å suger blod på overtid"

 

I et intervju med Larson forteller han om et brev han fikk om denne vitsen. Brevskriver poengterte at det er mamma-myggen som suger blod, ikke pappa-myggen. Dette var jo riktig, men det han syntes var morsomt var at brevskriver ikke reagerte på at myggen bodde i hus og oppførte seg som oss.

 

Det finnes altså noen urokkelige logiske sannheter, selv i en absurd verden. Slik som at det er en logisk brist at Freeman får kubeinet.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...