Gå til innhold

Identisk problem med to nye pc-er (AMD64)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit å teste i allefall, selv om jeg også begynner å mistenke strømforsyningen din nå... :ermm:

 

Kommer du deg forresten inn i BIOS-innstillingene? Hvis du gjør det, kan du jo dobbeltsjekke innstillingene dine der, og sørg for all del for at 2T er disabled hvis den ikke er det (skal være deaktivert hvis man kun har 2 rambrikker eller færre). Hvis du lurer på noe i forbindelse med BIOS-innstillinger, kan jeg jo sjekke hva jeg har i mine innstillinger. Vi har jo ganske like oppsett tross alt. :)

Lenke til kommentar

Godt sånne som deg finnes på forumet, Juke!

Merker nå at jeg har fryktelig mye å lære :roll:

 

Uansett: kommer ikke inn i bios nei. Som nevnt så booter den ikke.. Alt av vifter starter, men ingen post...

Komplett mistenker nå at hovedkort er ødelagt, men at alt starer opp og at voice message funker bør vel indikere at det ikke er fult så sannsynlig.

Er mulig det er en feil som gjør at den ikke booter, men som du nevner så heller jeg mer mot psu`en selv.

Lenke til kommentar
Nytt nå, noe min heller begrensede hjerne kom på å sjekke i natt, er post beskjeden som dukker opp ved forsøk på booting:

"System halted due to cpu overclocking."

Sånn jeg skjønte dette, så får du vel opp en POST-beskjed i starten, bare at maskinen stopper opp der...? Jeg tenkte kanskje BIOS ville være tilgjengelig siden du fikk opp dette, men er den ikke det kommer man jo ikke så langt sånn sett. I de tilfellene jeg har fått opp denne beskjeden (som følge av ugyldige verdier i BIOS og liknende), kom jeg fortsatt inn i BIOSen slik at jeg fikk endret innstillingene før neste forsøk på å boote.

 

Jeg ble forresten nysgjerrig på det med å skru på PC'en uten RAM-brikker installert, så jeg testet det likegodt på min egen. Det som skjedde var rett og slett at PC'en kom med en morsekode i form av pipelyder (feilmeldingsignal), og null bilde på skjermen. Ikke så spennende med andre ord... :roll:

Lenke til kommentar

Dårlig formulering fra min side:

Det jeg egentlig mente var at jeg får en voice-post message fra hovedkortet.

Med følgende verbale beskjed: " System halted due to cpu overclocking"

Skjermen er likevel fortsatt svart..

 

Er noen her på jobben som mener at den bør klare å boote uansett, siden både skjermkort og cpu ikke krever stort med strøm før oppstart av windows.

 

Noen synspunkt på dette?

Endret av Gorthaur
Lenke til kommentar
Problemet er at det er stor forskjell på strømforsyninger på 400W, du finner noen poster om dette tidligere i denne tråden.

Joda, vet det, men det er vel ikke stor forskjell på et NorthQ 400W og et annet NorthQ 400W. Denne strømforsyningen er jo testet på Overklokking.no (eller var det SE versjonen? :hmm: ) og den holder jo mål; det er jo ikke Q-tec vi snakker om her... ;)

Lenke til kommentar

Tjohei: Spirograf skriver i starten av tråden her at det er veldig stor forskjell på den de testet (SE-versjonen) og den det er snakk om her, pluss at han selv hadde veldig store problemer med en slik strømforsyning på sitt system. Og Spirograf kjørte med en langt tregere prosessor i tillegg, så systemet hans krever trolig mindre strøm enn det det er snakk om her også.

 

Jeg tror nok strømforsyningen er den mest sannsynlige årsaken til problemene i dette tilfellet, med tanke på alt det Gorthaur har testet ut så langt kobinert med det Spirograf skrev...

 

edit: skrivefeil :p

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Noen ting som du kan prøve :

 

*Reset bios fullstendig (koble fra strømkabel, bruk jumper og plukk ut batteri i 2-5min).

*Jumpstart den ene psu og la denne drive skjermkort og harddiskene mens den andre driver cpu og hk.

*Sjekk i manualen om det finnes noen knapp du kan holde inn for å starte cpu på lavest mulig innstillinger (alla delete knappen som kan holdes inne på abit kort når du har overclocked for høyt).

*Fjern Usb kontaktene (dvs koble bare til enheter som ikke bruker usb).

*Ikke ha noe nettverkskontakt i.

 

Tror faktisk ikke at det er psu, men trolig et kompatibilitets problem med minnet du bruker og eventuelt bios revisjonen, hvis ikke noe av det over fungerer så prøv å få lånt deg en annen brikke som garantert fungerer i hk ditt.

Lenke til kommentar
Tror faktisk ikke at det er psu, men trolig et kompatibilitets problem med minnet du bruker...

Vel, i følge DENNE testen av hovedkortet skal dette minnet funke bra..

 

Ville ha forsøkt med annen PSU, er det ikke det så send det inn og få nytt :)

 

Tips : Hvis du finner ut at PSU er problemet og må kjøpe ny så tror jeg den jeg har forhørt meg om i DENNE posten skal være bra.

 

Se forøvrig HER for liste over minne fra cosair som er kompatibelt med ditt HK :)

 

Edit : la til tipset.

Edit2 : la til cosair link

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar

Hvis du hadde hatt et ordentlig hk, ville det fungert. Men ser hket har litt strømproblemer ja, uannsett den psu'en er knall den!

En jeg kjenner har A64+6800Ultra som kjører 100%stabilt med denne psu'en.

 

 

Edit: Har du tatt ut biosbatteriet i 10min, det pleier å funke hos meg.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Tjohei@ Det hk'et var vel ett av de første hovedkortene som kom til socket 939, så er vel ikke så rart at det er litt bug på det.

Derfor ville jeg heller kjøpt nforce kortene, MIN mening.

Så kort med nforce brikkesett vil ikke ha trøbbel med potensielt for lite power? Ville MSI sitt nforce kort klart seg der Asus A8V ikke klarer det?

Lenke til kommentar

Kan jeg få komme med noen forslag?

 

Når det gjelder ledninger fra reset, hdd led og power led så napper du ut disse! KUN power switch settes i og du starter! Det kan jo være at noe er feil med noen av ledningene.

 

Om det fortsatt er samme feil foreslår jeg at du får sjekket CPU. Alt jeg har lest til nå i tråden synes jeg peker mot CPU eller hovedkort.

 

Har ikke erfaring med AMD64, men det kan vel ikke være noe med firmware til hovedkortet som gjør at din CPU ikke er støttet? Har opplevd nylig med Celeron D at maskinen såvidt startet men slo seg av igjen når firmware for hovedkortet ikke støttet CPU. Puttet da inn en eldre Pentium 4 (som hovedkortet fungerte med), oppgraderte firmware og satte tilbake Celeron D. Alt fungerte!

Det var da et par tips...

Lenke til kommentar
Tjohei@ Det hk'et var vel ett av de første hovedkortene som kom til socket 939, så er vel ikke så rart at det er litt bug på det.

Derfor ville jeg heller kjøpt nforce kortene, MIN mening.

Så kort med nforce brikkesett vil ikke ha trøbbel med potensielt for lite power? Ville MSI sitt nforce kort klart seg der Asus A8V ikke klarer det?

Nå var det jo et spesielt problemt med dette hk'et, hvis du leste den første siden.

Ja tror psu'en hadde funket fint med et annet hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...