Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du er veldig aktiv så er det vanskelig å bade med linser. Prøvde det en gang selv, men siden jeg ikke eier ro i kroppen når jeg er i vannet så mistet jeg en også. Må bare passe på å ha øynene igjen hele tiden når du er under vann. Det funket enn stund for meg, men så måtte jeg bare prøve og plutselig var den ene borte.

 

haha, jeg er den personen som svømmer med øynene åpne :p kan jo ikke svømme i blinde! Men det var faen irriterende, vurdere å gå over til dagslinser i sommer da

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg tok synstest her om dagen, og da fikk jeg beskjed om at jeg var +0,5 langsynt på begge øyne+skjeve hornhinner på begge. :thumbdown: Optikeren anbefalte det hun kalte avlastnningsbriller til å bruke når jeg leser eller sitter ved pcen.

Er det noe vits å betale masse penger for briller når synet mitt ikke plager meg?

Kan synet mitt forverre seg etter hvert? :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg har -0,25 på ene og -0,5 på andre, i tillegg til skjeve hornhinner på begge, og jeg bruker briller hele tiden. Jeg merker god forskjell med og uten, spesielt når jeg leser mye (lesing er utrolig mye greiere med brillene på) i forbindelse med studier. At synet forverrer seg etterhvert er nok ikke utenkelig.

 

Jeg var egentlig ikke plaget av synet før jeg begynte på universitetet og lesing ble en større del av hverdagen min. Hodepine etter kort tid med lesing var ikke uvanlig. Optikeren min sa at det mest sannsynlig var noe som hadde utviklet seg det siste halvåret.

Lenke til kommentar
Jeg har -0,25 på ene og -0,5 på andre, i tillegg til skjeve hornhinner på begge, og jeg bruker briller hele tiden. Jeg merker god forskjell med og uten, spesielt når jeg leser mye (lesing er utrolig mye greiere med brillene på) i forbindelse med studier. At synet forverrer seg etterhvert er nok ikke utenkelig.

 

Jeg var egentlig ikke plaget av synet før jeg begynte på universitetet og lesing ble en større del av hverdagen min. Hodepine etter kort tid med lesing var ikke uvanlig. Optikeren min sa at det mest sannsynlig var noe som hadde utviklet seg det siste halvåret.

 

Jeg tror ikke jeg gidder ennå, for optikeren sa det ikke var veldig farlig, og jeg merka ikke VELDIG stor forskjell med og uten briller, litt var det så klart, men så lenge jeg ikke er plaget med det, tror jeg ikke jeg gidder å bry med det..

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig de skjeve skjrve horhinnene gjør?

Og hva betyr akse H 5, V 155 på brilleseddelen?

 

Synet mitt er bare +0,5 og jeg føler ikke at det er nok til at jeg trenger briller/linser, men kan hornhinnene gjøre noe med synet mitt eller hodepinen?

Lenke til kommentar

Jeg har - 3.50 og - 3.75. Bruker månedslinser, men jeg ønsker meg briller. Kjekt å ha et par briller man kan bruke hjemme, til noen antrekk o.l. Denne tråden minte meg forresten på at jeg må på kontroll snart! Har sikkert fått enda dårligere syn - jeg synes ikke tretoppene og fjellene er like klare lengre. :p

 

JEg skal på synstest og tilvending til linser om ca 1-2 mndr. Skal bli godt å få ett annet valg enn brillene :love:

Så deilig, da! Skjønner godt at det er irriterende med briller hele tiden, særlig når de sklir av og ikke sitter ordentlig! :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Ivan_*

Jeg må bruke Briller jeg! -.-"

Jeg "konsentrerer" Meg for mye, men nepppppe,

Og jeg har ikke dybdesyn eller samsyn! Jævla irriterende! Får ikke lov å gå på fjellet engang -.-"

Og brillene mine har noen klart å knust for ikke lengesiden >:/

Føler meg så veldig irritert

Lenke til kommentar

noen som har bestilt briller over nettet?

optikeren min skal ca ha 5000-6000 for nye briller..

 

Så nå har jeg bestilt fra utlandet på nettet. Et brillepar med klart klass til ca 550,- og et par solbriller (m/styrke) til ca 700,-

 

jeg er nærsynt,skjeive hornhinner og hele pakka..dette fyller man ut før man bestiller.

Blir spennende å se om det blir noe bra... : )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøver igjen jeg :p

 

Hva er det egentlig de skjeve skjrve horhinnene gjør?

Og hva betyr akse H 5, V 155 på brilleseddelen?

 

Synet mitt er bare +0,5 og jeg føler ikke at det er nok til at jeg trenger briller/linser, men kan hornhinnene gjøre noe med synet mitt eller hodepinen?

Lenke til kommentar

Aner ikke det med H 5, V 155. Men det kan være en måte å spesifisere hvordan hornhinnene dine er skjeve. Angående skjeve hornhinner så har jeg hørt at man kan begynne å få vondt i hodet, samt at det kan forverre seg hvis du ikke bruker briller som skal korrigere dette.

 

Har selv -4,75 og -4,50. Betalte ca 4000kr for nye briller, 1450kr per glass (type ripefritt) og 1200kr for innfatning. Ble visst 4100kr...

 

Dyrt med briller, men passer du på dem så varer dem jo ganske lenge. Holder dem minst i 1 år så blir det jo bare 350kr i måneden (mine briller).

 

Brukte selv natt&dag månedslinser, typen som man ikke tar av. Dem satt ikke alltid riktig på øyet så jeg ble mektig irritert. Skiftet over på briller igjen siden jeg ikke driver med svømming lenge. Må ta tak på bøkene litt mer kraftig de neste åra. (Uni)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen som har eksprimentert med å bruke èndagslinser over flere dager? to kanskje.

 

tenkte å spare litt penger.

 

Ja, men det anbefales ikke. Jeg glemte å ta ut linsene, og for å si det slik: øynene mine ble kjempetørre, ble "trøtt og sliten" på en måte, og det var helt himmelsk da jeg tok dem ut.

Lenke til kommentar

Jeg er 24 år og har slitt med dårlig syn hele livet. Helsestasjonen greide ikke å finne ut at jeg hadde dårlig syn (ca +13 og snakk om skeive hinner) før jeg i en alder av 4,5 år ble (av min mor) tatt med til en lokal optiker. Han oppfattet med en gang at det var noe riv ruskende galt så jeg ble rimelig kjapt sendt på sykehuset for grundigere testing.

 

Familien synest det var litt merkelig at jeg måtte ta på alt, gjerne ødelegge det også. Når jeg så TV satt jeg gjerne 1 meter unna.

 

Jeg prøvde å bruke linser for noen år siden men de var så tykke og fæle å bruke og få på seg at jeg gav opp. Linsene jeg brukte var +9,5 noe jeg merket var i grenseland lavt.

 

På sesjon for en del år tilbake fikk jeg laveste mulig score på synstesten. Måtte telle fingrene til sesjonslegen fordi jeg ikke så noe på den andre testen hans.

 

Har brukt +10 briller i minst et tiår. Siste paret kjøpte jeg for et par år siden på en tur til Tyrkia for litt over 3000 NOK. Sist jeg kjøpte i norge lå prisen på 5000-6000kr og på barneskolen gikk de støtt og stadig. Heldigvis ble det meste dekket av hvem nå enn det var som måtte lide. :!:

 

Drømmen er vel å ta en operasjon når det lar seg gjøre. Etter hva jeg vet er det ikke mulig i dag.

 

Edit: Er det ikke vanlig å få beskjed om at man ikke får lov til å kjøre bil etc. uten briller?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...