Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

De aller, aller fleste norske ungdommer i alderen 18-25 har godt av et år der de avtjener verneplikten. En ting er de rent militærtekniske ting man lærer, men det er også andre og etter min mening viktigere årsakere til å dra inn.

 

For det første får man en unik mulighet til å samarbeide på tvers av sosiale, religiøse og geografiske skillelinjer. Alle er like, alle er likt kledd og den følelsen man får ved første perm, når man finner ut at den utrolig trivelige og dugale karen i tropp 3 EGENTLIG er en pappagutt..? Den er særs lærerik.. Videre er det veldig mye sosial læring involvert i førstegangstjenesten. Evnen til å samarbeide med mennesker du ikke kjenner, muligens ikke liker..

 

For det andre har mange godt av faktisk å lære hva som er KALDT.. hva SULTEN betyr og hva SLITEN betyr.. Hadde flere hatt bedre peiling på grensene sine hadde man kanskje sluppet unna mye unødvendig sutring blant mange av dagens veike ungdommer.

 

For det tredje er dette en grunnlovsfestet plikt.. Jeg blir litt lei meg når jeg ser at så mange som har nytt godt av gratis skolegang, gratis helsestell og alle andre goder samfunnet medfører... ler seg ut av verneplikten. Man kan gladelig diskutere vernepliktens form og innhold, men den utakknemligheten jeg ser her.. Skremmer meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva må man gjøre for og få siviltjeneste istede for førsteg.tjeneste da? Bare og si det til dem på sesjon, eller må man være skikkelig drittsekk mot sersjantene og gjøre det dårlig på testene osv.? Eller skal jeg sende inn søknadsskjema om siviltjeneste allerede nå før sesjonen?

 

Svært takknemmelig hvis noen kan hjelpe med dette! :)

7004590[/snapback]

 

En kompis sendte enkelt og greit et brev til militæret som svar på innkallingen der han skrev at han ikke var intressert og takket pent nei til tilbudet.

Han hørte aldri mer fra militæret, og det er 15 år siden nå :thumbup:

7005059[/snapback]

 

Men kan ikke dette fort slå feil? Hvis man skal tro på det som står på dimme.cjb.net skal man jo helst ikke innrømme at man ikke vil være i militæret, blir visst bare mer gira på å ha deg inn da... Har ike noe i mot og tjene landet med siviltjeneste, så det kan jeg gladelig ta på meg ;) men å bli hjernevasket av militæret.... neppe :thumbdown:

Endret av Haddock
Lenke til kommentar
Men kan ikke dette fort slå feil? Hvis man skal tro på det som står på dimme.cjb.net skal man jo helst ikke innrømme at man ikke vil være i militæret, blir visst bare mer gira på å ha deg inn da... Har ike noe i mot og tjene landet med siviltjeneste, så det kan jeg gladelig ta på meg ;) men å bli hjernevasket av militæret.... neppe :thumbdown:

7007622[/snapback]

 

Tror ikke du skal tro så mye på det du leser på dimme.cjb.net.

 

Spørs nok litt om det virkelig er Forsvaret som driver med hjernevasking..!

Lenke til kommentar
Men kan ikke dette fort slå feil? Hvis man skal tro på det som står på dimme.cjb.net skal man jo helst ikke innrømme at man ikke vil være i militæret, blir visst bare mer gira på å ha deg inn da... Har ike noe i mot og tjene landet med siviltjeneste, så det kan jeg gladelig ta på meg ;) men å bli hjernevasket av militæret.... neppe :thumbdown:

7007622[/snapback]

 

Tror ikke du skal tro så mye på det du leser på dimme.cjb.net.

 

Spørs nok litt om det virkelig er Forsvaret som driver med hjernevasking..!

7008792[/snapback]

 

Nei ok, begynner vel og bli litt utdatert også, men la oss nå ikke henge oss opp i hva jeg mener om militæret ;)

 

Jeg burde altså ganske enkelt si fra om at jeg er pasifist og mye heller vil ha siviltjeneste, og slippe unna på det grunnlaget?? Virker litt simpelt til forsvaret og være... :p

Lenke til kommentar

Siden jeg først ser tråden kan jeg vel bare spørre.

 

Jeg er 15 år og er ekstrem platfot, både jeg, faren min og søstera mi er det. Jeg bruker spesial-såler slik at beinet mitt skal holde seg stabilt. Jeg er ikke en lat idiot, men når jeg går en stund eller løper (noe som er enda verre) får jeg vondt opp over beina og så får jeg ryggsmerter. Det er ikke snakk om 5 minutter med løping da, det er f. eks. nærmere en time o.l. Så spørsmålet mitt er, må jeg i militæret om noen år selv om jeg har en slik skade/feil?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Siden jeg først ser tråden kan jeg vel bare spørre.

 

Jeg er 15 år og er ekstrem platfot, både jeg, faren min og søstera mi er det. Jeg bruker spesial-såler slik at beinet mitt skal holde seg stabilt. Jeg er ikke en lat idiot, men når jeg går en stund eller løper (noe som er enda verre) får jeg vondt opp over beina og så får jeg ryggsmerter. Det er ikke snakk om 5 minutter med løping da, det er f. eks. nærmere en time o.l. Så spørsmålet mitt er, må jeg i militæret om noen år selv om jeg har en slik skade/feil?

 

Takker for svar. :)

7014847[/snapback]

 

Hvis du vil «slippe unna» klarer du sikkert det, men hvis du vil gjennomføre klarer du helt sikkert det også.

 

 

Haddock: Så vidt jeg vet kan du fritt velge å ta siviltjeneste i stedet, ja.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Enda en ting jeg lurer på :D de spør jo om du noen gang har brukt narkotika på sesjon, hvis jeg svarer ja, kommer dette til og få følger for resten av livet, at man ikke får div. yrker osv.? Eller forblir dette innenfor militæret?

7263884[/snapback]

 

Nei, det er fortrolig informasjon, så det er ingen som vil finne ut om det. Eneste unntak er hvis du blir tatt for å bruke narkotika mens du har kontakt med Forsvaret (og du blir tatt hvis du bruker det). Da blir det sivil sak mot deg, som kommer på rullebladet, og som kan få senere betydning.

 

Edit: Formattering.

Endret av Lstor
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg kan slippe unna militæret!

Hater militæret, vil ikke dit!

 

Skal gå lærling til sommeren, og venter på slik innkalingsbrev nå, der det står hvor og når jeg skal møte opp!

 

Finns det noen grunner til å slippe?

Jeg har allergi og går på medisin, hjelper det`?

 

Vis jeg sier at jeg ikke vil ditt p.g.a personlige problemer/ dele rom med gutter osv!!

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan jeg kan slippe unna militæret!

Hater militæret, vil ikke dit!

 

Skal gå lærling til sommeren, og  venter på slik innkalingsbrev nå, der det står hvor og når jeg skal møte opp!

 

Finns det noen grunner til å slippe?

Jeg har allergi og går på medisin, hjelper det`?

 

Vis jeg sier at jeg ikke vil ditt p.g.a personlige problemer/ dele rom med gutter osv!!

7268679[/snapback]

 

Hvordan kan du si at du "hater militæret", når du ikke vet hvordan det er?

 

Hvis du har vært på sesjon og er funnet tjenestedyktig er det et lite hakk verre, men fortsatt ikke umulig å "slippe". Hva slags allergi har du? Noe som har betydning for tjenesten? Selv er jeg allergisk og har alvorlig astma, både kuldeastma og anstrengelsesastma -- men jeg jobber i Hæren uten at dét byr på noen større problemer. Hvis du så absolutt ikke vil bør du snakke med legen din, evt. en psykolog, og få hjelp til å bli erklært ikke tjenestedyktig. Når det er sagt: Om du gjennomfører innrykket, kommer du sannsynligvis til å klare å snike deg unna hvis du kontakter psykolog og har seriøse problemer.

 

 

Edit: Med en slik innstilling vil befalet ditt neppe ha deg uansett, så du får trolig dimmet hvis du blir tatt inn.

Endret av Lstor
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan jeg kan slippe unna militæret!

Hater militæret, vil ikke dit!

 

Skal gå lærling til sommeren, og  venter på slik innkalingsbrev nå, der det står hvor og når jeg skal møte opp!

 

Finns det noen grunner til å slippe?

Jeg har allergi og går på medisin, hjelper det`?

 

Vis jeg sier at jeg ikke vil ditt p.g.a personlige problemer/ dele rom med gutter osv!!

7268679[/snapback]

 

Hvordan kan du si at du "hater militæret", når du ikke vet hvordan det er?

 

Hvis du har vært på sesjon og er funnet tjenestedyktig er det et lite hakk verre, men fortsatt ikke umulig å "slippe". Hva slags allergi har du? Noe som har betydning for tjenesten? Selv er jeg allergisk og har alvorlig astma, både kuldeastma og anstrengelsesastma -- men jeg jobber i Hæren uten at dét byr på noen større problemer. Hvis du så absolutt ikke vil bør du snakke med legen din, evt. en psykolog, og få hjelp til å bli erklært ikke tjenestedyktig. Når det er sagt: Om du gjennomfører innrykket, kommer du sannsynligvis til å klare å snike deg unna hvis du kontakter psykolog og har seriøse problemer.

 

 

Edit: Med en slik innstilling vil befalet ditt neppe ha deg uansett, så du får trolig dimmet hvis du blir tatt inn.

7268924[/snapback]

 

 

Fordi jeg er totalt imot alt som har med krigførng osv!

 

Er nok kun allergisk mot en grasstype, husstøv!

 

Ok, så vis jeg sier at jeg hater militæret til han befal fyren så slipper jeg :p

 

 

Btw: Nei, jeg venter på å bli kalt inn!

Har ikke vert på sesjon ennå!

Lenke til kommentar
Fordi jeg er totalt imot alt som har med krigførng osv!

 

Er nok kun allergisk mot en grasstype, husstøv!

 

Ok, så vis jeg sier at jeg hater militæret til han befal fyren så slipper jeg :p

 

 

Btw: Nei, jeg venter på å bli kalt inn!

Har ikke vert på sesjon ennå!

7268967[/snapback]

 

Si du er pasifist, og ta siviltjeneste i stedet. Om du vil snike deg unna bør du spille på noe annet enn allergien, for den har ikke mye å si. Skryt på deg alt mulig av vondter og psykiske problemer når du er på sesjon; si at du får angst av å leve tett sammen med andre, av å være borte fra moren din, av å være utendørs, og slike ting. Prøv å være oppriktig, og ikke overdriv. Virk gjerne litt desperat. Ikke si noe om at du "hater militæret", det hjelper ingenting og virker bare barnslig.

 

Det du ønsker å formidle er rett og slett at du ikke er mann nok til å gjennomføre førstegangstjenesten, slik at de sparer tid og jobb ved å sile deg ut med én gang.

Lenke til kommentar
Fordi jeg er totalt imot alt som har med krigførng osv!

 

Er nok kun allergisk mot en grasstype, husstøv!

 

Ok, så vis jeg sier at jeg hater militæret til han befal fyren så slipper jeg :p

 

 

Btw: Nei, jeg venter på å bli kalt inn!

Har ikke vert på sesjon ennå!

7268967[/snapback]

 

Si du er pasifist, og ta siviltjeneste i stedet. Om du vil snike deg unna bør du spille på noe annet enn allergien, for den har ikke mye å si. Skryt på deg alt mulig av vondter og psykiske problemer når du er på sesjon; si at du får angst av å leve tett sammen med andre, av å være borte fra moren din, av å være utendørs, og slike ting. Prøv å være oppriktig, og ikke overdriv. Virk gjerne litt desperat. Ikke si noe om at du "hater militæret", det hjelper ingenting og virker bare barnslig.

 

Det du ønsker å formidle er rett og slett at du ikke er mann nok til å gjennomføre førstegangstjenesten, slik at de sparer tid og jobb ved å sile deg ut med én gang.

7270255[/snapback]

 

 

Va gjør jeg i siviltjenesten da`?

 

Pasifist kan bli litt være med, da jeg har vært medlem i pistolklubb(til å med vunnet klassen min :D )

 

Men thnx :cool:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å dimme hvis du først blir kalt inn. Spørsmålet er hvor langt du vil gå. Du har de ekstreme historiene (som helt sikkert ikke er sann) med at folk begynner å fiske i do osv, men disse er nok veldig lett for en god lege/psykolog å gjennomskue.

 

Jeg vil tørre å påstå at dersom du er ærlig kommer du lengst. Går du til legen/presten og sier at du rett og slett ikke har det bra med deg selv når du er inne, du gruer deg til hver eneste dag osv, at du da har størst sjangs for å dimme.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

En kamerat av meg sa han hadde selvmordstanker, han gruet seg til militæret og han sa rett ut: "hvis jeg kommer i militæret er jeg ganske sikker på at jeg hopper rett utfor drammensbrua med steiner bundet fast til føttene...", han fikk en fin beskjed om at han skulle slippe visstnok.

 

Vil ikke dette følge han resten av livet, eller er det top secret?

Lenke til kommentar

Det vil følge han på det militære rullebladet, noe som ingen har rett på å se (ikke helt 100% på denne). Men det vil ikke komme et ord på det sivile rullebladet.

 

En kamerat av meg (som aldri har prøvd narkotika) sa første dagen at han hadde "et meget liberalt forhold" til hasj, og han hadde røykt en 20-30 ganger siste året. Kl 11 neste morgen satt han på båten hjem.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

jeg tenkte i stad på hvorfor militæret kun tar inn 30% eller hvor mange de tar inn nå kontra 80% før (vet ikke om tallene er helt riktig) og kom fram til noen konklusjoner:

 

før så tok de inn ca 70-80%

nå tar de inn kanskje 30%.

Tankene mine til det er at de 40-50 prosentene som de har kuttet ned er uansett bare sånne kluthuer som dere som "lurer" dere unna på hver deres fuckings måte.

så, da er de 30 prosentene folk som faktisk vil i militæret og gjøre noe for det. så da taper militæret ikkenoe. de sparer penger på å ikke ta inn idioter som ikke gjør en dritt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...