Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

Direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap.

 

Vi måtte søke om tillatelse til å "tilvirke eksplosiv vare" Svaret vi fikk var at det ikke var vanlig å bruke denne typen drivstoff til raketter, men det er feil. For de som vil vite mer, gå inn på www.nakka-rocketry.net/ Det er en kan som KAN dette med å bygge raketter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt KONGE, Petter!

 

Jeg lært ganske mye i denne tråden.

 

Kan du forklare litt nærmere hvilke stoffer som brukes som drivstoff og hvordan de virker? Hva er melis godt for? Salpeter tenker jeg er KaliumNitrat (KNO3), hvis jeg ikke husker feil fra kjemitimene for 4 år siden :D

 

Hvordan blir raketten tent og så videre.

Takk hvis du gidder å lære meg litt :)

Lenke til kommentar
Her er dagens siste bilde. Legg merke til at stålet har oksidert og blitt blått ved dysa. Er det noen som vet ved hvilken temperatur dette skjer? Det gikk over ti minutter før vi kunne holde raketten uten å brenne oss.

mener at dette skjer ved ca 1600 grader...

 

hvor lenge stod den å gikk før den stoppet?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

OBS, OBS!

Jeg har glemt å nevne at åpningen på dysa må være minst 0.7 cm. Vi har ikke testet med noe mindre, og jeg garanterer ikke for at det ikke vil eksplodere om man bruker en mindre åpning enn dette... Eksplosjonsfaren kommer på grunn av trykkoppbygging inne i raketten.

 

 

ddd-king:

Jeg er ikke helt sikker på hva det er godt for, men det hele må smeltes på ganske så lav varme. Det er kun salpeter og melis som inngår i drivstoffet.

 

Drivstoffet bør støpes i en sylinder som har en indre diameter som er 1-2mm mindre enn selve motoren. Da får man nok luft til forbrenningen, og raketten vil utvikle nok kraft til å lette... (Forhåpentligvis)

 

Det hele tennes med "detonatorer" til rakettmotorer som fås kjøpt på Norwegian Modellers og andre steder man selger raketter. De består av en glødetråd som er innsmurt med svartkrutt. Når man setter spenning på det hele (12V) brenner kruttet. Dette er dessverre ikke nok til å tenne ferdigstøpt drivstoff, så vi pakket litt usmeltet blanding i en plastpose og tente på det med detonatoren. Dette er ikke en god måte å tenne på det hele med, og vi vurderer andre metoder.

 

 

Akkla:

Vi vet ikke hvor lenge hovedimpulsen varte, men omtrent ett sekund er kvalifisert gjetning basert på bildene.

 

Veldig røffe overslag viser at fjæra ble trykket omtrent 2.5 cm inn da vi tok de ene bildet . Om dette var på maks kraft vet vi ikke, men målinger viser at det trenges omtrent 170N ~ 17kg for å gjøre det. Det vil si at en rakett på én kg vil få en akselerasjon på omtrent 170 m/s^2 hvis vi ser bort ifra luftmotstanden. Det er SKUMMELT mye. Orker ikke å regne på det nå, men alle med 2FY kan regne ut dette hvis man ser bort fra luftmotstanden. Det er kanskje ikke noen gode tall man får da, men at den kommer høyt, er det ingen tvil om. Hvis noen har en kraftmåler med tilkoblingsmulighet for PC, og som bor i nærheten av Tønsberg, er vi veldig interessert i å vite det.

 

Det kommer mer senere.

Lenke til kommentar
Har du prøvd med finner i glassfiber (altså en blanding av glassfiber og polyester)? Det er utrolig sterkt og stivt, relativt lett og kan helstøpes rundt selve sylinderen.

 

Råvarer til 120,- hos Biltema holder til 3-4 oppskytninger (om dere må lage ny hver gang).

Nei, vi må nok ikke lage nye for hver gang. I så fall er det ikke godt nok, for vi vil helst ha en gjenbruksrakett.

Lenke til kommentar
Kan du forklare litt nærmere hvilke stoffer som brukes som drivstoff og hvordan de virker? Hva er melis godt for? Salpeter tenker jeg er KaliumNitrat (KNO3), hvis jeg ikke husker feil fra kjemitimene for 4 år siden :D

Nå har jeg funnet ut noe mer:

Det er faktisk bare melisen som brenner. Det som skjer er at når energitilførselen (varme) kommer over aktiveringsenergien til KNO3, så reagerer det sånn at det frigjøres oksygen. Jeg er ikke sikker på reaksjonslikningene her, men det ender altså opp med at vi får en mer kullstendig forbrenning på grunn av den økte tilførselen av oksygen.

 

All røyken vi ser er en blading av vanndamp og sot. Jo mørkere røyken er, jo dårligere er blandingsforholdet.

Lenke til kommentar

Bare lurer, når dere sender aluminiumsraketten opp i området deres, har dere en slags fallskjerm eller noe for å sikre at ingen stakkar får seg selv/hunden/huset/noe annet ødelagt av en rakett som suser ned fra 1000 meters høyde? ;)

 

EDIT: October Sky, ja.

Handler om gutter i West Virginia, der har jeg familie :)

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar

Vi har ikke sendt opp den med egenprodusert motor ennå, men vi jobber for å finne ut en metode for å utløse en fallskjerm. Vi har vært på Clas Ohlson og skaffet noen brytere som det ikke skal så mye trykk til for å utløse, og vi tenker oss en kule eller en arm som bytter retning når raketten snur på toppen av banen sin, og som utløser en eller annen form for fallskjerm.

Lenke til kommentar

Kan jo gjøre som ferdigmotorene og legge på en liten ekstraladning øverst i motoren som "dytter" fallskjermen ut. Vet ikke hvor lett dette er å lage da.

 

Jeg vet ikke hvor kjapt krutt i slike rakettmotorer bør brenne, men jeg vet at melis og salpeter brenner ganske sakte. Mulig motoren får bedre effekt hvis dere tilsetter noe som øker "burn raten". Dette ville dog også økt sjansen for at motoren sprenger. Vet ikke om det er noe tess i rakettmotorer, men svartkrutt er både enkelt å få tak i og å lage selv.

 

Veldig bra prosjekt forresten :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg synes det brenner ganske fort, allerede... VI skal prøve å lage en kraftmåler av en digital badevekt, men vi er ikke sikre på hvordan vi gjør det.

 

Ang.fallskjermutløgning har vi en plan nå, men en strikk som holder det hele på plass, og som brennes over av en glødetråd, koblet til et 9V-batteri som aktiveres i det raketten begynner å falle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...