Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

Var hos optikeren min og fikk nytt glass i brillene mine. Fikk høre at det var ca 10 år siden sist jeg var hos de :p

Styrken på brillene jeg hadde før va -2,75 og de nye var nå på -3,75.

Noen som vet om dette er mye i løpet av 10 år?

Jeg har grå stær på høyre øye.

 

Han spurte også om jeg har vært hos en øyelege for å få noe diagnose på om det kan hjelpe med å operere vekk/fikse den gråstæren jeg har.

Er det noen andre her som har hatt en slik operasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var hos optikeren min og fikk nytt glass i brillene mine. Fikk høre at det var ca 10 år siden sist jeg var hos de :p

Styrken på brillene jeg hadde før va -2,75 og de nye var nå på -3,75.

Noen som vet om dette er mye i løpet av 10 år?

Jeg har grå stær på høyre øye.

 

Han spurte også om jeg har vært hos en øyelege for å få noe diagnose på om det kan hjelpe med å operere vekk/fikse den gråstæren jeg har.

Er det noen andre her som har hatt en slik operasjon?

 

Å gå opp 1 dioptri, som du har gjort, i styrke på 10 år er ikke veldig mye nei. Spesielt hvis du er ung er det helt normalt at man øker litt i nærsyntheten. Bruker du samme styrken på begge øynene? Ettersom du har grå stær på det ene kan det høres logisk ut at du bruker mer styrke der - men det avhenger av hvor mye grå stær du har.

 

Er du født med grå stær eller er det blitt oppdaget mer nylig? Hørtes ikke så dumt ut å forhøre seg med en øyelege nei, men optikeren kunne vel si noe om i hvilken grad du hadde grå stær? Hvorvidt du bør operere eller ikke avhenger jo da av i hvilken grad du er påvirket av grå stær, om det bare er svakt eller om mye av linsen er uklar og skaper problemer for synet ditt. Hvis det er en vanlig grå stær-operasjon er den ikke komplisert og den er fort gjort. Det som skjer, sånn kort fortalt, er at legen gjør et lite snitt, tar ut øyelinsa og setter inn ei ny.

Lenke til kommentar

Var hos optikeren min og fikk nytt glass i brillene mine. Fikk høre at det var ca 10 år siden sist jeg var hos de :p

Styrken på brillene jeg hadde før va -2,75 og de nye var nå på -3,75.

Noen som vet om dette er mye i løpet av 10 år?

Jeg har grå stær på høyre øye.

 

Han spurte også om jeg har vært hos en øyelege for å få noe diagnose på om det kan hjelpe med å operere vekk/fikse den gråstæren jeg har.

Er det noen andre her som har hatt en slik operasjon?

 

Å gå opp 1 dioptri, som du har gjort, i styrke på 10 år er ikke veldig mye nei. Spesielt hvis du er ung er det helt normalt at man øker litt i nærsyntheten. Bruker du samme styrken på begge øynene? Ettersom du har grå stær på det ene kan det høres logisk ut at du bruker mer styrke der - men det avhenger av hvor mye grå stær du har.

 

Er du født med grå stær eller er det blitt oppdaget mer nylig? Hørtes ikke så dumt ut å forhøre seg med en øyelege nei, men optikeren kunne vel si noe om i hvilken grad du hadde grå stær? Hvorvidt du bør operere eller ikke avhenger jo da av i hvilken grad du er påvirket av grå stær, om det bare er svakt eller om mye av linsen er uklar og skaper problemer for synet ditt. Hvis det er en vanlig grå stær-operasjon er den ikke komplisert og den er fort gjort. Det som skjer, sånn kort fortalt, er at legen gjør et lite snitt, tar ut øyelinsa og setter inn ei ny.

 

Jeg er 28 år, tror je ble født med grå stær.

 

Får se hva jeg gjør framover da. Er litt treg av meg så ikker sikkert jeg gjøre noe som helst.

Glemte å spørre hva synet mitt var på vært av øynene.

 

Optikeren min forklarte at det var en relativt enkelt inngrep. Selv om tanken høres alt annet enn behagelig ut :p

Lenke til kommentar

Var hos optikeren min og fikk nytt glass i brillene mine. Fikk høre at det var ca 10 år siden sist jeg var hos de :p

Styrken på brillene jeg hadde før va -2,75 og de nye var nå på -3,75.

Noen som vet om dette er mye i løpet av 10 år?

Jeg har grå stær på høyre øye.

Hørtes ikke så mye ut, jeg har økt med i snitt ca. 0.4 per år siden jeg startet med linser som 16åring :\

Endret av Sink
Lenke til kommentar

 

Jeg er 28 år, tror je ble født med grå stær.

 

Får se hva jeg gjør framover da. Er litt treg av meg så ikker sikkert jeg gjøre noe som helst.

Glemte å spørre hva synet mitt var på vært av øynene.

 

Optikeren min forklarte at det var en relativt enkelt inngrep. Selv om tanken høres alt annet enn behagelig ut :p

 

Ser ikke ut som det haster å gjøre noe for deg i alle fall. For du ser på begge øynene? Grå stær er ikke farlig, men den gjør at øyelinsa blir mer uklar og kan derfor være plagsom ved at man ser dårligere og får inn mindre lys. Men så lenge du ikke er plaget av det så vil nok ikke operasjon være så aktuelt enda. Og det er et enkelt inngrep ja, til tross for at det høres litt ille ut:P. Den gjøres poliklinisk, som betyr at du kan reise hjem samme dag og vanligvis er synet helt normalt igjen dagen etter.

 

Angående stigning i styrken så har jeg også økt siden jeg først startet med briller/linser. Tror jeg begynte på -0,5 eller -0,75 og tror jeg nå er på enten -1,25 eller -1,50. Bruker linsestyrke -1,00 men har merket den siste tiden at de er for svake.. Men har nettopp fått linser for 6 mnd, så orker ikke å gjøre noe med det helt enda:P.

Lenke til kommentar

Hei folkens. Jeg har nettopp begynt med briller hovedsakelig grunnet skeive hornhinner. Lurer på da hvor lang tilvenningsperiode jeg må regne med? Sliter veldig med dette, har vondt i hodet, er kvalm og svimmel...

 

Tror jeg brukt 3-4 uker på å virkelig bli vendt på det.

Mener jeg fikk beskjed om at jeg skulle bruke dem i 2 timer først, så 4 timer neste dag, etc... For min del så var det vel viktig å ikke overbruke, for sterk hodepine var ikke moro.

Husker da jeg begynte med linser også: Mye av den samme effecten. Har fortsatt en "tilvenning" hver gang jeg går mellom linser og briller, bortsett fra at den varer 3-4 minutter.

Lenke til kommentar

Hvis du er vant til å gå helt uten briller kan det hende at du trenger litt tid før øynene venner seg til brillene ja. Øynene dine er nå vant til å jobbe mye til vanlig og må nå lære seg å slappe av. Gi det litt tid, gå med brillene, og se om du ikke syns det blir bedre etter hvert. Hvis ikke går du tilbake til optikeren så får de sjekke hva årsaken kan være.

Lenke til kommentar

Også når man bytter briller tar det litt tid å omstille seg, men det går alltid bra.

 

Prøvde linser for første gang her om dagen. Første dagen merket jeg godt at jeg hadde noe på øynene, neste dag litt mindre og i går glemte jeg det helt. Kommer vil å veksle mellom briller og linser ganske ofte, da det ikke alltid er praktisk å ha på briller (men jeg klarer ikke å lese med briller/linser).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

det som er sikkert er at utviklingen går raskere med myke kontaktlinser enn briller og tregest med harde linser. det er nærarbeid i kombinasjon med iq gener som er skylden. jeg tror du nesten kan regne ca. 15-25 iq poeng over snittet om du er -6, kanskje 8 ved -2 og det er min spekulasjon. og er du langsynt er det statistisk sett risiko for iq under snittet.

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...