Gå til innhold

Alle som vil debattere om rasisme-legalisering!


Anbefalte innlegg

Neger er ett ord som stammer fra det engelske nigger, som har blitt og blir brukt som ett skjellsord og som ble brukt for å beskrive mørkhudete som mindreverdige. Forsåvidt så blir også neger brukt som ett skjellsord i dag.

Trodde 'negro' var latinsk for 'svart,' eller noe lignende? Husker jeg leste et leserinnlegg i Aftenposten fra en afrikansk mann som var leder i et afrikansk samfunn/forbund, der han forsvarte bruken av ordet 'neger.' Morsomt å se hva "en av dem" (...) mente.

nigger stammer vel fra negro vil jeg tro også har nigger blitt til neger.

 

Forsåvidt så er det bra og vanlig å ufarliggjøre ord ved å selv bruke de. Det gjør også de homofile. Men så lenge mange mennesker blir støtt og tolker begrepet annerledes enn hva kanskje du og jeg gjør, så er det feil å bruke ordet i fagligtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke eksisterende eller forhenværendes lands form/grad av kapitalisme er det du sikter etter, egentlig?

Ingen land har hatt et gjennomført liberalistisk system. Til det er menneskeheten for gjennomsyret av irrasjonelle ideer som altruisme. Storbritannia, De forente stater og Hong Kong var nære i hvert sitt århundre, men ingen av dem var perfekte.

Men det burde vel prøves ut før man kan gi en skikkelig vurdering av det, for som sagt var jo ikke USA på den tiden veldig fritt på andre måter enn økonmoisk.

Lenke til kommentar
Men jeg er inneforstått med at enkelte tar ordet ille opp og velger derfor ordene med omhug når det er mørkhudete jeg ikke kjenner rundt meg.

Så lenge du ikke kjenner personen vil jeg tro at de aller fleste ville tatt seg nær av det.

 

Det jeg vil fram til er at i norge er vi delt når det kommer til hva man legger i dette ordet. Enkelte mener det er et rasistisk uttrykk. Andre har begynt å oppfatte ordet som en allmenn, ikke-rasistisk betegnelse for en mørkhudet person.

Hva vi hvitinger legger i ordet har ingen betydning så lenge mesteparten tar seg nær av det.

 

Selv tror jeg dette for min del har seg at jeg, hvis jeg hadde vært mørkhudet, ikke hadde likt å bli kaldt mørkhudet.

:wallbash: Tror darkness| gir et passende svar på den der. Jeg gremmes...

 

Hadde jeg vært mørkhudet ville jeg heller likt å sett menneskene rundt meg ordlegge seg på måten de følte, istedenfor å trippe rundt buskene for min del.

Man trenger ikke trippe, man bare unngår å kalle personen visse ting. Som f.eks. "feiten" til et overvektig mann og "styggen" til en stygg person.

 

Jeg er veldig enig med kaq her. Om jeg hadde vært svart, hadde jeg følt meg litt utstøtt om folk måtte drive å tenke på hva de kunne kalle meg.

Se ovenfor... det må være forferdelig for deg å snakke med fargede og overvektige. Tenke tenke.

 

Er neger et nedlatende ord? Det virker som mange synes det. Snart kan man ikke snakke om "Dem-man-ikke-har-noe-navn-på-fordi-alle-navn-er-nedlatende."

Neger er nok nedlatende for noen. Hvorfor vet jeg ikke helt, men det rimer på nigger, muligens det. Kall dem gjerne mennesker, personer, han med hatten, hun med den rosa vesken. Når kaller du dine hvite venner for "hviting", "ikke-neger" eller annet som betegner rasen på personen?

 

jeg synes ikke det burde være nedlatende å kalle noen for "neger"..
Jeg synes ikke det er nedlatende å bruke neger. Nigger derimot...

Tar folk seg nær av det? Ja, så hvorfor diskutere det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Det er så enkelt, så enkelt for dere å si "dersom jeg hadde vært svart så hadde jeg ikke.. bla bla bla". Dere ER ikke svart. Dere VET ikke hvordan det er for en med en annen hudfarge enn hvit har det. Dere har aldri vokst opp under de forholdene personer med mørkere hudfarge har gjort.

 

Jeg er visst en guling, jeg da. Personlig synes ikke jeg at jeg er så veldig gul - men andre mener visst noe annet. Kaller noen meg en guling, så tar jeg det negativt opp. Jeg ser ærligtalt ikke noe beskrivende med det ordet. Kall meg en asiater eller what ever, og jeg blir ikke fornærmet. Nå skal sant sies at jeg har blitt litt mer hardbarket opp igjenom årene, så stort sett så bryr jeg meg ikke om hva ukjente folk sier, men det er ikke til å se bort i fra at guling ER et negativt ladet ord. Det samme er svarting. Hvis dere mener det er å "gå rundt og være forsiktig med hva man sier hele tiden" så er det dere som har problemet. Har du problemer med å la være å kalle folk for hore, tøs, idiot, mindreverdig menneske osv også? Har du så lite selvkontroll over din egen munn? Herrejesus.. En mørkhudet er en mørkhudet. Ikke en nigger eller en svarting.

Guling, svarting og nigger er negative ord. Helt enig.

Men ikke neger. Det blir det samme som asiat. Neger og asiat er ord som beskriver rase og folkeslag.

Lenke til kommentar
Det blir det samme som asiat. Neger og asiat er ord som beskriver rase og folkeslag.

Dette er feil. Afrikaner er samme ord som asiat. Neger oppfattes diskriminerende.

Hvis jeg kaller en kompis for en p*kk, så er det "humor",

hvis jeg kaller en veninne for ei f*tte, så er jeg et rass.

Allikevel er begge ordene betegnelsen på de respektive kjønns kjønnsorgan.

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
Er neger et nedlatende ord? Det virker som mange synes det. Snart kan man ikke snakke om "Dem-man-ikke-har-noe-navn-på-fordi-alle-navn-er-nedlatende."

jeg synes ikke det burde være nedlatende å kalle noen for "neger"..

 

Tenk om det ble nedlatende å kalle noen for Nordmann?

Hva du synes eller ikke synes skal være nedsettende ord forandrer ikke på det faktum at folk blir støtt av ordet.

 

Neger er ett ord som stammer fra det engelske nigger, som har blitt og blir brukt som ett skjellsord og som ble brukt for å beskrive mørkhudete som mindreverdige. Forsåvidt så blir også neger brukt som ett skjellsord i dag.

 

Og forskjellen på neger og nordmann er at nordmann beskriver nasjonalitet, neger skal vistnok beskrive rase.

Synes egentlig debatten her er veldig lite konsis. Blir diskutert samtidig hva man kan si til en person og hvordan man skal beskrive en person. Håper det ikke er noen her som ville si: "Kom hit, du som er neger". Hvis man derimot skal beskrive hvordan en person ser ut, så mener jeg at man kan bruke neger. Det er ikke noe verre enn f.eks å si araber, caucasian eller latiner.

Lenke til kommentar
Det er så enkelt, så enkelt for dere å si "dersom jeg hadde vært svart så hadde jeg ikke..  bla bla bla". Dere ER ikke svart. Dere VET ikke hvordan det er for en med en annen hudfarge enn hvit har det. Dere har aldri vokst opp under de forholdene personer med mørkere hudfarge har gjort.

Men du vet, ikke sant? Bare fordi du er en asiat? Bare fordi du er av en annen etnisitet selv så ligger du et steg foran Kari og Ola Nordmann? Tro ikke et sekund at Kari og Ola Nordmanns empati er noe mindre enn din, bare fordi du har møtt noen skjeve bemerkninger på egen hånd.

 

På samme måte som at man ikke trenger å ha vært flyktning for å forstå hvordan en flyktning har det, så trenger men ikke å ha blitt voldtatt heller for å kunne forestille seg hvordan et voldtektsoffer har det. Og man trenger over hode ikke være rockestjerne for å tenke seg hvilket rush det må være å ha en konsert foran 50 000 tilskuere.

 

Nøkkelordet du leter etter er "empati". Den lille skuta i følelseslivet vårt som lar oss seile over til naboen for å forstå hvordan han har det. Den lille skuta som lar oss leve oss inn i hvordan andre mennesker har det. Herre. Uten den skuta hadde ikke Redd Barna hatt noen inntekter å skryte av. Og Røde Kors ville ikke ha hatt noen frivillighetsarbeidere til å jobbe med hjelpekorset, besøksvenntjenesten eller flyktningeguiden. Uten empati hadde verden vært langt kaldere enn hva noen av oss kunne ha forestilt oss.

 

Ikke bare undergraver du min og andres evne til empati (for jo da, gutta på hw.forumet har følelser de også), men du putter også ord i munnen på andre i samme situasjon som deg selv. Mange av de du deler båt med ser helst at menneskene rundt seg ikke ordlegger seg annerledes bare fordi de er tilstede. Folk flest liker ikke den type oppmerksomhet.

 

Jeg vet selv har jeg ikke ville likt at menneskene rundt meg hadde følt at det måtte ordlegge seg annerledes bare for mitt vedkommende. Jeg vil ikke ha andre menneskers sympati. Og jeg er ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Men du vet, ikke sant? Bare fordi du er en asiat? Bare fordi du er av en annen etnisitet selv så ligger du et steg foran Kari og Ola Nordmann? Tro ikke et sekund at Kari og Ola Nordmanns empati er noe mindre enn din, bare fordi du har møtt noen skjeve bemerkninger på egen hånd.

 

På samme måte som at man ikke trenger å ha vært flyktning for å forstå hvordan en flyktning har det, så trenger men ikke å ha blitt voldtatt heller for å kunne forestille seg hvordan et voldtektsoffer har det. Og man trenger over hode ikke være rockestjerne for å tenke seg hvilket rush det må være å ha en konsert foran 50 000 tilskuere.

 

Nøkkelordet du leter etter er "empati". Den lille skuta i følelseslivet vårt som lar oss seile over til naboen for å forstå hvordan han har det. Den lille skuta som lar oss leve oss inn i hvordan andre mennesker har det. Herre. Uten den skuta hadde ikke Redd Barna hatt noen inntekter å skryte av. Og Røde Kors ville ikke ha hatt noen frivillighetsarbeidere til å jobbe med hjelpekorset, besøksvenntjenesten eller flyktningeguiden. Uten empati hadde verden vært langt kaldere enn hva noen av oss kunne ha forestilt oss.

 

Ikke bare undergraver du min og andres evne til empati (for jo da, gutta på hw.forumet har følelser de også), men du putter også ord i munnen på andre i samme situasjon som deg selv. Mange av de du deler båt med ser helst at menneskene rundt seg ikke ordlegger seg annerledes bare fordi de er tilstede. Folk flest liker ikke den type oppmerksomhet.

 

Jeg vet selv har jeg ikke ville likt at menneskene rundt meg hadde følt at det måtte ordlegge seg annerledes bare for mitt vedkommende. Jeg vil ikke ha andre menneskers sympati. Og jeg er ikke den eneste.

Dette handler ikke om å ligge et steg foran andre. Det handler om å ha kjent på kroppen hvordan det er. Tror du virkelig at du kan sette deg inn i situasjonen til et incest eller voldtektsoffer. Du kan bare forestille deg hvordan det er, og du vil aldri kunne kjenne smerten de har følt. Hvis du går rundt og innbiller deg noe annet, så tror jeg du har litt for høye tanker om din egen evne til å sette seg inn i andres sted.

 

Jeg sier ikke at du skal ordlegge deg annerledes fordi om en person er tilstede, jeg sier at jeg synes du kan la være å bruke ordene i hele tatt. Hvis du baksnakker meg blant kompisene dine og kaller meg for guling, hore og andre nedlatende ting, så hadde jeg faktisk satt pris på at du sa det rett i ansiktet mitt - men tro ikke at jeg ikke ville tatt det ille opp likevel.

 

Det er du som har problemet når du ikke greier å bare utelate ord fra ditt vokabular. Jeg kan si at for meg betyr ordet "vakker" noe utrolig stygt og nedlatende, og ordet "horekjerring" noe positivt - men jeg kan ikke gå rundt og tro at alle andre skal ta etter meg og mene det samme. Ord har for de fleste en felles betydning, og er enten negativt eller positiv ladet. Om alle skulle gå rundt med sin egen forklaring og mening bak hvert ord kunne vi liksågodt slutte å prøve å kommunisere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...