Gå til innhold

Det å være russ


Anbefalte innlegg

Jeg har heller ikke et behov for å feste til spyet står ut av kjeften på meg, og karakterene synker til lavmåls. Personlig så synes jeg russeopplegget er rett og slett barnslig.

Det er heller ikke det som er poenget med russetia. Hørt om å drikke moderate mengder slik at du blir "brizen" og får hummøret opp og går? Lovlig det også vet du ;) I tillegg trenger ikke karakterene synke. Du kan jo selv velge deg ut ett fåtall dager på flaska slik at du får litt tid til skole også :innocent:

 

Greit nok at du ikke skal være russ, men hva skal du gjøre når "alle de andre" er på russearrangementer? Tror kanskje du har fått en litt drit oppfatning av russen, men hvis du alikevel skulle velge å bli russ tror jeg du ville bli positivt overrasket :yes::thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Russ er stort sett en gjeng forvokste drittunger. Burde vært forbudt.

Og er ikke det hele poenget? Russetiden er siste sjansen til å være barnslig, og der du kan føle at det meste er lov (i motsetning til i voksenlivet). Etter russetiden er det på tide utdanne seg videre og skilles fra skolekamerater. Hovedpoenget med russetiden er samhold og morro.

 

Mvh Pebbe som ser tilbake på russetiden med glede

Lenke til kommentar

Hvorfor begynne å syte og klage på dette også?

Jeg hadde det utrolig artig som russ. Det var mitt eget valg å bruke masse penger og det var mitt (og bare mitt) valg å gjøre det jeg ellers fant på av sprell. Selvsagt er det lov å ha en mening om dette også, men jeg skjønner ikke folk som er ute etter å "ødlegge moroa" bare fordi de selv ikke liker russen og alt styret rundt.

 

Hvis dere virkelig synes russen er et problem bør dere legge hodene deres i bløt og tenke litt på om det ikke finnes andre, litt viktigere ting å sette pekefingeren på!

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Selv var jeg ikke russ. (men mange av vennene mine var jo) Selve konseptet (feire slutten på en 10 års utdannelse) er ikke helt på jordet, men dagens praktiske gjennomføringen med å innta abnorme mengder alkohol har jeg ikke mye til overs for. Dette med "siste muliget til å være barnslig" har jeg heller ingen forståelse for. På universitet går helgefylla for mange over fra å være en ukentlig til en daglig foreteelse.. :roll:

 

Det må sies at såfremt russen ikke plager utenforstående må de jo får feire som de vil. I hvilken grad de gjør (eller ikke gjør) dette har jeg ikke oversikt over. Det bør uansett håndteres på inviduell basis.

Lenke til kommentar
Nå har jeg faktisk hatt venner som har vært russ da, og det virket ikke som om de moret seg noe særlig heller. Jeg sier ikke at man MÅ drikke seg drita og styre på, men det er bare det at det stort sett er slik russ holder på, og det er nesten forventet at alle skal gjøre det samme.

Ingenting er forventet av noen som helst. Alle har egne meninger og ting som de står for, og derfor er det opp til hver enkelt om de vil drikke eller ikke i russetia. Det går an å ha det gøy uten alkohol også vet du ;)

 

Tenker du er like lei av skole som meg, nesten i allefall, og når 13 år med skole nærmer seg slutten, synes i allefall jeg det er på tide å feire med en aldri så liten fest. :dribble: Bare tanken på at jeg skulle være den eneste eller en av de få i klassen som ikke var russ får meg til å sukke. Bare tanken på at de skal hit og dit på russearrengementer over hele landet, mens jeg ikke kan være delaktig i morroa, nei det gårke :p :!:

 

Men folk er jo forskjellige, og jeg respekterer ditt valg :)

Lenke til kommentar

Jeg er russ nå i år (neste år da...) og har allerede bestemt meg for å boikotte hele greia. Mest pga. at jeg ikke er sikker på om jeg går på skolen i Mai, men også pga. alt unødvendig tull, tøys og "press".

 

På skolen er sånn ca. alle med på "russebusser", snitte hver person kaster inn ligger vel på rundt 20-30k NOK. Det er mye penger og i tillegg kommer drikke, klær osv.

Dessuten ser jeg ikke poenget i 2 ukers konstant fyll.

 

Mange som sier jeg er kjip og teit osv, men jeg orker ikke tenke på det.

Bare styr og mas. "Alle" bestilte russe- klær og kort for nesten en måned siden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Tja. Kan vel alltids ta meg en fest. Men ikke pokker om jeg skal bruke en formue, da blir jeg heller sporveisruss. Det jeg er litt overrasket over er hvor mye enkelte legger i russetiden, her på VK1 har folk allerede begynt å planlegge med russebusser osv. 2 års planlegging for en fest? I Kina ville de fikset OL på halve tiden. :p

Lenke til kommentar
Selv var jeg ikke russ. (men mange av vennene mine var jo) Selve konseptet (feire slutten på en 10 års utdannelse) er ikke helt på jordet, men dagens praktiske gjennomføringen med å innta abnorme mengder alkohol har jeg ikke mye til overs for. Dette med "siste muliget til å være barnslig" har jeg heller ingen forståelse for. På universitet går helgefylla for mange over fra å være en ukentlig til en daglig foreteelse.. :roll:

 

Det må sies at såfremt russen ikke plager utenforstående må de jo får feire som de vil. I hvilken grad de gjør (eller ikke gjør) dette har jeg ikke oversikt over. Det bør uansett håndteres på inviduell basis.

Saken er jo at russetiden legger opp til fyll og det som hører fylla med, plaging, trakkasering og overgrep mot yngre medelever og hærverk. Og dette er skolen frivillig med på å legge til rette for. Jeg gremmes.

Lenke til kommentar
Saken er jo at russetiden legger opp til fyll og det som hører fylla med, plaging, trakkasering og overgrep mot yngre medelever og hærverk. Og dette er skolen frivillig med på å legge til rette for. Jeg gremmes.

Du sier her at russefeiringen er et problem, det faller da under mitt "det har jeg ikke oversikt over". Jeg er enig (!!) i at skolene bør ta avstand fra flattfylla, og / eller promotere andre feiringsmåter. Direkte lovbrudd bør politianmeldes og forfølges.

 

Russ bør også tenke på at fyll ikke er noen unnskyldning for å gjøre dumme ting, hverken juridisk eller moralskt. Spesielt ikke moralskt.

Lenke til kommentar
Ingenting er forventet av noen som helst. Alle har egne meninger og ting som de står for, og derfor er det opp til hver enkelt om de vil drikke eller ikke i russetia. Det går an å ha det gøy uten alkohol også vet du ;)

 

Tenker du er like lei av skole som meg, nesten i allefall, og når 13 år med skole nærmer seg slutten, synes i allefall jeg det er på tide å feire med en aldri så liten fest. :dribble: Bare tanken på at jeg skulle være den eneste eller en av de få i klassen som ikke var russ får meg til å sukke. Bare tanken på at de skal hit og dit på russearrengementer over hele landet, mens jeg ikke kan være delaktig i morroa, nei det gårke :p :!:

 

Men folk er jo forskjellige, og jeg respekterer ditt valg :)

Å være russ uten å drikke, haha. Hva mener du egentlig russetiden handler om? Det er jo lagt opp til å drikke fra dag en. Det starter med russedåp hvor man døpes i øl.

 

Jeg er ikke så lei av skole akkurat nå, siden jeg faktisk ikke går på skole for tiden. Det er over et år siden sist jeg gikk på skole, og når jeg er ferdig med allmenn påbygg, så kommer jeg til å fortsette med studier. Ser ikke helt poenget med å bruke hauger av penger (som jeg egentlig ikke har) på russetiden.

Lenke til kommentar

Vil bare tilføye at jeg hadde en veldig fin russetid. Sosialt og masse moro. Ikke nødvendigsvis flatfylla i tre uker, men litt ble det jo. Tror også det er en del forskjell på russeferinga alt etter hvor man bor. Ikke alle som bruker 20 000++ på russeferinga.

 

Synd at noen skal ta så til de grader av og gå langt over streken. Ødelegger for mange andre som bare vil ha en artig avslutning på skoletiden.

Lenke til kommentar
Russ bør også tenke på at fyll ikke er noen unnskyldning for å gjøre dumme ting, hverken juridisk eller moralskt. Spesielt ikke moralskt.

Det gjelder nå ikke bare russen det da, har selv gjort ufattelig mye bøll i fylla.

uten at jeg har vært russ .

Men selvfølgelig, det er sånn som bare skjer liksom, man driver mye bøll i fylla, og det skal man unne seg.

Lenke til kommentar
Russ bør også tenke på at fyll ikke er noen unnskyldning for å gjøre dumme ting, hverken juridisk eller moralskt. Spesielt ikke moralskt.

Det gjelder nå ikke bare russen det da, har selv gjort ufattelig mye bøll i fylla.

uten at jeg har vært russ .

Men selvfølgelig, det er sånn som bare skjer liksom, man driver mye bøll i fylla, og det skal man unne seg.

Mhm... det beviser jo bare at man ikke trenger en harry felleskjøpe dress til 1000kr for og gjøre det. Eller en buss til 100k...

Lenke til kommentar
Russ bør også tenke på at fyll ikke er noen unnskyldning for å gjøre dumme ting, hverken juridisk eller moralskt. Spesielt ikke moralskt.

Det gjelder nå ikke bare russen det da, har selv gjort ufattelig mye bøll i fylla.

uten at jeg har vært russ .

Men selvfølgelig, det er sånn som bare skjer liksom, man driver mye bøll i fylla, og det skal man unne seg.

Mhm... det beviser jo bare at man ikke trenger en harry felleskjøpe dress til 1000kr for og gjøre det. Eller en buss til 100k...

Ingen som har sagt noe annet heller

Lenke til kommentar

Jadda jadda.. da var vi på punktet hvor vi rakker ned på russen igjen..

 

Til dere som sier dere hater russ og vil denge alle sammen med kveiter og andre suspekte gjenstander: Har dere vært russ?

 

Poenget med russetiden var for veldig mange alkohol, alokohol og enda mer alkohol.

Og for noen av oss (les: meg, for eksempel) fant ut iløpet av russetiden ikke bare dreide seg om alkohol, men også samhold, vennskap, møte nye fjes, reise litt rundt, slappe av.. generelt sett ha en sosial ferie.

 

Jeg var russ i år, og må innrømme at det gikk mye alkohol. Jeg hadde heller ingen karakterer å risikere (dette pga. at linjen jeg gikk på ikke hadde karakterer eller eksamener.. VK2 Serviceelektroniker).

Men gjør dette noe da, dette med alkoholkonsumet? De aller fleste klarer å beherske seg mer eller mindre, og de som ikke klarer det er vel de som typisk sett ikke klarer å beherske seg ellers når de drikker også. Det er disse som ødelegger hele det gode ryktet til russen. Du har sikkert sett dem på byen.. de som alltid begynner å bråke.. de som er mest høylytte.. de som sitter å skryter av at de knuste alle rutene på barneskolen forrige gang de drakk.

 

Jeg var så heldig at jeg fikk være med på en buss. budsjetter vårt var lavt, og vi satset på å kjøre stil uten å kaste penger til høyre og venstre. dette klarte vi også, vi ble årets hovedattraksjon på stedet jeg bor. (moss)

Vi brukte lite penger, men jobbet derimot i 4 ganske intesive måneder for å få bussen pen.

 

Og at folk ikke skjønner hvorfor folk velger å bli russ, det er også en ting jeg har liten respekt for. Man velger å bli russ for å feire at man er ferdig med den offisielle skolegangen. Russefeiringen er en feiring som foretas på det grunnlaget at man er ferdig med 12 års offisiell skolegang. Noen velger å studere videre, men dette gjør de av egen vilje, de første 12 årene er mer eller mindre påkrevd (Les: mer eller mindre fordi videregående er frivillig) og alt etter dette gjøre jo på et helt eget initiativ.

 

Er helt enig med en del av dere på det punktet hvor dere sier at det er dumt at enkelte individer ødelegger andres eiendom og trakasserer andre. Men igjen, dette er ikke verre enn å anmelde dem hvis du/dere synes de går over streken. Selv om man er russ, skal man følge normal skikk og bruk, ihvertfall ifølge mitt skjønn.

 

På punktet om klær har jeg ikke så mye å si.. selv kjøpte jeg inn en snekkerbukse, en genser og en russebag, samt litt smånips. At noen bruker hauger med penger på dette er meg uforståelig, fordi det skal kun brukes i 17 dager, ikke mer.

Og til deg som reagerte på at Russeservice tar inn ordren tidlig; Dette er ren og skjær logikk. Kundegruppen er unge mennesker, som oftest med ikke så veldig mye penger, og disse klærne bestilles inn tidlig så selgeren har god tid til å pakke ned og gjøre klart alt som skal sendes ut (det er tross alt en god del klær vi snakker om her..) og dessuten er det ikke sikkert at alle har råd til å kjøpe inn klærne etter jul, fordi pengene da gjerne går til forberedelser av russebiler og busser, samt alle russefestene som foregår før mai måned.

 

Var russ i år, og siden jeg går allmennfaglig påbygning blir jeg russ en gang til. Gleder meg litt, jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...