Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

Sånn fungerer altså utløseren til fallskjermen. Det er en bryter som er av i den posisjonen dere ser nå. Det er den samme bryteren som var på forrige bilde. Nå holdes den på plass av et lodd som er festet i plata vi bruker til å skyte ut fra. Håpet er at raketten skal få så mye fart at den blir holdt på plass helt til raketten mister fart. Det er mulig å holde bryteren inne ved å blåse på den. Det er ikke så farlig om den er på i et halvt sekund, for batteriet må være på i lengre tid for å brenne over tråden.

post-182-1102855517_thumb.jpg

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt fungerte ikke oppskytningen, men for at vi ikke skulle føle at vi hadde kommet så langt og gjort så mye styr for ingenting, bestemte vi oss for å nyte solnedgangen litt. Dagens beste bilde var IKKE av raketten, men av omgivelsene våre. :yes: Kos dere med disse bildene mens vi drar ut og prøver å skyte opp en gang til.

post-182-1102855662_thumb.jpg

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi gjorde faktisk en nesten vellykket(!) oppskytning den 12/12, men jeg har ikke hatt tid til å poste bildene ennå. Har et håp om at de skal komme i løpet av dagen. Da kommer også en liten forklaring på hva som gikk galt.

 

Edit:

Forumet støtter ikke lenger bilder over 256 kb, sp jeg må registrere en home.no-account først.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

All right, here it comes! Den første oppskytningen av en Turambar G1-powered rakett! :w00t: Det er morsomt å få noen tilbakemeldinger så vi vet at det er noen som leser denne tråden...

 

Her har raketten akkurat tent. Tenneren brant ganske lenge, og dette er med en gang den tente.

img_6784_liten.jpg

 

Røyk må man ha! Dette er tatt omtrent 1,6 sekunder etter at tenneren startet å brenne. Det er tatt over 1/500 sekund, og vi anslår farten til å være OMTRENT 100 km/h basert på målinger av rakettens finner og dette bildet.

img_6786_liten.jpg

 

Dessverre så er ikke motoren helt tett i toppen, så det siver ut gass. Dette gjør at trykket stiger noe voldsomt. Vi hadde på forhånd testet å dra ut motoren med rå kraft, og det klarte vi ikke. Allikevel ble gasstrykket så stort at motoren ble dyttet ut. Vi hadde vurdert å ha noe ståltråd under motoren for å holde den på plass, men det kunne ført til at hele raketten ville eksplodert. Motoren fortsatte å brenne LENGE etter at den falt ut, så den har potensiale til å gå mye høyere. Den hadde også så stor fart at den fortsatte å gå i minst 1-2 sekunder etter at motoren falt ut.

 

Så begynte den å falle, og det gjorde den FORT! Sånn ser det ut der den slo ned (bildet er dessverre noe uskarpt):

img_6787_liten.jpg

 

Vi måtte lete lenge etter motoren, men til slutt fant vi den. Det som er rundt motoren er tapen vi brukte til å holde den på plass. Vi skal legge inn noen kanaler til å lede gassen ut fra kammeret foran motoren senere.

img_6788_liten.jpg

 

Vi hadde en aluminiumsplate på "oppskytningsrampa," her er hva som skjedde med den:

img_6791_liten.jpg

 

 

 

Det var alt for denne gang, men det kommer forhåpentligvis mye mer senere!

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Nr.4, nei, vi mangler ikke motorkraft. Hadde den ikke falt ut, hadde den sikkert kommet opp i 200, kanskje til og med 300 km/h. DET er moro, det. Bildelen av forumet kan bare gå og legge seg når det er akselerasjon det gjelder...

 

illvit, det er bare å begynne å lage en, det... Så lenge man har tilgang til en jernvarehandel og helst noen som kan sveise, er det bare innsatsen som stopper deg!

 

Jeg glemte å nevne i stad at fallskjermen ikke løste seg ut, men det kunne dere vel uansett se på bildene? :p Raketten sto LANGT nede i bakken på et frossent jorde.

Lenke til kommentar

Okay folkens... jeg har tenkt å lage røykbomber til nyttår :D Oppskriften er den samme som rakettdrivstoff men med 40% sukker og 60% salpeter. På grunn av at jeg ikke er så kresen og vil ha kvantitet foran kvalitet :D kommer jeg til å bruke vanlig sukker og kalksalpeter.

 

Kalksalpeter(fra gjødsel) er et helt annet stoff en salpeter men det skal visstnok kunne brukes i røykbombeblandinger, jeg kommer med tilbakemelding om dette funker bra i morgen.

 

Planen: fylle blandingen i colabokser der toppen er skjært av med tapetkniv :D Jeg regner med å lage en 3-4 slike bokser.

Lenke til kommentar

Det har vi tenkt på allerede :D

 

Siden kalksalpeter er hygroskopisk må du først få ut krystallvannet fra det... det skal vi fikse med å ha det på ca. 100 graders varme til vannet er fordampet. Etter dette har vi en mye bedre og reaktiv kalksalpeter ettersom det ikke lenger er bundet til det dipolare vannet. Sikkert dette som var problemet ditt <BøNilzen>

 

Til å tenne det skal vi bruke enten blinkere eller spinnere som enkelt kan kjøpes på fyrverkeriutsalg. Disse brenner ved høy varme og bør tenne miksen veldig fort. Det beste med dette er jo at de har en ekstremt lettantennelig lunte... (disse skal bare tapest fast på toppen med elektrikertape)

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

på skulen har vi eit slags varmeskap til å tørke ut med

 

i følge læraren er 80-90 grader nok

 

meinar og hugse at du får antenning ved smeltepunktet, for ordinært salpeter er vel dette rundt 160*(??), kalksalpeter er vel kanskje litt anna smeltepunkt. dersom nokon kan bekrefte at dette stemmer trur eg ikkje du bør bruke steikeplata

Lenke til kommentar

Har vært ute og prøvt det nå... funka heller dårlig. Mye flammer og lite røyk... aluminiumsboksen smelta så det brant varmt ja.

 

Ikke noe pes å koke kalksalpeteren tørr... det gikk ganske kjapt. Måtte ha plata på 450 watt.

 

 

Tror jeg hadde litt feil blandingsforhold på en eller annen måte, gidder ikke å poste bilder for det var veldig veldig misslykket... og jeg gidder ikke prøve lenger for det er SÅÅÅ KAAALDDT *hakke tenner*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...