Gå til innhold

Identisk problem med to nye pc-er (AMD64)


Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd ferdig, og montert, to stykk pc med følgende spesifikasjoner:

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

Socket 939, 512KB cache, BOXED

 

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939

K8T800PRO, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

 

Gainward GeForce 6800 GT 256MB GS

AGP, "Ultra/2400 Golden Sample", Retail

 

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB

Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

 

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort

Aluminium (Uten Power)

 

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

Vårt varenr.: 123271 / NQ-4001

 

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA

8MB cache 7200RPM

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

8MB cache 10000RPM

 

Cooler Master Musketeer Sort

 

Analogt Kontrollpanel, vifter mm

1.00 103388 HP Blekk Farge no.17 (15 ml)

 

Eizo 19" LCD FlexScan L768K TCO-99 Black

 

I tillegg kommer:

 

Thermalright SLK-948-U CPU-Kjøler Socket

Og

PAPST Vifte 92x92x25mm (23db)

i posten snart, så just nå benyttes vifta som fulgte med cpu`en.

 

 

Så til problemet:

Pc starter, vifter starter, men ingen tegn til at den booter (altså ingen tegn til det berømte pipet).

Ved en feiltagelse glemte jeg å koble til strømmen til skjermkortet, og da sa speakeren til hovedkortet klart og tydelig ifra.

 

Nevnte problem er det samme for to prikk like pc-er, så jeg tenkte jeg måtte høre om noen har:

1)vært borti et lignenede problem

2)ser noen grunn til at dette oppsettet ikke skal funke

eller

3)har noen andre innspill som kan redde dagen til en frustrert stakkar!

 

takker for alle svar!

Endret av Gorthaur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting jeg kom på i farta som sikkert ikke hjelper:

 

- Har du montert P4-pluggen fra strømforsyningen? Det er en liten 4-pins kontakt som skal settes på hovedkortet i tillegg til den ene 20-pins ATX-kontakten.

 

- Har du satt i alle kabler fra kabinett til hovedkort riktig? Disse kablene går blant annet fra på-knappen på kabinettet, og sørger for at maskinen starter når den skal starte.

 

Og prøv å resette CMOS, en liten jumper på hovedkortet. De maskinene jeg har vært borti som ikke starter på riktig måte, har vært f.eks feil minneinstillinger i BIOS. Dette blir jo nullstilt ved å resette CMOS, så prøv det.

Lenke til kommentar

Hmm, kan kanskje være PSU ja. Den NortQ PSUen har vel 15A på 12v, og når man hører om folk med svakere skjermkort, PSUer med 18A på 12v og samme problem, er det ikke umulig det nei...

 

Hvis du orker, kan du jo bestille en kraftigere sak, sjekke om det hjelper, og evt. bruke angrefristen på 2 uker og sende tilbake.

 

En Tagan 480W, OCZ 420W eller MIST 550W burde absolutt være sterke nok til å utelukk PSU. Henholdsvis 28, 30 og 28A på 12v, så det er kraftige saker.

Kombinasjonen av AMD64 CPU, hovedkort og kraftig skjermkort kan trekke ganske mye strøm.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er tilfellet her, men svært ofte når jeg står overfor slike problemer, er det kompatibilitetsproblemer mellom minne og hovedkort. Har du forsøkt annet minne?

 

Med en minimumskonfigurasjon som dette, burde strømforsyningen holde bra, men alt bør prøves.

Endret av Data&fisk
Lenke til kommentar

Hovedkortet skal støtte alt fra 266MHz til 400MHz RAM, så om du har tilgang på en annen maskin med DDR-RAM, så kunne du jo lånt en brikke der for å prøve. ASUS pleier ikke å være så kresen, så jeg tror nok Komplett har rett.

 

Men jeg fant noe annet som var interessant. Vet du hvilken BIOS-utgave hovedkortet ble levert med? I følge ASUS, finnes A64 3500+ i to utgaver. Den første er støttet av alle BIOS-utgaver, mens den andre, kalt rev. D, er støttet fom. BIOS-versjon 1007. Sjekk opp hvilken CPU du har. Kanskje det kan ligge her? Aner ikke om dette kan medføre svart skjerm...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en slik PSU som du har der, men den leverte jeg tilbake da den ikke leverte nok strøm for mitt oppsett. Opplevde spontanreboot og lignende merkeligheter.

 

Oppsettet jeg hadde på den var:

AMD Athlon Xp2500+

ATi Radeon 9700 Pro

512MB RAM (2x 256MB), PC3200

2 stk Maxtor S-ATA disker

4 kabinettvifter

NEC DVD-RW

Gigabyte 7NNXP hovedkort med DPS

 

Måtte altså bytte inn PSU da den ikke greide å dra det lille oppsettet, fikk en standard Chieftec 360W i stedet og problemet var borte... Kunne vært tilfeldig med akkurat _den_ PSU'en da, men det ser muligens ut som det ikke var det.

Lenke til kommentar

Flott med flere svar her!

 

Spinograf: tror det må ha vært noe feil med den du fikk.. Testoppsettet på overklokking.no var nok langt mer krevende enn ditt oppsett, og de hadde iflg testen ikke noen problemer med dette.

Er likevel godt mulig at oppsettet er for krevende...

 

Lodott: dette er sjekket, dobbeltsjekket og trippelsjekket. Skal ikke være noe som sitter dårlig i her, og det at dette gjelder to pc-er gjør det enda mindre sannsynlig.. Takk likevel!

 

Data&Fisk: har ikke hørt om dette, så jeg får sjekke opp i det så fort jeg er ferdig på jobb.. Aner hverken hvilken bios versjon eller cpu det er.

Takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Spinograf: tror det må ha vært noe feil med den du fikk.. Testoppsettet på overklokking.no var nok langt mer krevende enn ditt oppsett, og de hadde iflg testen ikke noen problemer med dette.

Er likevel godt mulig at oppsettet er for krevende...

Den som Overklokking.no testet het 4001SE , mens den du har er en straight 4001. Var akkurat den samme jeg hadde, og har siden den Chieftec'en jeg fikk i retur byttet til 4001SE. Milevis forskjell på 4001 og 4001SE, IMHO

 

Edit: leif dro forbi

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Lodott: dette er sjekket, dobbeltsjekket og trippelsjekket. Skal ikke være noe som sitter dårlig i her, og det at dette gjelder to pc-er gjør det enda mindre sannsynlig.. Takk likevel!

 

Hvis du har hatt en minnebrikke halvveis i og startet, så er skaden gjort, hovedkortet vil antageligvis ikke være til å redde. (Egen erfaring, eller lillebrors erfaring egentlig ;) )

 

men det er nok ikke her feilen ligger, siden begge maskiner har samme feil...

 

 

har du prøvd å starte opp maskinen uten hd tilkoblet også? altså kun cpu, minne og skjermkort, gjerne et eldre skjermkort som du vet funksjonerer?

Lenke til kommentar

Playmofetish: Flott innlegg! Virker som om det har vært en liten misforståelse mellom meg og komplett der ja, og det virker mer og mer som om dette er kjernen til at den ikke starter opp.

 

Nok en gang: Takk!

Kommer tilbake med resultatet av testinga så fort jeg er ferdig på jobb (hvilket ser ut til å bli om en god del timer..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...