Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Darkslayer : Du behøver ikke kalle noen for umoden, patetisk, snørrunge og svak fordi de ikke vil i militæret. Det finnes overbevisninger som gjør at man ikke ønsker det, på tross av at man ikke er alt det du sier her. Hadde også en kamerat som var i militæret, og bortsett fra de tre første månedene, var det det verste året i hans liv. Han fikk depresjoner av å være der. Har også hørt om andre som har klaget over hvor fælt de hadde det. Uansett ville ikke jeg dratt dit, nettopp fordi jeg ikke vil lære å bruke våpen, og fordi jeg er i mot mye av det militæret står for. Det har ingenting med hvor "svak" eller "patetisk" jeg er å gjøre. Personlig fikk jeg ubeskrivelig mye mer igjen for å ha siviltjeneste og jobbe for noe jeg faktisk bryr meg om.

 

Håpet er jo at militæret etterhvert består utelukkende av elitesoldater, som VIL gjøre tjeneste. Ikke en haug kvisete 19 åringer som egentlig ikke har lyst til dette. Det fungerer fint i flere andre land.

Lenke til kommentar
Hvordan dimme.... hmm... hva med være totalt idiot og nekte alt? Eller hva med konstant våde skudd? Skyte feil vei på skytebanen? Onanere på presten?

Stjele flagget før det heies på brenne det? Bruk kolben på ag'en aktivt mot dine medsoldater?

Over en viss grense bir det ikke refs men en tur til sivil domstol, med tilhørende permanent flekk på rullebladet. Du risikerer også at medsoldater gir deg et varig ettermæle.

 

Er virkelig verneplikten så ille at folk vil sette andres liv i fare for å komme ut?

Lenke til kommentar

afseth, ikke for å rakke ned ... forsøker å holde litt seriøs tone her ... (skal forsøke), teksten er kanskje krass, men ikke ment slik

 

Personlige overbevisninger faller på sin egen urimelighet, enten det er anti-vold, anti-krig, religiøsitet osv.

 

Alle vet åssen et våpen fungerer sånn ca, alle vet åssen de skal krige og drepe og alt det der. Militæret setter det mer i system + at man lærer seg sunne holdninger om det å omgås våpen og behandling av dem. Man lærer hvilke regler som gjelder i krig og ellers, folkeretten osv. Og for de som er heldige, så får de med seg også hvordan man skal håndtere konflikter.

Militæret driver ikke med rambo ting, eller forhærliger vold, eller noe av det. Syns selv at jeg fikk gode holdninger om vold og slikt i militæret, og jeg ser ikke akkuratt på vold og krig som noe positivt.

Vil påstå at selv anti-krig og andre slike folk har godt av å dra i militæret da de ikke vil komme til å gjøre noe som er imot deres overbevisning. Det "værste" som kan skje er jo at de "mister" overbevisningen sin.

 

Eg har mer respekt for en person med anti-krig/vold/whatever holdninger som har vært i militæret, enn en som ikke har.

 

Nå ... for de som dimmer + de som dimmer før tiden grunnet psykisk helse eller whatever ... de er umodne. Punktum. De er ikke voksne nok. Hallo, normale folk får ikke selvmordstanker av å reise i militæret en tur. Unntak skjer sikkert, men det gjør de av å gå på den norske skolen eller å ta seg arbeid også. Militæret er ikke noe mer sært enn andre ting i livet.

 

...og militæret er positivt når man søker jobb, selv mine gamle papirer dras frem positivt ... enda (det syns eg er rart enda)

 

Men for de som skal dimme, så trenger de bare å si at de tar narkotika ... de blir kastet ut på flekken. Er ikke værre en som så. (gi plassen til en som vil dra)

Lenke til kommentar

Jeg ser det er en del som setter likhetstegn mellom dreping og krig. Det er mulig forumet er preget av mange, lange netter med FPS, men krig (spesielt med vestlig synsvinkel) går i utgangspunktet ut på å tvinge en motpart til en fredsavtale på betingelser motparten ikke godtok i utgangspunktet. Dersom krigen går ut på å tilintetgjøre fienden er det for det første ulovlig (total krig er ikke akseptert), for det andre er det ingen igjen til å slutte fred med, noe som igjen fører til et maktvakuum som etter kort tid fører til intern uro for å fylle dette.

 

Eksempelvis hadde det ikke vært noe problem å utslette store deler av den krigførende befolkningen i Balkan med klasebomber og napalm. Haken er at en ville ha utradert en stor del av ungdomssegmentet i befolkningen, som igjen fører til mer uro.

 

Den yngre gruppen offiserer som nå er i ferd med å nå øverste nivåene i militæret, og som er vokst opp med teknologi, har tatt dette ett hakk videre i det som kalles Revolution in Military Affairs. Pressen har (som vanlig) misforstått det hele og bare pratet om teknologi (som de heller ikke forstod for mye av), mens i virkeligheten dekker det et langt større felt, f.eks. diplomati for å hindre at en krig blir skarp.

 

Dersom en hadde greid å ta Milosevic' krigskasse, og overført alle pengene ut av landet, hadde han ikke hatt midler til å fortsette krigen. Da hadde det blitt en kort strid med minimale tap. Fremtidens krigføring er teknologi, men også solide, brede kunnskaper om hvordan en bruker teknologien, og fremtiden er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Darkslayer :

Slik jeg ser det (min mening) og mitt hovedargument for ikke å tjenestegjøre i militæret et år, er at jeg ikke vil lære å bruke våpen. Ja, jeg hvordan man avfyrer et våpen så klart, men ikke hvordan man lader og klargjør det. Jeg tror også, så fort man har lært seg å bruke et våpen, at det er lettere og ikke så skremmende å gripe til et slikt virkemiddel i en drastisk situasjon. Mange drap foregår av sinnsforvirrede personer. Hadde de ikke lært å bruke et våpen, ville de kanskje ikke gått til dette skrittet. Kanskje hadde de brukt en kniv i stedet, javel, men da er sjansen for mange drap mindre. Det er større sjanse for å overmanne en med kniv, enn en med våpen.

 

Kanskje virker det naivt av meg å tro at jeg, om jeg skulle bli sinnsforvirret og desperat, ikke griper til våpen. Men er det ikke ladet, vil jeg ikke ane hvordan jeg gjør det, og vil mest sannsynlig forkaste tanken.

 

Når det er sagt, er det umodent av de som dimmer militæret OG alt annet, fordi de ikke gidder. Jeg avtjente siviltjeneste fremfor å dimme, fordi jeg ville gjøre plikten min. Jeg ville ikke dimme på falskt grunnlag. Men personlig synes jeg siviltjeneste er et godt tilbud til de som av overbevisningsgrunner velger å ikke dra i militæret. Personlig tror jeg at jeg ga samfunnet mer i min siviltjeneste enn om jeg hadde avtjent verneplikten på en militærleir. Og se... jeg kan re opp min egen seng, vaske mine egne klær, lage min egen mat, holde det ryddig og rent der jeg bor. Helt uten hjelp av mamma :) Og det har jeg klart i 8 år nå.

 

Ellers har jeg ikke mottatt annet enn positive reaksjoner på min siviltjeneste når jeg har søkt jobb... ikke at jeg behøvde å søke særlig lenge før jeg fikk jobb da. Sendte tre søknader en dag... en av de førte til intervju, som førte til fast fulltidsjobb. Og nå har jeg en deltidsjobb ved siden av i tillegg.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Militæret i dag er ikke noe slikt helvette som mange tror(De som ikke har prøvd det). Befalet er faktisk mennesker de og, og gjerne bare ett år eller to eldre. De som har det kjipt i militæret er for det meste de som ikke greier det sosiale aspektet. Du bor på rom med en seks til åtte andre og man må gi avkall på endel privatliv og lære seg og komme overens.

På innrykksdagen har man plutselig forlatt hjemmets trygge vegger og finner seg selv i helt nye og uvante omgivelser. Du havner mest sannsynlig på rom med folk fra hele Norge. De fleste takler denne forandringen, får nye venner og trives. Mens andre igjen ikke gjør det. De fleste av de som sier at de har vært i militæret og synes at det sugde er de som dimmet relativt tidlig. Det er veldig mye man ikke får med seg når man bare har vært der et par uker...

 

Veldig mye handler om innstillingen din. Går du inn i forsvaret og "vet" at dette kommer til å bli jævelig så blir det kanskje ikke så gøy nei. Sitter man å sturer i senga si så blir det ikke morro, men prøv dette hjemme også og test hvor festlig du har det. Som nevnt ovenfor har jeg sett mange som drar inn med en negativ innstilling som skifter helt i tiden de er der.

 

Dette er en av grunnene til at tjenesteuttalelsen er noe jeg ville satt høyt i et jobbintervju.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar

Bruk av våpen og det med å lade og slikt er fryktlig enkelt. For enkelt. Så enkelt at når eg tok i mitt første gæver (ag3) så skjønte eg med en gang hvordan ting hang sammen ... uten å bli fortalt noe. Uansett så får du manualen til bruk av våpen ned på en 1/4 A4 ark.

 

Tror nok ikke at militærtjeneste, eller opplæring i bruk av våpen senker terskelen for bruk av vold og våpen. Det er ikke mitt intrykk. Tror ikke du finner en link mellom det å ha vært i militærtjeneste og voldelige personer som tyr til våpen og skytevåpen. For det har mer med personens intelligens å gjøre. Voldsforbrytere har en fantastisk lav iq for å si det enkelt.

 

eneste linken er evt de heimeværnsfolka som går amok fra tid til annen, men det har mer med tilgjengelighet på våpenet tror jeg, enn at de er i militæret.

 

I norge så er det ganske stor tetthet av våpen faktisk, men eg vil påstå at problemer knyttet til skytevåpen er små ... sammenlignet med andre land.

USA som er mer på andre siden av skalaen har større problem, og der tror jeg heller ikke at militæret er skyld i problemene.

 

En person som har lært å bruke våpen (militæret, medlemskap i skyteklubb), vil ha større kunskap om å bruke våpenet, og større kunskap om å la vær å bruke våpenet, enn en person som har kjøpt våpen over disk og har ingen kunnskap om noen av delene.

 

men men ... syns det er paradoksalt at det er kun de som ikke har gjennomført militærtjeneste som er de som er negative til den.

Lenke til kommentar

Hv var før bestående av rasket som andre avdelinger ikke ville ha(for det meste) Nå har dette forandret seg og Hv har blitt mye mer seriøst.

 

Jeg vil si at de fleste blir mindre voldelige av å være i militæret. Man lærer endel om moral og du finner fort ut at de ikke tolerer noe tull og at man må stå til ansvar for hva man gjør. Man får testet seg selv og finner ofte ut at man ikke akkurat er like hard som Jean Claude Van Damme(Jeg fant ut at jeg er det :p )

Lenke til kommentar

...

Tipper mangen , mangen av de som gjennomfører militæret ikkje kommer til å ha nytte av å kunne "håndtere ett våpen".

 

Grunnen til at eg ikkje liker militæret er den uendelige meningsløsheten. Hadde det vert forkorta til 2 mnder skulle eg vurdert å gjennomføre. Hvorfor i all verden skal norske menn tvinges til å bruke ett år på noe de ikkje har lyst til? Istedenfor videreutdanning eller skole (noe som samfunnet tjener på) så skal de tvinges til å kaste vekk ett år?.

Det irriterer meg når eg tenker på all den skatten som går ned i det endeløse sluket til militæret.

Barn i Norge sulter menst forsvaret blåser vekk penger.

 

Til neste år så blir eg innkalt til militæret, da er eg ferdig utdanna altså skatten taper vel ca 150k+alle avgifter og moms på at eg skal vere der i ett år. Attpå til så koster det samfunnet ca 200k +/- (avhengi av hvor en havner da) Da sitter en med ett tap på minst 350000 (på en person). Dvs. at en person med normal inntekt må jobbe i 2-3 år for å finansiere sin egen førstegangstjeneste med skatt. (er jo veldig teoretisk da)

 

Men det er jo min mening da..

Vist vi absolutt skal ha ett militær så bør det jo bestå av folk som vil være der.. Ett yrkesmilitær er jo en løsning, skulle det en gang bli krig så hadde eg følt meg litt tryggere vist det var proffisjonelle personer som forsvarte norge enn folk som har sove vekk 1 år.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar
...

Tipper mangen , mangen av de som gjennomfører militæret ikkje kommer til å ha nytte av å kunne "håndtere ett våpen".

Snu litt på det og se det på denne måten, egennyttig verdi nei, men en samfunnsnyttig verdi er det, i form av som nasjon å kunne tilby Fredsbevarende styrker til internasjonale operasjoner.

Et stabilt verdenssamfunn er alle tjent med, noe som også gir økonomisk stabilitet, nevner det siden du (Hypsilofodonten) nevner økonomi som en viktig del i ditt innlegg.

 

Til neste år så blir eg innkalt til militæret, da er eg ferdig utdanna altså skatten taper vel ca 150k+alle avgifter og moms på at eg skal vere der i ett år. Attpå til så koster det samfunnet ca 200k +/- (avhengi av hvor en havner da) Da sitter en med ett tap på minst 350000 (på en person). Dvs. at en person med normal inntekt må jobbe i 2-3 år for å finansiere sin egen førstegangstjeneste med skatt. (er jo veldig teoretisk da)

Godt poeng, men da kan man vel si det også om folk som jobber i staten.

For å dra en litt fjern tankevekker, kan man også tenke seg følgende...vi har her i landet ca 100.000 arbeidsledige som koster ufattelig med penger, man har pr. år over 10.000 soldater inne til førstegangstjeneste, hvis ikke disse var i sin tjeneste ville vi kansje hatt 110.00 arbeidsledige + de som jober i Forsvaret + de ikke Statlige bedrifter i inn og utland som mer eller mindre har forsvaret som kunde.

Ville vi i denne litt rare men likevell noe reele framstillingen tjent på det som nasjon ? ikke svar...det er bare et tankespill, for å vise at ting ikke alltid er så enkelt som man vil ha det til.

 

profesjonell

Til det som er nevnt om å gjøre forsvaret om til en profesjonell/ikke vernepliktig hær, er noe som det mer eller mindre har vært en tendens til i forsvaret, ved enkelte avdelinger. Noe man også sikkert vil se mere av etterhvert som mer av utstyret blir avansert (tenk.. nye fregatter feks) når det gjelder det økonomiske ved en proff hær så er nok ikke den noe billigere, iallefall ikke pr.soldat.

 

Et full-profesjonellt Forsvar vil også skape et større skille mellom forsvaret og befolkningen enn det som har vært tradisjon i Norge.

Et annet resultat kan bli at rekruttering til "profesjonelle" stillinger kan bli et problem når det skillet mellom forsvaret og befolkningen øker.

Så en form for deling er vi sikkert tjent med, men en fullprof. styrke tror jeg ikke lille Norge kan holde oppe på lang sikt.

 

Selv har jeg 6 år i Forsvaret + førstegangstjeneste og jeg ville ikke byttet det mot noe i verden. Jeg vil anbefale alle som har litt guts, ønsker fysiske utfordringer og ønsker forandring eller en avkobling fra studie, arbeid eller arbeidsledighet om å ta det ene året. Tallene viser at de som har fullført tjenesten stor sett er fornøyd.

Men ta kontakt med Forsvaret før de tar kontakt med deg, da man på den måten lettere kan få sine ønsker oppfylt.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Forsvar er en dyr ting. Pr idag så kunne vi ha lagt det ned. Men den problemet da er at når vi får en konflikt en gang (kanskje 30 - 50år) frem i tid, så vil det bli svindyrt å bygge opp forsvaret på et blunk + at vi ikke vil ha noen som helst erfaring med militæret, for det har jo gått tapt.

 

Vi kunne ha nøyd oss med en minimalistisk forsvar, ca 2000mann som drar i nato tjeneste. Men dette vil føre til at vi mister kompetanse på mange områder innen forsvare, og stiller like langt den dagen det blir krig.

 

Hvis vi ikke har forsvar, hvem skal da forsvare oss? Og jeg tror ikke våre allierte er interessert i å ha alle utgiftene med forsvar alene. Ergo, vi risikerer å miste våre allierte. Selv om vi betalte noen andre for å forsvare oss, så ville vi garantert bli snytt.

 

Vi finner ikke 150 000 mann som vil tjenestegjøre i forsvaret til den prisen vi betaler idag. Derfor førstegangstjeneste.

 

En annen ting, vi er en del av en allianse, vi stiller med det vi kan, og de stiller med det de kan, sammen er vi en formidabel styrke som alene vil forhindre krig. fordi vi står sammen så kan vi også spare penger på forsvaret da ikke alle land trenger 1million infanterister hver

 

Ergo, gå å gjør det som kreves av deg. Og militæret er ikke bare om våpen og dreping. det er ørten ting, og det er først og fremst en skole der du blir voksnere.

Lenke til kommentar
Forsvar er en dyr ting. Pr idag så kunne vi ha lagt det ned. Men den problemet da er at når vi får en konflikt en gang (kanskje 30 - 50år) frem i tid, så vil det bli svindyrt å bygge opp forsvaret på et blunk + at vi ikke vil ha noen som helst erfaring med militæret, for det har jo gått tapt.

 

Vi kunne ha nøyd oss med en minimalistisk forsvar, ca 2000mann som drar i nato tjeneste. Men dette vil føre til at vi mister kompetanse på mange områder innen forsvare, og stiller like langt den dagen det blir krig.

 

 

Jeg tror ikke vi skal legge ned flere utdanningsavdelinger enn det vi har idag. Vi må nesten ha et minimum av samtrent artilleri, luftvern, sanitet, kavaleri, infanteri osv for å opprettholde et minimum av kompetanse. Som du sier - å legge ned forsvaret er gjort på praktisk talt notime - å bygge det opp igjen tar minimum 20 år.

 

 

En annen ting, vi er en del av en allianse, vi stiller med det vi kan, og de stiller med det de kan, sammen er vi en formidabel styrke som alene vil forhindre krig. fordi vi står sammen så kan vi også spare penger på forsvaret da ikke alle land trenger 1million infanterister hver

 

 

Vi sparer på ingen måte penger ved å gå fra kvantitetshær til kvalitetshær.

 

 

 

Ergo, gå å gjør det som kreves av deg. Og militæret er ikke bare om våpen og dreping. det er ørten ting, og det er først og fremst en skole der du blir voksnere.

 

Ingen har vondt av å tilbringe et år i militæret.

Lenke til kommentar

Tipper mangen , mangen av de som gjennomfører militæret ikkje kommer til å ha nytte av å kunne "håndtere ett våpen".

Det er grei kunnskap på linje med f.eks førstehjelp. Skulle man komme i en situasjon hvor det er et våpen tilstede, så er det praktisk å vite hvordan man tømmer og sikrer, eller - eller hvis det virkelig brenner på dass- det omvendte.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Hvordan dimme.... hmm... hva med være totalt idiot og nekte alt? Eller hva med konstant våde skudd? Skyte feil vei på skytebanen? Onanere på presten?

Stjele flagget før det heies på brenne det? Bruk kolben på ag'en aktivt mot dine medsoldater?

Du kødder sikkert uansett, men jeg finner det ganske usmakelig å komme med denslags forslag som setter både degselv og andre i flere kilometers omkrets i umiddelbar livsfare.

Lenke til kommentar

Alternativet til militæret er vel ikkje arbeidsledighet.. Mangen som nettop er ferdigutdanna f.eks. håndtverkere som blir sendt inn..

 

Hører ofte folk som sier de gleder seg til militæret, det er vel og bra de som har lyst bør absolutt få lov. Men de som har jobb eller skole å gå til bør ikkje bli tvunget inn i militæret bare fordi "Ingen har vondt av ett år i militæret"

 

Dagens ordning der ca 40-50% dimmer bør absolutt endres på..

Skal ikkje vere nødvendig å få påskreve alt mulit rart på papirene bare fordi du ikkje liker militæret. Må vere bedre at de tar inn 6000-7000 personer der 10% dimmer enn å ta inn 13-14000 der 40-50% dimmer. Da kan de som gjennomfører og har interesse for det heller få en litt anstendig betaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...