Gå til innhold

En reklamekampanje full av feil


knatten

Anbefalte innlegg

Vi mottok i dag fax-spam fra Oslo EventService, og denne var så full av feil at jeg var nødt til å sende dem en mail. Her er mailen, faxen er vedlagt.

 

-----------------------------

Hei!

 

Vi mottok nylig fax-spam fra dere på kontoret der jeg jobber, ang. musikalen "Grease" i Oslo Spektrum. Vi ble rett og slett imponert over hvor mange skrivefeil dere hadde klart å pakke inn på en side, og hadde en skikkelig hyggestund der vi moret oss over dette snodige brevet.

 

Jeg kan jo begynne på toppen:

"Grease the Musikal". "Musikal" er et norsk ord. Dette blir nøyaktig det samme som å skrive "the Julekalender". Noen lager en humoristisk TVserie av slikt, andre bruker det i seriøs markedsføring. Hvis dere først skal være internasjonale kan dere i det minste stave "Musical" riktig.

 

Så til min personlige favoritt:

"Eksklusive firma pakker til årets happening i Oslo Spektrum"

Det er hyggelig at dere har fått noen eksklusive firmaer til å pakke for dere, så jeg er litt nysgjerrig på hvilke firmaer det dreier seg om? Eller mente dere kanskje "eksklusive firmapakker"?

 

Jeg fortsetter med noen flere orddelinger:

"(...)som fortjener en spennende musikal aften".

Så lærte jeg et nytt adjektiv i dag også. Jeg var ikke klar over at en aften kunne være musikal, men nå vet jeg altså det. Hva legger dere i "å være musikal"? Er det noe i samme gate som "musikalsk", eller er det mer "fylt med musikk"?

 

Det er mer å ta tak i her, som for eksempel perlen "først - til - mølla prinsippet". Her er det en ny vri på orddelig, der dere bruker både mellomrom og bindestrek. Dermed gir det hele litt inntrykk av å være spekket med tankestreker, noe som gjør det til en særs festlig høytlesning, der orddelingen faktisk blir fremhevet istedenfor unngått.

 

Det får være nok for i dag. Jeg mener ikke noe ondt med denne mailen, men vi hadde såpass mye moro med denne faxen at jeg ikke kunne la vær. Jeg anbefaler dere også å legge litt mer vekt på rettskriving i fremtidige reklamekampanjer, da dette gir et mer seriøst inntrykk, og trolig vil føre til flere kunder.

 

Mvh.

Anders Schau Knatten

 

-----------------------------

 

Edit: La ved original fax

post-73-1098356809_thumb.jpg

Endret av knatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sorry, jeg glemte det allment brukte ordet faxspam... Hva er egentlig den greia med orddeling? Hvaså omman deleropp noenordformange?

 

Begynner å bli en hekse jakt :p

Det heter vel faks-spam? Det er da ikke rett å si "jeg fikk en faks spam".

Ja, hva så om man deler opp noen ord for mange? Vel, en setning kan få en helt annen betydning. Som i faksen på bildet hvor det står "eksklusive firma pakker".

lykke til med å si Faxspam?

Kan ikke bare lage ord som ikke finnes..

Er skift-knappen din litt uresponsiv? Og punktum-knappen er kanskje litt vel responsiv?

 

Det heter forresten faks og ikke fax, det er engelsk.

Lenke til kommentar

Ganske irriterende med rettskrivnings-politi overalt. Ja det er irriterende når folk skriver i sms stil eller har så mange skrivefeil at teksten nesten blir uleselig eller skifter melding. Tror de fleste forstod meg da jeg skrev fax, hvis ikke er det bare å sende meg en pm, så er jeg villig til å sende dem en oversettelse.

 

Dette er fortsatt en hekse jakt :p

Lenke til kommentar
Det var svært så mye pirking her da.

De fleste på forumet her har en skrekkelig tendens til dårlig grammatikk i form av orddeling.

 

Noen ganger kan det gå litt fort på tastaturet, og da er det greit om noen skriveleifer sniker seg inn. Men når vi hører om ting som lamme lår, syke pleiere og eksklusive firma pakker, da synes jeg det fort blir irriterende og dumt, og vedkommende mister min respekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...