Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står masse der, ikke sant? ;) Det er det de som ikke har fysikk kaller vekt. :p Det er ikke vanlig å måle faste stoffer etter volum.

 

Nå har jeg oppdatert den første posten sånn at de er linker til alle poster som inneholder bilder, sånn at det skal være lettere å navigere tråden etter hvert som den vokser.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Det står masse der, ikke sant? ;) Det er det de som ikke har fysikk kaller vekt. :p Det er ikke vanlig å måle faste stoffer etter volum.

DUH! :wallbash: Ja jeg innrømmer det... jeg spurte dumt!

 

Er det lov å skylde på at jeg ikke har sovet på noen dager? :p

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Tror du tar feil der, SnowDOG_ Det er ulovlig fordi man skal tilvirke eksplosiv vare, og er det ett land hvor det er strengt, er det i USA. Rakettbyggesett med ferdige motorer får man kjøpt i Norge også, men problemet er jo at vi lager noe som ikke har blitt grundig testet, og derfor kan være/er veldig farlig.

Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å få tak i fjerndetonatorer i dette landet? Hater de ledningene som jeg må dra med meg og rulle ut for å få opp rakettene mine. Har bare sånne færdigmodeller og orginal svartkrutt motorer, men de går så høyt på himmelen at de er knappenålshode før fallskjermen bretter seg ut hehe

(Derfor har jeg klippet fallskjermen så jeg slipper å gå langt inn i skauen for å finne gjenn raketten flere hundre meter avgårde dinglende i toppen av et tre)

 

Eneste ideen til fjerndetonator jeg har er walkie talkie der detonator walkien har tenneren koblet til istedenfor høytaleren, men tror ikke det kommer nok strøm dit til at det skjer noe...

 

Hvilken krutt type kan man bruke for å lage motorer selv? "Patron krutt"? Må da gå ann å blande krutt og alkohol og stappe i en sylinder som er tett i en ende og la det dampe av og tørke og så tette den andre enden med leire eller no som en lunte går inn i. Når lunten brenner inn så blir det jo hull som trykket kommer ut av og gir oppdrift :hmm:

 

Utenlandske butikker som har krydder og mat selger ofte ren salpeter til ca 30 kr for 0,5kg har jeg sett, men for å lage krutt trenger man svovel og kull også. svovel er dyrt som f på apoteket, men kull er det bare å knuse til "mel"

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Hvorfor bruke krutt? En kamerat av meg er litt inne i det å lage eksplosiver, og han mener at krutt er for vanskelig og farlig i forhold til det man får ut av det. Det er nemilg ikke bare å blande svartkruttingrediensene for å få best mulig resultat. Gjør som oss, Richard Nakka og NEAR-prosjektet: Bruk melis og salpeter.

Lenke til kommentar

Det har jeg prøvd, smeltet det til seig masse og fyllte på beholdere, det blir noen massive røykbomber ( :thumbup: ) men jeg har ikke fått noe trykk ut av det, hvike beholdere og åpnings diameter bruker du?

 

Krutt er sensitivt for statisk elektisitet vet jeg og man må blande riktig for å få det bra ja, det går på gram mål ikke spiseskjeer hehe. Første gangen jeg lagde det ble det bare en futt lyd og en syk sky med røyk.

Lenke til kommentar

På www.nakka-rocketry.net er det mange oppskrifter, f.eks. denne Du kan se på bildene i denne tråden og se på motorstørrelsen. Dyseåpningen er omtrent 0.7 cm i diameter.

 

Nå skal vi snart ut og gjøre et nytt forsøk på å skyte opp. Det har blitt gjort noen spennende forbedringer siden sist: Nesa har blitt dekket med epoxy og hult ut sånn at det skal bli bedre plass til fallskjermen, som har vært pakket en smule for trangt.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

SWOSH!

Nå har vi vært ute og skutt opp, og det var stort sett en vellykket opplevelse. Et par ting gikk allikevel galt, og jeg skal prøve å ta dem først:

 

1: Drivstoffet hadde smeltet litt sist vi prøvde, så det var vanskelig å stappe tenneren inn i det hullet som er til dette formålet. Litt herjing med en skrutrekker ordnet det problemet.

 

2: Drivstoffet tar til seg vann over tid, og blir dårligere. Denne støpen var over en uke gammel, og raketten brant først en stund uten å ta av.

 

Så over til noe mer moro: Bildene!

Her er raketten på vei oppover... Moro for HELE familien. ;)

IMG_7127_liten.JPG

 

Dette er rett før den dreide av og mistet en finne. Vi er ikke sikre på hvorfor den gjorde det, men vi tror at skruen som fester den kan ha blitt varmet opp, for der hvor skruen var var det tegn til at det hadde smeltet. Raketten som på langt nær så rett ned som den gjorde forrige gang. Heller ikke denne gangen fungerte fallskjermen.

IMG_7128_liten.jpg

 

Her ser dere hvordan raketten klarte å brenne hull i finerplaten! Ganske spesielt å se på at det blir brent et så fint hull i noe som er av tre!

IMG_7134_liten.jpg

 

Her vises hvordan raketten ser ut uten finnen sin. Et trist syn...

IMG_7137_liten.jpg

 

 

Det var alt for denne gang, men det kommer forhåpentligvis mer senere!

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...