Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har 1.75 på det ene øyet og 3.75 på det andre.

 

har alltid hatt briller, men hadde bestilt prøvelinser som jeg fikk idag...

 

Klarte utrolig nok å miste de 3 timer etter at jeg fikk dem mens jeg syklet hjem.

Kjipt om de faktisk faller ut så lett?

 

De faller nok ikke så fort av til vanlig nei, men med tanke på at du syklet kan øynene din ha blitt veldig tørre noen som førte til at de falt av.

Lenke til kommentar

Forøvrig bør det nevnes at enkelte har naturlig tørre øyne som kan skape problemer med linsebruk.

 

Dark_Nemesis: LASIK skal være trygt, men se på hvilke andre alternativer som fins når det gjelder laserbehandling. Leste noe et sted om at med en av de dyrere laserbehandlingene så tok de faktisk å korrigerte naturlige feil på øyet og endte vanligvis opp med mer enn "perfekt" syn (20/20, amerikansk standard.) Husk at du ikke blir brillefri for resten av livet, bare fram til man blir litt gammel.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg lurer på om det er noen her som har peiling på om det går ann å starte rett på linser? Altså at man hopper over å bruke briller, bare gå rett på linsene. Jeg skal til øyenlege (eller optiker?) i morgen, og er så utrolig nervøs for at jeg må ha briller. Men hvis det er slik at jeg slipper å bruke briller i begynnelsen går det jo fint!

 

Er jeg nødt til å gå med briller først en liten stund?!

Har utrolig lyst å avlyse den timen i morgen altså... Ikke frekt ment mot andre som går med briller, men jeg går IKKE med briller! Så absolutt ikke, jeg ligner på en jeg virkelig ikke kan fordra når jeg har på meg briller.

 

Blir veldig glad hvis jeg får svar innen i dag, slik at jeg ikke blir cry emo kid inne hos optikeren når han sier jeg må bruke briller først, hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
-0.5 på venstre og -0.75 på høyre, skjeve hornhinner på begge øynene. Gidder ikke bruke linsene mine lengre, er så drit lei å ta de av og på! Hender en sjelden gang de går på om jeg skal se på kino.

Er akkurat det jeg har også, men da jeg tok synstest sa de at jeg ikke trengte linser.

 

Med styrke på -0,5 og -0,75 kan man fint gå uten briller/linser ja, så lenge du selv ikke syns det er noe problem. Selv gikk jeg med -0,5 på begge og seinere -0,75 på begge uten linser og brukte kun briller i sammenhenger der jeg trengte å se noe på avstand, som skolen, tv, kino etc. Begynte å bruke linser etter hvert på -0,75 og har siden gått opp til -1,0 i linsestyrke. Er nå så vant til å bruke linser at jeg føler meg litt handicappet uten linser eller briller.

 

Til deg som er lei av å ta av og på linsene så finnes det alternativer. Døgnlinser for eksempel, som du kan ha på sammenhengende i 30 dager - natt og dag. Det er disse jeg bruker selv, men jeg tar de som regel av om natten fordi jeg syns det blir ubehagelig å sove med dem. Men jeg vet om mange andre som ikke merker dette ubehaget, og som fint sover med dem på. Merket jeg bruker heter biofinity.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da ble det nye briller idag. Impulskjøp er flott, ikkesant? Spesielt når optikeren har styrkene mine på lager og sliper briller mens jeg venter.

 

Blå titanbriller fra Skaga Scandinavian Eyewear; Stilig minimalisme med nok farge til at det ikke blir kjedelig. Snedig løsning med to hull gjennom glasset på hvert festepunkt gjør at den føles mer solid enn typiske innfatninger der innfattningen festes kun med enkeltvis festepunkt gjennom glasset.

 

Lav vekt er herlig. Mange undervurderer effekten av tyngden på innfatningen;

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Fikk nye briller for et par uker siden. Har ikke hatt ordentlige briller siden jeg gikk i niende, og det er ganske mange år siden nå. I mellomtiden har jeg brukt linser i all hovedsak, men jeg blir fort sliten av dem, samt at de klarer ikke å regulere de "feil" jeg har på øyet like bra.

 

Viste seg at jeg har helt forskjellig brillestyrke på øynene fra linsene. I linsestyrke har jeg -3.75 på begge øyne. I brillestyrke har jeg på venstre øye -3.5 på ene halvdelen av øyet og -4.0 på andre halvdelen av øyet, og mitt høyre øye har styrke -3.75. I tillegg mangler jeg avstandsbedømming på det ene øyet, pluss at jeg visstnok har veldig skeve hornhinner. Skal si det var en drøm å få brillene, de er ganske annerledes enn linsene.

 

For all del, jeg er glad i linsene mine, men endelig kan jeg bytte på og slippe å strese med linser om jeg har dårlig tid om morgenen. :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har -1,0 på begge øynene og bruker biofinity 30 dagers-døgnlinser. Er ganske fornøyd, men tar dem vanligvis av om natta - syns det er litt ubehagelig å sove med dem. Men det er veldig individuelt, har både kunder og kolleger (jobber i optiker-forretning) som bruker dem både dag og natt og som er storfornøyd og merker nesten ikke at de har på linser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...