Gå til innhold

Identisk problem med to nye pc-er (AMD64)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til å være litt problemer med noen Asus HK og strøm. Googla litt for deg og fant DENNE tråden på et forum.

 

Det står bl.a. :

Power Supply: Inadequate power can causes the motherboard to not start. Fan may be running, HDD might run, but no POST.

 

SOLUTION: get 480 watts or more. get quality, not quanitity. Enermax, Antec are good PSU.

 

Nå er jo dette et annet HK da, men mulig det er det som er feilen hos deg også. Så hvis du har mulighet så prøv et annet power.

Lenke til kommentar

Prøv å fjerne komponenter som ikke trenger å være med for å få opp BIOS-skjermvinduet.

 

- Ta bort diskettstasjon, CD/DVD-rom, harddisker (både ledninger til hovedkort og strømforsyning). Fungerer det nå hadde du antakelig satt en av flatkablene feil vei.

- La det være igjen kun én minnebrikke, dobbeltsjekk at brikken sitter godt i, for sikkerhets skyld kan du ta den ut og sette den i igjen.

- Sjekk at CPU-vifte og PSU-vifte er koblet i riktig og at de snurrer.

- Sjekk at PSU står innstilt på 230V og ikke 110V

- Sjekk at alle småledninger fra kabinett til hovedkort er koblet riktig. Har du f.eks koblet IDE LED der RESET-ledningen skulle ha stått kan det hende at maskina tror du holder inn RESET.

Lenke til kommentar

Hei !

 

Jeg opplevde akkurat samme problem som deg en gang, og da var det merkelig nok USB-kontaktene som var koblet feil (de som går fra fronten i kabinettet og inn på hovedkortet).

Det er 9 pinner på hovedkortet og jeg plugget i alle 9 fra kabinettet, men den 9. skulle visst ikke være i (en plugg med 2 kabler fra frontpanelet).

Var ikke enkelt å finne den feilen, men ihvertfall så startet PC'en igjen når bare 8 pinner var koblet til (USB-portene i front virket med kun 8 oxo).

 

Kanskje det er samme problem du har. Koble fra alle USB-koblingene og prøv om PC'en starter, så kan du evt. utelukke at det er problemet.

 

Mvh

Kjetil

"HALLO ROY!"

Lenke til kommentar

Jornt: Takker for tips.

Alt du nevner var det første jeg gjorde etter at ting ikke funka som det skulle.

Komplett.no supporten nevnte at det kunne være et parti med defekte hk eller cpu`er som var årsaken, men jeg har vel mer og mer trua på at det er psu som er problemet her..

 

kjbu: Dette er også testet. Senest i natt ble alt tatt ut, utenom de essensielle komponentene. Samme resultat som tidligere :(

Takk uansett!

Endret av Gorthaur
Lenke til kommentar

Bare i tilfelle: Sjekk om du bruker riktig minnesocket når du tester i tilfelle du ikke har gjort det, man skal vel bruke socket nr 1 eller 3 først eller noe sånt av de totalt 4 socketene (dette står nærmere beskrevet i manualen, sjekk der for sikkerhets skyld - jeg husker neppe disse tallene riktig). Test også uten minnebrikker dersom det er slik at det skal gå an å komme inn i BIOS på den måten, det er jo det beste i såfall.

 

PS: Jeg kjører samme hovedkort og CPU som deg med Corsair TWINX1024-3200XLPRO og ATI X800XT med noen vifter, en DVD-brenner, 1stk HDD, 1stk lydkort (Audigy 2 ZS) og et ekstra nettverkskort på en 400W Fortron/Source strømforsyning (med 12cm vifte), og det funker i allefall knirkefritt.

 

Det eneste er at strømforsyningen ikke er så stille som de vil ha det til, i allefall ikke i mitt oppsett, men man kan jo alltids kjøpe den spesialmodellen med justerbar viftehastighet da. I tilfelle du skal ha ny PSU, så vil nok denne modellen funke i allefall.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, hadde jeg faktisk samme problem som deg når jeg koblet samme min PC første gangen også (jeg mener min oppførte seg ganske likt som din), og her er grunnen i mitt tilfelle:

 

Jeg hadde koblet noen av ledningene som skal inn på hovedkortet i forbindelse med RESET, HDD LED, PWR LED osv feil, dvs jeg hadde enten satt en kontakt noen pinner for langt til ene siden, eller så hadde jeg speilvendt den. Uansett fikk jeg ikke startet opp PC'en som følge av dette, men alt fungerte fint så snart jeg koblet denne ledningen riktig.

 

Er jo ikke sikkert du har gjort samme feilen, men dobbelt- og trippelsjekk de ledningene for sikkerhets skyld, og koble gjerne ut alle som ikke er absolutt nødvendig når du tester også.

Lenke til kommentar

Juke: Gode innspill her!

Var nesten helt sikker på at årsaken var psu`en til du fikk meg i tvil igjen! Er enda mer forvirra her nå, men inderlig godt at det kom frem nå, og ikke etter at jeg evt hadde svidd av mer penger på en ny psu. Må testes med andre ord :)

 

Selv om jeg er ganske så sikker på at HDD LED, Reset og PWR og SPEAKER er kobla rett, så er det interessant å høre at dette var problemet ditt! Sjekker helt klart opp i det så fort jeg er hjemme fra jobb (nok en gang seeent i kveld :( )

 

Takker så meget!

Lenke til kommentar

Angående PSU: Det kan være stor forskjell på to PSU'er selv om de begge er oppgitt til 400W. Enkelte produsenter oppgir eksempelvis wattstyrken i peak-effekt fremfor vedvarende effekt, og da blir forskjellene ganske store. :ermm:

 

Broren min har eksempelvis en 300W i sin, og han har en P4 3,2GHz med et X800XT koblet til. Alt fungerer helt greit hos han, selv om de fleste nok vil være enige i at 300W vil være altfor lite for et sånt system. Grunnen til at man setter skyhøye krav til wattstyrken, slik som f.eks. 480W, tror jeg skyldes at de aller fleste billig-modellene da vil klare å levere nok selv om de bare er på 480W peak, selv om mange av de som leverer 300W vedvarende kanskje klarer det like bra.

 

Valg av PSU kan rett og slett være litt kinkig med andre ord, så det tryggeste vil vel være å kjøpe en PSU andre eiere av f.eks. 6800Ultra har gode erfaringer med, slik at du med stor sikkerhet vet at PSU'en leverer det som kreves av ditt system. Grunnen til at jeg sier 6800Ultra er at den modellen trekker mer strøm enn kortet ditt, slik at du har litt å gå på. ;)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Grunnen til at man setter skyhøye krav til wattstyrken, slik som f.eks. 480W, tror jeg skyldes at de aller fleste billig-modellene da vil klare å levere nok selv om de bare er på 480W peak, mens mange av de som leverer 300W vedvarende kanskje klarer det like bra.

Helt riktig det! En Q-Tec f.eks. på 350W har 350W som max peak og klarer kanskje ikke det en gang. Mens en OCZ PowerStream på 520W har godt over 600W som max peak. :dribble:

 

Minst like viktig er det vel at PSU leverer stabile nok spenninger, spesielt hvis maskinen er noe i meste laget av det den klarer.

Lenke til kommentar
Husk at disse HDD LED, PWR, Reset skal ha navnene ut fra hovedkortfestet.

Dårlig forsøk på å visualisere

 

 

 

"navn peker oppover fra HK"

pinner - pinner - pinner - pinner <--- feste noen LEDs her

pinner - pinner - pinner - pinner <----feste noen LEDs her

"navn peker nedover fra HK"

Skjønte det godt jeg :)

 

Men; vil pc fortsatt starte dersom disse står feil vei?

Lenke til kommentar
Minst like viktig er det vel at PSU leverer stabile nok spenninger, spesielt hvis maskinen er noe i meste laget av det den klarer.

Det har du rett i. En annen ting som også er veldig viktig, i allefall for 6800-serien, er hva PSU'en leverer når det gjelder 12V, da det er den som belastes mest med disse kortene (gjelder trolig for X800XT også). Det blir litt mange ting å holde styr på av tekniske data etterhvert, og personlig har jeg ikke SÅ god kontroll over hva de forskjellige tallene vil si, så jeg pleier å kjøpe komponenter andre har testet ut på liknende systemer for sikkerhets skyld. :)

Lenke til kommentar
Men; vil pc fortsatt starte dersom disse står feil vei?

 

ikke alltid. spesielt om power switchen er feil vei eller feilplassert. og jeg mener å huske at du trenger kun power switchen for å få starta maskina, så mitt tips er å prøve med kun den, og i alle vinkler og veier

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

The saga continues, folkens!

 

Resultatet etter nattens prøving:

 

Power SW, RESET og HDD.LED står korrekt, så problemet ligger ikke der.

 

Nytt nå, noe min heller begrensede hjerne kom på å sjekke i natt, er post beskjeden som dukker opp ved forsøk på booting:

"System halted due to cpu overclocking."

Etter litt googla litt, så blir jeg mer og mer overbevist om at psu-en ikke er sterk nok..

Ny test med kun ram, cpu og skjermkort gir samme post message..

 

Noen synspunkt rundt dette?

Endret av Gorthaur
Lenke til kommentar

Du har prøvd reset-funksjonen på hovedkortet, ikke sant? Dvs sette resetjumperen, ta ut batteriet osv, du finner en veiledning til dette i manualen så vidt jeg kan huske.

 

Det kan godt være PSU'en, slik du foreslår, men det samme kan jo skje hvis innstillingen for prosessoren/minnet av en eller annen grunn er satt feil i BIOS.

 

Har du forøvrig prøvd å starte opp uten RAM i det hele tatt? Da slipper du trolig unna eventuelle problemer med feilaktige innstillinger for RAM'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...