Gå til innhold

raskest av usb 2,0 eller firewire?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teori:

Firewire400 = 400 Mbit/s

USB 2.0 = 480 Mbit/s

Firewire800 = 800 Mbit/s

 

Praksis:

Firewire400 er litt raskere enn USB 2.0

Firewire800 er ganske mye raskere enn USB 2.0

 

Jeg skal også kjøpe meg ekstern harddsikboks nå snart og da går jeg for kun USB 2.0. Grunnen er at ytelsen er god nok i massevis for meg og at USB 2.0 er billigst og at USB 2.0 er klart mest kompatibelt med PC'er og MAC'er. Det kan til og med brukes med USB1.1 om du har en gammel PC.

Lenke til kommentar
Grunnen er at ytelsen er god nok i massevis for meg og at USB 2.0 er billigst og at USB 2.0 er klart mest kompatibelt med PC'er og MAC'er.

akkurat den påstanden skjønner jeg ikke. Jeg vil tørre å påstå at FW er et mer kompatibelt "format" enn usb2. Mac er jo en svær forkjemper for FW, og har jobbet med det lenge, og nå i det siste har det ikke vært problemer med FW på windows heller.

FW er en nettverks-tilkobling som er uavhengig av en datamaskin med OS. Dvs at hvis du har en HD med FW og et digitalkamera, så skal du kunne sende video direkte til HDen uten å gå via en pc (hvis du har valget på kameraet selvsagt).

Lenke til kommentar

Musty: Er du sikker på at det går an å overføre fra videokamera direkte til en FW-harddisk? Jeg har aldri hørt om noe sånnt.

 

Når det gjelder kompatibilitet så kan du spørre: Hvor stor andel av norske datamaskiner (PC + Mac) har:

Firewire? 20-30% ?

USB 2.0? 50% ?

USB 1.1 eller USB 2.0? 98% ?

 

Dvs. at du med USB får tilgang til antagelig 98% av alle norske datamaskiner dersom man bare har USB2.0. Resten av datamaskinene er trolig urgamle og har neppe firewire heller.

 

Edit: Med kompatibilitet så mener jeg at USB2.0 kan brukes med de aller fleste PC'er rundtom i landet. Ikke at det er bugs osv i OS.

 

Edit2: wizzcat, den testen der var jo virkelig nedslående for USB2.0. Jeg har lest noen andre tester og de hadde fått langt bedre resultater for USB2.0 (selv om de fortsatt ikke var helt like gode som Firewire400)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Musty: Er du sikker på at det går an å overføre fra videokamera direkte til en FW-harddisk? Jeg har aldri hørt om noe sånnt.

 

Når det gjelder kompatibilitet så kan du spørre: Hvor stor andel av norske datamaskiner (PC + Mac) har:

Firewire? 20-30% ?

USB 2.0? 50% ?

USB 1.1 eller USB 2.0? 98% ?

 

Dvs. at du med USB får tilgang til antagelig 98% av alle norske datamaskiner dersom man bare har USB2.0. Resten av datamaskinene er trolig urgamle og har neppe firewire heller.

/ironi modus påslått

 

Hvorfor skal du ha tilgang til 98% av den Norske maskinparken... ? :roll:

Lenke til kommentar

FireWire lite utbredt?

Så å sei samtlige av mine kompiser har FW på maskinene sine.

Der eg jobber fekk eg faktisk forespørsel om å kjøpe inn fleire FW-kontrollerkort.

 

FW er såogseie standardpå nye maskiner.

 

På mange eksterne disker så har du både og. Eg liker "både og"...

 

Sjølv bruker eg FireWire.. :)

Lenke til kommentar

Først litt egne erfaringer. Jeg har dette kabinettet til en 120 Gb IDE disk. Det har både Firewire og USB2.0/1.1 tilkobling og jeg er svært fornøyd. Har ikke testet hastigheter enda, men kan ikke si at jeg merker noe spes forskjell fra en disk montert på IDE-kontroller inni kassa. Kabinettet støtter også S-ata i en annen utgave.

Selv om kabinettet er lite og søtt, så er den eksterne strømmforsyningen ikke akkurat liten/lett. Om du trenger en disk du bruker til backup (evt flere disker du backer up på, fordi disker er lett å skifte i det lille kabinettet) så er det greit, men skal du slepe det med deg så blir det litt tungvint pga strømforyninga.

 

For det andre. Er det ikke sånn at Firewire gir mindre CPU-load kontra USB? selv om USB 2.0 klarer 480Mbit/s kontra FW sine 400 (se bort fra 800 nå).

 

Den praktiske forskjellen er da

480Mbit/s -> 60 Mbyte/s

400Mbit/s -> 50 Mbyte/s

 

Klarer du vanligvis de hastighetene på IDE-bussen selv om diskene skal teoretisk støtte 100 Mbyte/s ? ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Egentlig er det hipp som happ da. Mange av de eksterne harddiskene du får kjøpt har gjerne støtte for både USB og Firewire. Så du kan velge etter hva du har, eller hva du liker best.

 

Selv vil jeg støtte Firewire fordi de har bedre hastighet, men om ikke kameraten min hadde det er det jo greit med USB og. Ja takk! Begge deler sier jeg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...