Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gleder meg til å se fortsettelsen!

 

Men som alle andre så har jeg så klart noe jeg vil pirke på. Logitech høyttalere? Fysjom. Mere rånerbassbompianlegg skal man lete lenge etter... ;) Klipsch er absolutt å anbefale for dem som liker å bruke PCen til å spille musikk, ikke bare se på actionfilm og høre NRK MP3 på webradio.

 

-KJ

Hakke hørt lyden på Logitech høtalerene som er valgt her, men jeg har hørt på Klipch 5.1 og da ble jeg imponert spesielt med tanke på musikk, nettradio og film.

 

Men Klipch er veldig dyrt og da.

Lenke til kommentar
Mange vil mene kanskje mene at vi burde valgt en SCSI-løsning. Dette ble egentlig ikke noe vi vurderte, da SCSI-disker har en tendens til å bråke mye mer enn IDE/SATA-disker.

Nå er det faktisk slik at SCSI-disker har blitt mye mer stillegående de siste årene. Og f.eks. Seagate Cheetah 15K.3 bråker ekstremt lite til SCSI-disk å være, samtidig som at den er en av de desidert raskeste SCSI-diskene på markedet, og følgelig en av de raskeste diskene i verden, kanskje den raskeste. Jeg har denne disken selv, og den er ekstremt god. Lyden fra denne SCSI-disken forsvinner i støyen fra IDE-diskene mine. Synes det er en skam at hw.no bare velger bort SCSI-grensesnittet på denne måten.

Lenke til kommentar
Ja stigfjel, men Raptor 74 leverer nok ytelse til en PC som brukes mest til spilling. Til server bruk velger man SCSI så klart. Dessuten får du 2 stk. Raptor 74 til prisen av ên 74GB Cheetah 15k.3...

Tittelen er Super-PC.....

 

go figure.

 

Ta to cheetas i raid 0 da.

 

"Super-pc" er et heftig uttrykk å bruke, og det bør leves opp til.

 

En Super-pc har heller ikke 600 GB stillegående disker... Det har man et lagringskabinett til.

 

En super-pc trenger alt den kan få fra strømforsyningen, og gir ikke vekk strøm til en liten haug med 160 giggere.

 

Videre må jeg igjen få kommentere valg av kabinett og kjøling. En super-pc komponert av hardware.no bør ha noe mere imponerende enn bare et vanlig Lian-Li med luft. Prommie, vapo eller plain simple h20.

 

DrE

Lenke til kommentar

Enig med dr.erling. Når artikkelen heter "Super-PC", må man jo sette sammen "top-of-the-line". Og det er en del av oss som ikke ser på WD Raptor som nettopp "top-of-the-line". Dessuten fins det situasjoner hvor en S-ATA kan by på problemer (linux/unix). Her er også SCSI et bedre valg. Så Øyvind Dahle bør også sette opp et oppsett med en SCSI-basert maskin.

Lenke til kommentar
Enig med dr.erling. Når artikkelen heter "Super-PC", må man jo sette sammen "top-of-the-line". Og det er en del av oss som ikke ser på WD Raptor som nettopp "top-of-the-line". Dessuten fins det situasjoner hvor en S-ATA kan by på problemer (linux/unix). Her er også SCSI et bedre valg. Så Øyvind Dahle bør også sette opp et oppsett med en SCSI-basert maskin.

Jeg har på følelsen av at folk blander sammen begrepene workstation og pc her. Øyvind vil bygge en grom(super) pc, dere etterspør en super workstation.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Gleder meg å se at mange syns artikkelen er intressant. Skal dog poengtere noen småting.

 

1) jeg navnsatte ikke artikkelen

 

2) Jeg må dekke alle utgifter med denne PC alene

 

3) Jeg valgte luftkjøling da jeg flytter rundt på min pc i ny og ne.

 

4) Alle valg er begrunnet i artikkelen.

 

5) Hadde jeg hatt mer penger (noe jeg ikke hadde) kunne enkelte valg stilt seg anderledes. Men denne PC'n har faktisk flere som leser både råd til og lyst på.

 

6) Dette er en artikkel serie som ser slik ut:

 

del 1 - valg av komponenter

del 2 - Bygging

del 3 - Ytelse

 

Hvis det blir ønske for det, og jeg får litt mer og rutte med. Så skal vi se på et alternativ del 4 - vi klokker åt skogen.

Må snakke med hw og netshop om dette, og om de er villig til å sponse litt :D

Lenke til kommentar
5) Hadde jeg hatt mer penger (noe jeg ikke hadde) kunne enkelte valg stilt seg anderledes. Men denne PC'n har faktisk flere som leser både råd til og lyst på.

 

Ja, det er andre som ønsker seg en slik pc :)

 

Jeg bygde en tilsvarende pc i forrige uke:

 

CPU: FX-53 (stock cooling)

RAM: 2x512 MB OCZ 3700EB Plat Ed.

MB: Gigabyte GA-K8NSNXP-939

GFX: Gainward Geforce Ultra 6800 Golden Sample 430/1200

PSU: OCZ 520W

OS: Win XP1

HD: 1 WD Raptor 73 GB SATA (system)

HD: 1 WD 250GB SATA (data)

DVD: Nec ND-3500

Kabinett: Lian-Li PC70

 

Pris for dette: ca 25000 kr

(Har Samsung CRT 959NF (19") fra før)

 

Har bare hatt tid til å teste litt:

Aquamark03 score ca 67000 (GFX overclocket til 461/1200, CPU ikke overclocket)

 

Til sammenlikning: en dual 246 Opteron med samme GFX kort gir en

Aquamark03 score på 60000 (GFX overclocket til 461/1200)

Lenke til kommentar
Da hovedkortet støtter fire S-ATA disker, har vi valgt å putte 3 slike inn i systemet i tillegg til systemdisken. Det gir oss totalt 600 GB med lagringsplass, pluss 73,4 GB på systemdisken. Dette høres kanskje mye ut, men kan faktisk være i det minste laget om man driver mye med videoredigering, backup, bildearkiv o.l., men det kommer stadig nye og større disker på markedet.

 

HAHAHA. Ja, vi vet jo alle at de 600GBene kun kommer til å bli fyllt opp av hjemmevideoer av gamle tanter på stranda :lol:

Video redigering krever noe helt sinsykt plass om man har et seriøst video kamera, vi har et par kameraer til 50,000kr her jeg sitter, med 5-6 timer rå matteriale ble det 50gb, ganske mye:)

 

 

---

 

P.S Har selv 1.09 TB :p

Lenke til kommentar
Snabben Skrevet 07/09/2004 : 13:12

 

QUOTE (Blib @ 06/09/2004 : 14:09)

QUOTE 

Da hovedkortet støtter fire S-ATA disker, har vi valgt å putte 3 slike inn i systemet i tillegg til systemdisken. Det gir oss totalt 600 GB med lagringsplass, pluss 73,4 GB på systemdisken. Dette høres kanskje mye ut, men kan faktisk være i det minste laget om man driver mye med videoredigering, backup, bildearkiv o.l., men det kommer stadig nye og større disker på markedet.

 

 

HAHAHA. Ja, vi vet jo alle at de 600GBene kun kommer til å bli fyllt opp av hjemmevideoer av gamle tanter på stranda 

 

Video redigering krever noe helt sinsykt plass om man har et seriøst video kamera, vi har et par kameraer til 50,000kr her jeg sitter, med 5-6 timer rå matteriale ble det 50gb, ganske mye:)

 

 

---

 

P.S Har selv 1.09 TB

 

Offtopic: Man kan regne ca 10 GB pr. time med film i DV format da. Dette om man har et kamera til 5000,- eller som i ditt tilfelle 50 000,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...