Gå til innhold

Forslag: Avskaff stickies - høres dette OK ut?


Anbefalte innlegg

Okay, jeg fikk da en liten åpenbaring her, angående et "problem" på forumet. Problemet er nemlig at vi har for mange stickies. Dette forumet har nå vokst seg så stort, så raskt og utvider seg så hurtig, og vi får stadig flere kategorier for å dekke de nærmere 51 000, informasjonssultne brukerene. Det dukker stadig opp nye produkter, nye problemer og da blir også behovet for guider større. Spørsmål som tidligere bare ble stilt et par ganger måneden kommer nå kanskje daglig. Frustrasjonen som da oppstår ved så enormt mange spørsmål fører da til, heldigvis, at mange av våre brukere bestemmer seg for å lage en generell guide for å hjelpe alle disse personene. For at andre senere skal kunne finne igjen guiden blir den så satt som "sticky". ("Annonsering:" som det heter her på forumet) Kort og godt betyr det at når du titter gjennom den aktuelle kategorien hvor tråden ligger, vil den da alltid ligge ovenfor de andre trådene i kategorien, uavhenging om det er nye svar i den eller ikke.På samme måte vil de bli vist øverst i listen over innlegg hvis en bruker funksjonen "Vis nye innlegg".

 

Dessverre har det seg også slik at utviklerene av IPB har bestemt seg for at dersom et innlegg blir lagt til i en sticky, skal den vises under "Vis nye innlegg" helt til du lukker nettleseren og starter den på nytt, og da alltid på topp av alle andre tråder. Nå, med den stadig økende delen av gode guider her på forumet, begynner det å dukke opp et helt enormt stort antall stickies/annonseringer, faktisk for mye, i alle fall mine øyne. Under "rushtiden" på forumet kan det gjerne ligge over 10 stickies der, og spesielt for de med mindre oppløsning vil dette da være et stort problem da man må scrolle seg forbi noe så enormt med poster for å komme til ulest, nytt materiale. (Nå tenker jeg da på etterpå at brukeren har lest innholdet i sticky-trådene og skal komme seg videre). Selv om du har en større oppløsning kan dette komme til å bli et større problem fremover. Tenk deg bare hvis HELE side 1 av "Vis nye innlegg" kun inneholdt stickies du allerede hadde lest? For hver gang du ville se nye innlegg da, med mindre du trykte Refresh-knappen, måtte du da scrollet helt til bunn og valg "Side 2" før du kunne fortsatt leserunden din. Så nå planlegger jeg da å komme det problemet i forkjøpet.

 

Også, pga dette problemet med stickies som altså ble stickied under "Vis innlegg fra alle kategorier"-funksjonene på forumet ble det bestemt at Stickies ikke skulle vises i det hele tatt under bla "Mine innlegg". Dette gjorde at listen ble lesbar (For bla meg selv, ved starten av IPB-forumet, var nemlig nesten hele side 1 da dekket av stickies jeg allerede hadde lest) og slik har det da vært siden. Men det innebører jo et visst, klart problem - det er mye værre å følge med på tråder som har blitt stickied.

 

Løsningen jeg foreslår er at for hver eneste kategori i forumet der det oppstår mer enn 1 sticky, skal alle disse trådene de-stickies. Istedenfor skal det opprettes en tråd som heter "'Les meg før du poster' for <kategorinavn>". Denne skal bli opprettet av en admin/moderator og skal så bli stengt (Ingen kan skrive nye svar på innlegget) rett etterpå. Den vil så bli stickied. Så skal alle trådene som tidligere var stickied, og nye tråder man føler burde få en sticky, bli ramset opp i den tråden, med link og en kort beskrivelse, gjerne bare emnet til tråden.

 

Dette vil føre til at vi fremdeles kan gi tråder (guider) mer oppmerksomhet enn andre, fremdeles ha det lett for å finne tilbake til gode guider og i tillegg få opp guidene og disse spesielle trådene under bla "Mine innlegg". Siden README-trådene vil være stengte vil det ikke komme noen svar på de trådene og de vil derfor aldri plage oss med å hele tiden ligge øverst og ta bort for mye viktig plass. De vil heller ikke kunne bli endret av andre enn en moderator eller admin. Vi vil nå da være rustet for om en hel armê av gode guider skulle komme gående.

 

Jeg kommer også til å ta opp dette internt, men vil da også gjerne høre om jeg har støtte for dette av dere, de vanlige brukerene av forumet. Takker :)

 

Edit: Av en eller annen merklig grunn har jeg ikke muligheten til å opprette avstemninger i denne kategorien. Jeg har derfor opprettet en Her, i testposter-kategorien. Vennligst gå dit og stem på hva du ønsker og kommenter det så her.

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å vise problemet fra en annen vinkling (Beklager ny post, kan bare uploade ett bilde per innlegg), her er hvordan Benchmark-kategorien ser ut per i dag. I mine øyne tar iallefall sticky-trådene opp ALT for mye plass. En enkel tråd som het "Post din score i et benchmarkprogram her!", med linker til de trådene som i dag er stickies, ville nok gjort en nesten like bra jobb og allikevel latt oss få se mer av kategorien uten å måtte scrolle og trykke oss til "Side 2" hele tiden.

post-179-1094427087_thumb.jpg

Lenke til kommentar

QUOTE (wh1te @ 06/09/2004 : 18:07)
Liker sticky-tråder veldig godt jeg. Støttes så absolutt ikke.

:)

helt enig jeg også, da jeg har en relativt høy oppløsmimg (1280 x 1024) og syntes ikke det du beskriver, Blib, er et problem i det hele tatt.

 

EDIT: presterte å stemme feil i stemminga, men en stemme fra eller til har vel ikke stort å si :p

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Støtter helt klart forslaget til Blib, lei av å se alle sticke på toppen hver gang jeg trykker på nye innlegg. Må jo stort sett bla nedover 50% av siden for å se noen nye poster. Kjører også 1280x1024.

 

Edit: leif og det er sikker flere :innocent:

 

Edit2: Fant nettopp denne posten av Blib. I Benchmark delen, synes personlig at dette vil gjøre ting mye mer ryddig enn det som er tillfellet nå for tiden.

Endret av MU26599
Lenke til kommentar

QUOTE (MU26599 @ 07/09/2004 : 11:37)
Edit2: Fant nettopp denne posten av Blib. I Benchmark delen, synes personlig at dette vil gjøre ting mye mer ryddig enn det som er tillfellet nå for tiden.

Selv om jeg i utgangspunktet ikke har vært borti problemstillingen som Blib utlyser så ser jeg på løsningen som her har kommet frem som et godt alternativ til de ordinære stickytrådene.

*støttes*

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar

Har også lagt merke til 1/2 eller 2/3 med annonseringer på førstesiden, uten at det plager meg i nevneverdig grad. Da trykker man bare på neste side.. out of sight, out of mind.

 

Når de inneholder såpass mye vettugt og reduserer antall "HJELP! 300GB harddisk viser bare 128GB!! OMGPLZ!"-poster (og tilsvarende), så klarer jeg fint å scrolle litt ned eller klikke på "neste side".

 

Edit: "søppel"-poster som "webcaféen" kan derimot godt få bli av-annonsert.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...