Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skulle vært inne i fjor jeg men har ikke fått noen innkallelse.. hva bør jeg gjøre??? ringe og spørre? eller sitte her og holde kjeft og håpe på det beste? jeg vil da altså ikke inn :w00t:

Ville ikke ringt og spurt ihvertfall... for da viser du de at du "eksisterer", og da husker de navnet ditt bedre neste gang de skal kalle inn noen. Og hvis du sier at du helst vil slippe, så blir du lagt for hat, og da kan du banne på at du snart blir kalt inn til en eller annen skitten militærleir helt nord i Norge.

 

Sitt stille og håp på det beste. Det er ikke alle som blir innkalt.

Lenke til kommentar

Å vise tjenesteuttalelsen når man skal søke jobb er noe man velger selv.

 

Jeg vil mene at denne er en meget bra referanse, som arbeidsgiver så er du litt tryggere på at du ikke ansetter en person som ikke kommer overens med andre, har psykiske eller narkotika problemer.

 

Hvis du dimmer pga psykiske problemer, så vil dette stå på attesten din(som du sannsynligvis kaster) og i legejournalen din.

Lenke til kommentar
da kan du banne på at du snart blir kalt inn til en eller annen skitten militærleir helt nord i Norge.

 

EY! håper den der var ment i positiv forstand :roll:

 

hvis man vil ut av militæret er det jo bare å leite fram gamle skader å plager... Jeg skal bruke kneet/ryggen, selv om jeg ikke har merket noe av det på flere år. Men har det på "legepapirene" :thumbup:

Lenke til kommentar
Å vise tjenesteuttalelsen når man skal søke jobb er noe man velger selv.

 

Jeg vil mene at denne er en meget bra referanse, som arbeidsgiver så er du litt tryggere på at du ikke ansetter en person som ikke kommer overens med andre, har psykiske eller narkotika problemer.

 

Hvis du dimmer pga psykiske problemer, så vil dette stå på attesten din(som du sannsynligvis kaster) og i legejournalen din.

Så det er ingen som har vært i militæret som har psykiske problemer? Ingen som misbruker narkotika?

 

Militæret tillegges særdeles liten, om noen, vekt når en skal søke jobb.

Lenke til kommentar
det broren min gjorde var å si at han ikke gadd å gjøre noe i 11 dager så han bare satt på ræven og så i veggen, så, kna du gjette hva som skjedde!

Spørs vel hvor du havner det da, hvis du blir bedt om å gjøre noe og ikke gjør det er det ordrenekt. Ordrenekt = refs. Drar du det hele langt så blir det endel bråk.

Lenke til kommentar

av 27000 mennesker som skal avtjene førstegangsplikten i 2004/2005 er det rundt 10 000 som gjennomfører. medregnet i disse tallene er folk som ikke blir innkalt

 

Er på madla for tiden, stortrives, men det beste trikset for å dimme er rett og slett å si at du ikke trives. Du får ikke sove og har nesten ikke matlyst. det pleier å funke. Trekk i de trådene du har, prest, psykolog osv. Er du skikkelig desperat kan du prøve å fake at du hører dårlig. vi hadde en i troppen som ble mer eller mindre ufrivillig dimmet pga dårlig hørsel

 

edit : ikke gjør noe refsbart, da kan de rett og slett nekte å dimme deg bare for å være jævlig. er du uheldig blir du nektet perm/landlov på x antall måneder, noe som er mye værre en kakebu

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

En skal ikke så mange årene tilbake for at tjenestebevis var viktig når en søkte jobb, ser ikke bort i fra at dette kan komme tilbake igjen. Arbeidsgivere og enda større grad personalkonsulenter vet hva de skal se etter når de skal sile ut egnede intervjukandidater fra en bunke med 500 søkere. Og siling gjør de, for bunkene er utrolig store, selv for sære stillinger i utkantnorge.

 

Ellers ser jeg flere her tror at det en sier og gjør for å slippe unna militæret blir mellom dere og militæret. Dette er naivt. Informasjon lekker, og personaletterretning er gull verdt. For en ca. 5 år siden kom det frem at en kar hadde problemer med å skaffe seg jobb fordi det hele tiden lakk ut at han hadde (urettmessig) vært beskyldt for narkotikabruk i militæret.

 

Dette er år 2004. Du bør gå ut fra at alt du sier og alt du gjør blir lagret og at det kan bli brukt mot det. Det ligger utrolig mye penger i dette. Da spiller det mindre rolle at det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Det at mange sjefer ikke bryr seg om du har avtjent førstegangstjeneste er en ting. Men hva om du mister drømmejobben pga at sjefen der bryr seg om dette? Lit kjipt muligens.

 

En annen ting er å dimme pga sykiske problemer. Dette kommer på ditt militære rulleblad. Og kan dukke opp og hindre deg i mang en jobb. (Jeg jobber som telekomunikasjonsmontør, og måtte sikkerhetsklareres før jeg kunne starte. Noen mørke flekker på rullebladet og jeg hadde ikke hatt den jobben i dag.)

 

Selv om jeg hadde mange kjipe stunder i militæret, var jeg med på mye tøft også. (Mange gode minner der ja!) Knepet er å komme seg på godfot med befalet og dermed få litt mere slakke en de andre..... (Hm.. var mange hybelkaniner under køya her ja.... Du får ta dem til helga når du unsett skal vaske da....) :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå som forsvaret er under omstilling, så blir det færre og færre som fullfører førstegangstjenesten. Det er lettere enn noen sinne å dimme, siden forsvaret ikke vil ha en gjeng slabbedasker som ikke er motivert for tjenesten. Forsvaret fokuserer mer på spesial-enheter og styrker som skal til INT-OPS. Dermed så vil jeg mene at dette blir bare en bedre attest å ha med seg videre enn tidligere.

 

 

Som Big_JJ sier så blir alle jobber som krever en sikkerhetsklarering bare å glemme. Men som jeg tidligere sa, som jeg ikke tror så mange har tenkt over er at hvis du f. eks dimmer på psykologiske problemer så blir dette også lagt til på legejournalen din. Jeg vet ikke med dere, men jeg er ikke hypp på å ha det i legejournalen min.

 

Ellers vil jeg bare si at forsvaret er mye mer "smidig" enn tidligere, hvis noe ikke passer for deg, så går det fint an å bli flytta over til noe annet. Her har selvfølgelig måten man gjør det på noe å si, syter man og er jævelig, så havner du nok på et kjipt sted ja.

 

Til sist, så har man det med solidaritet. Veldig mange av de som dimmer militæret er de samme som snakker veldig varmt om solidaritet. Hvis man ser på det på en litt gammeldags måte, så ber nå Norge deg om en gjentjeneste. Dette var før en nødvendighet for "rikets sikkerhet". Nå kan man jo lure med det forandrede verdensbildet. Uansett, så er jeg for verneplikt der man kan velge om man heller vil ha siviltjeneste (som bør være like lang som tjenesten i forsvaret).

 

Til sist vil jeg si at militæret var veldig greit for meg, med at jeg som de fleste andre som drar dit akkurat var ferdig med videregående. Jeg var også ganske skolelei da, slik at jeg hadde ikke begynt med studier det året uansett.Da fikk jeg et år på meg der jeg kunne tenke litt på hva jeg ville gjøre videre.

Lenke til kommentar

Reis i militæret gutt!!!

 

Ingen har vondt av å være borte fra pcen og mammas kjøttkaker!

Selvom det har blitt en slags trend å snike seg unna tjenesten så anbefaler jeg folk å faktisk møte opp. ALLE har godt av et år hjemmefra. Man vokser veldig det året man er i militæret.

 

Selvfølgelig kan mye innen militæret forbedres, men man har uansett mye igjen for det. Kanskje ikke materielt sett, men kunskapsmessig sett gir det mange erfaringer som er kjekke å ha i livet etter tjenesten.

 

Men det er min mening...

Enkelte unger klarer seg jo ikke uten pcen og mammaen sin... Gjør som dere vil...

Lenke til kommentar
Reis i militæret gutt!!!

 

Ingen har vondt av å være borte fra pcen og mammas kjøttkaker!

Selvom det har blitt en slags trend å snike seg unna tjenesten så anbefaler jeg folk å faktisk møte opp. ALLE har godt av et år hjemmefra. Man vokser veldig det året man er i militæret.

 

Selvfølgelig kan mye innen militæret forbedres, men man har uansett mye igjen for det. Kanskje ikke materielt sett, men kunskapsmessig sett gir det mange erfaringer som er kjekke å ha i livet etter tjenesten.

 

Men det er min mening...

Enkelte unger klarer seg jo ikke uten pcen og mammaen sin... Gjør som dere vil...

Nei, for en blir ikke MANN før militærtjenesten er gjennomført. :roll:

Lenke til kommentar
Enkelte unger klarer seg jo ikke uten pcen og mammaen sin... Gjør som dere vil...

Man kan tydeligvis ikke ha en slik diskusjon uten at en eller annen pro-militær dude skal komme og slenge dritt om ting de ikke har greie på. Og argumentet ditt var heller ikke mye å skryte av.

 

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 19... og har bodd hjemmefra siden den gang. Klarer meg veldig fint uten "mamman min". Og jeg hadde ikke vært i militæret på det tidspunkt. Ikke etter heller, men hadde siviltjeneste når jeg var 23-24 år. Er ikke alle som vil lære å drepe vet du, og det er skremmende at ikke andre kan forstå at noen faktisk føler det sånn. Synes også jeg fikk mer igjen for siviltjenesten enn jeg hadde fått av å løpe rundt og leke krig i skogen i 12 måneder.

Lenke til kommentar
Man kan tydeligvis ikke ha en slik diskusjon uten at en eller annen pro-militær dude skal komme og slenge dritt om ting de ikke har greie på. Og argumentet ditt var heller ikke mye å skryte av.

 

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 19... og har bodd hjemmefra siden den gang. Klarer meg veldig fint uten "mamman min". Og jeg hadde ikke vært i militæret på det tidspunkt. Ikke etter heller, men hadde siviltjeneste når jeg var 23-24 år. Er ikke alle som vil lære å drepe vet du, og det er skremmende at ikke andre kan forstå at noen faktisk føler det sånn. Synes også jeg fikk mer igjen for siviltjenesten enn jeg hadde fått av å løpe rundt og leke krig i skogen i 12 måneder.

 

Snakk om å feie for egen dør. Flott at du har klart deg fint uten militærtjeneste, tror de fleste gjør det faktisk. "Løpe rundt i skogen og leke krig i 12 måneder" Det er som å si at fotball bare er en gjeng som løper rundt på gress(Legg merke til at jeg ikke nevnte noe om lærballen). Det er mange ting som er kjipt med militæret ja, som f. eks pushups på eksersisplass i sludd og stiv kuling. Men det er veldig mange positive sider ved militæret.

 

Sikker på at det er ytterst få som har vondt av et år i grønt.

 

Har faktisk et par venner som skjerpa seg noe sinnsykt i militæret.

 

Du sier at du ikke vil lære å drepe, jeg aksepterer det, men hvis du har sett Full Metal Jacket og tror du vet hvordan militæret er, så har du oversett et par småting. Føler meg faktisk ikke så mye farligere nå enn før jeg var i militæret, bortsett fra at jeg er kommet i mye bedre form og har blitt mer ansvarsbevisst.

 

Siviltjeneste er et bra alternativ til militæret, tjener samfunnet og er sikkert givende det og. Jeg for min del ville ikke byttet tjenesten jeg hadde mot noe annet.

 

Det jeg finner litt underlig er at alle de største militær kritikerne er gjerne de som aldri har sovet en natt på en kaserne.

Lenke til kommentar

Dra i militæret, kan da ikke skjønne at det skal være så vanskeligt og fælt. Har snakkt med hundrevis av folk som har vært der, og til og med folk i avd og stillinger som man skulle tro var på tryne ... har hatt det sinnsykt gøy.

 

Sier det bare. Du er svak, patetisk, umoden litt snørrunge hvis man syns at det å dra i forcen er så fryktelig.

Du lærer dødsmye der, du får dødsmye opplevelser .... og mest sansynlig så dør du ikke (ikke at det hadde vært noe tap uansett hehe).

 

Som sagt, eg har til gode å treffe en som syntes at året var totalt bortkastet og at alt var fælt. Hadde selv to kompiser som skulle dimme, de skulle prakke på så mange sykdomer osv ... etter litt overtalelse så drog de alikavel ... og idag? strålende fornøyd.

 

Har et tips for å gjøre tjenesten bedre ... søk deg til de avdelinger hvor de trener folk til utenlandstjeneste ... de avd har mer penger, bedre utstyr, og er med på "flere ting". Ikke søk deg til kokk og slikt, der er det kun kriminelle som tjenestegjør.

Lenke til kommentar

I denne diskusjonen synes jeg det er passende med denne linken

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=87423

 

Hvis dette er en trend som forsetter så har dere ingen ting å frykte, sett fra forsvarets side er dere snart ikke ønsket. :p

 

Fra spøk til alvor, personlig synes jeg denne utviklingen er veldig positiv og jeg håper med tiden at det å ha gjennomført militærtjeneste blir et kvalitets-stempel, noe jeg til en viss grad jeg tror det allerede er.

 

Det er nok som enkelte i tråden skriver at om militærtjeneste er gjennomført eller ikke, faktisk ikke spiller så stor rolle i enkelte yrker, det arbeidsgiver i første omgang vil lure på er om han slipper å avgi personen et år. Det er pri 1 for mange arbeidsgivere, derfor spør de om vedkommende har gjennomført sin tjeneste.

Da arbeidsgiver i svært liten grad kan påvirke en innkalling.

 

Men som noen skriver gir bla. militærtjeneste ulike nivå av sikkerhetsklarering.

For enkelte yrker er dette et must. (kvalitetsspempel)

Et annet tegn som kansje blir eller ER et kvalitetsstempel er av vedkommende har en god fysisk og psykisk helse som ligger over det som er normalt for befolkningen, jeg tror i dagens samfunn hvor generelt den fysiske helsen er fallende at dette er noe arbeidsgiver vil verdsette, sammen med det faktum at han kan anta at personen har en viss erfaring i det å spille på lag med andre, og kan utføre fysisk arbeid uten å bli sykmeldt. :D

 

 

 

 

Et tips til dere som går på skole, arbeider eller har et planlagt år forran dere, ta kontakt FØR dere får innkalling. da er det mye enklere å få utsettelse, men vær realistisk, å be om mange år uten grunn er ikke vits.

Det er ikke slik at de som jobber med dette går rundt med ditt navn i bakhodet fast bestemt på å lage et helvete for dere, så snart innkalling er sent ut er det straks blitt verre, på grunn av følgende....

Feks... Du er en av 500 som skal til din avdelingen, Forsvaret har med i dette tallet medregnet en prosent frafall for helse og andre problemer. Hvis du får et uberettiget fritak vil det være en person manko, altså må de kalle in en person for å dekke det tapet, men det kan de ikke gjøre fordi den personen iht lovverket ikke har fått innkallingen tidsnok, da får Forsvaret et problem hvis dette gjelder mange personer.

PS veldig forenklet forklart.

 

Det eneste som skjer om dere tar kontakt med Vernepliktsverket og ber om en "forsikring" på at dere feks er fritatt et år fram i tid, er at dere kansje får dette innvilget og dere vil ikke dukke opp på de listene som Forsvaret setter opp for innkallinger i den perioden.

Får dere ikke den ønskede "fritaksperioden" men får innkalling en kort tid senere så er dette en tilfeldighet. med mindre du var veldig frekk i kjeften.:hmm:

 

Planlegg hverdagen.

 

EDIT : skrive mer...

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...