Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok.

Bare så utrolig vanskelig å få tak i sånd i kr.sand

Har være på alle apotekene i hele byen og spurt etter både svovel og salpeter,

men alle bare sender meg videre til andre apoteker.

Finner ikke noen kjemiutsalg heller som selger til privatpersoner..

Apotek-damene lyger av og til om hva de har inne, var faktisk en som innrømte det ovenfor meg en gang. IHVERFALL når du ber om både kalimnitrat og svovel på en gang, da kan du like greit skrive med store bokstaver i pannen at du skal lage krutt og det liker de ikke.

For å ikke snakke om at apoteket er forferdelig overpriset. Det enkleste for oss Nordmenn er å bestille fra enten Svenska Kemi eller VWR.no. Jeg bestilte 4 kg svovel fra VWR sist gang jeg fylte "lagrene", veldig billig i forhold til apoteket og ingen spørsmål når det leveres på døren.

 

EDIT: Svenska Kemi har mye lengre leveringstid og er en del mindre profft enn VWR, men er til gjengjeld litt billigere. Om noen av dere som har tenkt å bestille og lage noen av disse tingene anbefaler jeg at dere leser en del om det FØR dere begynner å blande ting sammen. For eksempel krutt kan ikke lages ved å bare blande kjemikaljene... APC forumet er en veldig god kilde for dem som ønsker å lære om pyroteknikk: APC-Forum

Endret av Vintar
Lenke til kommentar

Så også at det var mye snakk om en bryter som kunne aktivere fallskjermen, hva med en kvikksølvbryter?

Virker på akkurat samme prinsippet som det dere har snakket om her, kan sikkert få kjøpt dem i bilbutikker though kan være at de bare var brukt i eldre biler. Finnes ikke annet enn eldre biler i vår garage hehe. :yes:

Lenke til kommentar

Ser at noen har funnet ut at det går an å bruke kvikksølvbryter. Ja, det er vel det beste forslaget til nå. Men, det må brukes en tidsforsinkelse. Grunn: kontaktene vil

sluttes når motoren er utbrent. Da er jo raketten fortsatt i akserelasjon. Lite trolig at fallskjermen overlever. Nakka har løsningen. Bruker kopi av kretsen eg. Bare eg bruker en bryter. http://www.nakka-rocketry.net/rtimer.html

Endret av 2tom
Lenke til kommentar

En kvikksølvbryter hadde sluttet kretsen når den snudde seg, altså når den hadde nådd maksimal høyde og ikke lengre var i fart men mer eller mindre i ro... Trenger ingen timer på det skulle jeg tro. :hmm: Så lenge ikke raketten snur seg i det motoren slutter å akselerere den altså, men det tviler jeg på den gjør.

 

EDIT: Nakka's løsninger er sikkert best ettersom han hadde mest sannsynelig tenkt på kvikksølvbrytere selv om de hadde funket like bra... Men for folk som ikke kan lage kretser, eller ikke får tak i delene tror jeg kvikksølvbryteren er den letteste og billigste løsningen.

Endret av Vintar
Lenke til kommentar
Går sikkert an, men da tror jeg du må sende det som spesial gods eller noe og det koster. Hvorfor skulle du ønske å sende svovel i posten? De fleste kjemikaljer jeg har bestilt kommer med DHL eller lignende.

Nei, var ikke det at jeg hadde et intenst ønske om å sende svovel i posten,.

jeg bare lurte på hvordan frakten gikk for seg når jeg bestilte det.

Bestilte 2KG svovel fra svenska kemi :D

Lenke til kommentar

Da kommer den på døren med DHL. :yes:

Bare pass på å holde kontakten med Hans Nilsson, tror det var det selgeren het om jeg ikke tar feil, sist gang jeg bestilte fra Svenska Kemi tok det faktisk så mye som et halvt år fordi de hadde et problem med at DHL skulle levere aluminiumen min.

Var sikkert et engangs tilfelle, men jeg skiftet til VWR uansett ettersom der får du vite total kostnadene med en gang, mens med Svenska Kemi kommer det to regninger. En for transport og en for kjemikaljer og toll.

 

Men, seff, går sikkert greit! Vet ikke om jeg skal si gratulerer eller lykke til, men det er ihvertfall gøy med svovel! :D

Lenke til kommentar

Angående kvikksølvbryter.

Pga luftmotstanden vil raketten senke farten fortere en kvikksølvet. Det vil si at kvikksølvet fortsatt vil bevege seg fremover. På samme måte som hvis du legger ei flaske vann i bilen og du slipper gasspedalen, da vil vannet skvulpe frem og tilbake i flaska. Men for all del, det er lov å prøve. Husk bare på å feste fallskermen skikkelig godt. En annen ting som kan prøves er en lufthastighetsbryter i serie med kvikksølvbryteren. (Bryter koster ca. 29kr. på claes olsson). Igjen refereres det til Nakka: http://www.nakka-rocketry.net/as-sys.html

Høgdemålar som styrer fallskjerm. www.missileworks.comLet etter RRC2 Altimeter.

Endret av 2tom
Lenke til kommentar
Har vært ute og prøvt det nå... funka heller dårlig. Mye flammer og lite røyk... aluminiumsboksen smelta så det brant varmt ja.

 

Ikke noe pes å koke kalksalpeteren tørr... det gikk ganske kjapt. Måtte ha plata på 450 watt.

 

 

Tror jeg hadde litt feil blandingsforhold på en eller annen måte, gidder ikke å poste bilder for det var veldig veldig misslykket... og jeg gidder ikke prøve lenger for det er SÅÅÅ KAAALDDT *hakke tenner*

Blandingen din er forresten helt grei, men du hadde sikkert åpen flamme eller lignende? Da antennes røyken og det blir bare en masse flammer...

 

Hvis du vil ha VIRKELIG mye røyk og en "røykbombe"* som brenner uten flamme så må du blande melis og kno3 sammen tørt for så å blande det i smeltet stearin.

 

80 gram melis/kno3 i 30 gram flytende stearin gjør susen. Bland det godt sammen og pakk det gjerne inn i aluminiumsfolie eller lignende og legg det i kjøleskapet (eller bare på bordet) til stearinen tørker og blir hard. Denne blandingen er ganske vanskelig å tenne på så jeg pleier å lage en kjerne inn i stoffet (på tykkelse med et sugerør) og putte krutt i. Du kan seff bare bruke en masse fyrstikker eller skrape av noen av hodene og putte det i hvis du ikke har BP. Jeg bruker stearin fra telys og smelter det i en tom metallboks over en lighter.

 

Prøv først med en 50 grams ladning så du forstår den ekstreme mengden av røyk dette produserer før du antenner hele 110 grams blandingen eller mer.

 

Sorry at jeg tok opp noe som var så langt bak i tråden, men tenkte det var kjekt å vite hvis dere ville prøve det. Jeg tar seff ikke noe ansvar for hva dere gjør eller skjer med dere under produksjonen. Selv om jeg regner denne blandingen for like farlig som lapskaus så kan det være noen som er helt på jordet når det gjelder sikkerhet. For å ikke snakke om at det er ulovelig å lage. :roll:

 

*Liker ikke ordet bombe så bruker det som oftest heller ikke. Folk som ikke vet bedre pleier å få så negative asosiasjoner med det ordet, selv om dette er langt fra eksplosivt.

Forresten så skjer det VELDIG mange ulykker når folk prøver å smelte kno3 og sukker i en panne. Gjør det ute på en portabel stekeplate og vær UTROLIG forsiktig hvis du verdsetter fjeset, håret, fingrene eller noen andre deler av kroppen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...