Gå til innhold

Identisk problem med to nye pc-er (AMD64)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for å være usakelig: dette er straffen for å kjøpe asus hovedkort.

 

for å være saklig: har du tilfeldigvis en kompis med et annet hovedkort som støtter amd64? Det enkelste her vil nok være elimineringmetoden. Begynn med det som er enklest tilgjengelig. Evt. send en mail til webshop om du er desperat :p

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Fulgt topicen for å lære, kan desverre ikke hjelpe deg, men må bare ønske deg lykke til på veien :) Skal google litt å se om jeg finne ut hvilken revisjon du har btw. Nope fant ikke utav det, hadde en link, men den forsvant for meg gitt :'(

Endret av Svegga
Lenke til kommentar

Dette med ny BIOS er svært interessant, merkelig at det ikke skal gå å komme seg såpass langt at man får flashet til ny BIOS når man har en "ustøttet" CPU!

 

Ingen på forumet som bor i nærheten og kan låne Gorthaur en CPU som er støttet slik at han får flashet kortene sine?

 

Nå har ikke jeg peiling på dette med koder og nummer som står på CPU'er, men logisk sett kunne kanskje ADA3500DEO4AW tilsi at det er en D revisjon?

 

Edit: La inn en link, men det var til en tråd med et K8V, ikke A8V...

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar

Kommer du inn på BIOS? Vis så så stiller du FSB litt ned.

Prøv også å skifte slots til rammen din. Skift litt på dem, og ikke bry deg om fargan på slotsene.

 

Hadde nu nesten samme problem at cpu overclocking failed, stilte bare FSB ned, så funket maskinen fint. Men problemet nu var at maskinen var underklokket :s

Lenke til kommentar
Gorthaur,

 

Jag läser en del som har samma problemer och får samma meddelande som dig.

Det enda som hjälper är 1007 bioset tyvärr. Det kan fungera om du bara stoppar i en sticka med ram i slot B1. Bootar den då så kan du flasha till 1007 och sen använda dual channel. Prova det.

Satan så godt at du leste den posten her!

Problemet løste seg ved å sette en av minnebrikkene i B1 som du skriver.. Systemet booter, og installasjon kan starte.

Sliter noe infernalsk med S-ATA opplegget her, siden den konstant prompter meg om

"Please insert the disk labeled Manufacturer-supplied hardware support disk intro drive A:"

Det fulgte ikke med noen diskett, men driverne ligger derimot på cd. På cd-en er det mulig å lage en disk med et medfølgende program.

Denne disketten er tydeligvis ikke bra nok for asus-kortet..

Noen som har erfaringer med dette?

 

Uansett: Stor shoutout til alle som har vært til hjelp, eller prøvd å hjelpe her!!

Sånt varmer en frustrert jævel sitt hjerte!

 

Takk til alle sammen, og takk for evt videre hjelp (nesten litt pinlig å mase enda mer :blush: )

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg peiling på dette med koder og nummer som står på CPU'er, men logisk sett kunne kanskje ADA3500DEO4AW tilsi at det er en D revisjon?

 

I mitt forrige svar linket jeg til en side med noen tekniske dokumenter fra amd. I et av disse står det at den D i modellnummeret står for sockettypen prosessoren er for, D = socket 939...

 

EDIT

 

Hvis du får laget disketten, og setter den inn, starter installasjonen av winxp, trykker F6 med én gang setup starter, slik det står, trykker s (specify an additional device) og får beskjed om at oemsetup-fila er korrupt, så er dette et problem jeg ofte får. Løsningen for meg var såre enkel, ikke sette inn disketten med driverne før setup sier at du skal gjøre det (etter du har trykket s).

 

Forsto jeg problemet riktig nå, eller var det noe annet?

 

 

OT:

 

Denne tråden burde bli holdt fram av moderatorene som den ideelle hjelp-jeg-har-datatrøbbel tråd! Makan til stor oppslutning ser jeg sjelden, og det er etter min mening skyldig trådstarters høflighet og takknemlighet utelukkende! Hyggelig å hjelpe så hyggelige mennesker!

Endret av jhsveli
Lenke til kommentar
OT:

 

Denne tråden burde bli holdt fram av moderatorene som den ideelle hjelp-jeg-har-datatrøbbel tråd! Makan til stor oppslutning ser jeg sjelden, og det er etter min mening skyldig trådstarters høflighet og takknemlighet utelukkende! Hyggelig å hjelpe så hyggelige mennesker!

Syns ikke det er så veldig OT, og jeg er helt enig med deg. Man kommer fryktelig langt som trådstarter (den som vil ha hjelp) om man er høflig!

 

Veldig bra at det ser ut til å løse seg for Gorthaur!

Lenke til kommentar

Jeg slet også med S-ATA (drev med det i to dager før jeg endelig kom frem til en løsning ;-)

 

Løsningen i mitt tilfelle var å laste ned en VIA RAID driver (tror filen heter "VIARAID220d.zip") fra nettet. Denne inneholder funksjonalitet for å lage en diskett, og denne funker hos meg.

 

Hvis du sliter med å få til dette, kan jeg rett og slett maile deg filene fra disketten min, bare gi beskjed i såfall.

Lenke til kommentar

Vi er i mål folkens!!!

 

Retter en utrolig stor takk til:

mackanz, Juke, Spirograf, jhsveli, Playmofetish, WebKnight, geirab og alle dere andre som har bidratt her!

 

Juke: filen du refererer til viste seg å gjøre susen!

 

Dette har utvilsomt vært den mest frustrerende opplevelsen jeg har hatt med ikke bare en, men to pc-er. Likevel har det vært lærerikt, interessant og ikke minst svært oppløftende å oppleve engasjementet til folk her på forumet.

Vi er nå oppe i nesten 100 poster, og det har blitt nevnt både psu, ram, hovedkort og annet som årsak til problemene..

Konkluderer i allefall med at problemer sjelden kommer alene, at selvgjort ikke alltid er velgjort og at Asus sitt hovedkort ikke er helt modent ennå.. Blir spennende å se hvordan ting fungerer etterhvert som ting er oppe og går!

 

Respect!

Lenke til kommentar
:thumbup: Herlig at du er oppe og går da Gorthaur, og å (forsøke) og hjelpe var bare hyggelig!

 

Bare en ting, hvordan fungerer den NorthQ Strømforsyningen med ditt system ? Virker den kraftig nok, kan være greit å vite hvis andre skulle mistenke denne PSU'en å ikke være bra nok.

En kort rapport etter en dags bruk:

 

PSU virker bra!

Ingen tegn til problemer så langt i alle fall. Stabilt både til spilling og ved bruk av 3d Studio Max, Photoshop og Premiere.

 

Var litt krøll med spilling i Unreal Tournament 04, selv med nye drivere til skjermkort, men siden Doom3 funker supert selv med full pupp på alt av innstillinger, så er det sikkert bare en bagatell.

 

Bios er nå flasha til siste version (ikke beta), men av en eller annen merklig grunn så vil den ikke ha minnebrikkene mine i slot A1 og A2. Funker derimot perfekt i B1 og B2.. Dette er foreløpig ikke noe problem, men kan bli surt når jeg en gang invisterer i mer minne (for de av dere som lurer på hvorfor mer minne; max, ps og premiere er ganske så kravstore).

 

Ellers er det verdt å nevne at jeg er storfornøyd med valg av kabinett og skjerm!

Venter i spenning på diNovo tastatur, og litt annet småtteri.

Skuffende at det ikke følger med en dvi-kabel når man svir av 7000 på en skjerm, men sånt får jeg kjøpe ved neste lønning.

 

Videre så er støyen fra skjermkortet ganske sinnsvak. Ved oppstart så blåser folk nesten av veien i gata ovenfor meg, men ting roer seg betraktlig når man kommer inn i windows. Er likevel verdt å merke seg at den neppe faller i smak for de med sarte ører.

 

Raptoren er også litt pr-kåt, men sånt er jeg ikke så nøye med!

 

Litt tidlig å komme med flere inntrykk, men dere hører nok mer fra meg dersom så skjer ;)

Lenke til kommentar

Angående minneslots: Tror du må ha på 2T-funksjonaliteten for å kunne bruke de to siste slot'ene, men vær klar over at dette vil senke ytelsen med opptil 20%! Denne funksjonen bør i allefall være avskrudd hvis du har 2 rambrikker, ellers får du fortsatt nedsatt ytelse i tillegg til høyere temp på CPU'en din (sistnevnte skjedde i allefall hos meg). :ermm:

 

Og angående støy fra skjermkortet: Jeg har jo ikke samme kort som deg, men har et X800XT kort (ATI). Dette bråker også en del originalt, men jeg har byttet ut kjøleløsningen med noen sinnsyke kjøleribber/heatpipes fra Zalman. Det er en del jobb å sette på, og garantien går fløyten, men det er absolutt verdt det siden skjermkortet i praksis blir helt stillegående (har en meget saktegående vifte på det). Denne passer riktignok ikke til kortet ditt, men du finner i allefall info om denne kjøleren her (microplex.no) hvis du er nysgjerrig. Kanskje det finnes noe liknende til kortet ditt også.

 

Ellers finnes det jo andre alternativer som skal passe til ditt skjermkort da, slik som VGA Silencer NV 5, den skal visstnok være ganske så stillegående den også. :thumbup:

Lenke til kommentar

Juke: I så fall blir nok ikke 2t satt på da, nei! Kommer sikkert til å bytte ut hovedkort før jeg får råd til mer ram, så det blir sikkert ikke noe problem.

 

Når det kommer til skjermkort problematikken, så kommer jeg nok til å bytte ut kjøleløsninga ja.

Flott med den linken du sendte på AC kjøleren.. Vurerer sterkt å bytte ut den originale allerede, så denne var svært interessant!

Kjipt med garantien, men bedre det enn faren for hørselsskader :)

 

Mottar snart 92mm viftene fra komplett, så da setter jeg i gang med moteringa av Thermalright SLK-948 kjøleren til CPU`en. Ser ut som en jobb for en med mastergrad i montering, men jeg får bare ta litt nervepiller før jeg starter.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke 100% sikkert du mister garantien, da. Det går jo alltids an å montere på den gamle kjøleren før du sender inn skjermkortet, dersom det skulle gå i stykker i fremtiden. Kommer bare litt an på hvor slesk man er. Ja, ikke at noen av OSS er så sleske, selvsagt! :p

 

Når det gjelder CPU-kjøler, har jeg jo slitt litt med montering der også, med en Cooler Master Hyper 6 heatpipe-kjøler på 1 kg (!). Jeg måtte bryte noe sinnsykt for å få låst den fast på hovedkortet, og er ærlig talt overrasket over hvor mye belastning loddingene på baksiden av hovedkortet mitt tydeligvis tåler. :)

 

Tror forøvrig ikke det hjelper å bytte hovedkort med tanke på 2T-problematikken, da jeg tror det er en del av socket 939-standarden, men det kan jo hende jeg er på bærtur akkurat der. :whistle:

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...