Gå til innhold

Eg har brent opp min fjerde P4 cpu :(


siDDis

Anbefalte innlegg

Då skjedde det igjen, dønn stabil maskin som ikkje har vore særleg overklokka og kjørt på maks 1.575v. Starta med at eg skrudde på maskina som normalt for å sjekke mail osv, så gjekk eg opp og spiste frukost og gjekk ned etterpå og merka at den hadde frøse.

 

Reboota og nå nekter den å laste windows uansett og at eg får feilmeldinger i bios om overklokkings feil enda eg har kjørt på standard eller klokka den ned 50%

Veldig rimeleg lik oppførsel som dei andre gangane cpu har streika.

 

Nå er eg rimeleg lei, dei 2 siste åra har eg kjørt P4 system og det har vore dyrt med tanke på kor lite dei egentleg tåler.

Det andre problemet er at Nvidia har ikkje klartgjort nforce4 til amd64. Då sitter eg med eit kjedeleg valg. Liker og veldig godt Hyper Threading sida eg får så ekstremt god bruk for det.

Lurer faktisk og heller gå for dual xp, men eg veit ikkje.

Sitter ikkje så på veldig mykje penger heller sida eg er student.

 

Nokon gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvorfor du er så uheldig?

 

Jeg gjorde en grov feil forrige dagen - kjørte ei p4-maskin uten kjøler ca. 5min. på nett ( dreiv og mekka og det var kun goop på cpu'n ). Det kom plutselig feilmeldinger og lukta brent...

 

Var dønn sikker på at dette gikk ad undas, men neida, maskina er like blid :) Tempen må ha vært vanvittig høy, så jeg har altså annen erfaring enn at p4 tåler lite.

Lenke til kommentar
har allerede hatt 3 forskjellige HK

Siden du er student, så veksler det kanskje hvor du er tilkoblet?

 

...tenker på om du er utsatt for statisk el/ dårlig jording evt. strømtopper/ ustabilt strømnett.

ja du kan vera innpå noko der, men eg har nettopp flytta inn så det er ikkje derfor dei 3 andre cpuane har gått i dass.

 

Allikavell så har eg merka tildenser etter eg flytta inn at maskina lag sånn kjapp skru av og på lyd også ffryser den, har bare skjedd 2 ganger før though.

Lenke til kommentar

trur eg fant feilen nå, prøvde å legge inn winxp cden og den seier at harddisken er tom og må formateras.....

 

dette liker eg ikkje :(

 

nokon som veit om kor eg kan lage ein bootdisc som leser ntfs i dos? Og eventuelt fått brent data til dvd/cd frå dos?

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Årsaken til dette ligge ikke i dine P4 cpuèr , disse er vel de som tåler mest av alle cpuer som er på markede . Har selv hatt et utall av dem og gudene skal vite at noen av dem har fått "juling" men har enda tilgode å ødelegge noen, har derimot opplevd at cpu er blitt ødelagt av hk , dette var et asuskort som var årsaken til .

Lenke til kommentar

Hmm.. må bare si at det virker veldig som et PSU-problem. Meld tilbake når du har testet med den nye PSU'en.

 

PS. En måte å fremprovosere reebot pga PSU, er ved å overklokke til den er såvidt stabil. (Evt. senke CPU-spenninga til den er såvidt stabil, hvis du ikke liker å overklokke). Dette gjør PC'n mer var for spenningsvariasjoner. Hvis PSU'en plutselig gir ut litt for lite spenning så vil systemet reebote.

Lenke til kommentar
Årsaken til dette ligge ikke i dine P4 cpuèr , disse er vel de som tåler mest av alle cpuer som er på markede . Har selv hatt et utall av dem og gudene skal vite at noen av dem har fått "juling" men har enda tilgode å ødelegge noen...

Enig der. P4 har vel en funksjon som gjør at den klokker seg ned når man passerer 75 grader (?), så å drepe den med varme er så godt som umulig. Spenning derimot liker den dårlig. Over 1.7 volt over lang tid er usunt, og kan visstnok føre til den berømte "northwood sudden death". Selv passer jeg godt på å holde meg under 1.65 volt til "hverdagsbruk".

 

Når det gjelder trådstarters problem; det går ikke an å ha så mye uflaks at man knekker 4 cpu`er etter hverandre. Får meg til å tenke på et problem jeg var borti for et par år siden, da var det snakk om et P4PE og en [email protected]@1.55, her døde først en cpu, så en til og deretter hovedkortet. Så røk et hovedkort til....etter mye testing og jonglering med komponenter ble psu byttet da den virket litt lite stiv under load, men ikke veldig mye. En stund senere røk nytt hovedkort + skjermkortet, mens cpu overlevde. Med nye komponenter inkludert nytt skjermkort ble faktisk systemet stående uten problemer. Dermed kan man konkludere med at problemet enten var av sammensatt karakter, eller at det ganske enkelt var skjermkortet som skapte hele karusellen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...