Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo en kul oppskytning, synd med rakettens styrefinne, men den gikk jo opp og det er jo det morsomste (Synes jeg ihvertfall) Har du noen anelse om hvor høyt den gikk?

 

Prøvde også å lese den guiden, men må innrømme jeg sitter og klør meg litt i skjegget og ikke skjønner alt helt, hadde vært suverent om du lagde en guide når du får tid, dette kan du jo det er helt tydelig og det er morsomt å holde på med. Kan lage motorer når det er dritvær ute og skyte opp når det er fint vær.

Lenke til kommentar

Det går nok an, men er ikke å anbefale, da den vil skru mer jo fortere den flyr. Så er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man skal skru dem for å få den til å gå så skjevt man vil ha den. Hvis den spinner for mye er det ikke godt å si hva som kommer til å skje i forhold til krasj.

Lenke til kommentar

Jo alt som tar luften skjevt vil få den til å skru, men det er om å ikke skyte vekk raketten, hvis man ikke lager en helt enkel kartrull pappsylinder rakett som er 0 verdt.

 

Hadde en vingerakett på tegnebrettet en gang, men avbrøt prosjektet pga at det mest sansynlig ville bli sett på som missil. planen var å skyte opp og fly den ned som glider.

Endret av Launch
Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å få tak i fjerndetonatorer i dette landet? Hater de ledningene som jeg må dra med meg og rulle ut for å få opp rakettene mine. Har bare sånne færdigmodeller og orginal svartkrutt motorer, men de går så høyt på himmelen at de er knappenålshode før fallskjermen bretter seg ut hehe

(Derfor har jeg klippet fallskjermen så jeg slipper å gå langt inn i skauen for å finne gjenn raketten flere hundre meter avgårde dinglende i toppen av et tre)

 

Eneste ideen til fjerndetonator jeg har er walkie talkie der detonator walkien har tenneren koblet til istedenfor høytaleren, men tror ikke det kommer nok strøm dit til at det skjer noe...

 

Hvilken krutt type kan man bruke for å lage motorer selv? "Patron krutt"? Må da gå ann å blande krutt og alkohol og stappe i en sylinder som er tett i en ende og la det dampe av og tørke og så tette den andre enden med leire eller no som en lunte går inn i. Når lunten brenner inn så blir det jo hull som trykket kommer ut av og gir oppdrift  :hmm:

 

Utenlandske butikker som har krydder og mat selger ofte ren salpeter til ca 30 kr for 0,5kg har jeg sett, men for å lage krutt trenger man svovel og kull også. svovel er dyrt som f på apoteket, men kull er det bare å knuse til "mel"

 

 

Om du fester en enkel transformator fæ

ør høyttaler ledningene kommer borti utløseren. (det er en kobber "pinne" med svovel på tuppen, ikke sant?)

 

ellers så kan du bruke en radiostyrt bil , istedenfor å koble motoren til, tar du ledningene boirt til antenneren.

Endret av robgar
Lenke til kommentar

Ok, jeg tenkte ikke så langt, jeg. Jeg ba ham egentlig om å lage den mellom 5 og 10 MB, men det ble det ikke noe av, da han dessverre lagde den bare 3,4MB og litt for kort. Skal se om jeg kan få byttet den ut til uka med noe som er litt lenger og kanskje litt bedre, men husk at det fort blir veldig mye plass hvis kvaliteten skal være god. Dessuten har jeg bare en home.no-site (bortsett fra FTP-serveren som jeg bruker til backup av tekstdokumenter fra skolen jeg har hjemme som kjører på en 128Mb-linje opp, da. ;) ) Så hvis noen har noe ledig serverplass, så kan jeg sikkert prøve å skaffe en noe større versjon av filmen.

Lenke til kommentar

Skrevet av Fredrik.

 

Jeg og Petter har observert at flere spør om hvordan man lager en slik motor, og jeg prøver herved å forklare det. (Det er jeg som har laget hele opplegget, Petter bare tar seg av PR-delen, og får dermed mye cred.)

 

1 Det første man trenger er et rør, helst stål, da aluminium har et mye lavere smeltepunkt og blir svakt under oppvarming. Og dette blir varmt! Jeg anbefaler å ha rundt 2mm tykkelse på røret, for tynt og det kan sprenge, for tykt og det blir for tungt. Forholdet mellom diameter og lengde ligger på ca. 5:1, 6:1. Motoren min, som dere har sett her er 160mm lang, indre diameter er 26mm, og tykkelsen er rundt 2mm.

 

2 Dysen, dette er den viktigste delen på hele raketten, og selvsagt den som er vanskeligst å lage/få tak i. Selv fant jeg en duppeditt på Clas Ohlson. Det er et reservemunnstykke, akkurat til hva vet jeg ikke, men varenummeret er i hvert fall 20.4518. Den bakerste delen (den til høyre) har dyseform, så jeg kuttet av denne med en vinkelsliper. Det er selvsagt vesentlig at denne delen passer inn i røret. Hullet som går igjennom boret jeg også ut til å være 7mm i diameter, dette er viktig! For høyt trykk øker selvsagt sjansen for katastrofalt havari. Hullet bør heller ikke være større, da blir ytelsen mindre. Se på vedelegget, der det er skisse av motor og delen jeg lagde dyse av.

 

Dysen skal sitte bom fast i røret, for den er svært hardt belastet når motoren går. Jeg var så heldig å få noen til å sveise den fast i røret for meg.

 

3 Drivstoffet er salpeter og sukker, i forholdet 65 til 35. Disse blandes godt sammen, smeltes, og helles over i en form som helst skal være litt mindre enn diameteren til røret. Drivstoffet er klart når fargen blir omtrent som peanøttsmør. Vær forsiktig med smeltingen! Selv om drivstoffet ikke antennes lett er det ikke noen vits å ta sjanser. Når blandingen er i støpeformen tar man et verktøy med flat bunn, jeg brukte en bit av et kosteskaft, til å trykke blandingen sammen. Etter det tar man en skrutrekker, helst en skikkelig tykk en, (eller lignende verktøy) og presser en åpning et stykke inn i drivstoffet. Det er her tenneren skal plasseres, og det gjør også at drivstoffet brenner fortere. Det lønner seg å gni inn støpeformen med fett eller annen smøring, for stivnet er drivstoffet seigere enn satan, og kan være svært vanskelig å fjerne. Det lønner seg derfor å fjerne det ferdige drivstoffet fra formen før det er helt stivnet.

 

 

 

4 Drivstoffet legges inn på toppen av motoren. Her bruker jeg en aluminiumsplugg til å tette. Denne er ca. 1mm mindre i diameter enn motoren, og ca. 18mm lang. Rundt denne er en pakning av sykkelslange for å tette. Man bare legger enn bit sykkelslange rundt pluggen, banker den inn, og klipper vekk det overflødige. Gjennom toppen av motoren og inn i pluggen er det boret tre hull, hvor man stikker inn skruer for å holde herligheten sammen. Disse hullene bores selvsagt med så nærme man kommer 120o mellomrom som mulig.

 

5 Til å tenne motoren bruker jeg litt usmeltet drivstoff som er surret inn i en teippølse. Inni teipen ligger også en bit glødetråd, eller kantanaltråd, som man også for kjøpt på Clas Ohlson. Denne dyttes gjennom dysen og inn i drivstoffet, og er koblet til en ledning. Til tenning brukes et 12v blybatteri. Det er viktig å isolere ledningene i tenneren, slik at kretsen ikke kortsluttes av for eksempel dysen. Ha lang ledning, jeg bruker over 25 meter, i hvert fall hvis det ikke er noe å gjemme seg bak.

 

6 Etter at motoren er funnet igjen etter en oppskytning må den vaskes, da det som blir igjen av kaliumnitrat (nitritt?) har en reduserende effekt på metallet i motoren, noe som kan svekke den over tid.

 

Husk at en slik motor kan være FARLIG, dere så sikkert hva den gjorde med aluminiumsplaten og finerplaten den startet på. Den har en skyvekraft på opptil 20kg, det er mer enn 10 ganger skyvekraften til de kraftigste motorene du får i hobbybutikkene!

post-182-1105876811_thumb.jpg

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Jeg har en ide til hvordan dere kan få til en bryter for en elektrisk utløser (er litt skeptisk til utløseren dere har...)

 

Den har 1 forutsetning: At raketten ved klimaks vil vende seg delvis / helt nedover

 

 

Jeg har laget en liten skisse nedenfor for deg... det er en beholder med ledende væske som kortslutter ledningene når den blir snudd på hodet. Altså vil den fungere som en bryter for utløseren din. Jeg har derimot ikke tenkt på hvordan en slik elektrisk utløser vil fungere enda, hehe.

 

Jada, mange vil nok kjenne igjen den utløseren her, det er en slik som blir anbefalt til brevbomber av anarchists cookbook m.fl. :D men som man ser kan man bruke det til nyttigere (og morsommere) formål.

post-182-1105999035_thumb.jpg

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...