Gå til innhold

How can 59.054.087 people be so DUMB?


Anbefalte innlegg

...skrev daily mirror...

 

...nå er jeg ikke så veldig aktiv i Politikk-forumet, men siden norske folk er så åpne for slike fakta som kommer under, tenkte jeg at jeg skulle dele disse med dere:

 

Første link viser snitt IQ'en til inbyggerne i de forskjellige statene, samt oversikt over hvem som vant i hvilken stat ved årets valg: http://attenuation.net/files/iq.htm

 

Andre link viser en lignende sammenligning fra 2000 der de ser på utdannelsen til de forskjellige statene: http://www.ginandtacos.com/education.jpg

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ååhh...

Eg liker ikke bush...

Men eg er lei av at folk driver å disser amerikaneren fordi de ikke er enige med dem...

Bush ble valgt. Get over it! geeez!

kanskje han forandrer politkken til det bedre slik som Reagan gjorde..

UANSETT: det er ikke noe dere kan gjøre med det!

*hirr*

Lenke til kommentar
Men eg er lei av at folk driver å disser amerikaneren fordi de ikke er enige med dem...

Nå vet jeg ikke helt om den kommentaren var ment til meg eller til Daily Mirror...

 

...men uansett, jeg ønsker ikke å disse amerikanerne...ei heller prøver jeg å gjøre noe med valget...

 

Men, jeg synes det er fascinerende at flertallet av amerikanere kan velge en president som en så liten andel av verden ville valgt...Norge er kanskje det landet der det er færrest andel som ville stemt på Bush. Om man ser på tallene fra forrige post så kan det ha noe med at vi er såpass høyt utdannet...

 

..en annen mer opplagt forklaring er jo at media i Norge bare presenterer en side av alle saker. De er veldig flink til å påpeke alle feilene Bush gjør, og profilere alle de som er mot Bush. Samtidig tror jeg det er litt motsatt i USA. Feilene Bush gjør blir litt dysset ned blandt vanlige folk enkelt og greit fordi de er patrioter og har tro på USA, og da også presidenten som handler i USAs navn. (Hmm...forrige setning hadde blitt ganske fornuftig om man bytter USA ut med Gud også...;))

 

Uansett...en annen ting jeg finner ironisk er at svært mange nordmenn synes amerikanere er dumme fordi Bush får flest stemmer...og dette i et land der FRP til tider har vært det største partiet! ;)

Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å trekke forhastede konklusjoner, selv om det skulle være slik at tallene er korrekte.

 

Siden FrP og Norge er nevnt, så vil jeg illustrere med å bruke Norge. I Norge er det slik at FrP har fått et stempel som partiet for dumme, lettlurte tullinger.

 

Dette er et image som folk ikke vil identifiseres med, og da spesielt ikke folk som føler seg litt smartere og mer gjennomtenkte enn gjennomsnittet. Disse finner du ofte på universitetene og de met litt høyere utdannelse. Disse ønsker selvsagt ikke å bli assosiert med de dumme FrP'erne, de føler seg bedre enn dem. At folk føler seg bedre enn dumme FrP'ere er lett å se, det er bare å se på de fleste debattinnlegg der FrP blir nevnt.

 

Dermed har man en sosial situasjon som gjør at folk velger bort FrP. Ikke på grunn av at folk har satt seg grundig inn i politikken, men pga de assosiasjoner som FrP heftes med.

 

Det lignende ser det i Norge i forhold til Bush. I mange sosiale situasjoner skal du være rimelig sterk mental for å si høyt at du er pro Bush. Man risikere ganske mye drittslenging, overlegenhet og selvgodhet fra de som mener de vet bedre.

 

Så det å komme med enkle konklusjoner basert på slike tall, det er alt for lettvindt og tyder egentlig bare på at man er lite gjennomtenkt selv.

Lenke til kommentar
Dermed har man en sosial situasjon som gjør at folk velger bort FrP. Ikke på grunn av at folk har satt seg grundig inn i politikken, men pga de assosiasjoner som FrP heftes med.

 

Jeg vil heller tro at det er omvendt. At man har satt seg inn i FrPs politikk og ser at den ikke vil fungere tilfredstillende og at FrP "har fått et stempel som partiet for dumme, lettlurte tullinger" kommer i andre rekke.

Lenke til kommentar
Så det å komme med enkle konklusjoner basert på slike tall, det er alt for lettvindt og tyder egentlig bare på at man er lite gjennomtenkt selv.

Nå vet jeg heller ikke om den kommentaren er myntet på meg, men jeg skal prøve å gi et lite svar allikevel...

 

...jeg trekker ingen konklusjoner basert på disse tallene. Jeg presenterte tallene med en hvis ironi, siden i Norge liker vi å se slike tall.

 

Selv så tror ihvertfall at tallene i første link er falske. Jeg tviler sterkt på at snitt IQ'en varierer fra 113-85 i de forskjellige statene i USA, selv om man bruker et standardavvik på 24.

 

Men, for å provosere litt til: Under testnasjonen i fjor var det vel FRP(ilag med kystpartiet) som hadde lavest snitt IQ blandt sine velgere. Og det var gjennom en anynom undersøkelse der folk ikke risikerte noe som helst når de sa at de var FRP-velgere.

Lenke til kommentar
Så det å komme med enkle konklusjoner basert på slike tall, det er alt for lettvindt og tyder egentlig bare på at man er lite gjennomtenkt selv.

Nå vet jeg heller ikke om den kommentaren er myntet på meg, men jeg skal prøve å gi et lite svar allikevel...

 

...jeg trekker ingen konklusjoner basert på disse tallene. Jeg presenterte tallene med en hvis ironi, siden i Norge liker vi å se slike tall.

 

Selv så tror ihvertfall at tallene i første link er falske. Jeg tviler sterkt på at snitt IQ'en varierer fra 113-85 i de forskjellige statene i USA, selv om man bruker et standardavvik på 24.

 

Men, for å provosere litt til: Under testnasjonen i fjor var det vel FRP(ilag med kystpartiet) som hadde lavest snitt IQ blandt sine velgere. Og det var gjennom en anynom undersøkelse der folk ikke risikerte noe som helst når de sa at de var FRP-velgere.

Kommentaren var ikke myntet på noen spesiell. Det var en generell kommentar.

 

Det sosiale presset eksisterer ikke kun i øyeblikket man stemmer eller svarer på en undersøkelse. Den sosiale påvirkningen opplever man daglig med slengbemerkninger om bygdetullinger i FrP og hvor dum Bush er.

 

Jeg vil tro, og dette er ren synsing, at dette presset fører til en viss segregering slik at de som er for Bush er to typer mennesker. Enten de som virkelig har tenkt gjennom ting og kommet til at Bush er mannen (nei, jeg hevder ikke at det er eneste konklusjon etter at man har tenkt seg godt om), og de som bare mener Bush er tøff/stødig/sparke ræv. Og siden siste gruppe er mye større enn første, så vil disse trekke snittet ned. Og jeg vil tro at alle de som tror de er smarte, men egentlig vaker rundt midten, vil støtte Kerry.

 

Dette vil stemme bra over ens med den sosiale påvirkningen, fordi de 'dummeste' gir f. i bedreviterne og de smarteste vet hva de vil.

 

Det som hadde vært interresant var en undersøkelse der man hadde en intelligensskala og så hvor mange Bush og Kerry tilhengere som var på de forskjellige nivåene. Hvis min teori er riktig ville man fått noen slike kurver:

 

Bush: ___       _____

        \_____/

 

 

Kerry:    _____

     ___/     \_____

               

 

     IQ           iq

Høy IQ til venstre og lav iq til høyre. Og jeg har normalisert kurvene slik at de viser relativt antall. (Normalt er det flere på midten enn på kantene)

 

Edit: Endre til proporsjonal font på graf

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg forstår deg riktig, men hevder du således at flertallet av de mest intelligente stemmer Bush?

Nei. Jeg hevder ikke noe spesielt angående de smarteste. De kan godt være delt på midten.

 

Det jeg hevder, eller hva som er teorien min, er at flertallet i gruppen middels til litt over middels stemmer Kerry. Og den store gruppen rundt middels og litt over middels er den gruppen som i størst grad lar seg påvirke av de sosiale forventningene om intelligent oppførsel, og dermed stemmer Kerry fordi han assosieres med mer intelligens.

 

Da vil de litt under middels være igjen til Bush og trekke Bush-statistikken nedover.

 

Men som sagt, det er bare en toeri. Men det hadde vært morsomt med statistikk som viste om i hvertfall kurven min stemte sånn nogen lunde.

 

Apropos IQ-skalaer. Man kan ikke sammenligne IQ-skalaer på tvers. Forskjellige tester har forskjellige skalaer. Men alle skal være normert til 100 for en befolkningsgruppe.

Lenke til kommentar
Første link viser snitt IQ'en til inbyggerne i de forskjellige statene, samt oversikt over hvem som vant i hvilken stat ved årets valg: http://attenuation.net/files/iq.htm

Jeg er lei av folk som tror at IQ = intelligens.

 

Andre link viser en lignende sammenligning fra 2000 der de ser på utdannelsen til de forskjellige statene: http://www.ginandtacos.com/education.jpg

 

Og? Betyr dette at disse menneskene er dumme? Å ikke vært veldig intellektuell gjør deg ikke til noen annenrangsborger.

Lenke til kommentar

 

Og? Betyr dette at disse menneskene er dumme? Å ikke vært veldig intellektuell gjør deg ikke til noen annenrangsborger.

Er bare en som ikke har utdanning som kan si noe slikt :p

Dummeste jeg har hørt på lenge. Haltan har helt rett. man kan være tilbakestånde og likevel ha høy IQ. En som er tilbakestående kan være lynrask i matte og fysikk men ikke forstå samfunnet.

Lenke til kommentar
Jeg er lei av folk som tror at IQ = intelligens.

Beklager, men de folkene har rett. IQ = Intelligence Quotient -> Høy IQ = høy intelligens.

Og? Betyr dette at disse menneskene er dumme? Å ikke vært veldig intellektuell gjør deg ikke til noen annenrangsborger.
A propos; jeg er drittlei av folk som tror intelligens og intellekt er det samme. Det samme om folk som tror at en "smart" person er nødvendigvis intelligent. Intelligens alene er en ganske verdiløs kvalitet.
Lenke til kommentar

 

Og? Betyr dette at disse menneskene er dumme? Å ikke vært veldig intellektuell gjør deg ikke til noen annenrangsborger.

Er bare en som ikke har utdanning som kan si noe slikt :p

Dummeste jeg har hørt på lenge. Haltan har helt rett. man kan være tilbakestånde og likevel ha høy IQ. En som er tilbakestående kan være lynrask i matte og fysikk men ikke forstå samfunnet.

Jeg forstod det slik at det var snakk om utdanning her, jfr innlegget som ble sitert... :tease:

Lenke til kommentar
Er bare en som ikke har utdanning som kan si noe slikt  :p

Jeg går på videregående skole, ja. Og? Det var for øvrig ufattelig teit sagt.

 

Beklager, men de folkene har rett. IQ = Intelligence Quotient -> Høy IQ = høy intelligens.

 

Feil. IQ = Intelligence Quotient. Fair enough, det betyr ikke at IQ er et mål for et menneskes intelligens, snarere en liten, liten bit av den. Det at du er i stand til å tenkte logisk/visuellt, gjør deg ikke nødvendigvis spesiellt intelligent på de fleste andre områder, som kanskje også er viktigere. Vi regner med at et menneske har 7 forskjellige typer intelligens, der iblant IQ, språklig intelligens, og sosial intelligens. Høy IQ = høy evne til å løse visuelle logiske oppgaver.

 

A propos; jeg er drittlei av folk som tror intelligens og intellekt er det samme. Det samme om folk som tror at en "smart" person er nødvendigvis intelligent. Intelligens alene er en ganske verdiløs kvalitet.

 

Har jeg sagt det?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Selv om IQ=intelligens (noe det IKKE er), så spør jeg:

Hva har hvor flink du er til å gjøre matteoppgaver med om hvem som er best for et land? Bør vi samle de som er flinkest i matte i hvert land og la dem bestemme hvem som skal styre?

Trenger man intelligens for å regne matte?

 

EDIT: IQ er et mål på intelligens. Hvis du er uenig, hva er så intelligens?

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...