Gå til innhold

Alle som vil debattere om rasisme-legalisering!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JA! Jeg er HELT enig med trådstarter om at det burde kunne gå ann å si sin egen mening om utlendinger uten å bli kalt rasist!!

 

Rasisme kan jo være for mange at hvis man sier "svarting" så blir det tatt som rasisme! Det er helt teit! hva med hvis folk sier "hviting" til oss? Det er ikke så farlig? Eller? Så derfor er det ikke rasisme! Heller ikke brunost, gulost eller hvitost!

Det beskriver KUN fargen på huden og det å nevne hudfargen til en person er IKKE rasistisk! Det er fakta! Jeg er hvit! Du er svart osv.

Lenke til kommentar
Forskjellen på svarting og hviting er at svarting har vært og blir fremdeles brukt som ett skjellsord og ett nedsettende ord.

Nettopp! Hvorfor er det så mange som nekter å forstå dette?

Har vel kanskje noe med hvordan man selv definerer ordet. Hva man selv føler at ligger i ordet. Jeg ser selv ingen problemer med å kalle en mørkhudet for svarting. For meg og mange andre betyr ikke ordet svaring mer enn en mørkhudet person. That's it. Men jeg er inneforstått med at enkelte tar ordet ille opp og velger derfor ordene med omhug når det er mørkhudete jeg ikke kjenner rundt meg.

 

Det jeg vil fram til er at i norge er vi delt når det kommer til hva man legger i dette ordet. Enkelte mener det er et rasistisk uttrykk. Andre har begynt å oppfatte ordet som en allmenn, ikke-rasistisk betegnelse for en mørkhudet person.

 

Selv tror jeg dette for min del har seg at jeg, hvis jeg hadde vært mørkhudet, ikke hadde likt å bli kaldt mørkhudet. Mørkhudet i mine øre høres falskt, kunstig og ikke-i-det-hele-tatt-det-ordet-man-egentlig-ville-bruke ut. Men nå liker jeg ikke andres sympati heller, så kanskje det har noe med det å gjøre.

 

Hadde jeg vært mørkhudet ville jeg heller likt å sett menneskene rundt meg ordlegge seg på måten de følte, istedenfor å trippe rundt buskene for min del. Jeg er verken nærtaken nok til å ta det innover meg eller dum nok til å ikke klare å skille mellom rasistiske og ikke-rasistiske bemerkninger.

 

Men det er vel every man for himself når det kommer til dette. :)

Lenke til kommentar
Men vel, verden sånn generelt er kapitalistisk, om ikke rendyrka, og allikevel dør 11 millioner barn i året av "fattigdom".

Verden generelt er ikke kapitalistisk. Vestlige land har noen grad av kapitalisme, i tillegg er det land som Hong Kong, Estland, Singapore, etc. Utover dette er det liten grad av kapitalisme i verden, og det ser man da også på andelen fattige i mange land.

Lenke til kommentar
Verden generelt er ikke kapitalistisk. Vestlige land har noen grad av kapitalisme, i tillegg er det land som Hong Kong, Estland, Singapore, etc. Utover dette er det liten grad av kapitalisme i verden, og det ser man da også på andelen fattige i mange land.

Hvilke eksisterende eller forhenværendes lands form/grad av kapitalisme er det du sikter etter, egentlig?

Lenke til kommentar
Forskjellen på svarting og hviting er at svarting har vært og blir fremdeles brukt som ett skjellsord og ett nedsettende ord.

Nettopp! Hvorfor er det så mange som nekter å forstå dette?

Har vel kanskje noe med hvordan man selv definerer ordet. Hva man selv føler at ligger i ordet. Jeg ser selv ingen problemer med å kalle en mørkhudet for svarting. For meg og mange andre betyr ikke ordet svaring mer enn en mørkhudet person. That's it. Men jeg er inneforstått med at enkelte tar ordet ille opp og velger derfor ordene med omhug når det er mørkhudete jeg ikke kjenner rundt meg.

 

Det jeg vil fram til er at i norge er vi delt når det kommer til hva man legger i dette ordet. Enkelte mener det er et rasistisk uttrykk. Andre har begynt å oppfatte ordet som en allmenn, ikke-rasistisk betegnelse for en mørkhudet person.

 

Selv tror jeg dette for min del har seg at jeg, hvis jeg hadde vært mørkhudet, ikke hadde likt å bli kaldt mørkhudet. Mørkhudet i mine øre høres falskt, kunstig og ikke-i-det-hele-tatt-det-ordet-man-egentlig-ville-bruke ut. Men nå liker jeg ikke andres sympati heller, så kanskje det har noe med det å gjøre.

 

Hadde jeg vært mørkhudet ville jeg heller likt å sett menneskene rundt meg ordlegge seg på måten de følte, istedenfor å trippe rundt buskene for min del. Jeg er verken nærtaken nok til å ta det innover meg eller dum nok til å ikke klare å skille mellom rasistiske og ikke-rasistiske bemerkninger.

 

Men det er vel every man for himself når det kommer til dette. :)

Jeg er veldig enig med kaq her. Om jeg hadde vært svart, hadde jeg følt meg litt utstøtt om folk måtte drive å tenke på hva de kunne kalle meg.

 

Hva kan man egentlig kalle negere? Ingenting.

 

(Jeg har en gammel dansk sangbok, der det er en sang som heter " I Niggerland Bananer gror" Den handler om hvor dårlig de har det, og at de blir spist av krokodiller, om jeg ikke husker feil.)

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært mørkhudet ville jeg heller likt å sett menneskene rundt meg ordlegge seg på måten de følte, istedenfor å trippe rundt buskene for min del. Jeg er verken nærtaken nok til å ta det innover meg eller dum nok til å ikke klare å skille mellom rasistiske og ikke-rasistiske bemerkninger.

Får hive meg på diskusjonen da... :yes:

 

Først og fremt finnes det en del individer i dette landet som faktisk synes at "svartinger" er undermennesker m.m.

 

Spørsmålet blir da således hvordan våre nye landsmann skal kunne forrholde seg til dette om de ikke kjenner vedkommende?

 

Jeg kan godt forstå at en mørkhudet blir seriøst fornærmet om noen slenger kommentarer som til eksempel:

"se svartingen" eller "jævla svarting"

 

Ordet brukt alene i annen form, som eks. "han er svart" blir nok såvidt jeg vet ikke tolket negativt, da dette ikke er i en negativ form.

 

Moralen blir således:

 

Du fortjener bank om du sier "svarting", og sier du "svart" er du snill gutt :thumbup:

 

Å si at alle arabere, negere M.M. er kriminelle blir bare idiotisk, og bør ikke nødvendighvis være kriminelt.

 

Min mening:

Å kriminalisere utsagn for å beskytte en gruppe mennesker, er nedlatende for denne gruppen.

Ved å respektere, og fremheve forskjellene mellom alle folkeslag, så verdsetter man det unike i alle mennesker, og rasistiske utsagn blir meningsløst fjas fra idioter.

Lenke til kommentar

Svarting, negerog lignende ord ER nedsettende. Årsaken til at de er det er betydningen ordenehistorisk sett har hatt. Neger har i mange år vært ett skjellsord, og blant enkelte er det det fremdeles, i tillegg ligner ordet på nigger som er ett nedsettende ord.Svarting blirogså brukt som ett skjellsord. ordene er i tillegg til deres historiskeog samfunnsmessige betydning, genereliserende. Ordene setter mennesker i bås.

Lenke til kommentar
Er neger et nedlatende ord? Det virker som mange synes det. Snart kan man ikke snakke om "Dem-man-ikke-har-noe-navn-på-fordi-alle-navn-er-nedlatende."

jeg synes ikke det burde være nedlatende å kalle noen for "neger"..

 

Tenk om det ble nedlatende å kalle noen for Nordmann?

 

om 200 år er det sikkert mye kulere å være Europeer, og skikkelig nedlatende å bli kalt nordmann..

 

Ordet neger er i vårt språk ikke et negatuivt ladet ord, men en beskrivelse av et folkeslag...

 

At noen klekket ut at dette plutselig skulle være nedlatende, burde ikke være argument godt nok for å skrive om ordbøkene synes nå jeg...

 

:tease:

Lenke til kommentar

Det er så enkelt, så enkelt for dere å si "dersom jeg hadde vært svart så hadde jeg ikke.. bla bla bla". Dere ER ikke svart. Dere VET ikke hvordan det er for en med en annen hudfarge enn hvit har det. Dere har aldri vokst opp under de forholdene personer med mørkere hudfarge har gjort.

 

Jeg er visst en guling, jeg da. Personlig synes ikke jeg at jeg er så veldig gul - men andre mener visst noe annet. Kaller noen meg en guling, så tar jeg det negativt opp. Jeg ser ærligtalt ikke noe beskrivende med det ordet. Kall meg en asiater eller what ever, og jeg blir ikke fornærmet. Nå skal sant sies at jeg har blitt litt mer hardbarket opp igjenom årene, så stort sett så bryr jeg meg ikke om hva ukjente folk sier, men det er ikke til å se bort i fra at guling ER et negativt ladet ord. Det samme er svarting. Hvis dere mener det er å "gå rundt og være forsiktig med hva man sier hele tiden" så er det dere som har problemet. Har du problemer med å la være å kalle folk for hore, tøs, idiot, mindreverdig menneske osv også? Har du så lite selvkontroll over din egen munn? Herrejesus.. En mørkhudet er en mørkhudet. Ikke en nigger eller en svarting.

Lenke til kommentar
Er neger et nedlatende ord? Det virker som mange synes det. Snart kan man ikke snakke om "Dem-man-ikke-har-noe-navn-på-fordi-alle-navn-er-nedlatende."

jeg synes ikke det burde være nedlatende å kalle noen for "neger"..

 

Tenk om det ble nedlatende å kalle noen for Nordmann?

Hva du synes eller ikke synes skal være nedsettende ord forandrer ikke på det faktum at folk blir støtt av ordet.

 

Neger er ett ord som stammer fra det engelske nigger, som har blitt og blir brukt som ett skjellsord og som ble brukt for å beskrive mørkhudete som mindreverdige. Forsåvidt så blir også neger brukt som ett skjellsord i dag.

 

Og forskjellen på neger og nordmann er at nordmann beskriver nasjonalitet, neger skal vistnok beskrive rase.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Neger er ett ord som stammer fra det engelske nigger, som har blitt og blir brukt som ett skjellsord og som ble brukt for å beskrive mørkhudete som mindreverdige. Forsåvidt så blir også neger brukt som ett skjellsord i dag.

Trodde 'negro' var latinsk for 'svart,' eller noe lignende? Husker jeg leste et leserinnlegg i Aftenposten fra en afrikansk mann som var leder i et afrikansk samfunn/forbund, der han forsvarte bruken av ordet 'neger.' Morsomt å se hva "en av dem" (...) mente.

Lenke til kommentar
Hvilke eksisterende eller forhenværendes lands form/grad av kapitalisme er det du sikter etter, egentlig?

Ingen land har hatt et gjennomført liberalistisk system. Til det er menneskeheten for gjennomsyret av irrasjonelle ideer som altruisme. Storbritannia, De forente stater og Hong Kong var nære i hvert sitt århundre, men ingen av dem var perfekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...